Svar på det jeg har lengtet etter

Categories Tanker 💭

For noen dager siden var jeg hos gynekologen. Grunnen til at jeg var der er at jeg sliter med så kraftige mensensmerter og at jeg har gjort det siden jeg fikk mensen for første gang. Jeg har også det siste året hatt flere cyster. Jeg har perioder med mensen som varer i fire uker og jeg har perioder med smerter som er så kraftige at jeg er sengeliggende – Og skikkelig dårlig. 

Jeg har alltid vært opptatt av at mensen ikke skal begrense meg på noen som helst måte, og det har det heller ikke gjort. Hvert fall så lenge smertene ikke har kommet. For når smertene har kommet har jeg blitt så dårlig at jeg har måtte legge meg ned på gata, at jeg har falt sammen i kramper og at jeg har ligget timesvis i badekaret i håp om å få det litt bedre. 

Sist jeg skiftet foran en venninne når jeg hadde mensen så spurte hun meg om jeg er gravid, fordi magen min buler utover, blir hard og annerledes. Jeg har også fått kommentarer på sosiale medier at det ser sånn ut og at jeg bare skylder på mensen. Jeg trodde jo selv for noen måneder siden at det var en graviditet…

Men det er ingen graviditet – Antakeligvis så er det endometriose. 

Jeg utredes nemlig nå for sykdommen jeg selv ikke en gang hadde hørt om før legen min nevnte det. Jeg er så takknemlig og glad for at jeg dro til legen og tok tak i problemet. Det var faktisk på tide etter 8 år med et smertehelvete! Jeg har alltid tenkt at det kommer til å gå over, at jeg bare må ta meg sammen og at det er helt normalt, men det viser seg jo at det faktisk ikke er det. Det viser seg at det er en sykdom – Og at jeg, og tusenvis av andre kvinner er aktuelle for den samme sykdommen uten å i det hele tatt vite hva det er. 

Det er ikke lenge siden ordet endometriose kom inn i ordboka, og sier ikke det litt? Tenk hvor mange kvinner som lider i stillhet med en sykdom som dette, uten i det hele tatt vite at det går an å få hjelp. Tenk hvor mange kvinner som har grått seg i søvn fortvilet over at det er problematisk å få barn, uten å vite hvorfor. Tenk hvor mange dager kvinner har vært borte fra jobb fordi de ikke har hatt noe annet valg, og fordi de ikke har visst at det finnes hjelp. 

Hadde jeg hatt bursdag i dag så skulle jeg ønsket meg enda mer fokus på kvinnehelse. Jeg skulle ønsket med at vi lærte om ting som dette i seksualundervisningen på skolen. Jeg skulle ønsket meg at mensensmerter på dette nivået ble tatt på alvor. 

Vi har bare en kropp og den kroppen må vi ta vare på. Vi kvinner må dra til legen, oppsøke hjelp og gjøre det som er best for oss! Vi må ikke gå rundt og ha vondt, fordi vi tror det er normalt. Vi må ikke gå rundt å la ting som dette ødelegge livskvaliteten vår, fordi vi tror at vi bare må finne oss i det. Ta tak – For det kan bli SÅ mye bedre.

Men mest av alt: Vi fortjener faktisk kunnskap og forståelse.  

Fakta om endometriose:

Endometriose er en tilstand der vev av samme type som slimhinnen i livmoren (endometrium) finnes utenfor livmoren. For eksempel på innsiden av eggleder eller på eggstokker, bukhinne, tarmer eller urinblæren. Ved kikkhullsoperasjon ses slike forandringer som små blå-røde blemmer eller brune flekker på bukhinnen eller eggstokkene. Cystene kan variere i størrelse fra få millimeter til appelsinstore. På eggstokkene kan slike cyster inneholde tykt, gammelt blod, disse cystene kalles ofte for “sjokoladecyster”. Disse cystene og slimhinneflekkene utenfor livmoren påvirkes av hormoner på samme måte som slimhinnen i livmoren, og de vil derfor blø samtidig med blødning fra livmoren under menstruasjonen. 

(Kilde: Norsk helseinformatikk)

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

6 kommentarer

6 thoughts on “Svar på det jeg har lengtet etter

  1. Må bare si at jeg beundrer din åpenhet. Noe som er utrolig viktig. Var selv i en situasjon for et par år siden. Fikk en diagnose som førte til overdreven medisinering. Jeg ble rett og slett deprimert etter oppstart med betablokkere blodtrykksmedisiner blodgortynnende og statiner. Alt gikk rett vest men åpenhet om alt ovenfor de rundt meg var redningen. Men møtte mange negative venner fordi jeg var åpen. Men de var i mindretall. Vet ikke hvordan jeg kom over siden din men facebook er et medium på godt og vondt men mest godt. Lykke til videre du er en flott person.

  2. Har selv endometriose, det er tøft, det hjelper veldig med å finne rett type prevensjon. Fikk beskjed om at jeg ikke skulle ha mensen, fordi det kunne gjøre det verre. Så nå hopper jeg bare over, å har så vidt smerter lengre 🙂
    Si ifra hvis du har noen spørsmål!

  3. Jeg har også endometriose, jeg fant det ut i fjor, gåttt mange år m smerter, men i fjor begynte smertene brått å være der hele tiden. Ble henta i ambulanse og de på sykehuset der jeg bor «det er ingenting skjerp deg». Etter et halvt år ble jeg innlagt pga sinnsyke smerter. Jeg har fått høre fler år at jeg er for ung til å ha endometriose så nei det gadd de ikke skjekke. En kul på livmoren har jeg også hatt siden jeg var 12!! Og nei den var jeg født med og nei det var en cyster og nei det var en muskl knute. Sa til slutt til gynekologen der jeg var innlagt «åpne meg opp og skjekk endometriose værsåsnill» jeg fikk morfin pga smertene og det tok de ikke engang. Til slutt åpna de meg opp og fant endometriose og de sa at det var ikke nok til å ha så vodnt. Så de sendte bildene til Ullevål som da 2 mnd etter bestemte seg for å åpne meg igjen og jeg hadde Mye endometriose og jeg hadde adomyose i tilleg. Ullevål er kjempe flinke men sykehuset her jeg bor gjorde bare feil. Så glad jeg fikk hjelp på Ullevål. Ble bedre en periode men nå er det ille igjen. Dritt sykdom . Jeg er forresten 20 år i år

  4. Hei, har selv alvorlig endometriose og desverre har det gått ut over livskvaliteten.
    En ting du må være klar over.
    Endometriose viser sjeldent på ultralyd, mr kan gi en pekepinn men ingen sikker diagnose.
    Krev en lapraskopi slik at du kan få fastsatt det skikkelig!
    Da fjerner de det de finner samt tar biopsier.
    Ikke lev i uvissheten!
    Forresten så har vi en gruppe på facebook som heter endometriose og adenomyose selvhjelpsgruppa, anbefaler deg den.
    Og skal du ha optimal behandling anbefaler jeg Andreas Putz, på sykehuset i tønsberg.
    Norges beste lege på det feltet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *