Sjokkmeldingen: Kjæresten hennes har vært utro

Categories Tanker 💭

couple romantic couple at sunset
Licensed from: adrenalina / yayimages.com

I dag våknet jeg opp til en sjokkmelding. Kjæresten til en av mine gode venninner har vært utro. I mange måneder. Mange ganger. Meldingen som inneholdt haugevis av bevis kom som et sjokk, til tross for at jeg har visst om usikkerheten venninnen min har hatt over lang tid og at vi senest snakket om det på telefon rett før jeg sovnet i går kveld. 

Tankene mine har surret i hele dag og jeg føler meg så tom, skuffet og sint. Hva sier man egentlig til en venninne som sitter og gråter i den andre enden av telefonen fordi hun har blitt bedratt? Jeg føler meg så dum, og hun føler seg enda dummere. Dummere for at det har skjedd, at hun ikke har skjønt det og at hun har trodd på han når har sagt at “det er ingenting”. Gang på gang. 

Er det noe vi er skikkelig dårlige til å snakke om, så er det utroskap. Til tross for at det rammer så mange av oss. Og noe av det første jeg sa til venninnen min var at det nesten hadde vært bedre om han hadde dødd. Hun var enig. 

For hvordan i alle dager håndterer vi egentlig utroskap? Og hvordan er man en god pårørende? Hvis det er det man kaller det. Jeg har ikke peiling, og jeg føler nesten at alt jeg sier blir feil. Det hjelper nemlig ikke å si at det ordner seg, at det ikke er hennes skyld og at han er en dritt. Spesielt ikke når det kjennes ut som at livet har rast sammen, at hun har gjort alt feil og ja – At han er en dritt er hun ganske enig. Selv om hjertet hennes skriker av smerte. 

I hele dag har jeg googlet og søkt etter råd til hva jeg som venninne kan gjøre, men det eneste som kommer opp er artikler om hvordan jeg kan unngå å være utro, hvorfor folk er utro og om hvor (sykt) mange av oss som faktisk er utro. Ikke råd om hva jeg burde si, gjøre eller ikke å gjøre. 
 

“Kort fortalt er det svært vanlig å være utro, men utbredelsen av utroskapen vil variere kraftig avhengig av hvordan du stiller spørsmålet, og til hvem.” Sa Sosialpsykolog Justin J. Lehmiller i 2015. 

Selv syntes jeg det er skikkelig vanskelig å være vitne til utroskap eller å få det slengt i fanget. Spesielt når det gjelder mennesker man er glad i, vennepar man bryr seg om og mennesker man trodde var trofaste. Jeg føler meg helt lost, og jeg klarer ikke en gang å forestille meg hvordan venninnen min føler det. 

Skitt. Jeg er hvert fall overbevist om at min oppgave som venninne starter nå og at det ikke er min oppgave å ta avgjørelser på hennes vegne. For uansett hvor mye jeg har lyst til å kvele kjæresten hennes og be henne komme seg til helvete bort, så er det min oppgave som venninne å være tilstede, støtte henne og akseptere hva hun velger. 

Jeg bare lurer på om jeg skal kjøpe en boks med is eller en flaske med sprit først. Faen altså. 

(Venninnen min har godkjent at jeg skriver om dette) 

Facebook HER – Instagram Martinehalv – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Sjokkmeldingen: Kjæresten hennes har vært utro

  1. Du har kommet frem til en veldig god konklusjon her! Hver der for henne, lytt og bare hver der. Ord blir fattige i slike situasjoner. Klart hun er sint, frustrert, men tror hun mest av alt er skuffet. Utroskap sårer respekten og tilitten våres som ikke vokser på trær. Kjøp is og en flaske og bare vær sammen. Det er viktig og snakke ut om dette så hun får tømt sine følelser, men det er også viktig å komme frem til en konklusjon. Ønsker hun å tilgi han eller bryte og gå videre? Her starter utfordringen og her trenger hun deg virkelig. Nå vil følelsene virkelig begynne å spinne. Nå vet ikke jeg hvor gammel disse er men jo eldre man blir jo mer ser man verdien om man ikke har glemt kommunikasjonen på veien. Lykke til!

  2. Har selv opplevd utroskap og det er en helt ubeskrivelig følelse og smerte! Har også opplevd å vite at venners kjærester har vært utro. Det eneste vi som venner kan gjøre i en slik situasjon er nok å stille opp og støtte så godt som mulig! Når den verste sorgen er over så prøv å få henne med på ting, ikke la henne ligge hjemme å sture.. 🙂 back henne opp uansett hva hun skulle velge å gjøre videre, men ikke la henne falle sammen, ingen gutt er verdt det!!
    Jeg selv gikk ned 5 kg og lå i senga uten å gjøre noe annet enn å gråte. Hadde jeg hatt mine nærmeste der jeg var (var på ferie) hadde det nok gått helt annerledes!
    Du er en god venn! Stå på og lykke til❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *