Dritings på julebordet?

Categories Tanker 💭

Jeg er en av de som ikke drikker alkohol. Jeg velger heller å kjøre til fest, enn å bruke hundrevis av kroner på taxi. Jeg velger heller en god morgendag, fremfor fylleangst. Jeg velger heller en time mindre på dansegulvet, enn å aldri komme meg hjem. Jeg velger heller å te meg, enn å miste alle hemninger. Sannheten er egentlig at jeg ikke får noen ting ut av det å drikke alkohol. Jeg liker ikke vin, eller øl, og syntes genrelt ikke at alkohol er noe for meg.

Samtidig har jeg venner og bekjente som ELSKER alkohol, og jeg har flere som gjerne tar seg et glass vin hver eneste kveld hvis muligheten byr seg. Jeg har også de vennene som er ute og fester hver eneste helg og de som ikke vet hva de skulle gjort uten. 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg er litt sliten av presset om å drikke alkohol. Den skjulte forventingen til at jeg skal drikke, som kommer fra både mine jevnaldrende og voksne. For ikke å snakke om alle spørsmålene jeg får når jeg takker pent nei. For jeg er ikke gravid, syk eller kristen fordi jeg ikke drikker alkohol. 

Jeg elsker å danse og slå ut håret, og jeg blir derfor gjerne med ut. Samtidig så foretrekker jeg pizzakvelder, sofakos og stearinlys fremfor enda et navn på en liggelista, grøftefyll og fortrolige fyllasamtaler. 

For noen kvelder siden gikk jeg og noen venninner hjem fra en treningsøkt. Vi støtte på en gjeng med mannfolk som forsøkte å sjekke oss opp. De kommenterte hvor svette, fine og deilige vi var. For ikke å snakke om hvor bra rumper vi fikk i treningstights. De fortalte at de var lærere, og at de kunne lære oss noen triks hvis vi ville, men vi takket pent nei. Vi kom oss ikke unna før etter at en av mennene hadde klasket den ene venninna mi på rumpa, og vi hadde bedt de drite og dra. 

I disse julebord-tider kjenner jeg at jeg syntes mye av det det er mer et herk enn moro. Jeg føler at alt er lov så lenge det heter julebord og det er alkohol innblandet. Jeg føler at det er en forventing til at man skal drikke, ha hæla i taket og glemme alle hemninger. At det er lov til å glemme hvordan man egentlig skal oppføre seg. Og at man har noen som venter på deg hjemme. 

Jeg har ingenting i mot alkohol. Du må gjerne drikke til du danser, spyr eller havner i samme seng som kollegaen din. Bare la meg slippe. Og oppfør deg, for det kommer en dag i morgen. 

 

AV-OG-TILs 10 alkovettråd på julebord

1. Dropp lange vorspiel

Det blir som regel nok av drikke utover kvelden. Lange vorspiel kan føre til at man starter feiringen med for høy promille.

2. Ikke drikk på tom mage

Mange sparer på kaloriene ved ikke å spise så mye hvis de vet de skal drikke øl eller vin som har et høyt kaloriinnhold. Dette er en dårlig strategi.

3. Drikk vann

Dersom man husker å drikke vann i løpet av kvelden blir både festen bedre og man får en hyggeligere dagen derpå.

4. Gi beng i bong

Det er faktisk lov å ikke bruke opp drikkebonger dersom man føler man har fått nok. Eller kjøpe noe som ikke inneholder alkohol.

5. Unngå å ta opp konflikter

Julebordet er verken tid eller sted for å løse jobbkonflikter. Miksen av alkohol og vanskelige følelser kan være nokså eksplosiv.

6. Vær helt sjef

Dersom du er leder har du et spesielt ansvar for å sette standarden når det kommer til hva som er akseptabelt på julebord. God alkoholkultur starter på toppen.

7. Ta vare på hverandre

Gode kolleger forteller hverandre på en hyggelig måte når man bør roe ned tempoet på drikkingen.

8. Husk at dere blir sett av andre

Hvis dere har julebordet på et offentlig sted representerer dere bedriften. Det kan skade omdømmet dersom man fester vilt.

9. Det er ingen skam å snu

Gå hjem mens kvelden er på topp og før du er blitt for sliten.

10. Vis respekt

Flørting på jobb kan være gøy og mange treffer partneren sin i arbeidslivet. Seksuell trakassering eller ubehageligheter er aldri greit. Samme om du er full eller ei.

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

4 kommentarer

4 thoughts on “Dritings på julebordet?

  1. Jeg jobber som servitør og nå i disse julebordtider skulle jeg ønske flere kunne disse reglene. Jeg er heldigvis såpass «voksen» og har jobbet en del år i service så med mine 27 år tør jeg å si ifra både for meg selv og mine kollegaer om noen oppfører seg ufint ovenfor oss, men vet det er mange som ikke tør. Og servitører er noen som lider av nordmenns dårlige drikkekultur, selvsagt sammen med andre.
    Nordmenn må lære seg at gratis alkohol ikke trenger å bety grisebananas full!

  2. På min arbeidsplass er vi over hundre ansatte, og jeg har jobbet her i over 5 år, som vil si at jeg har vært med på 5 julebord. Og alle disse julebordene har vært så vellykkede, til tross for at flertallet drikker alkohol! Altså: Ingen skandaler. Ingen som må bæres i seng. Ingen som kjefter på sjefen. Ingen som sloss eller krangler. Det har altså bare vært hyggelig og gøy. Setter pris på at du ikke skjærer alle over en kam. Det er faktisk svært mange som klarer helt fint å oppføre seg. Hvor mange julebord i arbeidslivet har du vært på, og kan komme med disse erfaringene fra, forresten?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *