Kødder dere, eller?

Categories Tanker 💭

I går satt det fire jenter i garderoben på treningssenteret og snakket om mat. Den ene jenta klaget over at hun følte seg så oppblåst etter å ha spist to muffins i lunsjen, og at hun var sikker på at det kom av glutenallergi.

En av de andre jentene kommenterte at hun alltid tok en pille før hun skulle spise gluten sånn at magen hennes kunne bearbeide det uten at hun ble oppblåst. To av de andre jentene kastet seg entusiastisk på og lurte på hvordan de kunne få tak i det. Før den siste kommenterte at “jeg prøver å holde meg unna både hvete og gluten jeg”. Hun kunne også informere at moren kun lagde glutenfrimiddager hjemme, til hele familien, fordi det var best sånn.

Og jeg må bare spørre: Kødder dere?

Kødder alle dere som innbiller dere den ene eller den andre allergien etter den andre? Kødder de mødrene som nekter barna sine å få i seg laktose fordi hun har lest på en eller annen blogg at det er usunt? Kødder alle dere som tror at dere har glutenallergi fordi dere blir litt oppblåste etter å ha trøkka i dere fire hveteboller?

HVEM blir ikke litt oppblåst i magen av å spise muffins a? Eller litt tung i magen etter å ha spist en pizza? Fastelovensboller? Eller en pasta?

Hvilket sykt forhold får vi egentlig til mat om vi konstant skal passe oss for alle potensielle påståtte farer? Kan vi ikke slutte å skremme hverandre med sunn norsk hverdagskost? Hva skjedde med matvett?

Ikke gidd å skryt på deg en allergi du ikke har a. Vi har alle dager der vi er litt slappe både i fiseringen og i skrotten, og har du for eksempel skikkelig glutenallergi så driter du på deg. I dagesvis.

Hilsen hun som syntes det er litt stress å skulle arrangere middagsselskaper å skulle ta hensyn til lavkarbo, sukkerdiett, keto, DASH-dietten, liksom-glutenfritt, Mayo Clinic-dietten, volumetrics-dietten, palmefritt, null e-stoffer, TLC-dietten, kun soya, ornish-dietten, aller helst laktosefritt, økologisk, fruktdietten, atkinsdietten, skal jeg fortsette?

Nei, jeg tenker at det er nok jeg. Så innmari nok faktisk.

24 kommentarer

24 thoughts on “Kødder dere, eller?

  1. Altså, dette syns jeg blir skivebom.

    65% av hele verden har laktoseintoleranse, (https://en.wikipedia.org/wiki/Lactose_intolerance).
    Dette er ikke fanatisme, dette er statistikk. Det er ikke naturlig å drikke morsmelka til andre ammende mødre.

    Du fokuserer på “hypen” med glutenallergi, men visste du at 97% av alle med cøliaki er udiagnosert? (https://www.cureceliacdisease.org/wp-content/uploads/341_CDCFactSheets8_FactsFigures.pdf) Sett det i perspektiv. Du får mene hva du vil med folk som har en glutenfri diett, men det er med på å øke forespørselen for glutenfri varer. Og nei, du driter ikke på deg i dagevis, mange er relativt symptomfri helt til man oppdager store skader i tarmen.

    Og veganisme er jo et livssyn, kanskje noen prosent veganere er det for diett-messige årssaker, men regner med de fleste ikke ønsker å ta del i en systematisk masseproduksjon av dyr som innebærer mye lidelse.

    Palmefritt? Ja, enn å være så korka i hue at man ikke ønsker å konsumere noe som innebærer å kutte ned store habitat til dyrelivet…

    Skal JEG forsette kanskje?

    1. Det er stor forskjell på og ha gluten intoleranse og ha cøliaki.

      Forskjellen er også veldig merkbar de som virkelig har cøliaki går ikke rundt og snakker om det. Åja du driter flere dager etterpå hvis du har fått i deg gluten. Har selv cøliaki og kan bekfrefte dette.

      Men det med og spise glutenfritt har nærmeste blitt en trend.
      Å alle blir løse i fisiringen etter av og spist lyst hvetebakst;-) det er medaljens baksiden for alle. De med cøliaki har ikke fungerende tarmtotter , derav må de leve på glutenfri diett.

      Man merker stor forskjell fra folk som bor i byen som skal leve så himla hipt. Hvor har det blitt av skikkelig husmannskost?

      De som har allergi skal selvfølgelig få all respekt.
      Men de som kun spiser det for de at det er hipt, ta dere sammen

  2. Dette var også en sak å henge seg opp i? Også noe du bare tilfeldigvis hørte i en jentegarderobe? For alt du vet så er hun sensitiv for gluten, og da er det en selvfølge for henne å holde seg unna det som ikke kjennes bra for kroppen hennes. Jeg er ikke for selvdiagnostisering heller, men folk må få spise hva dem vil og det som kjennes bra for dem. Uten at folk skal kritisere og påstå at det er «hysteri» 🙂

  3. Helt enig med deg, jeg tror verden er blitt gal. Hysteri mot alt? Hva skjer? Ingen som har egne tanker lenger og kan bruke sunn fornuft? 😳

  4. Tror nok du har misforstått litt her 🙂 jeg personlig tåler ikke laktose og gluten pga IBS. Jeg dør ikke av å få det i meg, men det går veldig utover hverdagen å gå rundt med sterke magesmerter. Greit å unngå det om man kan! I tillegg er 80% av immunforsvaret i tarmen, så derfor er det viktig å spise mat man tåler og som er snill med mage/tarm.

    1. Det er jeg helt enig i altså, det jeg syntes det teit er de som lager verdens største nummer ut av det eller de som selvdiagnotiserer seg/farliggjør matvarer helt ut av det blå. Spesielt der vekt og utseende er det som er i fokus. Håper vi kan ha litt humor på dette, og at de det virkelig gjelder og som vet at det funker for seg kan ta det med et glimt i øyet!

  5. Hva tenker du rundt de med faktiske matallergier, da? Er det også bare fjas? Helt enig med deg at det er alt for mange som tror de feiler ditt og datt når det kommer til mat, men så er det også en del av oss som faktisk overhodet ikke tåler hverken gluten og laktose. Og det handler ikke kun om at man «driter på seg», det er litt (ganske mye) mer omfattende enn det.

    1. Svarte litt på det rett over her, og faktiske matallergier er jo et FAKTUM! Det er ikke de jeg syntes er dramatiske og hårsåre. Selvfølgelig, men som jeg skrev rett over her: Jeg håper de som har allergier og som vet at dette ikke gjelder de kan ha litt humor på det! 🙂

  6. Enig i mye av det du skriver (både i denne posten og generelt), men som en kommenterte over her driter man ikke nødvendigvis på seg i dager om man har glutenallergi. Jeg fikk diagnosen cøliaki for snart en måned siden, etter å ha trodd at jeg hadde cyster på eggstokken på grunn av intense smerter nederst i magen. Jeg har slitt med luftsmerter, oppblåsthet (sett ut som jeg har vært gravid i 7. måned stort sett hvert kveld i flere år) og skikkelig vondt i magen i mange år, men har aldri tenkt på at det kunne være matallergi. Tarmen min er for øyeblikket så herpa at jeg også må avstå fra laktose noen måneder. Sier ikke dette for å kritisere, men for å opplyse 🙂 Og til alle dere som tror dere har en allergi: Kom deg til legen! Vi bør ikke kutte ut hele matgrupper fra kostholdet uten å ha fått stadfestet at det er nødvendig (kan godt fremlegge kilder på dette til de som ønsker det).

    Fortsett med den gode jobben du gjør, Martine, du har mye bra å komme med!

  7. herregud som du alltid skal «overhøre» alt da. hadde jo ikke turt å være i nærheten av deg. hvor er kildene dine, som ikke bare er deg son har «overhørt» noe? i call BS på 90% av bloggpostene dine om disse historiene

  8. Jeg syns du overhører j mye rart mange forskjellige steder. Slutt. Og du må bare å godkjenne denne kommentaren. Ellers vet jeg at du vet hva du er. Jeez

  9. Det er teit hvis folk skyr en type mat fordi det er en trend, men jeg syns det er bra at folk kjenner etter selv hvilken mat som funker eller ikke funker for dem.

    Jeg hadde hvertfall slutta å spist muffins hvis jeg hadde følt meg oppblåst og jævlig hver gang jeg spiste det. Å bevisst påføre seg selv ubehag er jo selvskading…..🙄

  10. Helt enig med deg. Enkelte tåler ingenting. Vær litt rause. Martine har ikke sagt noe galt om dem som har allergi eller andre utfordringer. Hun satte ting i perspektiv. Mange setter diagnoser på seg uten at lege har undersøkt dem. Våkn opp og se.

  11. Stort sett alle vet jo at disse episodene hun «overhører» er fri fantasi. Dette her sier jeg ikke for å være slem, Halvs, men det er sannheten. Folk let av det liksom… Fabrikkerte historier har liksom blitt kjennetegnet på denne bloggen her og det er kjipt fordi jeg likte den så godt før!

  12. helt nydelig innlegg! Hipp hipp hurra for alt den deilige maten som finnes! Takk gud for pizza, pasta, fastelavens biff og langfredags tacoen og ikke minst påske boller! xD

  13. Helt enig med deg!
    Og til dere som mener hun “finner” på disse historiene, jeg kunne skrevet en hel bok om alle rare, dumme og lite oppegående samtaler jeg overhørte forskjellige steder da jeg bodde i Oslo. Beveger man seg på offentlige steder er det ganske vanlige å overhøre ganske mye rart. Sikker på at dere som kritiserer også gjør det i hverdagen, dere har bare ikke noe sted å formidle det.

    Elsker bloggen din, Martine.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *