Dette er IKKE greit!

Categories Tanker 💭

For over en måned siden bestemte jeg meg for å slutte på prevensjon for en periode. Grunnen er at jeg skal utredes for endometriose (ekstreme mensensmerter) og at jeg derfor skal forsøke et annet prevensjonsmiddel for å se om det hjelper mot smertene jeg har. For tre år siden satt jeg inn en p-stav i armen etter anbefaling fra helsesøster og skolen. Jeg satt den inn på helsestasjonen og det var helt uproblematisk. Den har fungert som den skal, frem til jeg måtte sette i gang prosessen om å få den ut. 

Det viste seg nemlig å ikke være like enkelt. For etter å ha oppsøkt en gynekolog, helsestasjonen og to leger som ikke ønsket å ta den ut forsto jeg fort at det ikke var så enkelt som jeg først hadde blitt fortalt. Problemet var nemlig at p-staven min hadde lagt seg så dypt i armen at ingen turte å ta den ut. Jeg har derfor ringt rundt, søkt og oppsøkt alt som er å oppsøke frem til jeg fant frem til en lege i nærområdet med kirurgisk bakgrunn som skulle gjøre et forsøk på å ta den ut. 

Dagen for det var i går og det er derfor jeg var så avkoblet igår. Jeg kan nemlig ikke huske sist jeg har vært så nervøs og hatt så vondt i magen. For følelsen av at jeg ble anbefalt å sette den inn profesjonelt, for at så ingen kunne eller ville ta den ut har vært ordentlig frustrerende. Og det er jo faktisk ikke sånn det skal være! 

Etter mye om og men i går er den endelig ute, og jeg kan puste lettet ut. Til tross for at jeg måtte sy flere sting, kommer til å få et arr man overhode ikke skal få og at jeg angrer på at jeg noen gang valgte å sette den inn. 

Jeg er glad for å høre at det har vært problemfritt for mange, men det skremmer meg å høre at det har vært mange som har hatt den samme opplevelsen som meg – Eller mye verre. Det kan ikke være sånn at vi setter noe inn i armen til norske jenter, uten å vite hvem eller hvordan man egentlig får det ut igjen. I mine øyne så er det et problem at norske leger anbefaler at man skal ta en p-stav når det viser seg at det er så mange som ikke har kunnskap nok til å ta den ut. Altså, hvor glapp det egentlig? 

Jeg mener det er viktig å skrive om dette, fordi vi trenger faktisk å vite om både de positive og negative sidene ved å gå på de forskjellige prevensjonsmidlene. Vi trenger enda mer kunnskap om hva de forskjellige prevensjonsmidlene gjør og hva det faktisk er. Vi må høre om de positive sidene, men også vite konsekvensene av det. Jeg og andre unge jenter må få vite enda bedre om hvilke alternativer som fungerer og hva som er best for akkurat oss. 

Jeg er glad for at den er ute og jeg håper at smertene forsvinner snart og at arret blir så pent som mulig. Og om det var verdt det? Overhode ikke. 

Nå skal jeg gå en stund helt uten prevensjon i kroppen og jeg er spent på hvordan kroppen reagerer 👊🏻

// Marty 

50 kommentarer

50 thoughts on “Dette er IKKE greit!

  1. Herregud jeg satt min inn for et år siden fikk også beskjed om at d var lett og ta den ut, og jeg fikk heller ikke beskjed om alle bivirkningene som jeg nå har fått, vurdere å fjerne min, da jeg er redd den skal forsvinne eller Gro fast, vet ikke om jeg tør og prøve og fjerne den, vil ikke sy :s en ting er sikkert jeg finner meg ikke i viss noen nekter og fjerne den!!’

  2. Hei:) liker bloggen din – et friskt pust i bloggverden!:) har ingen erfaring med p-stav – kun p-piller og p-ring (stressgreie – hehe:) Jeg har i flere år brukt babycomp – det er temperaturmåling hver morgen. Anbefaler deg å sjekke det ut – les litt rundt det:) jeg syntes det var topp- null hormonklussing:) mail meg gjerne om du lurer på noe rundt det:)

  3. Takk for at du deler dette! Nok en mulighet strøket av lista, for jeg går nå uten noe fordi jeg takler ikke bivirkninger av p-pillene lenger…
    *kramper
    *humørsvingninger
    *depresjon
    *suicidal
    *ingen sexlyst
    Osv osv
    Blir vel å kutte av hele dritten til slutt :/

  4. Dette blir skremselspropaganda for andre unge jenter. P-stav er ett av de tryggeste prevensjonsmidlene på markedet, og sterkt anbefalt for unge jenter som ikke ønsker å bli gravide. Leger har kunnskap nok til å ta den ut, men om den sitter dypt må man likevel av og til innom kirurgisk poliklinikk slik at man har skikkelig utstyr for å ta den ut. At du får et lite arr på innsiden av armen må du da vel ha vært forberedt på når du satte inn staven. Ingen kommer arrfri ut av å operere inn et fremmeddlegeme i armen sin.
    Vær så vennlig å ikke skrem andre fra et av de sikreste prevensjonsmidlene som finnes. Det er på grunn av at folk på død og liv skal dele historier som din at jenter heller bruker p-piller og ender opp med uplanlagt svangerskap.
    Ikke alt behøver å deles for ren skremsel.

    1. Jeg er helt sterkt uenig med deg.
      1. Jeg skjønner ikke hvorfor du tok opp at det et det tryggeste prevensjonsmiddelet, noe som er sant, MEN det var ikke poenget med innlegget i det hele tatt, kjære deg.

      2. Jeg har opplevd akkurat det samme som Martine. Kanskje du var heldig som ikke hadde disse problemene eller så skriver du denne kommentaren basert på wikipedia sider om p staver du har lest på og ikke ut av erfaring.

      Det er mye mye skumlere å sette noe inn i armen for så senere i livet få vite at folk er redde for å ta det ut av deg. Dette innlegget beskriver hvordan ISTEDENFOR å bare si “dette prevensjonsmiddelet er det tryggeste yadayadayada” så ønsker jenter nå mye mye mer informasjon rundt p staven slik at andre ikke skal føle den samme panikkangsten som vi har opplevd fordi vi bryr oss.

      Poenget med innlegget er at det ikke skal være slik at du går inn blind når du setter inn en p stav for så senere få vite at ‘oi shit sorry ass dette ble for vanskelig’ av en -profesjonell-!

      Det er rett og slett -feil- å si at dette innlegget er propaganda.

      Inntrykket du gir er at alt er positivt med p staven og det ikke finnes noooen konflikter med det i det hele tatt og at folk overdriver med erfaringene dems. Høres skikkelig ut som tunnelsyn og ignoranse altså når så mange jenter sier de har hatt skikkelig dårlige erfaringer med å ta ut p stav.

      Innlegget er ikke for å skremme. Det er for å sette lys på at man burde være oppmerksom på ALLE sidene ved prevensjonsmiddel. Å sette lys på problemer som profesjonelle ikke gidder å sette lys på, og at alle som leser innlegget skal være Obs på at informasjonen du får om p staver på nettet idag er veldig limited og ikke stemmer overens med erfaringer fra flere tusen norske jenter, og dette er ikke greit.

      Innlegget prøver å hjelpe andre jenter og kvinner slik at -faktisk- vet hva risikoene er og etter de har lest dette innlegget- kan stille spørsmål til legene sine om akkurat dette problemet uten å gå gjennom innsettingen helt blind for så å få panikkangst over det senere fordi de ikke ble fortalt hvor vanskelig det kan være å få den ut igjen.

      Innlegget er for å hjelpe andre og gi dem mer kunnskap om en veldig så mulig risiko de egentlig utsetter seg for. Om det er skummelt, ja, men det er sånn sannheten er, og det er noe som andre burde vite om.

      Mvh en bekymret og veldig frustrert kvinne.

    2. Jeg har satt inn tre p-staver.
      Den første var “enkel” å ta ut (ingen arr, men det tok to personer en halv time å få den ut – med rå muskelkraft!)
      Den andre skjærte legen ut så ble vel en 5 sting og skikkelig stygt arr.
      Er nå på nummer tre som faktisk ikke legen finner så må ta røntgen i håp om å finne den fordi den er lagt såpass langt inne…

      Greit å være obs på disse tingene på forhånd

      PS : Ja, p-staven er fantastisk, men kjipt når det skaper vansker å fjerne den…

  5. ÅÅÅ! Høres veldig vondt ut. Håper virkelig ikke at det skjer med meg. Skal sette inn p-stav på tirsdag og skrev nettopp om det på bloggen min. Håper det var greit at jeg linket til dette innlegget, for det er så forferdelig kjedelig å tro at man er alene i slike situasjoner. Håper i det minste at dagen din har vært bra.

  6. Problemet med P-stav er at dersom man setter den inn hos en lege som sjeldent gjør det, så blir den ofte satt inn feil, altså satt for dypt inn i armen og ikke rett under huden. Og da blir det som i ditt tilfelle problematisk og ta den ut igjen. Satt inn min p-stav hos helsestasjonen, der de er mye mer vandt med og sette inn p-stav og ta den ut igjen. Så for min del, som tok ut p-staven min for et par uker siden, så var p-stav helt problemfritt 🙂 Men veldig synd at det ble såppass omfattende for deg..

  7. Går gjennom akkurat samme prosess. Skal inn på sykehuset i slutten av juni for å operere ut en gammel p-stav, som har sittet så dypt, så lenge, at den har grodd seg helt fast i armen min. Satte den inn for 6 år siden på sykehuset, men da jeg skulle skifte den ut for tre år siden, ønsket ikke legen å fjerne den, da det “ikke var farlig å la den ligge, og var bedre å vente tre år til så jeg ikke fikk så mange arr”. Vel, fastlegen min skulle skifte den ut nå i vinter, men hadde ikke sjans til å få den ut med bare pinsett og skalpell, så.. nå har jeg en arm full av arr og venter på operasjon. Og jeg har ingen garanti for at de får den ut da heller. Jeg har vært veldig fornøyd med p-stav, men enig med deg, hadde jeg visst det var en så lang prosess for å få den ut igjen, hadde jeg valgt noe annet for 6 år siden.

  8. Til alle her som blir usikker på P-stav kan jeg virkelig anbefale spiral! Har hatt det en stund nå, og er kjempefornøyd! Ingen arr eller vanskelig å få verken inn eller ut. Gjør litt vondt å ta inn, men ikke noe ekstremt.

    1. Har selv spiral, men ikke i arm, fikk spiral i kjeden, hatt den i 3 år no. Ingen mens men litt smerter når en ska ha mens. Går veldig fint. 3 år til at e må bytte ut den gamle, ingen bekymring for å huske på medisin til rett tid

  9. Dette høres ut som en utrolig dårlig opplevelse, og jeg håper at du slipper flere vansker nå.
    Jeg har bare et lite tips i forhold til arret du vil få på armen… Når stingene er tatt ut; smør et tynt lag med sinksalve på såret og dekk med plaster (som det du har på nå). Bytt plasteret når det blir vått (hvertfall etter hver dusj) men smør på sinksalve bare annenhver gang. Dette vil redusere arret noe. Hvis du etter ca. to uker med dette går over til å smøre med “utrolig salve” vil det gjøre arret enda finere.
    Jeg har fått tipset fra en sykepleier som har jobbet mange år på plastikk-kirurgisk avdeling så det er “trygt” 🙂 Hun har gjort dette selv på halsen og arret hennes er veldig lite synlig.
    Lykke til med både arr og videre utredning!

  10. Dette ekkelt og lese. Er så glad for at sluttet på hormon preparater. Gikk på p-piller og har gått på sprøyter i en periode.
    Nå bruker jeg p-ring som er et ikke hormon preparat. Ja jeg har mensen smerter. Men jeg har normal mens og kroppen er ikke i ubalanse. Men jeg måte faktisk til en gynekolog for og få vite om dette preparatet. Har snart brukt det i et år, kjempe fornøyd.

  11. Hørtes dramatisk ut, noe det ikke er. Den legges inn rett under huden, og hos oss som både setter inn og tar ut har vi aldri opplevd noe problem med dette! Vi anbefaler dette samt hormonspiral hvis P pille ikke er greit å bruke. Litt vel drama her!

    1. Hvorfor stár jeg pá venteliste for á ta røntgen av armen for á faktisk finne den da?

      Jeg er fantastisk veldig glad i p-staven som prevensjon, men denne gangen (gang nummer 3) blir ikke smertefritt..

    2. Hvertfall mange «helsesøstre» som trenger mer trening da for jeg tok min hos en helse søster på helsestasjon og den ble satt alt for dypt inn prøvde å fjerne funket ikke så nå er jeg henvis til poliklinikk for å operere den ut så ikke noe drama bare sannheten 🙂

    3. Hei. Eg kan bekrefte at dette er IKKJE drama, då eg har opplevd det samme. Eg skal ikkje gi altfor mykje detaljar, men det var ein religiøs lege med uenighet i prevensjon som gjor jobben. Legen la p-staven med all makt han hadde både med sin vekt og press i armen min. Det var ** ubehageleg, men valgte å bite tennane sammen. Tenkte det skulle vera sånn. Men smertane gav seg aldri. Eg mista krafta i armen, og følelse. Eg valgte derfor å operere den ut etter 1 år. Ein erfaren lege brukte 1,5 time for å operere ut. Han måtte dele opp staven i 3 delar. Og sveitten rann. All aplaus til han. Han måtte også kutte opp fleire plassar. (og sy) Dette var den verste feil insettingen han hadde sett. No 2 år etter har eg fortsatt nedsatt kapasitet i armen etter feilinnsetting. Var på kontroll her om dagen med armen, og skal no først prøve med kortison krem, viss ikkje det hjelper, så må eg bruke nervemedisin resten av livet. Så om du Helsesøster føler du gjer ein god jobb, så bra for deg! Men alle er desverre ikkje like dyktig som deg.

    4. Og for ikkje å nevne ALL alvorleg bivirkning. I løpet av året eg brukte p-stav vart eg sendt til Akutten 2 gonger pga p-stav. Etter fjerning vart eg raskt symptomfri. Takk for flott innlegg Martine! Føler meg ikkje aleine lenger.

  12. Jeg jobber på legesenter, og det skjer faktisk ganske ofte at legene har problemer med å ta ut p-staven. Den er veldig lett og legge inn, men jeg har hittil IKKE opplevd at legen problemfritt får fjernet p-staven. Så min opplevelse er noe helt annen enn “Helsesøster” lenger oppe her.

  13. Ååh så utrolig leit!
    Jeg tok p-stav for 2 år siden.. Jeg hadde gått på minipiller, som skulle gi tilsvarende virkninger som p-staven før jeg tok den. Det gikk helt fint. Etter at jeg tok p-staven hadde jeg konstant mensen. Var til å bli gal av, og ikke nok med det men jeg ble så utrolig hormonell. Jeg gråt hele tiden, og jeg var skikkelig deprimert. Jeg valgte å ta den ut etter 1-2 måneder, siden jeg ikke hadde det noe bra med meg selv. Når jeg skulle ta den ut, hadde den viklet seg inn i noe vev(?), og den knakk. Heldigvis fikk jeg den også ut etter mye om og men.
    Jeg anbefaler ingen å ta p-stav, man kan selvfølgelig fungere helt fint på det, men skulle man være uheldig så kan opplevelsen bli helt jævlig..

  14. Masse lykke til med utredningen av endometriose, håper du får den hjelpen du trenger. Har det selv og hormonspiral fungerer greit.

  15. Hei. Det er et veldig viktig poeng når det gjelder p-staver… de har nemlig blitt endret en del de siste årene. Den forrige modellen, “implanon” var fullt mulig å sette alt for dypt. Den nåværende modellen – “Nexplanon” – har en innsettingsmekanisme som gjør det komplett umulig å få satt den “feil” eller for dypt, slik at nå havner alle p-stavene rett under huden.

    1. Må ha vært en utrolig uproff helsesøster som satt inn min da for jeg har nexplanon p stav og den sitter alt for dypt ble henvist til poliklinikk for å operere ut har tidligere prøvd å ta den ut på normal måte men det gikk ikke

  16. Du bør søke pasientskadeerstatning. Du har åpenbart ikke blitt informert tilstrekkelig om bivirkninger og mulige komplikasjoner. Dette er et betydelig problem når det gjelder prevensjon for kvinner, kanskje fordi ønsket om å gjøre noe positivt overgår pliktfølelsen om å informere. For dette skal jo være positivt. Da er det lett å lukke øynene for de negative sidene som uansett “aldri” oppstår. Ref. det Ida Lovise skriver, at du driver skremselspropaganda. Men det du forteller her er da bare det helsepersonell er pålagt å informere pasientene om! Med en sånn holdning som Ida Lovise viser, er det ikke rart informasjonsplikten neglisjeres.
    Søk pasientskadeerstatning.

  17. Pelle: Pasientskadeerstatning for et lite arr på armen? La nå Pasientskadenemda slippe å bruke tid på sånne fillesaker, og heller prioritere de ordentlig grove feilene med alvorlige følger som kan bli gjort innimellom.

  18. Jeg har nå min tredje p-stav, når jeg fjernet nr 1 var det uten problem, lett å fjerne med et lite snitt i huden og med lokalbedøvelse. Når jeg skulle fjerne nr2 var det litt større utfordring. Over den 3 års perioden med nr 2 hadde jeg lagt på meg litt noe som resulterte i at p staven hadde satt jeg godt og dypere. Etter 3 forsøk hos legen med å fjerne den i lokalbedøvelse endte jeg opp på sykehuset i narkose for å få fjernet p staven. Men jeg har like vel valg å sette inn en ny p stav da det er et fantastisk alternativ 😁

  19. Anne: “Pasientskadeerstatning for et lite arr på armen?” Du skjønner såpass at det er ikke for arret. Her har helsepersonell brutt sin informasjonsplikt, og vi vet at dette er en rutinemessig forsømmelse på dette feltet. Erstatning er ikke det viktige, men at ansvarlige helsepersonell får en oppstramming fra Helsetilsynet. Alle kvinner som opplever bivirkninger de ikke har blitt gjort kjent med, bør klage. Systemet er avhengig at brukerne gir tilbakemeldinger, og undergraves av holdninger som du har, Anne.

  20. Svigerinna mi opplevde noe av det samme… Hun skulle ta ut sin p-stav, men etter å ha prøvd lenge hos fastlegen ble hun henvist videre til sykehuset. Der fikk de den heldigvis ut, etter at tre forskjellige personer hadde prøvd seg på den. Hun måtte sy to sting. Syns det er merkelig, og overhode ikke greit at du selv måtte oppsøke annet helsepersonell som kunne fjerne den for deg. Ikke stolt medlem av det norske helsevesenet når jeg leser slike historier 🙁

  21. Bruken av “ordet” “hen” tyder på at Martine Halvorsen har blitt smittet av den svenske PK-syken.

  22. Hei, bra at du fikk fjernet den. En liten erfaring ang. hormonspiral. Jeg fikk satt inn en hos gynekolog siden jeg ikke tåler p-piller. Alt virket greit, til jeg noe uker senere fikk ekstreme smerter i magen. Kort fortalt, spiralen hadde vandret inn i livmoren og borret seg ut derfra og inn i bukhulen. Det endte med nødoperasjon. Det er en bivirkning som riktignok er sjelden, men kan skje. Bare som apropos til alle som skryter av spiral…

  23. Her har du hovedgrunnen til at jeg leser såpass få blogger som jeg gjør.
    Dette er litt som palmeoljesaken til Sophie Elise. Hun ante ikke hva hun skrev om, men mente DET ikke var grunn nok til å holde kjeft. “Det er jo lov til å ha meninger og si dem høyt”, liksom.
    Og før jeg blir hengt i kommentarfeltet her: Veldig trist at du har hatt en uheldig erfaring med pstav.
    Du (og alle andre som har hatt problemer) fortjener bedre.
    Og ja, selvfølgelig får du lov til å fortelle “din historie”. Prroblemet er bare at svært mange der ute nå kommer til å VELGE BORT pstav, sidenn “Martine Halvorsen hadde store problemer med den”.
    Det som IKKE kommer frem i din historie er “for tre år siden satte jeg inn en pstav, så jeg har altså tre år gammel teknologi i armen. Verden har gått videre, og de moderne pstavene er av en litt annen type. Dette betyr fakktisk at om du går til legen i dag og får en pstav i armen så får du en HELT ANNEN type enn den jeg har problemer med. Den settes inn på en litt annen måte, og faren for at det blir komplikasjoner sennere er vesentlig redusert”.
    DET ville vært informasjon mange jenter der ute kunne tatt til seg. Og så kunne du fortelle hvilke problemer du har med dette GAMLE produktet.
    Nå leser folk “pstaver setter seg fast og er umulige å få ut igjen”, og velger å gå uten noen som helst form for prevensjon.
    Og når vi vet at gutter gjennnomgående er for lite MENN til å bruke kondom, fordi de av en eller annen grunn tror at DET gjør dem til “menn”…

    1. Har den nye modellen. Samme problem. Om du ikke er erfaren med slike problemer synes jeg du rett og slett burde trappe videre en annen plass og får ha det Lykke til når du en gang skal sette inn en p stav og får oppleve akkurat de samme problemene som tusenvis av andre jenter har gått gjennom. Lykke til og ha en fin dag.

    2. Vel.. satt inn p-stav i slutten av 2019 og ønsker å ta den ut allerede nå etter 9 mnd pga. mange uønskede bivirkninger! og har akkuratt samme problem. Så blir vel litt for dumt å si at dette bare skjer med gamle produkter!?!

  24. Jeg har også slitt med humørsvingninger, sinne, kramper og ekstreme menssmerter. Etter å ha prøvd alle varianter av hormonell og ikke-hormonellprevensjon endte det med at mannen min steriliserte seg da minstemann var noen måneder gammel.
    Dette er selvfølgelig en løsning som passer bra for oss som har fått de barna vi skal ha. (4 i antall, galskap, jeg vet det *kniiis*) Nå kan kroppen min la naturen gå sin gang, og jeg er stort sett trivelig hele måneden. Menssmertene er redusert til litt murring den første dagen.
    Lykke til med utprøvingen:)

  25. Tror hormon spiral er bedre. Kan være inne i 5 år og enkelt å ta ut og sette inn ny. Og du og flere opplever er ikke bra. Mener de bør informere om fordel og ulemper. Synes det er bra du forteller om dette selv om jeg er mann.

  26. Årh gruer meg til å ta ut min imorgen selv om jeg tror min er satt inn riktig ser den rett under huden og kan ta på den :). Så krysser fingrene :p

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *