Jeg har tatt abort

Categories Tanker 💭

Pregnancy test with white background, health care concept
Licensed from: MRAORAOR / yayimages.com

Gjesteinnlegg fra en venninne

For fire uker siden fikk jeg vite at jeg var gravid. Jeg har snakket mye med venninnene mine om det, før det faktisk skjedde. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi har snakket om “hva hadde du gjort hvis du ble gravid nå?”. Kjæresten min og jeg har også snakket om det, men det å ligge i sengen og snakke om noe som er så fjernt er så lett, det er så enkelt og det er så ukomplisert. Det er lett å være klok, si smarte ting og være sikker når det ikke er et faktum at man faktisk er gravid.

For til tross for haugevis av samtaler om hva, hvis og når, så har jeg aldri hatt så mange spørsmål som jeg hadde når det først skjedde. 

Jeg og kjæresten min bestemte oss for at det beste for oss var å ta abort. Og jeg har aldri følt meg så ansvarsløs noen gang. Så liten. Så dum. Så tåpelig. Så lite verdt. Så egoistisk. 

Men i mine øyne er det mer egoistisk å sette et barn til verden som jeg ikke er klar for, som jeg egentlig ikke ønsker og som jeg akkurat nå ikke har mulighet til å ta vare på.  Men tro meg at jeg har lurt på om jeg egentlig hadde vært klar for det, om jeg egentlig hadde ønsket det og om jeg egentlig hadde klart å ta vare på det. 

Det å ta abort er heldigvis gratis og et fritt valg her til lands i løpet av de tolv første ukene. Men til tross for at det er gratis, så er det ikke nødvendigvis enkelt. Og det er ekstremt mange som har fordommer mot abort, faktisk så mange at jeg er flau for å si det høyt at jeg faktisk har gjort det. For jeg vet at det er ekstremt mange kvinner hvert eneste år som utfører aborter, allikevel så føler jeg meg så alene. Det er nemlig så få av oss som snakker om det. Så mange som skammer seg. 

Dagen etter at jeg hadde utført hele aborten kom jeg over et kommentarfelt på Facebook der en kvinne skrev at de som har tatt abort er mordere og at de burde være takknemlig for at de i det hele tatt kan bli gravide. 

Så dritt som jeg følte meg den dagen har jeg aldri gjort før, og jeg håper heller at jeg aldri kommer til å gjøre det igjen. 

Ingen ønsker å ta abort. Noen har sex med prevensjon som ikke fungerer, noen glemmer prevensjon, noen har sex i fylla, noen blir lurt trillrundt og noen har ikke et valg. Abort er ikke morsomt, og det er ikke sånn at jeg, eller de andre jentene som var på sykehuset samme dag storkoste oss og var fornøyde med oss selv. Faktisk var det ingen av oss som så på hverandre, for vi var alle så flaue og fulle av skam. Og det irriterer meg! For jeg har rett til å bestemme over min egen kropp og ta valg som er best for meg. 

Vi må tørre å snakke om abort. Vi som har gjort det skal ikke være flaue, skamme oss eller skjule oss. Det er greit å føle på en sorg, men det er også greit å ikke føle noen ting. Det finnes ikke noe fasitsvar, annet enn at det er greit. Alt er greit. 

// Venninna mi

 

 

7 kommentarer

7 thoughts on “Jeg har tatt abort

  1. Har vært igjennom den samme prosessen selv. To ganger. Først en og så 12 måneder senere fant jeg meg selv i samme possisjon. Ikke fordi jeg var uforsiktig. Jeg hadde spiral og kjæreste. Den andre gangen var med kondom og samme kjæreste. Det var helt jævlig, men jeg er stolt av avgjørelsen jeg tok. Samtidig tør jeg ikke si det så himla høyt, fordi det dessverre eksisterer mennesker som mener at jeg drepte noen. Jeg drepte en celleklump som ikke hadde vært levedyktig på egenhånd. Jeg angrer, hver eneste dag angrer jeg. Når jeg tenker tilbake og setter meg i stolen på sykehuset går jeg igjennom det over og over igjen i hodet mitt.
    Jeg hadde tatt det samme valget hver dag. Abort. Fordi det var det riktige valget.
    Heier på venninnen din og alle oss andre.

    1. Hvordan kan du si at du angrer, men du likevel ville gjort det igjen? Høres ikke helt ut som du er enig med deg selv der.

  2. men hun har jo valgt det selv, så da må hun tåle kritikk og ikke spille offerkortet. ikke sant martine?

  3. HVORFOR skal man få kritikk for noe så sårt?
    Jeg kunne ønske folk var mer åpne for å snakke om abort og faktisk ha forståelse for andre mennesker!

    1. Dere får kritikk fordi dere dreper faktisk deres egne unger. Og dere gjør det med et smil, som om det ikke betyr noe som helst. Og det gjør meg kvalm. Hvor selvopptatt og jævlig kan man bli?? På mandags morgenene svipper dere innom sykehuset og tar en rask abort og på onsdags kvelden så er dere ute på byen og horer dere ut igjen som om ingenting har skjedd. Også tar dere en rask abort igjen også er det rett ut på byen og hore seg ut igjen. Jeg tror ikke dere selv ser hvor jævlige dere har blitt. Har dere hørt hva utlendinger sier om norske kvinner? Det har jeg og det er ikke pent. Dere har et jævlig dårlig rykte nå og det er deres egen feil. Dere oppfører dere som dyr.

  4. forferdelig å ville ha oppmerksomhet fordi du har myrdet eget foster, som i dette degenererte og postmoderne samfunnet utrolig nok kan kalles “et medisinsk inngrep”. Vi er langt forbi ødelagte, man kan kjenne det i magen, og vårherre tester oss hver dag. Og det er valgene vi tar som er viktige. et lite foster er IKKE din kropp!! forstår du ikke det? det er et potensielt liv med egne utsikter og etterhvert egen vilje og egen karma. Nå har du sendt det tilbake til hyperspace uten å reinkarnere i en kropp, som var dens mening… du stoppet dette for å skrive et blogginnlegg hvor jeg forteller deg at valget er hva som betyr noe, og de moralske testene vi blir utfordret med hver eneste dag, den elgamle kampen mellom ondt og godt, men i det høyeste og utforderingen derin, har du feilet og gjort et forferdelig valg… må Gud beskytte sjelen til barnet og deg. jeg ber for dere.

  5. Ja det er jaggu flott at norske kvinner kan drepe sine egne barn gratis her i Norge. 🙂 Det er faktisk jeg og naboen din og naboen hans som har betalt dette for deg med skatten vår. Så værsågod, ikke noe å takke for.

    Dere kvinner slåss nå for retten til å drepe ungene deres. Og hvis norske kvinner virkelig er så psykotiske og forvirret så får vi la dem gjøre det da. Det er ikke lenge siden det var ganske stort å få barn, det var noe spesielt. Nå bare tar dere en tur innom legevakta og slenger ungen i søpla på vei ut. Og regningen sender dere til Norges befolkning, med god samvittighet. Ja norske kvinner er virkelig spesielle, best i verden sier det. Jeg er ikke enig i det men.

    Jeg skal gi dere en advarsel, det er sikkert lett for dere å drepe ungene deres nå. Jeg tipper det er glemt ganske raskt, dere sover vel godt om natten. Men bare vent 15-20 så kommer dette tilbake og plager dere noe jævlig. Da synker det inn hva dere faktisk har gjort. Men da er det for sent fordi dere har allerede drept ungene. Det er det dere gjør, det er det alt bunner ut i; Dere dreper barn. Og dere bryr dere ikke èn milimeter om å gjøre det. Jeg vil påstå at norske kvinner nå er de mest bortskjemte, egoistiske og jævlige tispene i verden. Dere tenker kun på dere selv. Hele jævla tiden. Lykke til med det, jeg vet hvordan det ender.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *