Digge damer har også valker!

Categories Tanker 💭

I går fikk jeg ikke sove. Jeg ble liggende og skrolle på Instagram. For hver gang jeg trykket på skjermen kom jeg litt dypere inn i Instagramverden. Du vet når du plutselig er på et bilde fra 2014 på tanta til en du gikk på barneskole med sin profil? Jepp, jeg var der. 

I det siste har det kommet frem at flere kjendiser og influencere retusjerer kroppene sine før de publiserer bilder, og det har fått meg til å tenke. Først og fremst syntes jeg det er skikkelig trist at noen tror at de blir bedre likt om de redigerer seg tynnere, finere og deiligere. At noen føler et press på å redigere seg finere. At noen tror at de blir finere av å redigere seg. For det andre så syntes jeg det er skikkelig trist for de som følger dem, fordi de får se kropper som ikke er ekte. 

På bildet over ser dere meg og min kropp. Jeg er 1.80 cm høy. Jeg veier det jeg gjør, jeg har strekkmerker, jeg har arr, jeg har to ulike bryster og jeg har langt ifra en typisk Instagramkropp (Hvem av oss har egentlig det?). 

Jeg har en kropp og den kroppen er som den er. Den kroppen definerer ikke hvem jeg er eller hvem jeg ønsker å være. Den kroppen definerer ikke hvor god venn jeg kan være, hvor dyktig kollega jeg kan være eller hvor hyggelig nabo jeg kan være. Kroppen min tar meg med på digge løpeturer, den holder ut i timesvis på dansegulvet og den er frisk. Den lar meg reise jorden rundt om jeg ønsker og den skal forhåpentligvis være sterk nok til å bære frem et barn en dag. 

Og det er jeg skikkelig glad for. 

Vi har et enormt kroppspress i dagens samfunn, og er det ikke på tide at vi blir litt forbanna og gir litt faen? Jeg er hvert fall skikkelig lei av at vi presser oss inn i en bitteliten mal som samfunnet har laget, fremfor å finne en mal som passer oss selv. Jeg kjenner at jeg er lei av at vi tror at det finnes noe perfekt, og at vi fremstiller oss som det. Det er nemlig ikke unormalt med celulitter, strekkmerker, kviser, litt ekstra på armene, lårene eller på magen. Og de aller færreste av oss har en midje som Kim Kardashian. Så hvorfor lyve og late som at vi har det? Og hvem er det vi egentlig lurer? 

Kan vi ikke bli litt forbanna? Kan vi ikke heller sette pris på hvor kule folk er, fremfor hvor fin rumpe de har? Kan vi ikke kommentere hvor dyktige folk er, fremfor hvor pene de er? Kan vi ikke sette litt pris på det menneskelige? Fremfor det retusjerte? 

Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke passer inn i malen det muligens forventes at man skal passe inn i – Men hvem gjør egentlig det? Gjør du det? Jeg tror alle, på en eller annen måte har noe de ikke er fornøyd med ved sin egen kropp, og jeg tror det er sånn det er å ha en kropp! Så, kan vi ikke heller face det – Fremfor å redigere det? 

La oss slutte å redigere oss tynnere, smalere, høyere. La oss slutte å redigere oss til større bryster, større lepper, smalere neser og hvitere tenner. La oss være oss sjæl for søren. 

I bunn og grunn grunner det i et ønske om å være penest, finest, tynnest og deiligst. Men folkens: Digge damer har også valker. Det er nemlig helt naturlig. Så kjære bloggere, kjendiser og andre fine folk: La oss slutte å retusjere oss, og heller være oss sjæl! Jeg tror faktisk vi kommer lengst med det. 

Del gjerne. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

13 kommentarer

13 thoughts on “Digge damer har også valker!

  1. Ser så opptil deg, er så glad noen bloggere viser frem hvordan de virkelig ser ut. du er et forbilde, du har så mange gode verdier, fikk virkelig opp øyene for bloggen din for noen uker siden. <3 Fortsett med det. Du virker som en tvers gjennom god jente!

  2. Valpefettet/valkene er digg å ha, reddet meg i flere sammenhenger!
    Plass til MASSE julemat, dessertmagen og det er godt å ha til vinteren❤️ Kjørr på fineste Martyparty.
    du er ei av de beste bloggerne jeg har møtt/lest om. Relevant. Gode skildringer og ei helt ubeskrivelig god sjel!
    Smask Linni

  3. Fysøren så bra du er!!! Du skriver så sykt riktig og bra og frammer gode verdier!!❤️ du er virkelig et utrolig bra forbilde og skriver om ting som er utrolig viktig❤️❤️ Fortsett med det du gjør for det er du veldig god på!!

  4. Tusen tusen takk for at du setter ord på at alle er like mye verdt selv om de har noen ekstra valker. Selv føler jeg meg som ei feit ku innimellom, og føler jeg aldri blir kvitt de ekstra kiloene…. Så tusen takk for både dette og andre kloke ord, Martine 😍

  5. Hva synes du om at venninna di Isabelle Eriksen redigerte seg tynnere på et av sine instagram bilder?😊

  6. Kjempebra innlegg, Marty.
    Du fremmer det viktige som finnes her i verden og setter et mye, mye bedre lys på det 🙂 🙂

  7. Jeg har alltid ment at det er mye bedre med 10 kilo for mye enn 5 for lite. Akkurat som det er mye bedre med en mann som ikke er en slesk jævel, eller en dame som ikke er en golddigger. Ved å selv være en ordentlig person, og ved litt egeninnsats, pleier det meste å gå greit her i livet. Det lønner seg sjelden, men det er en annen sak:-)

  8. Godt skrevet. Liker bloggen din og jeg liker at jenter skal være som de er. Mye å ta i mye å være glad i fikk vi høre da vi var ungdom. Har noen kilo for mye selv men trimmer på fjellturer men som jegsa til ei dame at jeg heller vil dø mett med ett smil enn sulten med ett grin. Hun sa ikke noe mer. Nei være deg selv.

  9. Hei Marine. jeg er en gubbe litt opp i årene. Levde med min engel (kone) fra 1972 til 2012 da hun døde. Tre barn masse barnebarn. Ja, hun forandret nok mål her og der. Men du verden for ei dame! Like vakker og tiltrekkende i alle år. Mal er bare noe man har i øyeblikket, men som forandrer seg uke etter uke, i takt med vurderingen av den du elsker! Jeg vet ikke hvordan hun hadde sett ut i dag, men jeg vet at hun hadde vært sexy og yndet av meg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *