Saken min er henlagt

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Jeg vet ikke hva som vil skje hvis jeg møter personen som drapstruet meg i september. Forhåpentligvis vil det gå bra, men hvis ikke – Hvem tar ansvar da?

I dag har jeg fått beskjed om at én av de tre sakene jeg har anmeldt denne høsten har blitt henlagt. En sak der både jeg og pappa ble drapstruet, der det var en person som oppsøkte hjemmet mitt og der det var en person som var så sint at vi ikke kunne bo hjemme. Personen truet meg fordi den mente at overfallet jeg ble utsatt for i Sverige aldri fant sted.

Jeg har gått en stund og ventet på å få vite noe, og hver morgen har jeg våknet opp med en klump i magen. For når man utsettes for en trussel der noen sier at de har lyst til å ta livet av deg og at du ikke fortjener å leve, så blir man automatisk redd. Man tar automatisk forhåndsregler. Man blir sint. Man blir stressa. Man blir så ufattelig sliten. 

Jeg føler meg hjelpesløs, fortvila og sint, og det skremmer meg at politiet ikke har kunnskap og kapasitet nok til å finne ut av saker som dette. I mitt tilfelle var det en person som sto bak en falsk profil, og politiet har ikke klart å finne ut av hvem dette er. Nå får jeg bare krysse fingrene og be politiet finne ut av de to andre sakene, selv om jeg ærlig må innrømme at det føles rimelig håpløst ut nå. 

I mine øyne betyr egentlig dette at man kan gjøre akkurat hva man vil på nettet, og sånn skal det faen ikke være. 

Men til deg som med stor sannsynlighet leser dette, du som mente at overfallet aldri skjedde, du som mener at jeg ikke fortjener å leve og du som mener at jeg fortjener alt smerte i verden:

Se på dette bildet, og tenk deg om.

Jeg er en 19 år gammel jente, som ytrer meg, som mener, som drømmer og som vil.

Jeg er sterk, jeg er smart og jeg er dyktig.

Jeg kan, jeg vil og jeg skal.

Du har ingen grunn til å hate meg for at jeg er den jeg er, for at du er uenig eller for at du selv er redd. Du får faktisk ikke lov til å skremme meg, du får ikke lov til å gjøre meg redd og du får ikke meg til å gi meg. 

Uansett hvor hardt du prøver. 

Jeg orker ikke å bruke flere tårer på deg, mer sinne eller mer frustrasjon.

Men tro meg at jeg skal bruke alle disse følelsene til å fortsette, og jeg håper du irriterer deg like mye hver gang – Og jeg håper du forstår at dette har du tapt. Uansett. 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty

 

15 kommentarer

15 thoughts on “Saken min er henlagt

  1. Jeg er både enig og uenig med deg i saker du skriver om. Her må jeg si meg enig! Det er forferdelig at du ikke skal ytre dine meninger etc. At det finnes slike mennesker, ja det er en tragedie! Stå på, ikke gi deg! Hils Pappa, jeg misunner deg den faren inn til hjerteroten. Hadde det bare vært min. Klem

  2. stine: Kjære Stine (Hvis det er det du heter). Du har i lang tid skrevet svært mye negativt om Martine. Du lurer også på hvorfor dette ikke blir godkjent. Vet faktisk ikke hvordan livet ditt er. Men er redd det ikke er så bra. Når du mener drapstrusler er ubetydelig skjønner jeg at du opplever mye vanskelig. Når det å ha politi beskyttelse er ubetydelig skjønner jeg du trenger noen å prate med. Ta gjerne kontakt med meg hvis du trenger noen å prate med. Håper du får en fantastisk før jul og at livet smiler til deg. Ønsker deg alt godt. Mvh pappaen til Martine

  3. Selvfølgelig har overfallet skjedd, og selvfølgelig er M i sin fulle rett til å ytre seg om det hun har på hjertet. Man trenger ikke alltid å være enig i alt, men respekt for at folk er forskjellige og har forskjellige meninger? JA!!
    Det må være både frustrerende og opprørende at saken er henlagt. Jeg heier på deg, Martine, du er tøff og har beina på jorda. Tusen takk for det, og takk for at du ytrer deg i offentligheten.

  4. Dette er ikke ment som kritikk, men når det går så langt at familien din må flytte på ubestemt tid fordi de er truet pga bloggen din, er det verdt det da å ha en mening om alt som for eksempel om det er ulv på melkekartonger i noen mnd? Jeg digger hverdagen din enormt mye, spennende at du har turt å flytte til Sverige for å støtte idrettskjæresten din, og jeg vet du har mye av det hverdagslige å by på også. Mange av meningene dine er superviktig, men føler noe av det mister litt betydning når det er ca to nye innlegg om en mening hver dag. Misunner at du har en så flott pappa, som sagt over..Kunne ønske jeg også hadde en sånn <3

  5. Selv om jeg ikke har lest noe om denne saken fra før, ble jeg uansett veldig stolt (i den grad man kan bli stolt av et fremmed menneske?) av dette innlegget. Det er så utrolig viktig med uttalelser som dette, hvor du viser at du sliter med vonde følelser på grunn av hendelsen, men samtidig viser mot, styrke og en vilje til å fortsette.
    Så alt for ofte er det enten eller. Enten er det en full tekst med vonde følelser, eller så er man råtøff og kampklar. Det er så viktig å få fram at man kan være sterk og modig, selv om man også er såret, lei seg, redd, frustrert osv. Mange tror dessverre at hvis de kjenner på det vonde, så betyr det at de ikke er sterke eller modige nok til å fortsette. Sånn er det jo ikke.
    Hatten av for at du ikke gir gjerningsmannen/kvinnen seieren. Ok, så suger det at saken er henlagt, men ved å fortsette å leve Ditt liv på Din måte, er seieren likevel din! 🙂

  6. Martine!!! Du er bare et så stort forbilde!!! Heier så på deg❣️Du er så sterk og vakker! Alltid smarte innlegg fra deg! – Julia 14år.

  7. Anonym: Hei <3 Hmm, godt spørsmål. Jeg har stilt meg selv spørsmålet flere ganger, og også om jeg ikke bare burde legge ned hele bloggen. Samtidig så vil jeg gjerne mene, dele og ta del i samfunnsdebattene, og jeg vil HVERT FALL ikke la meg tie fordi noen tråkker så grovt over grensa. Hvis du skjønner?
    Tusen takk for tilbakemelding <3 Sender deg en klem fra meg (og pappa)

  8. Utrolig trist å høre at du har blitt utsatt for slike ting! Du er heldig som har en så god far som bryr seg og tar vare på deg ❤️ Stå på og aldri gi deg!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *