Jeg har skrevet bok!

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Foto: Truls Qvale

Akkurat nå vet jeg ikke om jeg skal le eller om jeg skal gråte. Jeg er så full av følelser og jeg er så stolt. Så sjukt stolt. Jeg har nemlig skrevet bok. I all hemmelighet. 

For cirka et år siden fikk jeg en mail fra en fyr som lurte på om jeg hadde lyst til å skrive bok. Han hadde fulgt med på meg en god stund, han likte det jeg gjorde og det jeg sto for. Vi avtalte og møtes ganske kjapt, og jeg stilte i møte på Espresso House sammen med pappa i joggebukse, hettegenser og et fjes fullt av skrubbsår etter overfallet som jeg hadde blitt utsatt for en uke tidligere. Vi diskuterte, snakket sammen og ble enige om at vi skulle gi det et forsøk. Vi ble enige om at jeg skulle prøve å skrive bok. Det eneste som var viktig for meg var at det skulle være helt hemmelig, og grunnen var at jeg var livredd for å ikke få det til.

Derfor vet nesten ingen at jeg i et år har skrevet bok, og at boken kan kjøpes fra om med i dag – Og at den kommer i butikk fra 8.oktober. 

Jeg begynte ganske fort å skrive etter ett par møter, jeg fikk en redaktør jeg skulle jobbe sammen med og vi ble enige om tema og form. Jeg var fast bestemt på at boken skulle være ærlig, ekte og rett fra hjertet, og at den skulle handle om det å være ung – Noe Sjur, mannen bak mailen var helt enig i. Jeg fortalte Sjur allerede ved første møte at jeg var lei av at psykologer og andre profesjonelle uttalte seg på vegne av min generasjon, og at jeg ville sett ord på hvordan jeg syntes det er å være ung. At jeg ville snakke om alt vi ikke snakker om, alle de forbanna følelsene, tankene og spørsmålene. 

Og det har jeg nå gjort, og derfor er boken «Sykt normal» et faktum. Skrevet av meg, rett fra hjertet. 

Jeg har alltid hatt en drøm om å skrive bok, men at jeg skulle gi ut min første bok i en alder av 20 år hadde jeg aldri trodd. Jeg hadde ikke en gang turt å håpe på det. 

I boken tar jeg opp temaer som ensomhet, sex, alkohol, rusmidler, netthets, mobbing, kroppspress og det konstante jaget om å alltid skulle være så perfekt. Jeg er ekstremt heldig og privelligert som etter hvert kapittel har fått med meg en person jeg ser opp til, inspireres av eller som har noe bra å komme med til å bidra. Disse kule, dyktige og bra menneskene har svart på spørsmål som har gjort meg klokere, og som forhåpentligvis du også kan lære masse av. Så takk til Ida Fladen, Helsesista, Ludwig Sandell, Onkel Roger, Dora Thorhallsdottir, Camilla Lorentzen og mamma. 

Foto: Truls Qvale

Forlagets omtale av boken:

«Hvorfor har jeg brukt så mye tid på å ikke ha det bra? Så mye tid på å tro at jeg ikke er flink nok, bra nok, sterk nok og fin nok. Perfekt nok.»

«Sykt normal» er boken om undomstiden for ungdommen og ungdomsforeldre. Boken om livet bak døra til jenterommet og de smilende profilbildene på sosiale medier. Og om å tørre å være den man er. Men mest av alt er det en stemme som betrygger og sier: «det kommer til å gå bra». Dette er boken alle ungdommer bør lese – og ikke minst deres foreldre – for å skjønne hva tenåringer går gjennom i en ny digital hverdag.

Jeg er så stolt at jeg ikke vet hvilket ben jeg skal stå på og jeg håper du har lyst til å lese boken min! Den kan allerede bestilles HER

Tusen takk til alle som leser, som heier og til alle som har gjort dette mulig. Dette er fett! 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

 

9 kommentarer

9 thoughts on “Jeg har skrevet bok!

  1. Gratulerer så masse! Har allerede vært inne og bestilt boken din 🙂
    Gleder meg til og lese den 🙂

  2. Har bestilt! <3 vet du hvor lang tid det tar før den kommer? Kan den komme før den er i butikken?

  3. Herregud så rått! Gratulerer så mye Martine. Du har alltid vært en mester på å skrive så dette er helt sikkert en god bok 😀 Heier på deg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *