Hvem skal betale på første date?

Categories Skrivehjertet ✏️

Tidligere denne uken var jeg ute og spiste middag sammen med en fyr for første gang. Når regningen skulle betales henvendte den kvinnelige servitøren seg automatisk til han og spurte om han ønsket å betale med kort. Ettersom jeg hadde invitert med meg han ut for å spise anså jeg det som en selvfølge at jeg skulle betale for middagen. Jeg kremtet derfor og sa til servitøren at det var jeg som skulle betale. Da smilte hun lett til meg og sa «Jøss, det er dama som betaler i dag ser jeg.» 

Jeg har liksom ikke helt klart å slå fra meg hendelsen. Akkurat som at det var en selvfølge at han skulle betale fordi han er mann, og fordi jeg er kvinne. 

Jeg har venninner som oppriktig mener at det ikke blir en date nummer to om ikke mannen spanderer på første date, men er det ikke litt dumt at jenter skal bli behandlet på en viss måte fordi de er jenter? 

For meg er det hvert fall en selvfølge at det er den som ber ut som betaler, uavhengig av hva personen har mellom bena.

Jeg må ærlig innrømme at jeg syntes at det både er sjarmerende og hyggelig at en mann tilbyr seg å spandere på meg, men det syntes jeg også at det er om en venninne velger å spandere på meg. Og jeg mener ordet «velge» er et nøkkelord her, for jeg mener at det å spandere er noe man velger å gjøre fordi man syntes det er hyggelig – Ikke fordi det er et krav. 

Personlig har jeg alltid sett på det med å betale for maten på date som ren høflighet, uavhengig av kjønn. For min del har det nemlig ikke noe med kjønn å gjøre, men mer med det å opptre høflig ovenfor hverandre og det å ha et sett med «spilleregler» slik at man vet hva man kan forvente seg og hva man har å forholde seg til.

Jeg tenker det samme om å åpne opp dører for folk. Det er en høflig måte å annerkjenne at den/de andre personene er med deg, men igjen har det ikke noe med kjønn å gjøre. Faktisk syntes jeg nesten at det er en holdning til at gentlemanskulturen er uønsket, fordi det å åpne en dør eller å betale på en date kan oppleves som nedlatende og undertrykkende. Det mener jeg at det ikke er. Herregud, åpner er fyr døra for meg risikerer jeg jo å rødme skikkelig. Rett og slett fordi det er hyggelig – Og litt stas. 

Personlig ville jeg blitt veldig glad om noen betalte for middagen, åpnet dører, reiste seg for meg på bussen, uavhengig av kjønn. For meg handler det nemlig mer om å være ålreit, enn å være mann. 

Jeg setter pris på å bli spandert på og jeg mener ikke at det er en selvfølge at mannen skal betale. Faktisk har jeg bestemt meg for at jeg også skal spandere neste gang jeg og kompisen min er ute og spiser, og det er kun fordi det irriterer meg at det er lagt opp til at han skal betale, og ikke jeg. For vi er faktisk i 2018 og det er ingen selvfølge at mannen skal spandere. Det er hyggelig – Men ingen selvfølge. 

Hvem mener du at burde betale på første date? 

// Marty 

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Hvem skal betale på første date?

  1. Selvfølgelig betaler mannen for middagen, om ikke det er vi kvinner som inviterer, selvfølgelig. En invitasjon er en invitasjon, akkurat det er jeg helt enig med deg i. Men ellers? Dette gjør ofte noe med mannens instinkter om å beskytte, gjerne med klubbe i hånd, fra gammelt av, og nå indoktrinert dypt i dna. Vi kan ønske å endre holdningen, men det viser jeg at jo mer “mann” om du vil kalle det det, jeg velger ordet “jeger”, jo mer vil han beskytte og dermed betale. Og inneha de egenskaper som hører til. Dermed er det egentlig ikke noe feil eller korrekt i denne settingen. Er som sagt enig i dette med invitasjon setter spørsmålstegn, og en viss type menn hadde faktisk blitt fornærmet om han ikke fikk betale, og en annen om han måtte betale – det skal ikke være enkelt for noen av oss, om man ønsker å se på den fra den siden. Artig refleksjon på morgenkvisten:-)

  2. Jeg som mann er enig i dine refleksjoner. Likestilling betyr at det ikke lenger er automatikk i hvem som betaler på en date. Før i tiden var det selvsagt alltid mannen som betalte, men den gangen var jo også kvinner husmødre og tjente ikke all verden. I dag er kvinner økonomisk selvstendige og tjener i mange tilfeller bedre enn oss menn. Da er det ikke lenger så merkelig hvis en kvinne tar regningen. De som mener at det er merkelig sitter fast i fortiden. Ja til likestilling! 🙂

  3. Enig, selv om jeg heller ikke mener at det automatisk er den som inviterer som skal betale. Noen ganger passer det bedre å bare splitte regninga på midten 😅💸

  4. Så utrolig enig med deg! Fint om du har snakket med AB at dere er uenige😀. Jeg har diskutert dette med flere av mine single kompiser. De sier ofte at de føler de må betale. Jeg sier nei. Hvorfor skal de automatisk det? Vi lever ikke på 60 tallet.

  5. Er begge studenter med dårlig råd, synes jeg det er naturlig å betale hver for seg. Er man uføretrygdet med dårlig råd, har man sjelden råd til å betale for noen andre, da man nesten ikke har penger til å betale for seg selv engang. Det er faktisk lite hyggelig å måtte opplyse andre om det, på første date, så jeg mener det burde være naturlig å dele regningen til å begynne med. Da kan man selv velge hva man har råd til, og hvor dyrt det skal bli, for kanskje en uføretrygdet f.eks. må velge vann, istedet for vin. At enkelte jenter forventer at mannen skal betale på første date, synes jeg er gammeldags, lever vi ikke i 2018 da ?

  6. Jeg er helt enig med deg! Jeg mener personelig vi er forbi tiden hvor det er en selvfølge at mannen skal betale for date.. de fleste kvinner idag er selvstendige, tjener egne penger og kan fint pitche inn for et måltid her og der! Jeg syntes det er hyggelig å kunne spandere på andre av og til, enten det er mamma, en vennine eller en potensiell date.. jeg rekker opp en hand for likestilling her, dvs. man er åpen for at begge parter kan betale uavhengig av kjønn og noen ganger er det faktisk greit å splitte regningen også! 🙂

  7. Merkelig
    Har vært på utallige middager med en eller flere og har aldri opplevd dette. Og jeg som kvinne tar stort sett regningen….

  8. Det er romantisk om mannen betaler på første date!!
    Føler meg tatt vare på og synes det er sjarmerende:) Vi jenter må bli flinkere til å ta imot synes jeg. Selvsagt kan man dele på regningene når man blir sammen seinere da. Stine

  9. Jeg er en norsk jente med utenlandsk opprinnelse. Må si at i kulturen jeg er oppvokst i er det han som tar regningen på dates, i hvertfall på første date, og inntil man har felles økonomi. Da kan det hende at kvinnen tar mesteparten av regninger hjemme som min mor gjorde i vår familie i Afrika og som mange kvinner der gjør. Jeg har vært på dates i Norge hvor han betaler regningen og på noen som han ikke betaler. Disse treffer jeg aldri igjen HVIS det skjer på en første date. Den som ber deg ut på en date bør betale. Det må ikke koste en arm og bein heller. Velg heller Starbucks eller Wayne’s cafe hvis du ikke kan betale 1000kr på en første date. Likestilling betyr ikke at ‘chivalry’ er helt død. Hvorfor gjør kvinner i Norge fortsatt mer husarbeid enn menn, eller må indirekte overlate det til en au pair, er ofte hjemme med sykt barn, er færre i leder stillinger og har et generelt dårligere lønnsutvikling enn menn men fortsatt tror at vi er likestilt og må ta regningen? Gjør det hvis du ønsker det. Jeg tar gjerne mesteparten av regninger når vi er gift og har felles økonomi men ikke på en første date. Min egenandel går til hår og sminke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *