Menneskene som delte nakenbildet av meg:

Categories Tanker 💭


                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Foto: Annie Hyrefeldt

En lærer. Flere studenter. En politistudent. En venninne. Noen pappaer. En frisør. En personlig trener. En skoleelev. En barndomsvenn. En datter. En sønn. En eiendomsmegler. En selger. En barnehageansatt. En kompis. 

For noen uker siden ble det spredt et nakenbilde av meg på nett. Bildet ble tatt i garderoben på Elixia og spredd på appen Jodel. Bildet ble spredd fort, og jeg mottok haugevis av eksemplarer selv. 

#Metoo-debatten startet med sexskandalene rundt den mektige Hollywood-produsenten Harvey Weinstein. Debatten ruller også i Norge. Viktige saker og hendelser har kommet frem i lyset, og tilfeller som burde vært tak i for lengst blir nå endelig snakket om. Rett etter at debatten satt i gang ble bildene av meg spredd, og for få dager siden gikk det private bilder av Nora Mørk rundt. 

I forbindelse med dette har det vært snakket mye om man skal fortelle hvem som gjør dette. Hvem som er så onde at de utfører overgrep, trakasserer og deler private bilder av andre. Svaret er at man egentlig ikke kan dele hvem som gjør dette, til tross for at man egentlig har beviser. I mitt tilfelle er det egentlig større sannsynlighet for at jeg blir dømt for å fortelle hvem som har delt bildene av meg, enn at de som har gjort det blir dømt. Faktisk ble lederen av “Barnas Trygghet” dømt til 75 dagers fengsel for å krenke privatlivet nå nylig. Altså, krenket privatlivet til voldektsmenn. Overgrepsmenn. Menn som har har hatt lyst til å møte mindreårige. Og kommunisert med disse over nett. 

I mine øyne er det festlig. Nærmest utrolig. For skal man egentlig le eller gråte? 

Jeg sitter på en liste med navn, og på denne listen står det navn som jeg både kjenner og ikke kjenner. Det står navnene til mennesker i alle forskjellige aldre og arbeidsgrupper. Det står venner og bekjente. Det yngste navnet er 14 år. Det eldste er 47 år. 

Jeg har de siste dagene kontaktet foreldrene til de mindreårige på denne listen. Jeg har også kontaktet flere av de jeg kjenner som har står på den. Det er ironisk hvordan alle beklager seg og ikke har en god forklaring på hvorfor. 

For hvordan kan man egentlig forklare at man ønsker å blottlegge en annen? At man har tatt kontroll over en annen sin kropp? At man har ønsket en annen vondt? At man har ønsket å drite ut en annen? 

Ingen klarer det, men samtidig har alle valgt på listen valgt å gjøre det. 

Jeg deler dette fordi jeg ønsker å poengtere at det skjer, og at det ikke er en spesiell gruppe mennesker som trakasserer, utfører overgrep eller sprer private bilder av andre. 

Og for å fortelle hvor vondt det gjør. 

Hvis du får et nakenbilde, så vær så snill å:

1. Slett det med en gang. Ikke lagre det på telefonen din “bare for å ha det”.

2. Send melding til dem/den som har sendt det til deg og be de skjerpe seg. Spør om de faktisk er klar over hva de gjør (du kan også anmelde dem).

3. Ikke send bildet videre til personen som er avbildet. Antakeligvis er denne personen fullt klar over situasjonen, og trenger ikke å vite at du også sitter på bildet (noe som er like ille). 

4. Det du derimot skal gjøre er å fortelle personen hvem som sendte deg det/sprer det videre. 

5. Ikke ta screenshot. Vil du ikke ha det, be personen slutte/blokk den. Vil du ha det, se, og legg det vekk. 

6. Ikke vis det videre til kompiser fordi du vil være kul. Ei eller til venninner for å le. 

7. Ikke gjør narr av personen på bildet og ikke stemple den. 

8. Personen på bildet sitter antakeligvis på en skikkelig skamfølelse og har det antakeligvis fryktelig vondt. Forsøk å sette deg inn i situasjonen, fremfor å heve deg over den. Det kunne faktisk vært deg eller noen du var glad i. 

Nå skal jeg fortsette å kontakte de jeg vet hvem er. Fordi det er viktig. 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Menneskene som delte nakenbildet av meg:

  1. Det er bare patetisk hvordan folk holder på!
    De skulle vært anmeldt, hele gjengen. Jeg blir så sint!
    Og her var det noen som uten at du visste det tok bilde av deg i dusjen?!
    Fader, ass… om du så hadde sendt bilde til noen, hadde det ikke vært greit å videresende sånn. Også så mange?! Jeg blir litt satt ut, her.
    Ønsker deg alt godt videre <3

  2. Håper du ser at selv om dette var en jævlig opplevelse for deg, så er det en silver lining; nettopp at du bruker stemmen din og setter lys på dette. Jeg tror, og håper, at du har fått åpnet øynene til mange. I tillegg kan andre som har opplevd noe lignende finne støtte i deg og i alle som syns dette er forkastelig.
    Håper de som sprer får kjenne på skammen. For det er bare de som har noe å skamme seg over. Du er med på et viktig arbeid. Dette MÅ få konsekvenser for de det gjelder.

  3. Uff, for en grusom situasjon! Føler med deg. Aner ikke hva som får folk til å gjøre slikt mot andre. Dessverre finnes det nok av de som lager kvalme for andre fordi de egentlig føler seg pyton selv. Konfronter dem, og fortell hvor vondt det faktisk gjør – så de får kjenne på skyldfølelsen! Også en politistudent?! Snart kan man ikke stole på politiet engang…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *