Rumpa di er falsk, ikke trent

Categories Tanker 💭

 

Licensed from: C_Scott pixabay.com

I dag er vi nødt til å ha en prat om rumper. Store, falske og kjøpte rumper.

De siste årene har det vært trendy med store, fyldige og godt trente bakparter. Cubus lanserte til og med egne “innleggstruser” i fjor etter ønske fra forbrukerne, fordi det er trendy med store rumper. Den såkalte “innleggstrusa” er en truse du tar på deg for å få en større rumpe under bukser og kjoler. Tidligere var det om å gjøre å ha en liten og spretten rumpe, men med Kardashian-søstrene i spissen har rumpetrenden tatt helt av. Du skal aller helst ha veltrente former og en stor rumpe – Men, du skal for all del ikke være tjukk. 

Jeg har forresten prøvd den berømte trusa selv: 

Før/etter

Jeg er en av de som mener at det er synd hvordan plastisk kirurgi og enklere inngrep stadig vekk blir normalisert, og kanskje spesielt ovenfor de unge (aka meg selv). Det er jo ikke akkurat til å legge skjul på at det eksisterer et ekstremt kroppress og utseendepress i dagens samfunn og at det er en enorm forventing til hvordan man aller helst skal se ut. 

Selv blir jeg helt sliten av alle forventingene til hvordan man skal se ut. Det føles nesten ut som at man den ene dagen skal ha store lepper, mens man den neste dagen skal ha små. At det den ene dagen er hot å være høy, og at det den neste dagen er alt annet enn hot. Ja, det er kanskje satt litt på spissen – Men du skjønner hva jeg mener. Slitsomt er det hvert fall! Det er liksom et konstant jag etter å være perfekt hele tiden, og når skal vi egentlig forstå at det perfekte ikke finnes? For ikke å snakke om å slutte og kaste bort verdifull tid på å prøve og bli bare litt mer perfekte? Når skal jeg forstå det? 

Jeg er en av de som til syvende og sist er mest opptatt av at folk skal være fornøyd med seg selv, ha det bra med seg selv og like hvem man er. Jeg er også en av de som mener at man er nødt til å være ærlig med hva man har gjort med kroppen sin, så man ikke sender signaler om at man kan få en kropp helt naturlig, som åpenbart er operert. 

Treningsekspert Cornelis Elander har tidligere skrevet om den nye rumpetrenden og trenden med å operere rumpa si større ved hjelp av implanter eller fett. Han har gått hardt ut og sagt at folk gjerne må operere rumpa om det er det de vil, men at de må slutte å legge det frem som at det er et resultat av trening. 

Han skriver blant annet:

“For om du har silikon implantater både her og der så har du IKKE trent for det, og du fører dine følgere like mye bak lyset som de som bruker doping og skriver 💪 …”

Og jeg er helt enig. For rumpa di er ikke under noen omstendigheter en inspirasjon, verken i form av hardt arbeid eller trening når du har lagt deg under kniven for å oppnå drømmerumpa. Og når du hashtagger #Squatinspo #training, blir det ikke annet enn merkelig og feil. 

For det er ikke annet enn forvirrende og feil å fronte kroppen sin som et produkt av trening, hvis den er alt annet. Selv om man poserer i treningstights. Jeg er fullstendig klar over at man kan trene og være i god fysisk form til tross for at man har operert både det ene og det andre, men er rumpa di operert blir den aldri et resultat av trening. 

Det hashtagges voldsomt med blant annet hashtags som #squats #ass #squatsinspo på Instagram, og det finnes egne kontoer på Instagram med millioner av følgere der det bugner av store (trente?) rumper. Selv må jeg ærlig innrømme at jeg har sluttet å følge disse kontoene, rett og slett fordi jeg aldri har klart å få en sånn rumpe, til tross for haugevis av knebøy og andre liksom-geniale-øvelser. Men all applaus til de som klarer det. 

Det er så kult med folk som trener, folk som setter seg mål og folk som oppnår resultater av den jobben de legger ned. Og operer gjerne rumpa di, men stå inne for det, vær ærlig og ikke skyld på trening. Det er faktisk utrolig kjipt for oss som trener og forsøker å få resultater uten haugevis av tusenlapper i minus. For ja, du skal være stolt over kroppen din samme hva, du skal leve, danse og være glad i deg selv, men slutt å lag urealistiske bilder av hva som er “ekte”. Rumpa di er nemlig falsk, ikke trent. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

6 kommentarer

6 thoughts on “Rumpa di er falsk, ikke trent

  1. Du er så konge! Kjempebra innlegg! Jeg har sprettrumpe, og det kommer både av gener, og hard trening! Du er en veldig ekte bloggger, du står opp og taler presset midt imot. Jeg har lest din blogg lenge, og du er et tydelig bevis fra å komme fra foreldre som jeg misunner deg. Du tør å tale det fake midt imot! Du legger ut bilder av deg selv akkurat slik du er! Du er ung, men utrolig opplyst og flink å komme med innlegg som treffer. Du er rett og slett deg selv, ikke et glanset bilde av hvem du er. Redigering, filter, ja alt som finnes av å se og virke bedre enn du er, finnes ikke hos deg! Takk for at du er du. Sender deg en klem

  2. Jeg er helt enig i det du akriver. Jeg ville aldri operert selvom tankene er der. “Da ville jeg blitt nydelig”. Men en dag blir man gammel og når dette skal tas ut eller i det hele tatt.. det henger! Nei. Jeg trener heller de timene i uka jeg trener nå og går ned i vekt slik man burde osv. Rompa får være slik den er. Rett og slett!

  3. Filmtips om kroppsbilde. Margaret Olin “Kroppen min”. Den burde være obligatorisk skolepensum.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *