Sånn takler du drikkepresset:

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Jeg er jo en av de som ikke drikker alkohol og det er ingen hemmelighet at jeg har følt og fortsatt føler på presset om å drikke alkohol. Jeg føler at det er en forventing til at man skal drikke, kose seg og skåle – Og at det er rart om man ikke gjør det. Nå som våren er i gang føler jeg også at “drikkesesongen” er i gang. Det skåles på Snapchat, Instagram og i “fordi jeg fortjener det”-statuser på Facebook. 

Jeg vet at det er mange som føler på presset om at man må og skal drikke alkohol på samme måte som meg, jeg tenkte derfor at det hadde vært fint med noen tips til hvordan du kan takle drikkepresset – Og med hva jeg gjør: 

Først og fremst… 

1. Det er faktisk helt lov til å si nei! 

2. Vit hva du skal si når noen spør deg om hvorfor du ikke drikker. Ja, det er teit at man ofte må forklare seg – Og husk at det er lov til å bare si: Jeg vil ikke. 

3. Hvis det blir mye fokus på hvorfor du ikke drikker, kan det være kult å faktisk spørre de som drikker om hvorfor de faktisk drikker! 

4. Det er lurt å ha med seg egen drikke. Jeg vet at det kan være kjipt og at det ikke burde være nødvendig, men det sparer deg for en del pes hvis du har det med!

5. Hvis du vet om noen andre som ikke drikker der du er, så kan du støtte deg på dem. Det er faktisk enklere for andre som kanskje egentlig ikke vil drikke, å la være – Hvis du står på ditt og er ærlig om at du ikke drikker.

6. Noen sliter med å fortelle at de ikke drikker alkohol, og hvis du faktisk ikke vil innrømme det går det an å bestille seg enten en ingefærøl eller sprite med sitron! Det er gode alkoholfrie alternativer, men som fortsatt ser ut som alkohol. 

7. Vær aktiv på festen, prat med folk og dans. Ikke la deg begrense! 

8. Minn deg selv på at det faktisk ikke er deg det er noe feil med. Det er ikke feil å velge å avstå fra alkohol. 

9. Hvis du syntes det er vanskelig å forklare deg, så kan du bruke unnskyldninger som at du kjører, at du vil avstå på grunn av trening og at du har et veddemål om å ikke drikke. 

10. Pass på at du ikke presser andre! 

Ha det kult edru eller ei 🥤

// Marty 

8 kommentarer

8 thoughts on “Sånn takler du drikkepresset:

  1. Jeg er helt enig i at det å velge å drikke/ikke drikke er helt opp til hver og en! Opplever dessverre mye press fra vennegjengen min allikevel, da jeg ikke er så glad i alkohol men allikevel synes det er gøy å ta meg en fest edru, med dans, sang og hyggelige samtaler. Jeg føler at venninnene mine er «ute etter meg» og tar meg alltid på det at jeg ikke drikker, akkurat som det er en prinsippsak uten grunnlag. Forferdelig irriterende og sårende, og har dessverre gjort så jeg takker nei til invitasjoner om å bli med ut, i frykt for at jeg nok en gang skal bli skjelt ut fordi jeg har Solo i koppen min og ikke vodka med appelsinjus. Du har veldig mange gode poeng over her som jeg skal prøve så tusen takk for det<3 men har du også noen tips til hvordan jeg kan prate med vennene mine om at «heksejakten» deres sårer meg?
    God helg<3

  2. Ikke alle klare å være aktiv på fester ,spesielt hvis man e sjwnert da føle man ialf press

  3. Bra innlegg og gode tips. Det er jo helt forskrudd at man skal måtte forklare at man ikke drikker og forsvare det valget, men foreløpig er det slik samfunnet er. Vi må jobbe for å bli kvitt fordommer og stigma knyttet til alkohol så det blir litt lettere å si nei og stå for det. Åpenhet er stikkordet så takk for at du deler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *