Kjære du som kaller datteren min for en hore

Categories Blogg

– Gjesteinnlegg fra pappa – 

Kjære du som kaller datteren min for en hore, jeg har lyst til å si noe til deg. Oss menn i mellom.

Jeg har to døtre. Begge to har blitt kalt for horer. Både fordi de har stilt opp i en bursdag med lik kjole som en annen jente, fordi de har spilt fotball, fordi de har forelsket seg i feil fyr, fordi de har sagt i fra og fordi de er jenter. Jeg gjentar: Fordi de er jenter. Ja, det er litt sykt. Jeg er enig i det.

Jeg som pappa skulle egentlig ønske at jeg kunne beskytte døtrene mine fra alt. Jeg skulle gjerne ønske at jeg kunne vært der i skolegården når en av gutta slenger med leppa, jeg skulle gjerne ønske at jeg kunne ha vært på den festen da sønnen til en gammel kompis av meg stakk hånden ned i skjørtet til den ene datteren min, den hånden hun egentlig ikke ville fortelle meg om, for det var jo bare på tull, ikke sant. Han kødda bare. Jeg skulle gjerne ønske at jeg kunne beskytte datteren min når noen kaller henne for en fitte i et kommentarfelt. Men, jeg begynner å forstå at jeg ikke kan beskytte de fra stygge kommentarer på nett, fra drittslengingen i skolegården og fra uønsket oppmerksomhet på fest. Uansett hvor mye jeg egentlig ønsker det.

Jeg har også en sønn. Jeg vet at det kunne ha vært sønnen min som skrev meldinger til en jente om at hun like godt kunne ha solgt seg selv, fordi hun ser ut som en hore. Jeg vet at det kunne ha vært sønnen min som stakk hånden sin under skjørtet til fremmede jenter bare på gøy. Jeg vet at det kunne ha vært sønnen min som ropte hore etter en jente han ikke kunne få. Jeg vet at han kunne ha vært en av dem. For, han er jo gutt. Og det er jo noe gutter gjør – Er det ikke?

Nei. For det er ikke bare guttestreker når noen kommenterer hore på det ene bildet til datteren din. Det er ikke bare gøy når gutta kaller datteren din for en feit fitte i gymtimen. Det er ikke bare morsom når datteren din blir klappet på rumpa, fordi noen mener at de kan det.

Jeg har hatt i oppgave å passe på døtrene mine, men jeg har også hatt en oppgave med å oppdra sønnen min så han ikke roper hore etter jenta i klassen. Så han ikke ligger med jenta på festen, hun som er så veldig full, vet du. Så han ikke er en dritt. For ja, hadde han gjort det så hadde han vært en dritt.

Det har vært min oppgave å oppdra han til å være ålreit. Til å være grei. Til å vise respekt. Til å være en mann.

Det å være en ekte mann handler nemlig ikke om å ta mest i benkepress. Det handler ikke om å behandle jenter rævva. Det handler ikke om å gjøre akkurat som man vil.

Det handler om å vise respekt. Det handler om å oppføre seg. Det handler om å passe på. Det handler om å værra kar.

Så til deg som kaller jenter for horer, du som gjør ting etter å ha fått et nei og du som ikke skjønner hvor grensa går: Skjerp deg og vær litt mann. En dag er det kanskje din datter.

For det er den dagen datteren din blir kalt for en hore at du angrer på den gangen du bare lo på fotballtreninga av at en av de tøffeste gutta kalte en av jentene i klassen for en hore, for en fitte og for billig. Den gangen det bare var en guttestrek, og bare på gøy. 

// Pappaen til Martine

16 kommentarer

16 thoughts on “Kjære du som kaller datteren min for en hore

  1. Flott sagt!
    Jeg må imidlertid bare få skutt inn at slik oppførsel faktisk ikke bare gjelder for gutta. Damene er ikke stort bedre de, hverken mot hverandre eller mot guttene. – Og når det kommer til guttene, er min erfaring at de faktisk har en tendens til å overgå gutta når det kommer til det fysiske, for å si det slik. Jeg opplever iallefall at mine kompiser ofte nærmest må skrelle av damer som ikke kan oppføre seg. Problemet er imidlertid at det desverre ikke er ‘innafor’ for en gutt/mann å gå ut med at de faktisk i like stor grad som oss føler seg forurettet av slik oppførsel. Dessuten har en også motpolen til gutten som betegner jenta som ikke er interessert som hore, etc ved damer som ødelegger forhold og flirter for den uinteresserte fyren gjennom å få ham stemplet fom ‘fuck-boy’..
    Slett oppførsel finnes desverre i begge leire, og jeg ville bare tale guttas sak fordi det tragisk nok ikke er stuerent for de å uttrykke at ei dames “interesse” ikke er greit enda.. 😉

  2. Men så er det også slik at det er jente som er mer utsatt enn guttene, av en eller annen grunn. Jeg synes at alt er på vei til å bli verre, synet på jenter er skammelig. I russelåtene synger de om jentene som vi er ett objekt. Det kan ikke vi jenter tilate! Vi jenter må sette ned foten, og guttene må lære sej hvordan de skal «oppføre» seg.
    Jeg tar ikke alle guttene under en kam, men dessverre så gjelder det nesten flertallet.
    Hilsen jente 16år.

  3. Men så er det også slik at det er jente som er mer utsatt enn guttene, av en eller annen grunn. Jeg synes at alt er på vei til å bli verre, synet på jenter er skammelig. I russelåtene synger de om jentene som vi er ett objekt. Det kan ikke vi jenter tilate! Vi jenter må sette ned foten, og guttene må lære sej hvordan de skal «oppføre» seg.
    Jeg tar ikke alle guttene under en kam, men dessverre så gjelder det nesten flertallet.
    Hilsen jente 16 år.

  4. Så fantastisk at en Pappa skriver dette, og henvender seg nettopp til guttene. Det er helt sinnsykt hvordan mennesker behandler hverandre, og særlig hvordan seksuelle krenkelser faktisk virker normalisert. Men det verste er hvordan de FÅR LOV. Hvordan, som Pappa her sier- ingen sier ifra.
    Fint og viktig innlegg- tusen takk. Og beklager så mye på vegne av alle gode mennesker der ute- at dine døtre har møtt slik fryktelig oppførsel. <3

  5. wow for en skjønn far du har Martine!!!

    og ja helt enig med Gry!! viktig å ikke dra alle under en kam og huske at både jenter og gutter er like ille.

  6. Far til Martine. Kjente meg igjen i det du skriver. Er selv far til jenter og en gutt. Oppdratt han til å vise jenter respekt. De er ikke et leketøy. Så jeg støtter alle dine ord. Jeg skrev et innlegg om en hendelse på min blogg som jeg kom over forje helg.

    Jeg var en tur på byen og så en gutt full som bare det. Stryker på en jente som jeg var usikker på om han kjente. Hadde hun sagt til meg at han tafser på henne. Da hadde jeg konfirmert han. Inni hode hadde jeg flykicket han. Jeg liker når jeg ser hvordan jenter blir behandlet fordi de gjør eller sier noe, som ikke passer andre.

    Jeg sier til mine jenter og min sønn. Drit i hva folk kaller deg av stygge ord. Tenk på alle de menneskene rundt deg som du betyr mye for.

    Til slutt vil jeg ønske dere en god helg, og takk for knall bra innlegg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *