Drit i nyttårsforsettene!

Categories Tanker 💭

Like sikkert som at vi trer inn i et nytt år 1.januar er det at artiklene som skal gjøre deg til et bedre menneske dukker opp. Artikler som forteller deg om hvordan du kan kjappe deg ned i vekt, artikler som forteller deg hvorfor du får hengepupper (og hva du må gjøre for å slippe det) og artikler som skal gjøre deg topptrent på tre uker. 

Det er for så vidt fint at vi har fokus på helse og trening – For det er ingen hemmelighet at det er bra for oss. Det jeg derimot ikke syntes er så fint er når vi eksponeres for at “hey du er for tjukk”-reklamer og sånn løser du problemet og at det popper opp illustrasjoner av mennesker som sakte men sikkert går ned i vekt på Facebook… Sånn uten at vi egentlig har bedt om det. Lillesøsteren min på 14 år blir nemlig også eksponert for disse reklamene, og hun behøver de HVERT FALL ikke. 

I går poppet det opp slankepiller når jeg var inne på en av landets nettaviser. Eller, det sto jeg ikke slankepiller, men det var piller som skulle “kickstarte” mitt 2018 og få meg tilfreds med min egen kropp. Som at noen piller gjør meg tilfreds med min kropp… 

Jeg ble også vitne til en reklame fra en de klinikkene som forteller meg at de vil hjelpe meg å fjerne den huden og fettet jeg ikke behøver. 

Det jeg egentlig irriterer meg over er at dette med kropp og vekt blir et synonym med lykke og det å ha det bra. For selv om jeg trener vel og ofte selv, så er det ekstremt mye annet som også gjør at jeg er glad og fornøyd.

Jeg mener at folk skal få holde på som de vil, trene så mye de vil og trøkke i seg så mye dritt de bare vil. Det eneste er at jeg ikke syntes at dette skal være det viktigste i livet og at vi skal gå rundt å jage etter et ideal i stedet for å kanskje lære oss å trives i den situasjonen vi er i. 

For det er så mye viktigere å smile fordi du er glad. Det er så mye viktigere å danse fordi du har hatt en fin dag. Det er så mye viktigere å synge fordi du er forelska. Det er så mye viktigere å le fordi noen forteller deg noe morsomt. Og det er så mye viktigere å være tilfreds med deg selv, enn å konstant krige mot deg selv. Telle kalorier. Herje med målebånd. Være sulten og være sur. 

Jeg blir hvert fall dødssliten av det. 

Egentlig har jeg lyst til å si at vi skal drite i nyttårsforsettene våre, og ikke fordi folk ikke skal få lov til å trene, komme i bedre form eller bli mer tilfreds med seg selv, men fordi det er like viktig å ta vare på seg selv både fysisk og psykisk i september som det er i januar når det såkalte ribbefettet skal av. Og ironisk nok så tror jeg de fleste av oss forbinder nyttårsforsettene med noe som er godt glemt i februar. 

Jeg lover å klappe i hendene til de som skriver at man skal løpe til man får roser i kinnene, at man skal danse edru en kveld og ta det som en treningsøkt og at man kan leke seg i form med å spille fotball med gode venner. Uten en app som forteller deg hvor godt du ligger an og hvor mye middag du kan spise.

Nå skal jeg ut å gå meg en tur med den kroppen jeg har, fordi det er godt for både kropp og sjel. Året rundt. 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs
Stem gjerne på meg på til Vixen Influencer Awards HER

// Marty

4 kommentarer

4 thoughts on “Drit i nyttårsforsettene!

  1. Det florerer med tips nå i januar, det har jeg også sett. Det beste er nok likevel å finne ut hva som fungerer for seg selv, så blir nok året bra uansett : )

  2. Dette pleier jeg og å si. Totalt enig! Har forsetter i år for første gang på mange år. Ingen app eller noe, men tilbake til livsstilen jeg trivdes best i. Ned i vekta jeg hadde da. Som du sier så er det viktigste å trives med seg selv og livet sitt hver dag hele året 😊👍🏼

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *