For mange er julen den verste tiden på året. Mange kjenner på ensomheten, følelsen av å ikke strekke til og følelsen av å ikke være bra nok. For min del er sommeren og påsken verst. 

Jeg har i flere uker blitt spurt hva jeg skal i påsken, eller. Jeg har blitt spurt om jeg skal på fjellet i påsken. Og nei, det skal jeg jo ikke. Faktisk så har jeg ingen planer og faktisk så har jeg ikke klart å svare når folk har spurt meg om hva jeg skal. 

For jeg er ikke på hyttetur sammen med haugevis av venner. Jeg spiser ikke nybakte boller i solveggen på hytta. Jeg har ikke livets beste dager. Og grunnen til det er fordi jeg sammenlikner meg med hva alle andre gjør. 

For sannheten er jo at jeg føler meg ganske så dritt. Jeg er lei meg, jeg føler meg ensom og jeg føler meg ubrukelig. Jeg føler meg alene i å ikke fylle Facebook-veggen min med påskeidyll, jeg føler meg alene i å ikke ha fått haugevis av invitasjoner til hytteturer og jeg føler at jeg er den eneste som ikke skåler med ukjente på afterski.  

Jeg er fullstendig klar over at det er mange som føler seg enda mer ensomme enn meg, men jeg føler meg ensom i det å ikke være like bra som det virker som at alle andre er. Jeg føler meg ensom som ikke har flust av venner å stikke på hytta med og jeg føler meg ensom i å ikke gjøre det samme som det ser ut som alle andre gjør.

Jeg er også fullstendig klar over at alt handler om forventinger. For vi fyrer opp under hvor kult alt skal være, i påsken som alle andre ferier – Og dessverre poster ingen bilder av at de ligger alene inne på rommet sitt og ser på Netflix. Samtidig som man kanskje feller en tåre og føler seg som det mest ensomme mennesket i verden. 

Derfor tenkte jeg at jeg skulle gjøre det for alle andre som har det litt som meg. For alle som føler at det ikke er bra nok å “bare” være hjemme. For alle som ikke er invitert med på hyttetur. For alle andre som føler seg litt dritt, fordi alle andre har det så #sinnsykt bra. For alle som føler seg ensomme. 

Så. Her ligger jeg og ser på Netflix, helt alene. Telefonen har jeg skrudd av, for jeg orker ikke påminnelser fra omverdenen om hvor mye kulere alle andre har det enn meg. Og vet dere hva? Det må være HELT greit. For jeg har min påske, og jeg er så lei av å føle at jeg må sammenlikne den med alle andre sin. Eller, jeg har et liv – Og jeg er lei av å sammenlikne det med alle andre sitt. Jeg er sliten av å føle at jeg ikke har det kult nok – Og hvem bestemmer egentlig hva som er kult nok? 

Påsken blir, som alt annet – Det jeg gjør det til selv. Og jeg har bestemt meg for at jeg skal gjøre det beste ut av situasjonen, uten å bry meg om hvor kult alle andre har det! Selv om sannheten er at jeg føler meg ensom. Faktisk, skikkelig ensom. 

Dette var veldig skummelt å skrive, men hvis du føler det samme som meg – Så vit at du hvert fall ikke alene ❤️

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

 

15 kommentarer

15 thoughts on “Jeg er ensom

  1. Takk. Du satte ord på det jeg har følt idag.. <3 kanskje vi ikke er så alene? Men man bare føler seg alene/ensom, når det er shitloads av slike jeg-koser-meg-på-hytta-med-perfekte-venner-bilder overalt :p jeg blir sjalu ja. Når nærme venner ikke inviterer til noe. Men så må man tenke..hva med å invitere/stelle i stand noe selv?

  2. Ser at det ikke bare er meg som synes påska og sommerferien er den verste tiden. Sitter her på hytta helt alene og føler meg fryktelig ensom! Er heldig å ha ei hytte å reise til, men dessverre ingen å reise sammen med. Akkurat som i sommerferiene. Da blir det hyttetur eller bilturer alene. Prøver å sysselsette meg selv for å slippe unna tankene og følelsen av ensomhet. Dessverre fungerer det bare i korte perioder….

  3. <3 satt ord på akkurat det jeg har følt på, ikke bare nå i påsken , men lenge før til og med.

  4. Du setter ord på sånn jeg har det. Og Sååå deilig å logge av sosiale medier. Jeg er ikke på facebook heller for gjør meg dårlig

  5. Fine deg❤ Som er så flink til å sette ord på det du føler 😊
    Jeg tror alle føler på den ensomheten innimellom, men mange tørr nok ikke å snakke høyt om det 🙂
    Klem

  6. En ting man også burde tenke over er at faktisk ikke ALLE er ute på fjellet og feirer påsken med venner, men ALLE som gjør det legger ut bilder i tilfelle. Som du sier er det ingen som legger ut bilde av at de ligger hjemme eller lever livet som vanlig, og det er det som får det til å virke om at ALLE er på fjellet!

  7. Takk for at du fikk meg til å føle at jeg ikke er den eneste i verden som har det slik. Jeg skulle ønske jeg var på hyttetur, slalom og afterski, men når man ikke har noen å dra med blir det litt vanskelig. Føles litt mindre ensomt nå. Takk <3

  8. Hei
    Jeg ble dumpa i september og har slitt en del i ettertid. Jeg trodde virkelig det var oss to, men sånn ble det ikke. Jeg har endelig begynt å glede meg over ting igjen og ser at det finnes et lys. Fikk melding av han om at han har møtt en ny. Selvfølgelige gjør han ingenting galt, det vet jeg. Allikevell føles det så dritt og som om alt jeg har kommet meg over er tilbake. Har du noen gang opplevd dette? Skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom dette. Vi bor i tillegg i nærheten av hverandre og jeg er så redd for at jeg skal møte de på butikken for eksempel
    -Sara

  9. Akkurat slik jeg har følt det i hele påsken.. takk for at du satte ord på det! Det føles godt å ikke være alene om det, samtidig som jeg ikke unner noen andre å føle det sånn

  10. Jeg synes det va så godt å se noen som også føler det samme, godt å se noen som virkelig setter ord på hva man føler, synes du faktsik er veldig modig. Er her om du vil snakke.
    Klem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *