Det å ikke fikse på sannheten

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Jeg begynte med sminke allerede i barnehagen. Jeg rotet i alle mamma sine skuffer på jakt etter noe å bli penere med. Noe å smøre på leppene, sote til vippene mine med og noe å farge kinnene mine med. Jeg rappet mamma sine BH-er allerede i barnehagen, fordi alle mine forbilder hadde store pupper. Når jeg var 11 år sa jeg første gang at jeg skulle ta silikon hvis jeg ikke fikk store pupper. Jeg satt i bilen sammen med pappa, jeg hadde vært på dansetrening sammen med de eldre jentene og jeg så på han å sa: “Pappa, jeg skal ta silikon. Det er fint og da liker folk deg”. 

Pappa svarte aldri. Og nå kan vi heldigvis le av det. 

Den dag i dag fikser jeg vippene mine, maler fjeset mitt og jeg suger til meg tips og triks til hvordan jeg kan bli litt vakrere, litt tynnere og en litt bedre utgave av meg selv. Egentlig med å sammenlikne meg med andre og følge andre sine råd og tips! Jeg barberer leggene fordi samfunnet forteller meg det, jeg drikker ikke koffein fordi samfunnet forteller meg det og jeg har kuttet ut brød fordi samfunnet har fortalt meg det. 

Jeg har til og med gnikket bananskall på tennene fordi jeg hørte at man fikk hvitere tenner av det. Det er mye mulig at stemmer, men hallo! Hvorfor skal jeg bruke tid på det? Hvorfor skal jeg i det hele tatt tenke på det? Og hvem skal jeg få hvitere tenner for?

I den siste utgaven av magasinet Det Nye er jeg så heldig få få være med. Hele magasinet er usminket og uretusjert, og jeg er så takknemlig for at det finnes et magasin som ønsker å gå foran som et godt forbilde for andre. Jeg skulle så gjerne ønske at enda flere turte å gå vekk fra retusjering og at flere turte å være usminka. Eller, at enda flere turte å ikke fikse på sannheten. 

 

«Det er utseende som fanger oppmerksomheten, men det er personligheten som binder den.» Ukjent

 

Jeg syntes det er på tide at et magasin forteller deg om hva kvisene dine betyr, fremfor hvordan du kan fjerne de. Jeg syntes det er på tide at et magasin fokuserer på hvem du er som menneske, i stedet for hvilken kjendis du likner på. Jeg syntes det er på tide at et magasin fremmer fine historier, i stedet for slankeoppskrifter. At et magasin rettet mot unge jenter gjør det! Det er faen meg på tide. 

For selvom jeg kvier meg for å sette meg foran kameraet uten sminke, så er det viktig. Det er viktig fordi vi trenger å se roser i kinnene, i stedet for pudder. Det er viktig fordi vi trenger å se ringer under øynene, i stedet for concealer. Det er viktig fordi vi trenger å se smilerynker, fremfor oppstilte positurer. Ingenting er feil, og jeg sier ikke at det er feil å stelle seg, dra sorte linjer over øynene eller fremheve leppene sine. Jeg er bare takknemlig for at noen viser virkeligheten og hvordan vi er bak alt det også. 

Det minner meg på at det er bra nok å være meg! 

// Marty 

 

1 kommentar

1 thought on “Det å ikke fikse på sannheten

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *