Jeg vil dele navnene til de som spredde nakenbildet mitt

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Akkurat nå er jeg nødt til å kvinne meg opp.

Det er i disse dager er stort fokus på spredning av private bilder, seksuell trakassering og overgrep, takk og lov. Nora Mørk publiserte for noen dager siden bilder av noen av de som har spredt hennes private bilder videre, og sammen med dette har det blitt satt et stort fokus på tematikken. 

Jeg opplevde jo for noen uker siden å få et bilde spredd av meg, og jeg vet at dette ble spredd videre, da jeg selv fikk haugevis av eksemplarer selv og fordi jeg har snakket med folk. Jeg har vært i kontakt med politiet, som sitter på mine andre saker og de ønsker at jeg skal anmelde det i en egen sak. Hvis jeg skal være helt ærlig så kjennes det litt for tøft ut akkurat nå. Det kjennes tøft fordi jeg personlig har nok med å håndtere smellene, følelsene og trykket som er i forbindelse med de andre sakene. Samtidig så kjennes det feil å ikke anmelde, mest fordi det er et omfang av det og fordi det er nødt til å bli brukt ressurser på saker som min. Og fordi noen faktisk har utsatt meg for et overgrep, og slipper unna med det. Jeg lover at jeg jobber med å finne både guts, motivasjon og energi til å gå gjennom enda en anmeldelse, og håper at jeg klarer det. 

Uansett. 

Jeg sitter på en liste med noen navn som jeg ønsker å publisere. På denne listen står det noen kjente navn, og noen totalt ukjente navn, det står alder og hva disse navnene jobber med. Dette er navn som med stor sannsynlighet har vært med på å spre bildet mitt. Jeg kommer ikke til å publisere den idag, mest fordi jeg ønsker å gjøre ting på rett måte. Men det er stor sannsynlighet for at det gjøres en av de neste dagene. 

Grunnen til at jeg skriver dette er fordi: Hvis du er en av de som tror du står på listen setter jeg pris på at du er tøff nok til å sende meg en melding med en forklaring. Jeg er ikke ute etter å ødelegge for noen, men jeg vil gjerne ha et svar på hvorfor du mente jeg fortjente det. I og med at du spredde det videre. 

For dette får ikke gå over, uten konsekvenser. Det kan det faktisk ikke. 

Del gjerne. 

Takk. 

// Marty 

47 kommentarer

47 thoughts on “Jeg vil dele navnene til de som spredde nakenbildet mitt

  1. Slike ting SKAL få konsekvenser !! Og jeg håper at folk som tar bilder, sender og deler aldri gjør slik igjen ..og jeg håper at folk som har tenkt til å ta bilde, sende og deler tenker to ganger #sharingisNOTcaring
    Heia Marty❤️

  2. Kjempebra!! Om det var navnet på en av mine ansatte, sjefer, kollegaer, venner, familiemedlemmer eller andre bekjente så ville jeg gjerne visst det. Publiser navnene så vet de hvordan det føles å bli “hengt ut” i offentligheten. Eneste forskjellen er at disse fortjener det, det gjorde ikke du 🙂

  3. Synes du gjør helt rett i så lenge du er sikker på at de har delt dem. Det er sikkert ikke første gang de gjør det heller. Tommelen opp fra meg 👍

  4. Jeg tror det er den mest effektive måten å vise at å dele private bilder kan faktisk gi store konsekvenser.. De som deler tenker aldri at de kan bli straffet for noe, og aller oftest er det sannheten. Men nå får de stå for det de har gjort, og som en frykt for andre; bli utlevert og få kjenne litt på den følelsen selv en stund … det ødelegger ikke liv om du legger ut navn, det bare svir skikkelig en stund. Og det skremmer kanskje de som kunne gjort noe sånt senere til å IKKE gjøre det. Dersom alle som opplever å få private bilder spredd på nett hadde tatt kontrollen over situasjonen som du gjør, hadde det kanskje blitt stopp på delingen. Lykke til.

  5. Når skal du slutte å melke denne situasjonen? haha herregud, sykt at du bare snakker om dette for å få klikk

  6. Det er bare å hive ut navnelisten. Om begge kjønn har delt bilder uten samtykke, så skal begge kjønn på listen. Unødvendig å skåne noen. Man kan ikke skylde på uvitenhet angående lovligheten når man omtrent bor på nettet i våre dager, og slike ting omtales overalt. Dessuten tar skolen også opp temaet og hva som er lov og ikke. Det gjorde de ihvertfall da jeg hadde barn på ungdomsskolen for en del år siden. Nettvett og sånt.

  7. Deler du en sånn liste usensurert, da bryter du loven.
    Selv ikke bloggere setter seg vel over Norsk lov eller ?

  8. JA, JA og JA!!! Hvis man er tøff nok til å ødelegge for noen, så følger det med konsekvenser man må kjenne til. Jeg håper virkelig denne hendelsen blir en lærepenge og en ting som ALDRI gjentar seg. Du er råtøff og løser det på en fantastisk måte. Stor respekt!

  9. Så hårsår alle er blitt.
    Hva med å ikke ta bilder av kusa?
    Folk gjør hva som helst for å komme I offer situasjonen “se så synd det er på meg”

  10. Det som er trist er hvis noen deler disse bildene med en annes konto. Hvis noen bruker foreldrenes konto. Eller bruker en klasse kamerat/vennines konto. Arbeids kolega osv. Kan fort bli brukt i sabotasje. Hvis du har en sjef du ikke liker. Skal navn og bilde til gjernings menn/damer må de bli Politi anmeldt og dømt først.

  11. Gjør det!! Slike ting må få konsekvenser. Hvordan blir samfunnet tilslutt om de ikke straffes for det de har gjort?!

  12. 1. Du bør være veldig sikker på og ha bevis for at samtlige på listen din faktisk har delt bildet. Da holder ikke en sånn “kompisen til postbudet mener atter” forklaring.
    2. Øverst på listen bør du selv stå siden du er opphavet. Deretter bør du tenke nøye gjennom hva dette betyr. Kanskje du skal slutte å ta tøsebilder av deg selv?

  13. Jeg hadde lett tatt konsekvensen av det ved å poste navnene. Do it! Dette er et nytt straffe-moment og vi trenger tøffe folk som tar sjanser og setter en standard der ute. Bli en del av historiebøkene, stå på!

  14. Støtter deg 100% i dette. Hvorfor beskytte folk som vil ødelegge andre. Jeg hadde gjort det selv, pluss et lite besøk av en av gutta i HA eller noe.

  15. Vær litt forsiktig og litt mindre kjekk. Du kan risikere rettsak, søksmål og økonomisk erstatningsansvar dersom du offentliggjør navn med viten og vilje. Den gjelder også for kvinner som for menn.
    Det er IKKE fritt frem – en nylig dom i Den Europeiske Menneskerettsdomstolen gir medhold i at den som henger ut folk med falske anklager risikerer søksmål og ærekrenkelse.
    Dommen er gyldig for norsk rett og ingen kommer unna.
    Har du råd til å bli saksøkt med millioner i erstatningskrav?

  16. “med stor sannsynlighet”.
    Så du skal muligens publisere en liste med navn på folk som kanskje har gjort noe mot deg?! Altså henge ut folk som kanskje ikke har gjort noe galt?

  17. Jurist: Hei Stein. Det er helt riktig. Ingen skal “blåses” som ikke har gjort noe galt. Siden du er jurist kjenner du også reglene den andre veien. Det som er trist er at i Norge og andre land kan du nesten gjøre hva som helst uten at det får noen konsekvenser. Har du lagt igjen “fingeravtrykk” stiller du dårlig. Takk for melding og ha en fin ettermiddag. Mvh pappaen til Martine

  18. K: Hei K (mann / dame). Utfordringen er at mange mener at folk som er i media / sport osv fortjener å bli spredd på nettet. Det skremmer meg. Holdningen din blir for meg skremmende. Slapp helt av. De fleste legger igjen spor. For å få bukt med nett troll trenger vi at slike som deg som tørr å mene noe også tørr å si hvem du er. Hvis ikke blir det for dumt. Men du tørr ikke og da er det vanskelig å svare deg. Tenk på det. Mvh pappaen til Martine

  19. Del i vei sier jeg. Det skader folks rettsfølelse at slike ting aldri får konsekvenser. Og selv om mange nok mener det er i grenseland å dele fullt navn, så sender det klare signaler til myndigheter om at folk flest ikke føler dette blir tatt tilstrekkelig på alvor. Det gir økt oppmerksomhet og ressurser. Og det trengs jammen! Det bør komme for en dag om man stjeler og deler bilder. Det finnes jo ingen som sitter og sier at dette er greit, og likevel skjer ingenting.
    Så lenge man er helt sikker på at man har funnet de skyldige vel og merke.

  20. Digger at du virkelig skal knuse fremtiden for noen dumme menn for livet – det er vanligvis omvendt og jenter det går ut over.
    Så lenge du er 110% sikker på at de er skyldige (og f.eks ikke barna i familien har misbrukt PCen/kontoen til foreldrene sine eller tilsvarende) og du vil at straffen varer livet ut og de trolig aldri får en konkurranseutsatt jobb eller noen oppegående kjæreste igjen så kjør på. La dem bære det som et Scarlet Letter i den digitale panna resten av livet!!!

  21. Sven Å: Hei Sven. Da blir det dobbelt alvorlig. Da har du brutt to lover. Når det gjelder barn som bruker foreldrenes konto blir da læringskurven bratt. Men det forsvarer uansett ikke deling av andre eiendom. Sunn fornuft og norsk bondevett så kommer du langt. Mvh pappaen til Martine

  22. Jeg er uenig med at du skal henge ut folk med navn osv, da er du ikke akkurat bedre selv. Anmeld dem og la politiet ordne opp.

  23. Jeg synes det skal få konsekvenser, ikke fordi de fortjener det noe mer enn du gjorde eller for å straffe dem. Jeg vil at det skal få konsekvenser fordi disse folkene tydeligvis har levd et liv uten konsekvenser der de ikke har lært å forstå hvordan deres handlinger kan påvirke og og skade andre. Ved å oppleve en konsekvens eller bare det å få muligheten til å unnskylde seg så er det mulig at det ikke bare fører til at ingen flere vil bli skadet av disse personene, men kanskje de også lærer og kan ha det bedre med seg selv.

  24. tipper det er flere av de som har kommentert her som er ganske redde nå… du tar vell hvilke bilder du vil av deg selv, det er din kropp. INGEN andre sin, håper du deler de navna, så de kan få kjenne på dritten, tapere.
    stå på kjære deg, ikke finn deg i dette her!

  25. Jeg skjønner at det er dritt å bli utsatt for det du har blitt utsatt for. Men – med tanke på personvern er det ganske risky av deg å vurdere og publisere navn på den måten. Hvis du har gitt saken til politiet, bør du heller la dem gjøre jobben sin. Når de nye personvern-reglene trer i kraft neste år, så vil det å offentliggjøre folks informasjon være like kriminelt som det å spre bilder. (Selv om det sikkert er mange som mener at sistnevnte er verst)

  26. Det må bli større konsekvenser for de som gjør dette. De må ut i lyset. Skammen er på dem og ikke deg. Har selv vært utsatt for overgrep, flere ganger og vet det er vondt, men viktig å ikke gjøre vondt verre. Det å legge ut deres navn kan ende opp med søksmål og da vil du føle at de vinner igjen.
    Jeg er en helt fremmed for deg, men trenger du støtte/følge til politiet, så er det bare å si ifra! De er snille og tålmodige der etter min erfaring.

  27. Hvis du sitter med en navneliste og konkret bevis på at disse menneskene har begått et lovbrudd overfor deg, i form av å hacke deg eller spre konfidensielt materiale, må du gå til politiet. På samme måte som dem, har du ingen rett til å begå lovbrudd. Om du legger ut lista, kan de anmelde deg. Vet ikke hvordan det vil påvirke saken, men regner med det ikke vil være fordelaktig for deg. De har begått et grovt overgrep mot deg – det kan ingen si noe i mot – og jeg vil på ingen måte bagatellisere de følelsene du sitter igjen med etter å ha blitt utsatt for dette.
    Håper du gjør det eneste rette, som er å gå til politiet med dette, slik at de får det de faktisk fortjener – en straff for en kriminell handling. Det er farlig når offentligheten begynner å ta loven i egne hender, og det er også ulovlig. Den beste måten å forsikre seg om at gjerningsmenn får straffen de skal ha, er å ta dette til rettsvesenet vi er så heldige å ha.

  28. Jeg håper bare det er en upresis formulering du har kommet med over; «Dette er navn som med stor sannsynlighet har vært med på å spre bildet mitt.» Du skal/bør ha bevis for at det er de personene, ellers er du på samme nivå som de som har spredd bildene dine. Tenk på hvor mye du har skrevet over hvor vondt og fælt dette har vært for deg, forsikre deg hvertfall om at du ikke setter andre uskyldige i samme situasjon!! Anklage potensielt uskyldige mennesker er ikke bra…

  29. Hei,
    Det kan være store konsekvenser for deg dersom du legger ut fullt personalia slik som Jurist nevner ovenfor her. Men jeg syntes uansett du burde gjøre det. Hvis vi alltid bare skal se igjennom fingrene på alvorlige ting som dette så kommer det aldri til å bli bedre og lovgivningen kommer aldri til å bli endret. Vi må huske at kvinners rettigheter og andre viktige ting i den verden her ikke kom gratis. Det er alltid noen før oss som har kjempet for det som mange tar forgitt i dagens samfunn. Siden du er en blogger og de fleste vet hvem du er så tror jeg mange kommer til å støtte deg i denne saken og jeg tror det blir litt enklere for deg å bli hørt enn for den vanlige mannen/kvinnen i gata. Jeg syntes du er super tøff og sterk som i så ung alder tørr å stå opp for meningene dine og si ifra at nok er nok. Endelig er det en fornuftig blogger som setter søkelyset på viktige temaer og ikke bare jålerier. Vi trenger flere som deg! Stå på videre Martine, aldri gi opp😊

  30. Del, del, del! Det at du legger ut navnene, kan være så avskrekkende at du forhindrer deling og ødlegging av andres liv i framtiden.

  31. Kjør på – og håper dine blodtørstige hevngjerrige venninner besøker deg i fengselet.
    Domstoler og rettsstaten gjelder også for kvinner – selv om de mener de er hevet over lov og rett fordi de alltid behandles “urettferdig”.
    Nylig ble de felt dom med 75 dagers fengsel for å oute folk på nettet.
    Det er iKKE fritt frem – husk det når sinnet koker over
    Det er domstolene som dømmer – ikke lynsjemobben på nettet og gapestokken ble avskaffet for 200 år siden.

  32. Veldig trist dette her. Men det beste du kan gjøre for å vinne saken er å la vær å skrive navn på bloggen. Mht politiet og rettvesenet.
    På den andre siden, om det hadde vært min situasjon Og politiet IKKE hadde gjort jobben sin, så hadde jeg GLEDELIG tatt imot fengselsstraff for å henge ut slike onde mennesker..

  33. tycker du gör helt rätt..tydligen många som svettas här..både jurister & advokater..
    (“kanske någon kan hacka din blogg & få tag på namnen”)
    så kan det ju spridas vidare som dina bilder=)
    stå på dig tjejen..
    så vill jag säga från en pappa,till Martines pappa..
    du är en grymt bra pappa..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *