Jeg er 15 år og jeg skal giftes bort

Categories Tanker 💭

Teen muslim girl at a mosque
Licensed from: AndreyKr / yayimages.com

Jeg får ofte spørsmål her på bloggen som jeg ikke har nok kunnskap eller erfaring til å svare på. Enkelte spørsmål mener jeg fortjener svar allikevel, fordi de er så dype, store og viktige. Jeg har derfor temaet opp med helsesøster Eva M. Brandt, som jobber på helsestasjon for ungdom på Nesodden. Jeg har selv snakket masse med Eva oppgjennom og hun er både klok og dyktig! Målet er at Eva hver fredag fremover skal kunne besvare de spørsmålene jeg ikke kan svare på. Idag svarer Eva en 15 år gammel jente som skal giftes bort i sommer og som ikke vet hvordan hun kan stoppe det. 
________________________________________________________________________________________________________________________________

Hei! Jeg heter ***** og jeg er en jente på 15 år. Jeg har bodd i Norge siden jeg var to år gammel og jeg føler meg helt norsk. Familien min er veldig religiøs og de er veldig opptatt av å holde på tradisjonene sine.
I min familie må jenter så fort de fyller 15 år begynne med hijab. Jeg har selv begynt med det og jeg har også brukt det flere ganger før og for min del så er det ok. Problemet er at nå som jeg har fylt 15 år skal jeg for første gang tilbake til hjemlandet mitt og jeg skal gifte meg med fetteren min. Jeg vil ikke og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre. Jeg har prøvd å nekte men det går ikke for da blir alle sinte på meg. Jeg er livredd for å ikke komme hjem igjen, for å måtte ha sex og for å miste alle vennene mine. Jeg har panikk og føler at ingenting hjelper. Jeg er livredd for å si ifra til noen for jeg vil ikke miste familien min. Jeg har panikk og trenger hjelp 😭 Hva kan jeg gjøre for å stoppe det? 

SVAR FRA HELSESØSTER:

Hei, kjære jente på 15! Så fint at du søker råd i denne fortvilende situasjonen! Retten til å bestemme over eget liv er for mange en selvfølge i Norge. Likevel er det dessverre mange ungdommer som opplever sterkt press om å følge gamle skikker om arrangerte ekteskap fra tradisjoner rundt æreskultur i familien. 

Brevet fra deg tar jeg svært alvorlig. Prisen ved å stå imot forventningene kan kjennes stor, og ofte er det ikke foreldre som bestemmer, men forventninger i «storfamilien» og slektens overhode. Det haster med at du får hjelp og gode råd. 

Helsesøster på skolen kan hjelpe deg med å komme i kontakt med rette instans, men du kan også ta direkte kontakt selv. IMDi (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet) har i Norge egne minoritetsrådgivere som jobber med å hjelpe ungdom i din situasjon. Jeg råder deg til å ta kontakt med dem på telefon 24 16 88 00, eller se imdi.no. Noen skoler har også egen minoritetsrådgiver. Det er viktig å få til dialog mellom dine slektninger og norske myndigheter.

Du bør IKKE reise ut av landet dersom du frykter for at du kan bli giftet bort i sommer. Tvangsekteskap strider mot norsk lov. Som 15 åring er du også for ung til å gifte deg. Først og fremst er det viktig at du får beskyttelsen du trenger for å hindre at du blir tvangsgiftet. RVTS har god info på nett, se rettentil.no. Er du i akutt fare, ring politiet på 112 eller alarmtelefonen for barn og unge på 116 111. Røde Kors-telefonen besvarer også spørsmål anonymt på telefon 815 55 201. 

Jeg ønsker deg lykke til og håper du raskt tar kontakt med noen som kan hjelpe deg.

Med vennlig hilsen helsesøster, Eva M. Brandt

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

2 kommentarer

2 thoughts on “Jeg er 15 år og jeg skal giftes bort

  1. Husk at om man befinner seg i en situasjon der man holder på å bli sendt ut av landet mot sin vilje, så legg noe av metall i trusa. En skje feks. Da blir man stoppet i kontrollen og kan si ifra når man blir tatt inn for å få klærne sjekka.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *