Dette gjør du når noen sprer nakenbilder av deg:

Categories Tanker 💭

Tenk deg at noen tar fra deg det mest private du har. Nakenbilder av deg spres på Internett. Bak en skjerm sitter noen du ikke kjenner og diskuterer kroppen din. Noen spør etter flere bilder. Andre sprer bildene av deg videre. 

Du har ingen kontroll. 

Sånn innledes saken jeg og fire andre tøffe jenter har valgt å bli med på sammen med VG. Der forteller vi vår historie og der forteller vi om vårt møte med politiet etter at bilder av oss ble tatt og spredd. Du kan lese saken HER

Jeg har det siste halvåret fått mange spørsmål fra både unge og voksne om hva man egentlig kan gjøre når et nakenbilde blir spredd på nett, jeg har derfor valgt å skrive ned noe av det jeg selv har erfart. 

Dette kan du gjøre hvis noen sprer nakenbilder av deg:

– Snakk med noen. Jeg vet at det kan være flaut, at man skammer seg og at man aller helst ikke vil at noen skal vite om det. Men det å bære på en sånn byrde alene er nesten umulig, og det unner jeg ingen. Snakk med en venn, en lærer, en kollega, mamma eller en du føler at du kan prate med. IKKE bær på det alene. 

– Anmeld. Det er tøft å anmelde, men det er viktig. Til syvende og sist så er det politiet sinn jobb å håndtere slike saker og derfor er det viktig å anmelde. Jeg har selv opplevd at saken min ble henlagt, men for hver av oss som anmelder – Jo mer fokus er det nødt til å bli på akkurat dette! 

– Sikre bevis. Ta vare på så mye materiale som overhode mulig. Ta skjermdumper av hvor bildene er publisert, navnene og gruppene. Ta også skjermdump at tidspunkter det er publisert/delt.

– Lagre nettadressen der bildet eller videoen er spredd. Du kan også melde fra til plattformen som bildet er spredd på! 

– Ikke gå i kjelleren. Det er IKKE du som er problemet. Du er ikke ubrukelig. Du er ikke håpløst. Du er ikke teit. Du er ikke stygg. 

– Gå videre. På et tidspunkt må man bestemme seg for at man vil gå videre, og man må minne seg selv på at verdien sin ikke ligger i disse bildene eller videoene. Hev hodet og kom deg videre – Det er mulig. 

Dette må du gjøre hvis du mottar et nakenbilde: 

– Slett det. Det er INGEN grunn til å gå rundt med bildet på telefonen. Tenk om det hadde vært deg selv eller en du er glad i. 

– Ikke vis det rundt. Jeg forstår at det er fristende til å vise det til gutta i klassen, jentene i bursdagen eller en kollega på jobben. Men husk at det faktisk er et menneske med følelser du ser på og viser frem. Du har ingen rett til å vise frem den kroppen uten tillatelse.

– Sikre bevis. Får du et nakenbilde vil jeg nærmest si at det er din oppgave å sikre bevis. Ta skjermdumper og lever det enten til personen som er avbildet eller til politiet. Du kan også anmelde! 

– Si ifra! Jeg forstår at man ikke vil anmelde kompisen sin for å vise frem et nakenbilde, men vær tøff nok til å si at det ikke er kult. Jeg forstår at det er spennende med en naken kropp og at man kanskje kan føle seg kjempe kul når man viser det frem – Men det er ikke kult og det er faktisk ulovlig. 

Men, mitt aller beste tips: Før du skal ta et nakenbilde og sende, tenk deg om hva det kan bety og hvilke konsekvenser det kan få for deg. Før du skal være en dritt og spre et bilde av noen andre, tenk deg om hva det kan bety og hvilke konsekvenser det kan få for deg. 

Lykke til <3

Facebook HER – Instagram Martinehalv – Snapchat Martinehalvs

10 kommentarer

10 thoughts on “Dette gjør du når noen sprer nakenbilder av deg:

  1. Det er et sykt fint bilde av deg! Men saken i VG, ble sykt provosert da jeg leste svaret fra Kjersti Lauvsnes på saken din. Snakk om å vise litt ydmykhet eller medfølelse. Eller rett og slett bare litt dårlig ordleggelse. Du er tøff Martine som står frem og jeg er sikker på at det hjelper mange som er i samme situasjon som deg. Stå på! <3

  2. Kåre Bjarne: Hva med ikke å reise? Så slipper man å dø i trafikken. Hva med ikke å gå ut av huset? Så slipper man å bli rana på gata. Hva med ikke å jobbe? Så slipper man å bli utsatt for arbeidsvilkår som er i strid med AML? Hva med ikke å kommentere ting du ikke har peiling på? Så slipper du dumme deg ut ved å legge skylda på feil part.

  3. Sier som Kåre Bjarne.Hav med å bare ikke gjøre det,in the first place.
    “First rule when your invited to dine with the devil,DON’T!!!!!

  4. «Du har ingen rett til å vise frem den kroppen uten tillatelse.»
    Dette er kanskje det aller viktigste å huske på i sakene der offeret får skylda. Altfor mange trekker den logiske feilslutningen om at det er greit å videresende bildet fordi personen på bildet har vært «dum» og tatt det, uten å tenke på at de sjøl begår et lovbrudd ved å dele. Det er jo åpenbart ulovlig å dele en piratkopiert film videre, det er heleri å selge videre en telefon noen har stjålet til deg, og det er vel ingen som ville finne på å kopiere opp biblioteksbøker og selge dem uten å vite at det de gjør er strengt ulovlig?
    Folk må tydeligvis minnes på at en kopi av et uatorisert eksemplar også er uautorisert. Det er ikke mer greit fordi det var noen andre som begikk lovbrudd først ved å stjele/spre bildet/-ene, men likevel ser jeg innbitte motstandere av piratkopiering, heleri og stjeling fyre løs mot bl.a. Nora Mørk. Ikke engang når et bilde er lagt ut offentlig med tillatelse fra både fotografen og den fotograferte, er det i tråd med åndsverksloven å republisere det andre steder uten særskilt tillatelse.
    Det er virkelig flott at du tar opp dette emnet, og jeg både håper og tror at du vil fortsette å være den uredde bloggeren jeg har merka meg at du er. Det at du verken lar fysisk vold, bildespredning eller grov verbal sjikane stoppe deg fortjener du respekt for, og en stor takk fra alle oss som ikke tør ytre oss under fullt navn.

  5. -Men, mitt aller beste tips: Før du skal ta et nakenbilde og sende. Altså, ikke noe råd om å la være. Og så ønsker du lykke til! Fantastisk. Lar man være, er man jo sikker på at det går bra. Har du tenkt så langt?

  6. Hvorfor må folk ta nakenbilder i det hele tatt? Det er folk som dør hver dag, folk lever i krig og elendighet og flykter fra alt de har. Her i Norge klager man og sutrer fordi nakenbildene de selv har tatt blir spredt. Folk må faktisk forstå at det alltid er en risikon for å bli hacket osv, du er selv ansvarlig for bildene du har på tlf. Du skulle bare visst hvor sinnsykt heldig du er. Skjerp deg.

  7. Hvis noen sprer nakenbilder av meg vil jeg spørre de som ser de om de synes jeg ser fet ut, eller om de liker rumpa mi.
    Jeg lar meg ikke pille på nesen for småtteri.

  8. Hadde jeg sett et nakent bilde av det hadde jeg drept meg selv. Du er seriøst den kvalmeste dama jeg har sett her. Stygge andungen som aldri ble en svane. Æsj

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *