Til Anders Behring Breivik

Categories Tanker 💭

Til Anders Behring Breivik. 

Det er mye jeg ikke forstår, og det er kanskje enkelte ting jeg burde la være å uttale meg om. Men jeg tror kanskje jeg forstår forskjellen på rett og galt. 

Jeg syntes egentlig ikke det er galt at du føler deg ensom, for det er menneskelig å føle seg ensom når man ikke omgås andre. Men at du klager på dine rettigheter på dette området, gjør meg sint. Det gjør meg sint fordi du savner venner og familie, og føler at dette blir tatt fra deg. Men hvor mange venner har ikke du tatt fra oss, og hvor mange familier har ikke du ødelagt? 

Jeg syntes ikke det er galt at du ønsker å sitte på internett, for det er menneskelig å ville delta. Men at du klager på dine rettigheter på dette området, provoserer meg. Det provoserer meg fordi du da får ytret dine meninger, tatt del i sorgen og smerten du har påført oss. Skal egentlig du få ytre deg, når du har tatt fra stemmen til så mange?

Jeg syntes ikke det er galt at du føler det er urettferdig å ikke få snakke med andre og at du føler deg krenket, for det er menneskelig å ønske kommunikasjon med andre, kontakt med andre og forsvare seg selv. Men at du klager på dine rettigheter på dette området, gjør meg trist. Det gjør meg trist fordi du har tatt fra så mange muligheten til å være sammen med den de ønsker og fordi du har krenket et helt land. Hvordan kan du føle deg krenket, når du har krenket så mange mennesker, og hele vårt land? 

Jeg syntes det er galt at vi bruker så mye penger og ressurser på deg, når vi heller kunne brukt pengene på noen som trenger det. Jeg syntes det er galt at du får så mye oppmerksomhet, fordi jeg syntes faktisk ikke du fortjener den oppmerksomheten. 

Anders Behring Breivik, du har påført oss nok smerte.

 

Følg meg gjerne:

Facebook HER

Instagram HER

Snapchat: Martinehalvs

 

// Marty 

62 kommentarer

62 thoughts on “Til Anders Behring Breivik

  1. Det er bare en smule i forhold til hva staten og AP (allahs parti) bruker på kriminelle muslimer i Norge..

  2. Kjære deg Martine… Forstå meg rett her nå istedenfor å ta ting ut av kontekst, men setter du virkelig 77 liv på utøya høyere enn alle de tusenvis av livene Norske politikere har på samvittigheten???? Jeg kan bruke Libya 2011 som et eksempel, det var ikke innom høysterett engang før vi gikk til krig… Hvorfor er du så selektiv i ditt hat og avsky? hvorfor er disse 77 livene verdt mer enn alle livene Jens Stoltenberg burde ha på samvittigheten ang Libya?

  3. Du som skriver “kjære Martine” Hvor finner du at Martine nedvurderer krigsofre uansett sted/tid? Hun setter de 77 livene høyere enn abb (jeg bruker ikke engang stor forbokstaver på den mannen) sine ønsker! Så enig jeg er! Mitt ønske er å slippe å se eller høre mer til den figuren, han har ikke fortjent noen som helst oppmerksomhet i motsetning til alle dem han drepte og skadet! Så er det andre du trekker fram en helt annen diskusjon, skill epler fra pærer er du snill!

  4. Dumt å sammenlikne pengebruk ang ABB og Libya da det er to vidt forskjellige ting.
    Samme med hva du skriver Jan.
    Veldig godt skrevet Marty og jeg er helt enig.

  5. “Du som skriver “kjære Martine” Hvor finner du at Martine nedvurderer krigsofre uansett sted/tid?”
    Flott! Da venter jeg i spenning på et innlegg om avsky til krigsforbrytelsene som er gjort i regi av sittende regjering.

  6. Martine !
    Det er mange måter å vinkle denne saken på , for det første så er det statsadvokaten som legger frem hans ytringer etter min mening helt unødvendig og i all for stor grad.
    Etter min mening er hele saken ( om soningen ) absurd og en sak som ikke burde vært ført for retten , og slettes ikke ankesaken.
    Om man legger merke til alle sikkerhetstiltakene slik som flyforbud over fengselet pga ABB og i tillegg har fulgt med hele saken så begynner dette å bli latterlig .
    ABB er ikke med i en gruppering men behandles som om han skulle vært Andeas i Badeer Mainhof grupperingen på 70 tallet ..
    Slipp han sammen med de andre fangene så vil man nok fort oppleve at han vil tilbake der han er nå.
    Dette vet han nok også i utgangspunktet selv og det eneste staten gjør med rettsfasen er å gi han rampelyset han liker seg i.
    Når det er sagt så skal man være stolt av at retts sikkerheten virker men som sagt så langt burde ikke staten dratt denne saken .
    Når de drar saken så langt så virker det som dette begynner å ligne en hevn i tillegg til straffen noe som både er unødvendig og uverdig vårt land.
    Tenk dere selv hva er ABB uten våpen ? Hva er ABB sammen men en haug hardbarka langtids fanger som hater barnemordere ?
    Slipp han til helvete løs sammen disse fangene ?
    ABB har medført nok smerte ja , men disse rettsrundene er regissert av staten !

  7. Enig i at man ikke burde bruke for mye penger på Breivik, og at klagene hans er patetiske. Han kunne fått en vanlig celleplass. Men det er ikke han som krever å bo i isolat. Såvidt jeg vet er det av hensyn til han selv og rømningsfare. Begge deler ting man bør se nøye på om egentlig er verdt pengene.
    Ellers synes jeg han ser ganske syk og stakkarslig ut. Kanskje litt tidlig å kreve omdømming på den tilregnelighetsvurderingen såpass snart? Han ser fremstår ganske typisk som en person med mentale problemer.

  8. Du synes det er galt at han får så mye oppmerksomhet? Men å skrive et eget innlegg om han gjør du. Oppmerksomhet er det han vil ha, og oppmerksomhet er det du gir han.

  9. Pøh:
    Staten Norge bruker millioner på straffedømte i Kongo, advokater og UD hjelp til kokainsmuglere i Bolivia, milliarder på utdatert og udemokratisk kongehus, enda flere milliarder på stortingspolitikere som flyr privatjet og limousiner, byrådspolitikere som kjører pansrede utslippsbeist og fler milliarder enn det igjen på idiotiske religiøse organisasjoner og utskudd…
    Å da bruke noen millioner på å forsvare menneskerettigheter og forhindre tortur (Norge ble jo dømt i Tingretten, dog ikke rettskraftig) er en dråpe i meningløshetens Norges hav… ABB skal straffes, men Staten Norge trenger ikke bli plagsomme torturister i prosessen…
    Spør heller om hvorfor Martine Vik Magnussen som uskyldig ble drept, voldtatt og partert ikke får den rettshjelpen hun har krav på?
    Alle borgere fortjener rettsvern, både kriminelle og uskyldige, men det bør ikke gå på bekostning av ofre for grov kriminalitet…
    Stå på og stay engasjert, hilsen Thomas

  10. Jeg synes at det er ett overgrep mot alle de etterlatte at media gang på gang har vist bilder av denne massemorderen.Han bør glemmes

  11. Enig i at man ikke burde bruke for mye penger på Breivik, og at klagene hans er patetiske. Han kunne fått en vanlig celleplass. Men det er ikke han som krever å bo i isolat. Såvidt jeg vet er det av hensyn til han selv og rømningsfare. Begge deler ting man bør se nøye på om egentlig er verdt pengene.
    Ellers synes jeg han ser ganske syk og stakkarslig ut. Kanskje litt tidlig å kreve omdømming på den tilregnelighetsvurderingen såpass snart? Jeg synes han fremstår ganske typisk som en person med mentale problemer.

  12. Det finnes svært mange sinnslidende mennesker der ute. De har en annen virkelighetsoppfatning enn majoriteten av befolkningen, og det er vanskelig for oss å sette oss inn i deres situasjon. Jeg var lenge sint på Breivik, men jeg innser at han er et symptom på en farlig utvikling. Høyreekstremisme er særdeles farlig ? det er det som sendte jøder inn i døden eller inn i konsentrasjonsleirer under andre verdenskrig, og det er ikke et utdødd fenomen. Det lever i beste velgående. Spørsmålet er, hva gjør vi med det?
    Fremmedhat, folk som gjemmer seg bak bibler og anser hvit hudfarge for å være overlegent mørkere hudfarge, det er farlig. Det er det Breivik står for, og jeg kan love deg at det finnes mange mennesker som ham i Norge. De venter på en mulighet til å vise sitt hat ovenfor nasjonen vår, ettersom at vi har innvandring. Terror er ikke noe som tilhører muslimske ekstremister, selv om Fremskrittspartiet og Høyre får det til å virke slik da de fører en heksejakt på dem. Vi hører sjeldent om nynazister som får svi, selv om det er en voksende trend, slik det var i Tyskland på 30-tallet. Breivik er en kristen terrorist ? uten tvil full av mindreverdighetskomplekser som har fått ham til å hevde seg på den eneste måten han vet om. Selv tror han at han er Norges redningsmann, og at han vil bli husket som vår tids store helt. Man skulle trodd at verden ville snudd, i alle fall Norge, etter en slik episode…
    Men så vant jo høyresiden fram etter Utøya, og Breivik og Listhaug har jo mye å snakke om på et ideologisk plan. Og så vant Trump valget i USA med å komme med ytringer som enkelt kunne ha falt fra Hitlers lepper. Tragisk.
    Uansett, Breivik er et menneske med store desillusjoner, og han er en terrorist som tror at han er en helt. Ja, kanskje sammenligner han seg selv med Jesus, for de narsissistiske tendensene er tydelig der. Kanskje tror han at han nå henger på korset for våre synder? Det tror jeg. Og han får bare tro det, til han enten våkner opp fra bobla si en dag, eller dør i troen på at han selv er en slags helt. Vi burde ikke gi ham mer oppmerksomhet ? det er det eneste vi kan gjøre for å bekjempe ham ? fordi hver gang navnet hans er i en avis, vil han få en ny tilhenger. En ny, dum, hvit mann som finner penisforlengeren sin i nazismens ånd.
    Beklager lang kommentar, men jeg følte der var viktig å få fram en del ting.

  13. Hei!
    Det er mye sant i det du skriver, men det jeg ikke helt skjønner er at du gjør det motsatte av det du selv skriver, du skriver at vi ikke bør bruke mer penger på han, eller gi han oppmerksomhet, noe jeg mener du gjør her. Han ønsker dette, han vil ikke at folk skal glemme han, å det målet oppnår han med å få ett sånt innlegg som dette! Så til dere som leser kommentaren min her, ikke la han vinne, ikke gi han oppmerksomhet, ikke del eller si hans navn. Ikke skal jeg bestemme hva andre skal gjøre, men om dere mener han bør glemmes så ikke bruk så mye energi på å skrive ett innlegg eller del ting der han er fokus!
    Ha en fin dag!

  14. Så enig i hva du skriver. Skjønner ikke hvorfor de skal snakke så mye om han og vise han fram og la han få alt han peker på.. han er en stor dritt. Han fortjener og bli torturert 77 ganger… jeg hater han. Han traff venninna mi og flere av jeg kjente så han der kan holde kjeft og slutte og syte.

  15. Enig med deg Martine 😉
    Skulle egentlig låst døra, kaster nøkkelen og glemt hvilken retning du heiv 😉 hehe

  16. Ja den mannen bør ikke få navnet sitt smurt utover i div media. Skjønner ikke at tv vil ha han på skjermen inn i de tusen hjem. Mange der ute som har lidd nok. Få han av skjermen.

  17. ^ Therese’s kommentar, det er bra at noen kommer fram med det du sier, for det er altså slik…
    Bra innlegg, stå på.

  18. Når rettsvesen og dom er som det er, vi isolerer han. Dette gir oss ett ansvar for ivaretakelse og sikkerhet. Han er dømt til frihetsberøvelse, med alt det medfører. Dette gir i igjen oss ansvar for å ikke dobbeltstraffe. Som isolering er. Menneskrettighets dommstolen kaller sånnt for tortur.
    Altså. Politiet skulle skutt han. Evt skutt han i ettertid. Ved dom. Nå kuket politiet det til og dødstraff finns ikke. Det vi gjør er å dobbelstraffe han på mange områder. Advokat jobber gratis og en fange som som har fått rettsikkerhet. Sånn må det være i ett moderne samfunn. Der etikk og moral er gjeldende. Han skal jo ivaretas etter loven??????? Han tar sikkert livet sitt etterhvert. For isolasjon er tortur for ett menneske/monster

  19. ABBs soningsforhold er svært strenge, også internasjonalt sett, så en rettsak for å legetimere dette må vi tåle. Håper saken ender i menneskrettighetsdomstolen, blir spennende å høre hva de mener. Jeg mener staten har rett i denne saken, og håper abb taper.

  20. Hei Martine, jeg tror du skriver det de fleste nordmenn føler. At etpar stykker oppi kommentarrekken trekker inn andre land og folk med annen religion får stå på deres regning.
    Jeg er helt enig med deg!
    Jeg er delvis enig med Marius, det er synd han ikke ble drept der ute på Utøya,
    Men nå ble han ikke det, og jeg synes ikke at straffen hans er en dobbeltstraff, isolasjon er kun en følge av at han faktisk ikke kan sone sammen med andre. Synd for ham, men vi kan ikke tvinge andre til å omgås ham, og vi kan heller ikke ta ansvar for hans sikkerhet hvis han får være med andre fanger.
    Så jeg håper det en dag blir slutt på hans muligheter til å stadig komme inn i rettsalen for å sutre og klage, at han på en måte har brukt opp mulighetene. Det er ikke synd på ham.

  21. Min påstand er at om ABB var fra Somalia og hadde drept andre enn politiker barn på en trikk så hadde han sonet tvunget psykiatrisk og vært ute nå !! Ref trikke drapet i Oslo hvor morderen hadde samme psykiatriske diagnose .

  22. Det vi bruker penger på i denne saken, er å forsvare menneskerettighetene. Det er et godt formål. Nå er det slik med menneskerettigheter, at det er rettigheter alle har, uansett hvem de er. Det er noe av poenget, at det ikke er mulig å definere noen bort fra rettighetene de har som mennesker.

  23. Kjære Martine. Jeg støtter deg i hvert ord. Noen av kommentarene over, vidner bare om den intellekt der hersker i vårt samfunn. Vi som opplevde Utøya på nært hold, ønsker breivik så isolert og straffet som mulig. I 30 minutter merket jeg hva han var i stand til å gjøre. og i påfølgende 2 timer, så jeg hva han hadde gjordt. Du har min fulle sympati og støtte Martine.

  24. For å sette dette litt i perspektiv folkens: Han drepte ikke 1 eller 2 eller 3 personer, neida han drepte faktisk 7 fotballag !!! Tenk hvor mange familier i vårt kjære land dette udyret har påført enorme lidelser…hørte på radioen i går at han ville sitte i fengsel livet ut så da tenker jeg at mange i Norge dro på smilebåndet…

  25. Alle skjønner jo at en slik forbrytelse må straffes hardt ! men at AP SV KRF Venstre Høyre politikere kan gå fritt rundt i vårt samfunn uten straff er for meg uforståelig.
    ANG Breivik selvsagt fortjener en massemorder livstids fengsel, men han skal ikke straffes i straffen, straffen er livstids fengsel, tortur utover det er ikke akseptabelt.

  26. Alle skriver om en forbrytelse som må straffes hardt,hvor er forbrytelsen og hvordan kan et menneske utføre dette,hva pokker skjer i dette landet,jo man er i sjokktilstand i det aller meste av embeder,tilogmed rettsaparatet sliter,de kan tilslutt ikke dømme noen ting i det hele tatt for det finnes tilslutt ingen fornuftig grunnlag,,her må det forskes for vår autoritet i skapelsen i denne gjerning på utøya og det fort,,tåper er dere som blander politiske partier sine ytringer som ikke en gang er hørt i stortinget inn i dette,hvor er nøytraliteten til det motsatte er bevist,blitt av,for å få bevis så må man legge frem rapporter som slår begge veger.positivt i skapelsens autoritet,formildende i besluttningen

  27. Ved å gjøre en slik handling som abb utførte. Fra sa han seg menneskerettighetene. Kun et feigt uhyre kan gjøre slike ting. Btw. Fantastisk godt skrevet tekst.

  28. Bra sagt Martine. Vi syns straffesystemet i Norge er alt for naivt og snillistisk. Han får over 800 fanbrev i året som våre skattepenger går med på å dekke utgiftene for, så han har ikke noe å klage på.

  29. Vi har ikke rettsak for Breiviks skyld. Vi har rettsaken fordi vi er en rettstat, der alle – inkludert barnemordere og massedrapsmenn – har visse grunnleggende rettigheter.
    At Erik Mykballe likestiller dette med lovlige partiers lovlige virksomhet (partier som forøvrig representerer 5/6 av Norges befolkning) gjør at han ikke har peiling på hva en rettsstat er.

  30. Bra skrevet Martine.Han får som fortjent.Han prøver vel berre å få oppmerksomhet og at folk ska syns synd på han.Dette er rett og slett veldig galt! Eg syns da er rart at han blir vist på tveen for da dukker det opp mangen minner i fra di som mista sine kjære på utøya og da tenker ikke rettsvesenet på,men en ankesak må han vel få lov til å få frem.Har inge sympati med den karen,hater han så jævligt etter det han gjorde på utøya og så mangen liv som blei tatt fra diverse familier og samfunnet! Slepp han inn blant di andre fangene så får han vel gjennomgå slik han fortener det!

  31. Brevik burde vært skutt på Utøya
    Men hva med de som ble drept hvor mange kroner er det ikke brukt her. Det dør 35.000 nordmenn pr år, av disse 140 barn under 1 år.
    Vi hører om voldsutsatte folk som ikke får erstatning, men på Utøya fikk de alt.
    Alle som dør blir savnet og mange dør i ulykker og alvorlig sykdom, men man må vel våre medlem av AP for å få noe hjelp.

  32. Du synes det ikke er på sin plass at Breivik har samme rettssikkerhet og rettigheter inkl. soningsforhold (med visse justeringer for sikkerhet)som andre fanger har?
    Det jeg har problemer med er at vi som rettsnasjon ser oss tjent med å bryte hans rettigheter ved å påpeke at det han har gjort “er så grusomt”. Alle som har mistet et barn vet hvor grusomt det er. Slik samfunnet agerer mot Breivik er det langt på vei mer moralskt riktig at vi hadde hatt dødstraff. Jeg synes ikke det er spesielt human behandling han får. Samfunnets hevn er nådeløs.

  33. Hva med alle de islamske massemordere som returnerer fra syria ? leser at i Fredrikstad oppholder det seg nå 7 isis massemordere, de sprader rundt fritt og meget sannsynlig vil vårt samfunn få merke terror uten sidestykke i historien grunnet galskapen til politikerne.

  34. Du sendte vel brevet til Breivik?
    Eller var du mest ute etter å få oppmerksomhet på bloggen din?
    Og bruker en massemorder som påfører smerte som agn?
    Fint bilde, forresten.

  35. Bra skrevet Martine!
    Jeg personlig syns han har for bra soningsforhold…..
    Han burde blitt stengt inne i et rom,uten noe å forsvare seg med-sammen med mødrene til alle ofrene på Utøya,både etter de drepte og etter de sårede en stund,så kunne vi jo sett hvor nye det var igjen av han etter en stund..
    Greit,så har han en psykisk lidelse-den går det ikke ann å kurere,å i dette tilfellet-hvorfor i det heletatt bruke tid til å forstå?
    Ja,så er han isolert-hvorfor kan han ikke få kjenne på redselen-samme frykten som han spredde på Utøya og inne i Oslo?Jeg klarer ikke å forstå hvorfor han blir tatt med silkehansker…Han burde ikke ha retten til å uttale seg etter alt han har gjort er nå min mening…

  36. Til idioten som begynner sin kommentar med Kjære Martine. Skjønner ikke hvorfor/ hvordan du blander Libanon, krig og politikk iinnlegget til Martine. Som skriver et bunnløst innlegg om sorg ogfortvilelse etter hva denne morderen har gjort. Og så mener han virkelig at han har rettigheter.. Synes innlegget hennes var flott. 🙂

  37. Skal vi ikke gi Breivik det rettssystemet og verdiene vi nordmenn skryter skamløst av rundt omkring i verden, i tillegg til hvor steinrike vi er??
    Skal han behandles anderledes, pga. den omfattende forbrytelsen han har gjort?
    Eller skal vi velge å våre dobbeltmoralister ved å ikke gi Breivik de rettighetene og mulighetene alle andre kjeltringer får i dette landet?
    Bare spør..

  38. Til alle som kritiserer bloggeren for sine meninger. Jeg og helt sikkert mange med meg, lurer på hvor mye det vil koste å passe på den starffe dømte, om så fremt så hvis i fall, han kommer ut av fengsel eller institusjon. Selv om det skulle være ordne med hemmelig navn og adresse i Langtvekkistan, vil det være minst 1 – en som kjenner han igjen, eller lurer på hvorfor personen er så hemmelig. Smartfonen er sikert myee smartere når den tid kommer. Han har det best med seg selv om han holder helt stille innerst i en krok, helt alene fram til asken spredes på en potetåker, i sitt rette element, sammem med annen møkk. Endelig får han gjøre nytte for seg.

  39. Ikke hør på alle netthaterne. De er bare idioter som ikke har noe liv annet enn å hate andre, samt konspirere. Bra innlegg!
    Hilsen Høyre-venn

  40. Jeg er like overrasket hver gang at noen bruker tid på denne massedrapsmannen. Vedkommende må bli sittende i fengsel livet ut. Tenk – 77 drap.

  41. Du bruker dine egne tanker og ord her og det er bra. Man må få lov å tenke slik, det er nok slik mange av oss andre tenker.
    Stå på min venn.
    Klem.

  42. Jeg er helt enig i det du skriver, men det mangler noe. Samfunnet bruker kanskje 30 millioner i året på denne massemorderen, da er det noen som tjener disse millionene. Kanskje vi burde skrive litt om hvor mye enkelt personer tjener på denne personen.

  43. Har aldri vært mere enig i noens mening i en sak, enn denne.
    Dette er en enkeltsak, som blir kommentert!!
    da bør man ikke sammenligne denne med feks. Libya!

  44. Skal egentlig du få ytre deg, når du har tatt fra stemmen til så mange?
    ALLE, skal få ytre seg.. Uansett hva de har gjort, og hva de mener.
    Jeg syntes det er galt at du får så mye oppmerksomhet, fordi jeg syntes faktisk ikke du fortjener den oppmerksomheten.
    men.. Det er jo det du gjør selv. Og hvem er du til å si hva som er rett og hva som er galt? du mener jo at mannen ikke skal få ytre seg, eller ha andre retigheter,bare fordi han har krenket “oss” og “hele vårt land”.
    Det er kanskje galt, eller til og med ulovlig å krenke noen, men det er uansett galt og ulovlig å forhindre noen i å krenke andre, fordi vi har ytringsfrihet.

  45. Jeg er så enig med deg. Kunne ikke skrevet det bedre selv. Tenkt mye på det samme og reagerer sterkt på at den psykopaten får så mye oppmerksomhet…bra skrevet av deg..stå på..

  46. Det er nok for å irritere oss at han krangler seg til bruk av våre skattepenger på den måten. Han klarer seg utmerket uten kontakt med andre. Utspekulert som få.

  47. Heilt enig!
    Kåi alle daga meine dåkke der oppe, me å blanna inn dei stakkarsan i Krig? Detta innlegge handle om den idioten abb. Han konne bare råtna i ei cella i Kongo for min del. Den jevla idioten der, håbe eg aldri ser lys igjen

  48. For det første så forstår jeg at du er sinna, det er helt naturlig.
    Du skriver du ikke synes at det gjør noe at ABB er ensom noe jeg også forstår men hvis man går nærmere innpå hva det egentlig som gjør at han klager er det jo at han er satt på isolasjon. Dette er jo en form for tortur. Når man tar i betraktning at han fra før har psykiske skader blir nok dette ekstra skadelig for han. Jeg er ikke for tortur, er du?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *