Kjære pappa, jeg er lei av å tørke dattera di sitt spy

Categories Blogg

Jeg har aldri vært særlig flink til å drikke alkohol. Jeg har aldri vært særlig flink til å drukne mine sorger. Jeg har venner og bekjente som gjør dette hver eneste helg, ved hver eneste mulighet. Venner og bekjente som benytter seg av hver eneste mulighet – unge som gamle, skoleelever og foreldre. Jeg har ikke fylt atten år en gang, og jeg kan oppleve å føle meg kvelt av presset om og drikke alkohol. Allikvel har jeg hatt en unnskyldning for og ikke drikke meg sørpe drita, den gyllende og akseptere unnskyldningen at jeg skal på trening i morgen og at det ikke tar seg særlig godt ut og komme fyllesyk på trening. Men dette har også ført til at venner, gode venner har latt være å invitere meg. Jeg har rett og slett blitt stengt ute fordi “det ikke blir noe gøy når du ikke drikker”. Men jeg har også blitt invitert fordi “da kan jo du passe på oss andre, og du kan jo rydde opp og tørke spy”. Er det virkelig sånn? Seriøst?

Det er sjeldent rom for annen kos i helgene, enn å rave rundt, fullest mulig. Jeg klarer faktisk ikke å holde følge med det rottereset som er, jeg orker heller ikke. Alle snakker om at det hadde vært deilig med en filmkveld, med godteri, gode venner og kos. Men hvor blir dette av? Vinner virkelig alkoholen og det å få flest “checks” på lista?

For en stund tillbake var jeg ute og spiste middag i Oslo, helt edru. Jeg og mine venninner viftet ikke rundt med våre fakeleg for å prøve og skaffe oss et glass vin til instagrambildet vårt. Men jo, på vei hjem ble jeg sjekket opp. Joa, kult det. Men det var plutselig ikke så kult lenger når en av mennene viste seg og være far til en av mine venninner.

Kjære mannfolk, kjære pappaer, jeg syntes ikke det er kult å bli kalt sexy og klaska på rumpa når jeg prøver å rekke ni bussen hjem, kun fordi du er sørpe drita på lønningspilsen med jobben. Jeg syntes faktisk det er sikkelig ugreit, men det forklarer kanskje hvorfor jeg i helgene må tørke opp spyet til datteren din, som blir med en fremmed hjem en sen lørdagskveld fordi du ikke kunne hente?

Jeg vil ikke leve i ett samfunn der man må drikke alkohol for å kunne tilbringe tid sammen, eller et samfunn der du ikke er akseptert fordi du velger å ikke drikke alkohol. Jeg er imponert over dere som klarer dette, men jeg er ikke en av de. Jeg sier ikke at dere unge, dere i Asker og Bærum er uansvarlige eller dumme. Jeg lurer bare på hvor dette presset kommer fra, for jeg forventer ikke at mine gjester må drikke for å være aksepterete. Men dette kommer fra ett sted, fra en kultur som er fjern for meg.

Jeg er hvertfall dritt lei av å tørke spy, og kjære jente – du som begynner å gråte hver gang du er full fordi livet er tøft… Kanskje det er på tide å finne en annen løsning på problemet ditt?


// M

141 kommentarer

141 thoughts on “Kjære pappa, jeg er lei av å tørke dattera di sitt spy

  1. Hei! Så fint innlegg du har skrevet! Jeg er 19 år og har vært avholds det siste halve året, kun fordi det ikke lenger frister å være full og drite seg ut. Til det føler jeg faktisk at jeg er blitt for gammel. Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen din! Jeg kjenner presset selv når jeg drar på byen og lar være å drikke. Vennene mine tilbyr seg hele tiden å kjøpe meg en øl, et glass vin eller en drink. Det jeg derimot ikke forstår, er hvorfor vennene dine ikke ber deg med på fest, eller bare gjør det for å få deg til å tørke spy. Jeg har aldri opplevd det samme selv. Tvert i mot virker det som om de kvier seg for å spørre om hjelp, nettopp fordi det er jeg som er edru og kommer til å huske det neste dag. Jeg har ingen gode råd til deg (annet enn å ikke gi etter for gruppepresset), men det er kanskje greit å vite at man ikke er helt alene med å ikke ville drikke alkohol likevel? Håper det går litt over etter hvert 😊

  2. Jeg er 16 og har ingen planer om å drikke i 18-års bursdagen min, ikke har jeg tenkt til å drikke før eller seinere heller. Vil heller bruke pengene på noe mer fornuftig enn alkohol, og som du også nevnte, koslige filmkvelder med venner, det er mer verdt for min del. Selvom jeg er så ung så kjenner jeg på gruppepresset med drikking.. Vennene mine syntes selvfølgelig at det er kjipt at jeg ikke vil være med på fest for å drikke, men føler ikke det er nødvendig. Styrer også unna fester og lignende rett og slett fordi foreldrene mine ikke syntes det er greit i min alder, og det respekterer jeg. Veldig bra skrevet!:)

  3. bra noen får det ut, lei av å være den som alltid ender opp med dopapir i ene handa å tørker gulvet og med andre handa holder opp denne sørpe drita venninna mi/kompisen min…endelig noen med guts til å si det! bra sagt! 🙂

  4. utrolig bra skrevet! så enig med deg som overhodet er mulig når du spør hvor presset kommer fra? jeg er 17 år og blir 18 i mars.. har aldri drukket alkohol.. selv når faren min i Danmark har spurt om jeg vil ha! eneste forslaget jeg har til absolutt alle som ikke har prøvd noe tobakk, alkohol eller annet stoff: si til vennene deres enten “jeg vil ikke før jeg er 18 år!” eller “jeg vil ikke prøve!” 😉 kanskje ikke jeg er den eneste som er så heldig at vennene mine både innimellom vil ha meg med på fest.. og faktisk le av de som tilbyr meg noe 😉

  5. Jeg er 22 år og ikke drukket på fester det siste halvåret.. Ingen av mine venner synes det er rart eller presser meg til å drikke. De respekterer meg og mitt. Utrolig dårlig av dine “venner” og ikke respektere dine valg. Når de blir eldre skjønner de kanskje litt mer.

  6. Helt rått! Utrolig bra skrevet! Kulturen som har blitt er helt kvalmende. Tar av meg hatten for dette innlegget 😉

  7. Er ganske enig med deg, men det går også an å drikke uten å gjøre det for å drukne sorgene, og det er mange som klarer å oppføre seg på fylla. Men jeg skjønner at dette sjelden er tilfellet på fester der mange ikke er 18. Å drikke før man er 18 er det ingen poeng i, da man på mange måter mister kvalitetstid og deler av barndommen. Det er veldig bra at du velger å holde deg unna alkohol når du ikke er 18!

  8. Nå ble jeg oppriktig glad til langt inn i hjerterota når jeg leste innlegget ditt!
    Det er så altfor mange ungdom i dag som gir etter for presset og som du sier, ikke har noe annet å gjøre enn å drikke i helgene! Og dessverre er det ikke bare ungdommen som lever sånn, selv er jeg 34 år, drikker så godt som aldri lenger, kanskje ta ett glass vin til en god middag etc. Men jeg kjenner mange på min alder og eldre som fremdeles lever for denne fyllekulturen…og det synes jeg bare er trist! Det er så mye annet man kan finne på, og ikke minst, det er fullt mulig å sosialisere uten å være full!
    Jeg heier på deg, fortsett å være deg og la være frem til du selv synes det er ok:)
    Og det er også lov å drikke ett eller to glass, man må ikke bli full hver gang…. mange som ikke ser den heller :/

  9. Åhh!! Endelig noen som snakker mitt språk! Føler det på akkurat samme måte, og tar heller en god økt fremfor fyll og oppkast.. Skulle virkelig hatt ei som deg!

  10. Dette gjelder nok oftest for de som er unge, når du blir litt eldre får man venner som respektere alle valg du måtte ta.

  11. Jeg er en av de “voksne” jentene som faktisk svært sjelden drikker alkohol. Har erfart at alkohol for meg bare betyr fyllesyke og enda mer personlige problemer i ettertid.
    Jeg har nemlig slitt med angst og depresjonen helt siden 16 års alder og nå er jeg 26. Kan faktisk si at jeg har vært edru i 3 år nå, men må jo si det er litt rart å si det til folk på min egen alder for de drikker jo som regel hver helg

  12. Meget bra skrevet! Du setter igang en tankevekker som er særdeles viktig! Du er et godt forbilde, håper mange følger din holdning! Det er så sant så sant <3

  13. Du skriver kjempe bra og fengende. Det er tydelig at du er flink med ord. Det hadde vært utmerket om du hadde rettet opp i de små slurvefeilene rundt om i teksten som gjør det litt irriterende å lese.
    Ellers, er jeg helt enig med deg. Presset med alkohol er tydeligvis like hyppig over hele landet. Nå er jeg voksen, men jeg husker godt hvordan det var å sitte å irritere seg over at alle de gode vennene mine dro ut, drakk og knulla i fra seg på alt med puls.
    Jeg knakk for presset til slutt selv. Så ille at jeg faktisk slutta på skolen.
    Savnet tiden der man var 13 år og så på film hver helg. Gikk turer. Sto på ski. Kino.. Alt med seg.
    Men nå om dagen må du vel egentlig være 8 år for at det skal fungere. 13 åringer her i området er faktisk like ille som 18 åringene… Skammelig å se på

  14. Kjempebra skrevet! Jeg er en av dem som ikke drikker så ofte eller så mye, og kjenner igjen det du skriver selv om jeg er gammel nok til å være moren din. Jeg var den som fikk de andre hjem igjen, var skulderen å gråte på, og passet på at vi ikke rotet oss borti noe farlig. Der de andre drakk for å miste hemninger, fikk jeg egentlig motsatt effekt (altså ble mer ordentlig, for jeg kan jo ikke gjøre noe dumt i fylla!), så da ble det bare slik at jeg drakk mindre og mindre. Jeg er ikke avholds, men det går gjerne måneder mellom hver gang, og da drikker jeg ganske lite.
    Det blir litt lettere når du blir noen år eldre, men fremdeles merker jeg at jeg ikke er “kul” eller morsom nok når jeg velger å kjøre eller sier nei takk til hele festen. Det hender jeg ikke blir bedt. Stå på videre! Det er faktisk ganske mange av oss, men vi roper ikke høyest. 🙂

  15. Det er jo begynt å bli populært med “edru”barer rundt om i verden nå. Tar vel litt tid før det slår an på bygdene her….

  16. Hei
    Liker innlegget ditt. Bra innhold, er bare én ting jeg lurer på: jeg forsto ikke overskriften din helt… “Kjære pappa, jeg er lei av å tørke dattera di sitt spy”. Siden, du sier “kjære pappa”, som vil si at du snakker til din egen pappa, og “dattera di” – vil ikke det si at du snakker om deg selv? Eventuelt din søster da. Men sammenhengen av “kjære pappa, og “dattera di”… Jeg er ikke så god til å formulere meg, men slik jeg forsto på innlegget etter å ha lest hele, så snakker du til din venninnes pappa… men kanskje jeg misforsto? Jeg vet ikke, haha. Uansett, alt i alt synes jeg det var et godt innlegg! Stå for dine egne valg!

  17. Hei! Godt skrevet, jeg er ganske enig. Det er ikke noe særlig drikkemiljø på skolen min. De som drikker er isåfall folk som har venner fra andre steder i byen som er mer av den “typen”. Det er synd hvis det meste bare skal gå ut på å drikke og feste, og gjerne ta et “skrytebilde” som man legger ut på snapchat og instagram. Mange unge havner jo også i trøbbel. Det er jo tross alt en aldersgrense for en grunn (selv om man så klart kan rote seg bort når man er over 18 år).

  18. Jeg kjenner meg igjen i det du sier. Jeg ble 18 for et par måneder siden. Og hadde ikke alkohol i bursdagen min fordi blant annet fordi jeg inviterte noen yngre venner som ikke er 18, men noe som sitter fast er hvordan hun ene venninnen min fortalte meg etterpå at dette var den første 18-årsdagen hun hadde vært i uten alkohol. Hun fortalte om hvordan det var gøy at vi kunne ha det gøy, likevel. Og at jeg hadde bestemt vennene mine nok til å ikke ha alkohol. Ble skikkelig glad av responsen hennes!

  19. Du er ikke alene. Jeg fikk et negativt år på folkehøgskole, fordi alt handlet om alkohol. Jeg ble igjen på skolen og gjorde ingenting, fordi alle absolutt skulle feste. Og så ble de fornærmet når jeg spurte om vi for en gangs skyld kunne gjøre noe annet enn å drikke. Da var det jeg som hadde feil fordi jeg var den eneste som ikke drakk..

  20. Herlighet, for et fantastisk bra innlegg!!! Det er så godt å lese flere kommentarer på at det faktisk går an å ha det gøy, kose seg og leve et liv i 2016 der man ikke må ha alkohol. Det presset som er blant ungdommer og voksne(!) må snart få kjenne litt konkurranse, da det er på vei til å gjøre store ødeleggelser. Jeg har aldri drukket alkohol, rett og slett fordi det fører til masse dritt, og det har aldri fristet meg. Det har ført til at jeg har gått glipp av en hel haug med invitasjoner til både det ene og det andre, kun fordi det har handlet om jeg drikker eller ikke. Heldigvis har jeg vært så heldig at venninnegjengen min også koser seg glugg uten alkohol!
    Takk for at du setter dette temaet i rampelyset! Takk for at vi er flere som kan stå sammen mot et helt vanvittig press!

  21. Hei, fint skrevet!
    Men drikke kulturen her i Norge er spesiell. Hvis man kan drikke med måte og for å hygge seg uten å bli “overbruset”.. da behøver ikke alkohol bli negativt.

  22. Kjipt å være deg da.
    Fra et annet perspektiv, er det egentlig så dumt å ikke bli med på alle andres fyllekule? Jeg trives selv med mennesker som drikker når jeg er både edru og beruset. Det er dessverre blitt en veldig viktig avsporing fra hverdagen for veldig mange på godt og vondt. Men hvis du ikke trives med det så må du kanskje finne deg i at du må finne andre som vil se film, eller rett og slett se den alene. fordi DU vil ikke drikke, men DE vil drikke. Gjør hva du vil og la de gjøre som de vil. Ikke skap hat for mennesker som har andre interesser enn deg.

  23. Kjempeflott skrevet! Eg er også en av de som ikkje drikker og eg har kuttet ut de vennene som drikker

  24. hei jeg er en kar som tar meg en fest oftere en en gang i blandt men jeg kan ikke annent en og bøye meg i støve for ei jente som deg du er klokere en meg og du tar avstand fra alkohol dårlige avgjørelser og gruppepress det står det respekt av tommelen herfra

  25. Alkohol er kun nødvendig for å oppnå den smaken man ønsker i en alkoholholdig drikk, eller for å rengjøre enkelte ting. Man *trenger* ikke alkohol til noe som helst, hverken rengjøring eller drikke. Ikke for å leve, og ikke for å ha det gøy. Ikke noe mer enn man trenger kanel. Og selv om man liker smaken av kanel, trenger man ikke spise femten skjeer kanel på rad, hver eneste fredag/lørdag. Ta gjerne litt kanel i sammenhenger der du liker kanel, men hvis det går ut over resten av måltidet, er det kanskje for mye. Hvis du bruker mer penger på kanel i uka enn på mat, er det nok et problem.
    Hvis du spiser så mye kanel at du spyr, er det kanskje et tegn på at du spiser for mye kanel.
    Ville vennene dine sluttet å henge med deg om du ikke ville ha kanel på grøten? Sannsynligvis ikke. Hvorfor skal det være annerledes med alkohol?
    Drikk med måte, fordi det smaker godt, eller la være. Begge deler er akseptabelt. Drikkepress er ikke vennskap.
    Hilsen en 27 år gammel kanelelsker.

  26. Digger dette blogginnlegget noe så helt forjævligt fordi jeg er helt enig med deg.
    Knallbra holdning du har.

  27. Flott innlegg og interessant skrevet. ALLE som rakker ned på skrivefeilene dine og som mener du tar feil, kan ta seg en potet! God Helg 🙂

  28. Du gir meg et visst håp på de unges vegne – godt det finnes slike som deg – som bruker “hue” til det det er til for – takk, og lykke til!

  29. Åh, for et fantastisk innlegg!!! Jeg har aldri vært en jente som drikker, jada, jeg har smakt når vi f.eks har familie over på middag en lørdagskveld, men jeg har aldri drukket noe mer enn det. Alle vennene mine har i alle år drukket, og syntes det har vært kult å dra på fest hver bidige helg. Jeg har aldri vært en av de, bare fordi jeg holder meg unna alkohol. Når den tid var, så ville jeg ikke være russ engang, fordi alt russ handler om er å drikke 17+ dager i strekk mens man drar på skolen og lignende. Er det virkelig dette verden er kommet til? Er det slik man “feirer 13 års skolegang”? Hallo mennesker. Jeg har alltid syns jeg kunne hatt det like morsomt med bare en flaske brus og litt sjokolade, en film kanskje. Man trenger ikke alkohol for å være “en av de kule” eller “kunne ha det morsomt”. det er jo bare heeelt på trynet.

  30. Dette var et utrolig bra innlegg! Og jeg er veldig enig med deg. 🙂
    Når man likevel drikker seg full husker man som regel ikke det som skjedde den kvelden, så hva var da vitsen med å drasse med seg venneflokken som viste seg å være helt utenfor din interesse? Sammenkomster og vennebesøk arrangerer man for å kunne tilbringe tid sammen, prate og ha det gøy, altså VÆRE SOSIAL.
    Jeg har aldri skjønt dette konseptet. En venninne av meg drikker hver helg, så vidt jeg vet – for jeg er aldri på fest, og hun fortalte meg at det er det som er gøy, å bli full. For da blir alt morsommere og du tør å gjøre teite ting. Vet du hva, hvis du heller hadde bedret selvtilliten din, så kunne du istedenfor late som at du er drita bare for å “ha det gøy”. Å tulle er gøy. Å tulle betyr å gå ut av komfortsonen din, og det er moro. For all del, ta gjerne en øl om du vil, men tar du med deg venner, så la være å ha høy promille som et mål.
    Jeg har ikke planer om å drikke, kanskje jeg en gang smaker alkohol, men å drikke er ikke en av mine interesser. Det er så mange andre ting jeg heller har lyst til å prioritere, og jeg lurer på hvorfor dere ikke tenker det samme? Hvis du drikker, og føler at livet ditt er noe dritt, så vil jeg anta at det er din egen feil alt sammen.

  31. Helt enig! Jeg er nå snart 21, ferdig med vgs men det er ofte jeg tenker tilbake på alle helgene når jeg gikk på videregående. Jeg drikker meg ikke full og tåler mye, så jeg ble aldri invitert. Jeg måtte alltid si at jeg skulle jobbe dagen etter og var mer og mer utenfor vennegjengen. Det gikk utover fritiden på skolen fordi det eneste de snakket om var hva som skjedde forrige helg eller hva som skulle skje til helgen. Innimellom inviterte jeg alle på filmkveld eller lignenede. Alle kom og elsket det og så som du sier “dette må vi gjøre oftere! Det er så mye gøyere en å drikke og feste!” Skjedde det? Nei.

  32. Jeg gikk på skolen under krigen og slapp drikkepress og har ikke drukket siden heller. Flott innlegg!

  33. Ååh.. Så bra innlegg! Kjenner meg så alt for godt igjen i det å ikke bli invitert fordi “det ikke blir noe gøy når du ikke drikker”. Har også hendt at jeg har fått høre at “jammen da kan jo du kjøre siden du ikke drikker!” (nei vet du hva, jeg orker ikke å kjøre sørpefulle venner hit og dit for at de skal feste og drikke seg enda mer dritings)
    Har ikke vært med venner på flere måneder fordi alt de vil er å dra ut og feste, og siden jeg ikke drikker så inviterer de meg ikke. Synes det er så trist.. Har flere ganger fått snapchat av dem fra ting de er på som jeg ikke har blitt invitert til, og har endt opp med å begynne å gråte fordi jeg føler meg så ensom. Er det ikke lov til å gå ut uten å drikke alkohol? Jeg har kjempe lyst til å være med venner i helgene, men synes det blir for teit at jeg er nødt til å drikke meg full for at de skal synes det er “kult” å være med meg. 🙁

  34. Utrolig bra innlegg! Du er sterk som tør å stå opp mot dine meninger og samfunnspresset. Jeg er selv “avholds”, hvor jeg enkelt og greit har valgt bort alkoholen. Jeg gikk mye ut før, men sluttet fordi det føltes meningsløst. Jeg fikk ingen glede av det, og mange av “vennene” mine kunne kun være min venn når det var alkohol i bildet. Den dag idag har vennekretsen min blitt kraftig redusert, men jeg kan også si med hånda på hjertet at jeg føler meg lykkeligere. Er utrolig glad i vin, og liker å ta meg ett par glass i ny og ne, men går aldri ut på byen etterpå. Mine unnskyldninger var også alltid “trening” og “skal stå opp tidlig imorgen..”. Men nå vil jeg ikke unnskylde meg mer, for å ta avstand fra noe så overfladisk som alkohol. Jeg respekterer selfølgelig andre som gjør det, men det passer ikke for meg.

  35. Flott skrevet og modig gjort. Det er ikke enkelt å holde seg unna alkoholen i helgene og på fest. Vet hvordan du har det. Har alltid vært edru på fest. I ungdommen gikk jeg på fest og var der og hadde det moro til folk begynte å bli for fulle, da gikk jeg hjem. Har opplevd å bli tvangsdrukket, og selv nå, i godt voksen alder, er det stadig drikkepress, så det er sjelden jeg går ut der hvor det flyter alkohol.
    Du har fått mye støtte, hva med å sjekke ut alder, kjønn og bosted på dem, kanskje du kan finne noennye venner med samme interesse som deg.

  36. Føler meg så igjen i det du skriver. Har venner som begynte å drikke i starten av åttende klasse. Nå er jeg ikke en del av gjengen lengere. I starten av åttende var alle jentene og guttene veldig samlet, men når vi gikk ut av tiende gikk vi ut som to gjenger, de som drakk og de som ikke. Å ikke føle at en har noe å komme med fordi en har tatt det valget om å ikke drikke er ikke noe artig. Jeg sa ofte at jeg ikke behøvde å drikke for å ha de morsomt, men de var det ingen somforto. Jentekvelder med potetgull, film og litt sprell, altså å lage mat liker jeg best.

  37. Det var utrolig bra skrevet.Jeg kaller dette wisdom. Man trenger ikke alkohol for å ha selskap med andre .Men dessverre det er ikke mange i denne verdenen som tenker Slik. smart jente

  38. Veldig tøft gjort av deg å skrive dette.Dette forteller om hvilken smart jente du er. Ikke gi etter for presse, stå for dine egne meninger selv om det kan bli tungt til tider.

  39. Tommel opp! Trente mye og måtte ofte droppe fester og lignende pga det. I mens andre lagkamerater dro, ble jeg hjemme, jeg nådde litt lenger nivåmessig, men mistet mange venner fordi jeg aldri kunne drikke.. Har reist verden rundt med idretten i stedet og savner ikke å være full, holder lenge med de få gangene rundt blant annet sesongavsluttning 🙂 man kan ha det like gøy uten fyll, fordelen er at man husker mer og er i bedre form dagen etter.

  40. Takk!!! Takk, for gode, velskrevne, gjennomtenkte ord. Jeg er så innmari enig med deg! Skrev et eget innlegg om det på bloggen min for en tid tilbake, med samme mening som deg og dette innlegget! Jeg har følt meg så alene, men nå ser jeg at det faktisk finnes flere!

  41. Jeg støtter deg veldig i det du skriver. Det er mye klokt i denne artikkelen. Det skal ikke være slik at alkohol er den avgjørende faktoren for en god stund eller kveld. Hva som gjør en kveld til en god kveld burde heller være en kombinasjon av ulike faktorer. For eksempel det du nevner om filmkveld, godteri, snacks og hygge. Det går i tillegg an å ha alkohol med i et slikt arrangement, og det bør det være åpent for også. Det er ikke riktig å nekte andre å drikke alkohol da noen trives godt med det. Men det går an å uttrykke at alkoholen skal være et supplement som bidrar til en god stemning, uten at kvelden ender i en fyllefest. Jeg tror de virkelige gode vennene eller venninnene respekterer og forstår dette. Hvis de ikke gjør det, er de kanskje ikke så gode venner eller venninner man i prinsippet tenkte?

  42. Stå på Martine! 🙂 Dette er et viktig tema og ta opp. Tror og håper at det blir bedre for deg og alle andre. Jeg har aldri drukket alkohol og når jeg har vært med enten på fest eller bare ut. Har jeg fått respekt for at jeg ikke drikker, noen har til og med bekerket at de skulle ønske de ikke gjorde det selv. 🙂 Ha en fin dag! 🙂

  43. Hei. Et godt gjennomtenkt og godt formulert innlegg med mange gode refleksjoner. Bra! (Tips: hvis du hadde rettet opp i skrivefeilene hadde budskapet virket enda mer solid) 🙂

  44. Utrolig bra skrevet og jeg føler meg sånn igjen i det du sier. Jeg kjenner akkurat på det selv og det har ikke vært lett i det hele tatt. Heldigvis har jeg en kjæreste som ikke drikker og familien min støtter meg veldig. Har ikke klart å la være å drikke uten den. Det er liksom som om at det er det viktige i hele verden og det er nesten det eneste man gjør hver helg. Jeg tenker også på hvor alle venninnekveldene hjemme blir av med prating, spill tvtitting og laging av mat sammen. Det blir så lite av det.
    Jeg skulle ønske man ble mer respektert over å ikke ville drikke der folk også ønsker å gjøre andre ting i helgene enn å dra ut. Jeg er 21 år gammel nå og ring blir litt lettere når man blir mer opptatt med andre ting og etterhvert har barn eller jobb å “skylde” på. Håper du fortsatt står på ditt og lever slik du har lyst til 🙂

  45. Det er veldig godt å høre at andre også føler det samme som meg. Noen ganger har jeg følt at det kanskje er noe med meg fordi jeg ikke bil drikke meg dritings og ikke liker alkohol i det hele tatt. Takk for at du skrev dette innlegget!

  46. Utrolig bra skrevet! Selv drakk jeg ikke før jeg ble atten, og skjønner godt hvordan du har det. Jeg respekterer mennesker som deg og alle andre som ikke behøver alkohol for å ha det gøy. Håper du fortsetter å stå imot presset 🙂

  47. Sykt hvor godt du skriver!
    Jeg kjenner meg godt igjen. Det hender at jeg blir drita en gang i blant, men jeg har ikke behov for å drikke hver eneste helg, eller gå ut på byn for den slags skyld.
    Man kan hygge seg uten alkohol også! Man trenger ikke nødvendigvis å drikke seg sørpings for å ha det”super gøy”.

  48. Kjenner meg godt igjen. Er avholds, og i samfunnet blir det forstått som om man er en raring, usosial og merkelig. Har aldri sett moroa med å ligge fyllesyk, eller å måtte løpe fra voksne folk som ikke klarer å oppføre seg.
    Asosial og rar? Ja det må jeg være da, og jeg lever godt med det.
    Mann 40

  49. Folk skryter slik av at det er bra skrevet. Er det bokstavelig talt bra skrevet? Teksten er full av plagsom og feil bruk av skilletegn. Nok av skrivefeil er der også.

  50. Har opplevd dette lenge, men som 16-17 åring var jeg kanskje ikke noe bedre, men da jeg ble 18 så ble jeg lei av det, men da ble presset enda større, for jeg var ikke noe gøy å være med lengre, noen sluttet å være med meg for jeg var en “taper” som ikke drakk alkohol. Men ga ikke etter for presset og synes selv det var verdt det, siden i stedet for å bruke 1000,- på drikke og betale for uteplasser, så kunne jeg bruke det på noe jeg var gøy, med de vennene min som godtok at jeg ikke drakk hver helg. Så synes det er på tide at noen skriver om dette, for det er nesten bare i Norge det er slikt, vært i mange land og bodd i forskjellige land, og der drikker de ett glass vin/øl og har det gøy med andre å lar det være med det. Her så er det om å være drikke seg så full som faen, og det virker som om vi nordmenn ikke kan omgås hverandre uten å være full, for vi er feige! Og det at du skriver dette(uten å være full) håper jeg:-P så er det du som er modig og står for noe, så ikke gi etter for gruppepresset, for dine bestevenner vil skjønne det uansett! Så respekt til deg!

  51. Jaja, nok en gang blir folks problemer skjøvet over på en annen gruppe enn seg selv. Hvis d er så jævlig å være med de som vil feste, så får du kanskje lufte tankene dine hos de du vanker med enn å blindt anklage fedre for d du snakker om her. Ikke fyllt 18 år en gang men allikevel skal du påstå mye rart, få deg litt livserfaring jenta mi. Jeg er en 30 år gammel mann og jeg har vært både sørpe full og klin edru på fest, men jeg aksepterer alltid hva jeg går til, kanskje d blir en fin kveld, kanskje ikke. Nå har ikke jeg festa sjøl på en 3-4 år, men jeg har vært verden rundt og opplevd alt som er av alkohol kulturer, og d er langt fra bare i Norge vi har fyllekultur, d som allikevel overrasker meg er at de som ikke liker denne kulturen velger allikevel å ta del i den, og skal allikevel kritisere den. Jeg kan godt si meg uenig i sørpefyll, men en god fest i ny og ne, hvis folk ender opp med å bli drita, ja da kaller jeg en spade for en spade og sier at du kan dra hjem og gjøre det du liker, og så får de som velger å drekke seg møkkings hver jævla helg gjøre det, og hvis du er så jævla uenig i deres ukultur og oppførsel, ta det opp med dem kanskje? Det er virkelig flott kultur dissa tenåringsjentene har på internett om dagen og kritisere menn med en stor kam, synes d rett og slett er patetisk og selvopptatt.

  52. Synes det er feil å dytte alle som drikker over en kant, slik tålker jeg dette innlegget..
    Og ikke drikk hvis du ikke vil, hvis vennene dine ikke respekterer det så finn seg nye og mer modene venner. Alkohol som alle andre rusmidler må respekteres.
    Og de fleste som drikker i ungdomstida begyner kvelden som en bra fest, men ender opp i tårer ofte pga en blir mer emosjonell og ofte ska ta opp intriger og teenåringsproblemer.. Bra du vet det er en grense

  53. Det er veldig bra skrevet, og du må være stolt av deg selv og jeg er ikke norsk og jeg har opplevd selv at de som jeg venner med å de er ikke norsk eller og de tror at jeg er veldig gjerrig person og det er ikke sant. Det er helt greit men bare si ifra at jeg vil ikke drikke og hvis de er bare venne drikke og man skal ikke ha det sånn. Jeg blir bare gald veg deg.

  54. Jeg har det meste av livet holdt meg unna alkohol. Hvis jeg drikker holder jeg meg til et par glass vin eller et par øl. Jeg tror mange andre vil ha det slik også, men klarer ikke.
    Da jeg var russ husker jeg en jente som brøt sammen en kveld og gråt. Hun sa hun ikke orket mer. Hvorfor drive seg til utmattelse med drikking og søvnmangel når man ikke liker det? Fordi man er redd for å være uttafor. Det skulle vært grupper og samhold for folk som vil noe annet.

  55. Jeg er snart 25 og føler mye av det samme selv som det du her skriver 😉 ganske travelt å ikke selv kunne “bestemme” over seg selv.. er inne i en periode nå med høyt fokus på trening og ja, det funker dårlig å trene dagen derpå å kun yte max 30%.
    Egentlig veldig trist jeg ikke har møtt så mange jenter som tenker likt som deg enda (vi kunne hatt det sykt fint ilag)! Kan ta deg med på fjellet tidlig søndags morgen, etter en ikke så alt for sen filmkveld lørdag…! 😉

  56. Det å starte et innlegg med å anklage ungdommen for å drikke for å glemme sorger, der mista du meg. “Nei jeg mente ikke det sånn da” men du skrev det. Fint du kjører ditt eget løp, men ungdommer kommer fra et samfunn hvor de har arvet dette og bøyer seg for presset, ubevisst. Skyld ikke på dem. Å drikke er morsomt for mange, det å ruse seg og oppleve en annen virkelighet enn den vanlige, det er spennende! Drikkepresset forsvinner med årene, men døm dem ikke for å være nysgjerrige og lystne på moro. Ja man kan ha det gøy og supert uten alkohol, men det er praktisk talt ikke det samme.

  57. Syntes det er veldig viktig å få fram at Martine sier at det akseptert å drikke litt alkohol til maten. Hun sier mer det at hun syntes det er trist at det ikke i alle ungdomsmiljøer er akseptert å ikke gjøre det. Hun skylder ikke på noen ungdommer eller fedre, hun stiller kun spørsmål. Les innlegget igjen til dere som er usikre, det stilles KUN spørsmål. Ingen henges ut.

  58. Kjære bloggere og skribenter: Blir så lei av å lese alt oppgulpet deres på nett.

  59. Hej
    Må starta med att säga att det är flott för din skull att du inte dricker. Har jobbat i miljöer där det dricks för mycket ( av bägge kön) som dörrvakt och vekter. Jag är med lei av folk som dricker sig allt för dritas ( något jag även är känd för ha gjort själv tidigare) för jag har sett själv vad alkoholen kan göra med folk,Men, och nu kommer det med ett stort MEN ! Jag liker inte din holdning mot oss pappor, är det vårat fel att döttrarna våra dricker ? Har inte mödrar i såna tillfällen lika mycket skuld i saken ? Och i vissa fall har ingen av parterna skulden men gärna att ansvaret och skulden ligger hos barnet ??
    Jag med har många gånger upplevt att bli tafsad på,klengd på,kysst på av folk som kunde ha varit mor din ! Varför anklagar du oss sån och generiserar oss män ?? Kände jag blev provocerad när du anklagar alla pappor för att döttrarna deras dricker ! Att anklaga oss för detta känns verkligen som ett påhopp för oss fädrar som gör allt för att våra barn ska växa upp med dom bästa förutsättningar dom kan. Vi som sätter deras liv framför våra egna och gör allt för att dom ska känna sig trygga och älskade! Men enligt dig så är vi alla tafsande äckliga man folk som driver våra döttrar till att dricka ?? Har inte tellingen på hur många gånger jag har måttet hjälpa kvinnor ( mödrar ?) och sätta dom i taxi efter att dom druckit för mycket och somnat på utestedets toalett eller soffa. Fädrar gör fel och misstag,precis som mödrar gör !

  60. Jeg drikker ikke og er veldig lykkelig 🙂 Kjempe lei drikkekulturen..:)
    Stå på… Too bad for de som kaller seg dine venner. De taper en skikkelig jente <3

  61. Er så enig med deg. Jeg har aldri smakt alkohol. Og har heller ikke tenkt å smake. Er 27 og snart tobarnsmor.For meg er det viktig at barna kan stole på foreldrene og at dem ikke blir fostret opp med mor og far som drikker. Derfor rører heller ikke mannen min alkohol. Jeg har heller ikke hatt foreldre som har drukket og det har nok gjort sitt til at jeg har tatt de valgene jeg har tatt. Stå på! Jeg klandrer ikke de som drikker men heier frem de som velger å la være evt kose seg med et glass til maten. Hvem har sagt at alkohol må til for å ha det gøy?

  62. Way to go Marty ! I am so fully delighted to know that there are still humans out there who are willing to make a change amongst society nowadays. Its never been easy being an outcast when everyone has to do almost the same to fit in with each other. Youre what i can call singular but in the most bravest & fully honest ways. You admit the truth in every aspect of drinking and it makes me so proud finally seeing that from someone that has everything but cant afford to take it for granted. We can make a change but only if we fight for it just as you do miss Marty. Once again i am eagerly delighted and so extremely proud of you. This woman is bringing out the truth in many of us as a saying: Be who you want to be, not what others want to see. With best regards,,, Anonymous.

  63. Hei! Meget bra skrevet, og god innsikt! Er noe eldre enn deg og har slitt/sliter med akkurat det samme! Dette landet vi bor i er jo bygget rundt flatfylla virker det som..

  64. Hei Martine,
    så fint innlegg. Jeg er mer enn dobbelt så gammel som deg, og jeg drikker aldri alkohol. For meg det ikke noe problem. Jeg er en voksen mann i en seriøs jobb. Det går ikke an å spørre meg hvorfor jeg ikke drikker. Som om noen skulle ha noe med det.
    Men verden er mer komplisert for 17-årige jenter. Du må likevel huske på at snart er du i en situasjon hvor ingen kan spørre om det. Fordi svaret selvfølgelig er at du drikker det du vil drikke, og lar være å drikke det du ikke vil drikke. Unge jenter bør ikke drikke alkohol. Det går ut over utseende, indre organer og utvikling. Du er ikke ferdig utviklet før du er godt oppe i 20-årene.
    Press? Hva er det? Det sitter inne i hver enkelt. Det du må finne styrke til er at du gjør det du selv mener er riktig. Så oppdager du raskt at det er mange som deg. I en verden hvor det er så mye krav overalt på hvordan du skal se ut, hvor mye du skal trene, hva du skal spise og hva du skal spise og drikke er det til slutt du som velger hvilken ferd du vil ha gjennom livet. Det er rart med det, men du har et valg hele veien selv om det kanskje ikke føles slik.

  65. Hei Martine.
    Hver helg blir jeg holdt utenfor fordi jeg jeg har vokst opp kulturen med ET glass med vin til middagen. (Har ikketenkt til p drikke selv om jeg er over 18år)
    Det er noe jeg legger merke til på skolen på mandagen, hvor de snakker om alle de “gode” minnene.
    Du er veldig flink til å få frem poenget med drikking av alkohol.

  66. Mange damer forteller ofte om sitt spesiell forhold til mor. Så muligens en liten sjanse for at det er mor sine vaner de fulle døtrene tar etter?

  67. Hei, noen drikker alkohol for gøy ikke bare for å drukne sorgen. Hvis vennene dine er sånn at de drikker og fester ikke bli med, bare finn nye venner.

  68. Jeg er så enig med deg. Jeg er også en av de som sjeldent blir invitert med på fest fordi jeg ikke drikker. De tenker at det ikke er noe vits i å invitere hvis du ikke drikker, men jeg synes det ikke er nødvendig å måtte drikke for å dra på fest? Fest MÅ jo ikke være med alkohol heller.
    Jeg digger det du har skrevet, og at du har mot til å skrive det.

  69. Liker det du skriver. Men det høres ut som om du skulle fått deg noen nye venner.
    Det at de ikke inviterer deg fordi du ikke drikker er jo teit. Og hvis de inviterer deg for å tørke spy, så er jo det enda værre (selv om det alltid er ok å ha en som er klar i toppen i nærheten). De blir vel forhåpentligvis voksen engang disse vennene dine også. Ønsker deg alt godt!

  70. Åååå nå ble jeg glad! ! Synes at det er så bra å se at det finnes folk som ikke nødvendigvis trenger å drikke. Jeg selv har nesten ikke rørt alkohol etter at jeg ble mamma. Jeg føler ikke for det lenger. Har aldri egentlig vært så glad i det heller 😛 selvfølgelig en gang innmellom så kan eg havne på drit fylla men da hater eg meg selv i ukes vis etterpå.
    Klarer meg best med cola jeg!! 😀

  71. Enig med alt du skriver. Føler jeg alltid må forklare meg ovenfor andre når det gjelder hvorfor jeg velger å ikke forgifte kroppen min med søppel, og heller ha det gøy uten alcohol.
    Gir ikke mening at samfunnet har lagt det opp slik at sånne som oss skal måtte forklare oss, og ikke omvendt!

  72. Veldig bra skrevet! Har sett veldig mye dumt som alkoholen får folk til å gjøre, så blir oppriktig glad at det finnes fornuftige ungdommer som deg. Har opplevet mye drikkepress i ungdomsårene, men ingen klarte få meg til å drikke. Jo mer de presset meg jo mere sta ble jeg. Er nå 50 og har fortsatt ikke begynt å drikke alkohol. Stå på og la ingen prøve forandre deg! 🙂

  73. Heyyy you! SÅ GLAD JEG BLE NÅ ! SABLA bra skrevet altså! Jeg skriver også en del om det å gå ut på byen edru. Jeg er alltid edru der ute. Koffeindrikkende. Har det kjempegøy, og er enig med deg i det du skriver her. Hilsen Helene

  74. Her kjente jeg meg skikkelig igjen! de to siste årene har vært veldig hektiske for min del, med 3 jobber, hest og videregående. Venninnene mine er veldig glad i å dra ut å drikke hver helg, og de maser gang på gang om at jeg må bli med, men jeg må som regel på jobb ellers så er det bare det at når jeg først har en frihelg så har jeg lyst til å slappe av. Og jeg er så lei av å få den samme kommentaren hele tiden “åå du har jo aldri tid til å bli med ut”, og jeg bare ler og sier jeg vet. Men seriøst, innvendig så koker det over snart, jeg er så fullstendig klar over at jeg aldri omtrent er med ut på byen eller andre ting.. Så når jeg først er med ut så er det alltid slik at “åå nå må du ta igjen drikkinga på 3 måneder”, og jeg merker at det ikke dette livet jeg vil ha, det er ikke sånne venner jeg vil ha..
    Jeg så vertfall første episode av serien, og jeg ble helt revet med! Følte det var veldig meg, så er veldig spent på episodene fremover 🙂

  75. Så utrolig bra skrevet! Blir så stolt over de som faktisk sier noe som dette. Jeg føler det helt likt, man er ikke kul hvis man ikke har prøvd eller har vært full.. Det blir for dumt..

  76. Jeg skjønner deg godt! Jeg spurte her om dagen om en veninne ville være med ut i helgen, nå i kveld. Jeg får som svar at Joda! Det blir kos. Så litt tidligere idag spør jeg hvor vi skal møtes, får svaret den eneste klubben som koster penger å gå inn på i Bergen som er aktuell for meg og hun, og sier at jeg ikke vil betale for å hygge meg. Hun sa da den fantastiske setningen: men alkohol koster jo… Så hvorfor gidde gå ut om du ikke skal bruke penger?
    Jeg skal være edruss og har funnet ut at hun jeg avtalte å være edru sammen med i denne farlige tiden nå går ut nesten annenhver helg og drikker seg sørpefull. En annen som også sa han skulle, skal nå være med på alle landstreffene hvor alle er full så hvorfor ikke han?
    Alle mine venner drikker, og jeg blir støtt ut for å ikke putte gift i kroppen. Man kan jo ikke ha det gøy før leveren sier sine siste ord på vei hjem til en fremmed man møtte for en time siden. Sant?

  77. Flott innlegg som tar opp et viktig tema, men hvorfor kun rette det mot pappaene??
    Har ikke mammaene også et ansvar her??
    Foreldrene bør jo I fellesskap se til å skape et trygt oppvekst miljø for sine barn, og ha en felles front ovenfor sine barn for å gi en klar beskjed til barna uten rom for misforståelser.

  78. Det er jo ikke som om det har blitt slik nå de siste årene, det har vært sånn så lenge jeg har levd.
    Sutreinnlegg vil jeg kalle dette. Da finner du deg nye venner eller får deg en helgekjæreste, fremfor å gi folk dårlige samvittighet for at de vil drikke og ha det moro. Fremstår bare som veslevoksen. Folk skal få gjøre som de vil, for det er tross alt deres eget liv, på samme måte som du velger å avstå fra alkohol. Det er ditt valg.

  79. Du lever et vanvittig kjedelig liv, og med dette innlegget søker du bare oppmerksomhet og medfølelse…

  80. Anonym: Må vel være du som lever et vanvittig kjedelig liv, om du ikke klarer å ha det gøy uten å være dritings?

  81. Veldig bra tekst. Kjenner det godt igjen. Jeg kan bare si at det blir bedre. Tiden går og du vil finne flere og flere som deg. Da slipper du å bry deg så mye om de med det mest plagsomme presset. Da kan du gjøre det du har lyst til sammen med folk som har like verdier som deg.
    Jeg er 36 år og har levd de siste snart 3årene helt edru. Det er det beste valget jeg noensinne har tatt. Det hadde nok vært tøffere å gjøre dette dersom jeg hadde gjort det når jeg var yngre. Så vit at det blir bedre.

  82. Takk for flott innlegg.. Ja det er tragisk utvikling og for mange er dette porten til mer rus, tyngre rus.. Jeg er glad du som er ung skriver dette kanskje med større nedslag enn om jeg på 60 skrev det samme, for jeg mener som deg.. Det er klart dette presset kommer av et ennå større press.. Prestasjonsjag, være in, bli godtatt, ensomhet, jag etter det perfekte i en uperfekt verden.. Å håndtete dette blir for mange for mye og alkohol og rus blir vegen ut… for en stakket stund, men jeg tror neppe at “dagenderpåfølelsen” er god og problemene er jo der like fullt.. Syns du er flott og heldigvis finns det mange som deg.. Synd bare at man verdsettes i vennekretsen av hvor mye man hiver innpå og ikke hvor flott man egentlig er som venninne.. Lykke til med ditt valg. Ett er sikkert, du vil nå lengst..

  83. Hei!
    Du skriver veldig fint og jeg er veldig enig i hva du skriver! Jeg kjenner meg veldig igjen å har opplevd mye av det samme!
    Jeg har en så kalt jentegjeng som drar ut stadig og har fester. Som regel er jeg med, men er ikke den mest gale. Jeg drikker men ikke drita, det har jeg ikke behov for. Hos oss er det en kombinasjon mellom drikkepress og det å være kul samtidig. Det er slitsomt, for jeg er ikke en sånn personen. Jeg liker oppmerksomhet men ikke på den måten,drita. Flere ganger har jeg ikke blitt invitert fordi jeg ikke pleier å drikke meg drita,overdrive og bli crazy.
    Jeg liker å henge med gjengen, både gutta og jentene. men bedre edru.
    Jeg er så lei av “fylla”.
    Jeg er en aktic jente på 17 som spiller fotball og trener mye.

  84. Jeg kan ikke kjenne meg igjen i noe av det du skriver. jeg begynte riktig nok å drikke lenge før jeg ble myndig selv, men det her rotteracet du skriver om, har jeg aldri opplevd å føle på, ingen jeg kjenner har hørt om denne “kulturen” du skriver om heller, så det er ikke slik det er i Norge i dag,. Bare innad i gjengen din, derfor bør du kanskje vurdere å finne noen nye venner? For de du skriver om i innlegget her virker ikke helt stabile etter min mening.. Det finnes nok av dem som foretrekker rolig lørdagskveld med god mat, en film og et glass vin, enn å dra på rølpefylla hver helg.

  85. Det å drikke alkohol kan være en fin og koselig ting å gjøre i riktige mengder. De fleste på din alder har nok ikke lært seg å innta alkohol på en forsvarlig måte, og ender derfor opp med grøftfyll der du må tørke spy. Om man derimot er på en fest der folk er 20+ går det som regel betraktelig bedre om man vanker i rett krets. Vent til du blir 18, ta deg en fest.

  86. Veldig bra skrevet. Men jeg kjenner at jeg blir irritert over sånne innlegg samtidig. Man burde akseptere de som velger å drikke like mye som de som ikke velger å drikke. Er så lei av at de som er avholds skal sette de som drikker i et så dårlig lys. Og man velger ikke bare å drikke alkohol for å slukke sorgene eller få seg hook. Hele gjengen ligger heller ikke rundt og spyr i hytt og pine. Men for all del, du har et supert ordforråd og god mening med teksten. Men du ber om at de skal akseptere ditt valg om å være edru, imens du skriver ett innlegg der du ikke aksepterer deres valg om å dra på fest.

  87. Jeg er veldig enig i det du sier. Samtidig som jeg vet av erfaring at situasjonen din antageligvis kommer til å pent endre seg i løpet av få år. Du sier du bare er 17 år. Da jeg var 17 var det akkurat samme sirkuset, men jeg bodde litt lenger inn på bondelandet så det ble ikke så mange byturer akkurat da. Presset på skolen med å drikke var såpass høyt at man følte man virkelig stod utenfor om man ikke hadde deltatt. Hver eneste anledning ble brukt til å kunne bli drita. 17, 18 til og med 19. Så blir jeg 20, og har enda ikke blitt helt komfortabel med alkohol. Likte det ikke særlig, men begynte å få sansen for øl. De andre i alderstrinnet mitt brydde seg for det meste om å dra ut på byen, men ikke ved hver eneste sjanse som bød seg nødvendigvis. I den alderen jobber man, eller man studerer kanskje og har en eksamen. Noen har til og med anskaffet seg familie allerede. Prioriteringene blir annerledes. Så tidlig som mellom 21-23 begynte de jeg hang med å prioritere andre ting langt foran drikking. Drikking var fortsatt gøy, men å sitte i sofaen hjemme og ete chips er faktisk enda gøyere. Man blir lat. Man orker ikke. Man er sliten etter uken. Vi er fortsatt unge, men energien forsvinner andre steder og man har ikke alltid kapasitet. Jeg er nå 24 og både jeg og alle jeg studerer med er blitt ordentlig sofagriser på lørdager. Vi går ut hvis vi føler for det og drikker øl for å kose oss, og etter eksamenstider blir det kanskje en fyllekule der alle som vil er med. Har vært edru på en av disse også, det gikk helt fint. Men stort sett får man helt andre prioriteringer oppi årene enn man har som 17 åring.
    Så budskapet mitt er egentlig, du er enda ung og ting vil forandre seg radikalt bare fra du er 17 til du er 20. For alt du vet, kanskje du blir en av dem når du er 19. Nei, livet ditt kommer ikke til å bli brukt på å tørke spy. Men hvis du aksepterer den rollen som spytørker, og ikke setter foten ned og sier “Nei, dette er ikke greit, jeg kan være med uten å drikke (eller uten å bli drita) og uten å automatisk bli sykepleieren deres”, da vil det nok fortsette ganske lenge. Men folk kommer til å lære seg å drikke uten å bli fyllesjuk etterhvert, når de har hatt nok hangovers, og de blir mer “immune”, og det er DA det blir gøy å gå ut. For da er man også gjerne litt mer “voksen”. Det skjedde ikke meg før jeg var 22-23. Noe jeg syntes er like greit.

  88. Gratulerer med velfortjent oppmerksomhet på innlegget ditt!
    Her har du virkelig truffet et tema som opptar mange.
    Idrett Uten Alkhol er et prosjekt som tenker ganske likt deg. Vi syns alkohol tar for mye plass i samfunnet, og vi tenker at det er viktig at det er noen soner som er alkoholfrie.
    Idrett Uten Alkohol har et nettverk med over 200 ambassadører som jobber for at idretten skal være en alkoholfri sone. Vi vil gjerne ha deg med på laget! Les mer om dette her og ta kontakt med oss: http://www.idrettutenalkohol.no/hva-kan-du-gjore/

  89. SÅ bra innlegg! Det er så bra at du tør å stå frem og holde fast på dine verdier, til tross for presset. Du er ikke alene, vi er mange som kjenner oss igjen. Takk for at du tar det opp! 😉

  90. Jeg kommenterer type aldri på blogginnlegg nesten, men nå må jeg bare. Vil bare si at det er bra at du forteller om din holdning til alkohol. Selv er jeg 23 år, og har ikke drukket alkohol på litt over fire år nå. Debuterte med alkohol i 16-årsalderen og drakk frem til jeg var rundt 19, men fordi jeg aldri var spesielt glad i smaken, rusen det ga eller bakrusen, pluss at jeg tålte det ekstremt dårlig og alltid kastet opp samme kveld, så fant jeg ut at det beste var å slutte å drikke. I begynnelsen fikk jeg mange spørsmål om hvorfor jeg ikke drakk, og mange har en vill idé om at hvis man ikke drikker, så er det enten fordi man er superkristen eller fordi man er gravid.
    Etter hvert som jeg har blitt eldre opplever jeg at folk bryr seg mindre og mindre om hvorfor, og jeg får heller flere kommentarer på at mange synes det er kult at jeg er med på fest en gang i blant, selv om jeg ikke drikker, at det står respekt av valget mitt, at jeg tross inntaket av kun brus IKKE blir en sur party pooper som ødelegger festen, men faktisk bidrar med god stemning osv.
    Når jeg tenker meg om, så er det nesten litt komisk hvor viktig det er blitt å spre både statusoppdateringer og bilder på Facebook og Instagram som forteller at man “koser seg med noe rødt eller hvitt i glasset” – helt uinteressant spør du meg.
    Fortsett å ta valg som kjennes riktig for deg, og fortsett å stå for de med rak rygg og hevet hodet.

  91. Hvorfor skal du absolutt være med på fest hvis du ikke vil drikke? Dette blir som å sutre over at du ikke blir invitert på fotballkamp når du har sagt ifra til vennene dine at du ikke liker fotball.
    Kanskje finne deg noen venner som ikke drikker?
    Kan ikke fordra folk som går edru på fester og skal fortelle i etterkant alt folk har sagt og gjort.

  92. Er helt enig med deg:) jeg er bare 15 år og det er mange av vennene mine som fester hver helg og prøver å bli mest mulig full… Jeg har blitt invitert på mange fester som de skal ha hjemme uten at foreldrene skal finne det ut, men har sagt nei hver gang. Var på en fest når vi fikk sommerferie og da så jeg mange som sto å spydde utenfor inngangen, blir bare kvalm av å se på. Det var også mange som gråt fordi de syntes de hadde et jævlig liv, men jeg tror at det er alkoholen som får de til å tenke sånn. Har bare drukket en gang der jeg spydde, men da vart jeg nesten tvunget til å drikke så mye. Jeg og noen venninner var på hyttetur og da ga de meg noen shots, da jeg sa at jeg ikke ville ha mer så sa de at jeg bare var feig vist jeg ikke drakk noen til… -,-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *