Bildene av Nora Mørk

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Dette bildet er av meg for to uker siden. Jeg grein, var forbanna og fortvila fordi noen hadde valgt å spre ett nakenbilde av meg tatt i treningsgarderoben på Elixia. Det er jeg fortsatt. For når det skjer er man ikke bare naken på Internett. Man tømmes for selvtillit og for hver gang man ser bildene blir man slått hardt i magen. Så hardt at man har lyst til å spy. Mest fordi noen andre har tatt eierskap over kroppen din. 

Nå har håndballspiller Nora Mørk stått frem med at noen har hacket telefonen hennes og spredd private bilder av henne på nett. Nora fortalte om hvor mye det har gått inn på henne og hvor tøft det har vært, og er. 

Reaksjonene har vært mange, og jeg blir så forbanna. Jeg blir så trist. Og jeg blir så fortvila. 

For det er faen ikke Nora sin skyld at disse bildene er spredd. 

Det er ikke Nora sin skyld at hun har private bilder på telefonen sin og at noen valgte å dele de. 

Det er ikke noe Nora må forvente fordi hun er kjent.

Nora er ikke løs eller dum som viser seg frem. 

Nora er heller ingen hore fordi noen har spredd disse bildene av henne. 

Jeg er så lei av at vi legger skylden på offeret. Jeg er så lei av at vi klandrer den som sitter og har det aller verst. Jeg er så lei av at vi stempler offeret. 

Men mest av alt er jeg er så lei av at vi som har opplevd dette ikke blir trodd og at vi ikke blir tatt nok på alvor. 

Det er ingen andre enn den og de som har spredd disse bildene som er håpløse, tåpelige og umenneskelige. Så vi må slutte. Vi må slutte å slutshame, vi må slutte å le og vi må slutte å legge skylden på den som har det vondt. 

Og så er vi nødt til å ta tak. 

Så kjære politikere og politi. 

Vær så snill å ta tak. Få opp øya og slå hardt ned på dette. Det skjer, og det kommer ikke til å ta slutt før det blir for vanskelig og strengt å gjøre det. Vi trenger retningslinjer, regler og straff. Vi trenger at dere våkner opp og tar tak. Vi trenger fokus på det og vi trenger tiltak. 

Vi trenger at det er viktig nok for dere. 

Bildene er nok for mange kanskje bare en kropp eller fra en privat situasjon, men det innholdet er privat. Dere er alle enige om at jeg eier min egen kropp og mine rettigheter, så slå ned på det som at noen skulle stjålet den. 

Sett ned foten. Vær så snill. Tro på oss og ta tak. Nå. 

Sitter du på et bilde av Nora, meg eller noen andre, som vi ikke har postet selv. Slett det og slutt å vær en dritt. 

Del gjerne. 

// Marty

50 kommentarer

50 thoughts on “Bildene av Nora Mørk

  1. “Det er ikke Nora sin skyld at hun hadde slike bilder på telefonen sin”
    Ehh, nei vel. Hvem sin skyld er det da?

    1. Du er en forbanna dritt sekk som skriver sånt. Det hjelper ikke. Du er vel en av di dustene som gjør slikt

  2. Enig i alt, bortsett fra dette: “Det er ikke Nora sin skyld at hun hadde slike bilder på telefonen sin” Akkurat det er vel Nora sin skyld?

  3. Er det ikke Nora sin skyld at hun hadde disse bildene på sin telefon? Hvem er det sin feil da?

  4. Det er ene og alene hennes (Nora) sin egen feil at hun har naken bilder av SEG SELV på SIN EGEN telefon! Hvem ellers er det som skal få skylden for at hun velger å ta en naken selfie å lagre den på SIN telefon?!?.. Pappa?n hennes? Mamma?n hennes? Nei, det er hennes egen «feil» den biten der.. så det var teit skrevet av deg, Martine..

  5. Forstår fortvilelsen. Det må være fælt å bli utsatt for noe som i så stor grad invaderer privatlivet ditt. All sympati. Men hvorfor har du tatt bilde av deg selv når du er så fortvilet?

  6. Enig med det du skriver, men forstår likevel ikke helt hvorfor fine og veltrente personer i sin beste alder opplever nakenbilder på avveie SÅ ille. Forbanna og trist fortår jeg, men ikke at det skal ødelegge selvtilliten og knekke en som Mørk gir inntrykka av. Blir til at man misstenker at det er langt grovere innhold på bildene. Bør uansett slås hardt ned på ja.

  7. Det er så rart at alle retter fokuset mot den det er bilder av! Egentlig burde det vært sånn at hvis noen spredde bilder av noen andre, ville alle rette fokuset mot den som spredde dem og kalt den en pervo og en tyv og en ekkel person som ingen kan stole på fordi den går rundt og hacker andres telefoner og sprer private bilder rundt omkring bare fordi den er en dust. Den personen burde være den som ble hengt ut, og som folk holdt seg laaaaangt unna fordi ingen ønsket at vedkomne skulle spre bilder av dem også, enten det er nakenbilder eller stygge selfier man glemte å slette eller private SMS-er.

  8. Jeg er så glad for at du er du. Jeg er så glad for at du tørr, og for at du har vett. Jeg er utrolig glad for at du klarer å få jenter og gutter i alle aldre til å forstå hva som er rett og galt. Vel, det er ikke mange som klarer å forstå og ta det til seg, men det er mange der ute som begynner å tenke seg om en gang eller to. Jeg leser ikke bloggen din noe særlig, men når jeg er innom, da veit jeg at det er viktig lesestoff. I forhold til dagens outfit, sponset botox og hele den shagongen. TAKK for at du er tøff. Du er den flotteste av de alle!

  9. Nei, det er ikke mans feil å ha private bilder på sin telefon. Det er mans valg og rett. Rett for privat liv. Det er den som stjeler og sprer privat informasjon må skyldes, ikke den som ble stjålet fra.

  10. Kjære Martine,
    Jeg skjønner at du må tjene penger og holde deg aktuell, men ærlig talt! Skjerp deg!
    Alt du gjør og skriver om er bare flaut! Du er såpass tragisk at du sprer falske rykter om deg selv med bla de «snikbildene» som ble tatt av deg. Også bruker du faren din til å skrive innlegg og svare på spørsmål… Seriøst? Det der er så sykt rart! Tydeligvis er det å være desperat og syk i hodet noe man arver i familien deres.

  11. Det er leit at du har opplevd noe slikt. Tilfellet hvor noen tar skjulte bilder av deg, er nesten mer alvorlig enn bilder en har tatt selv som lekker ut.
    Uansett hvor tragisk situasjonen er, hjelper det å belyse det positive, eller se fremover. Ikke bruk tid på, og ikke dvel over, andres ugjerninger som tar humøret fra deg. Det er det bare ikke verdt.
    Om det er noen trøst så tror jeg de fleste sympatiserer, og vil neppe tro noe vondt av deg fordi de ser deg naken eller lettkledd på et bilde.

  12. Anonym: Kjære anonym. Regner med at jeg vet hvem du er siden du “tydeligvis” kjenner meg ??. Men synes ikke du det er er litt flaut og pinlig å være anonym når du vet alt så godt? Du er sikkert oppdratt til at det ikke er så tøft å hjemme seg bak det å være anonym. Kanskje det som er litt flaut. Glad på dine vegne at du er frisk i hodet. Håper du får en super kveld og et godt liv. Mvh pappaen til Martine

  13. Til dere alle.
    Hvis Nora vil ha bilder av seg selv på sin mobil, så er det helt greit, det er hennes mobil, hennes liv.
    det som IKKE er greit, er at en annen person enn Nora, har brutt seg inn på telefonen, kommet seg inn på telefonen hennes og krenket privatlivet hennes.
    Om de hadde delt bilder av Nora utkledt som trump eller naken spiller ingen rolle, de har da gått inn og delt noe mot hennes vilje, og da krenker de hennes privatliv uansett hva slags bilder som er blitt delt.
    Generasjon internett, dere er noen av de mest tafatte, og jegvetbestfordijegsitterpådatamaskinenogharenmeningomaltfordiejgvetalt holdning, kutt ut og respekter andre mennesker sine privat liv.

  14. Hvordan kom “hackeren inn på telefonen?”
    Det er ikke bare bare å hacke en telefon. Nora må ha trykker på en link eller koblet seg på hackeren sin nettverk (WI-FI). Eller lignende ting.

  15. Slutt å lat som det er pappaen din som skriver kommentarene, for det første ville aldri en mann (pappa) skrevet som en diva bitch. For det andre hvis du samenligner det du skriver med det «pappaen» din skriver blir det veldig tydelig hvem det er som faktisk skriver. For det tredje så er svarene dine så langt fra det folk kommenterer at man ikke kan sammen ligne de (hvis du leser ditt svar først så kommentaren du svarer på, blir det ikke noe rød trå mellom svaret ditt og kommentaren du svarer på

  16. D: Heisann. Her bommer du skikkelig. Men klart du gjør det. Stå frem med navn. Nå har det seg slik at leser du svarene vil du se om Martine eller jeg svarer. Men det krever at du leser hele innlegg. Kommentarer samt mitt svar. Men som sagt det krever litt. Mvh pappaen til Martine

  17. Synes dette er forferdelig trist at dette skjer en så god håndballspiller. Dette skjer desverre alt for ofte. Men en ting jeg lurer på er hvorfor i det hele tatt ta nakenbilder av seg selv, når man vet at risikoen for at disse bildene kan havne i feile “hender” selvfølgelig skal man ikke ha sharingspree selv om det er nakenbilde av kjendis eller noen andre. Men det er bra Nora Mørk får anmeldt disse idiotene.

  18. Ble overrasket over hvor mange som hadde et perverst behov for å kommentere at det faktisk er Noras feil at hun hadde bildene på telefonen sin. Veldig viktig å få presisert den praktiske faktaen her, altså. Dere ser jo ikke poenget i det hele tatt… blir som pappaen til Martine svarer over her; blir det din feil om noen stjeler kortet ditt og tømmer kontoen din for penger? Jeg mener,- du hadde jo pengene stående der, så da blir det din feil da. Jøsses. Får håpe det går opp et lys når dere leser svarene dere har fått, da 🙂 Er lov å trekke litt raske konklusjoner i blant.

  19. Så mange som henger seg opp i om det var Nora sin skyld om hun hadde sånne bilder på tlf sin. Det er vel igrunn det som er poenget, at det er hennes tlf, å hva hun eller andre har på den er helt å holdent opp til dem. Det er vel derfor det kalles privatliv

  20. Det er forbudt og stjele og hacke. Det er ikke forbudt å la være å ta nakenbilder 🙂

  21. Helt enig! Vi må heller ikke glemme at Apple har noe av skylden. Hvordan kan de ha et så dårlig system at folk blir hacket hele tiden? Har skrevet et innlegg om det på bloggen min. #støtternoramork

  22. Noen mennesker er bare rett og slett Idioter og blottet for all sunn fornuft. Håper Mørk når fram med anmeldelsene av de som sprer bildene.
    “Det er ikke Nora sin skyld at hun har private bilder på telefonen sin….” Jo det er det, men det betyr ikke at det er fritt fram for å hacke telefonen.

  23. Sånne situasjoner som dette kan sammenlignes med vikeplikt. Selvom du har forkjørsrett følger du jo med i trafikken og stopper om du merker at den andre ikke kommer til å gjøre det. Har du bilder på telefonen din og tror at ingen kommer til å få tak i de, så kommer du en dag til å krasje.. Det burde ikke være sånn, men det er sånn.

  24. Selvfølgelig er det Nora sin skyld at hun har bilder på mobiltelefonen sin som hun ikke ønsker allment spredd…. Det gir derimot IKKE andre fritt fram for å hacke telefonen, og spre dette innholdet. Det er regnet som innbrudd og krenkelse av privatlivets fred, og dessuten straffbart.

  25. Skulle vært moro i visst hvem som stjal de bildene. Hvem pokker er interessert i å se Nora Mørk naken? Selv har jeg aldri opplevd av nakenbilder havner på avveie. Fordi jeg har aldri tatt nakenbilder.
    Jeg vet det kommer som et sjokk for idioter, men det er faktisk så enkelt. Bare la vær å ta bildene. Hvis man absolutt må ha nærbilder i høy oppløsning av puppene, rompa og vagianen på telefonen, da er man så sykelig selvopptatt at man forjener alt man får. Hva skal dere med bildene? Sitter dere og ser på dere selv og onanerer? Jeg tipper dere gjør det, må være fint å være så sinnsykt glad i seg selv. Ta bilder hvis dere må, men hold da kjeft når de dukker opp på internett.

  26. Skjønner ikke problemet ? Hun har tatt noen bilder som viser en fantastisk jente, uten klær! Siden hun har tatt biøder så må det være en tanke bak.

  27. å slik går no dagan…..er desverre mange som har værre problemer enn noen “fine” bilder av seg selv som har kommet på avveie… Forstår at dette er lite hyggelig for både den det gjelder og familie (spesielt fedre til jenter) meeen ikke grav dere ned i den mørke dal, det finnes værre ting som kan skje.
    Anbefaler at Nora og deg forsøker heller gjøre det til noe positivt om det ikke er mer alvorlige problemer enn dette. Trist ja men ikke livstruende om dere ikke tidsnok lar dette ligge som den egentlige bagatellen som det faktisk er.(forstår det er vanskelig å se når man står midt oppe i det)
    Dere er da flotte jenter som virker friske å raske, om dere hele tiden fokuserer & tenker negativt rundt dette så blir det bare en negativ spiral som dere graver dere ned i. Når det er sagt så er det selvølgelig ille at man ikke kan ha ting i fred, men slik er desverre ikke den verden vi lever i. Gir man folk muligheten til å spre slike bilder så er det desverre alltid noen som bruker muligheten uten å tenke seg om, og risikoen er større jo mer offentlig person man er. Så må i ærlighetens navn råde jenter og gutter til ikke å gi muligheten om dere ikke vil ha dette på avveie. Det rådet gir jeg også min datter. Er skaden skjedd, så møt samfunnet med å gå rett i strupen på tittere, nysjerrige eller media om du er kjent med svaret : er jeg ikke fin? Så er det ingen som gidder å forfølge saken og den mister raskt interesse, da det er ingenting å skrive om da positive nyheter sjelden selger (sport er undtaget fra den regelen). Går man til stadighet ut at man har det ille og forferdelig så setter man bare atter en gang fokuset på seg selv og interessen holdes vedlike på sin egen sak. Ønsker både deg og Nora ett flott liv og jenter.. vær stolte, dere er begge “Flotte” mennesker som bør være stolte av dere selv både med og uten klær. Hold ryggen rak og vær forberedt på at verden desverre ikke er feilfri med bare snille mennesker. xxx

  28. Jeg tror folk flest har blitt splitter pine gale. Dette er situasjonen; Nora tok nakebilder av seg selv. Nora oppbevarte ikke bildene sikkert. Noen stjal bildene. Nora setter himmel og jord i bevegelse og alle blir drittlei maset hennes.
    Hvis du ikke tar nakenbilder, så skjer det ingenting. Hvis du oppbevarer bildene sikkert, så skjer det ingenting. Så jeg trenger en forklaring på hvorfor Nora ikke har noe som helst ansvar for det som har skjedd?
    En ting jeg har lurt mye på; hva gjør folk med disse nakenbildene de tar?? Jeg har aldri tatt et bilde av meg selv, kommer heller ikke til å gjøre det. Fordi, hvorfor skulle jeg det? Hva skal jeg med slike bilder? Se på meg selv og onanere? Folk er idioter, det plager meg å måtte dele luft og mat med dere.

  29. Jeg leste en historie om en kvinne som ble brutalt voldtatt og knivstukket 27 ganger. Det er et overgrep. Nora Mørk tok nakenbilder av seg selv og rotet de bort. Det er idiotiskt. Når man kaller dette tullet et overgrep, så spytter dere i ansiktet på det som faktisk har opplevd et overgrep. Nora Mørk er en idiot som ikke engang klarer å sikre bildene sine. Men ta bilder av fitta si, det klarer hun. Dra til helvete med pisspratet ditt Nora, du har ikke blitt utsatt for noe som helst, du gjorde det selv, mot deg selv.

    1. Hold kjeft din jævla fitte fan. Jeg blir forbana over dere som er så sleme mot nora og jeg hadde gjeta at derre hadde tørt å si dette direkte til nora mørk selv og til meg. Og vis du hadde gjort det til meg hadde jeg slåt dere ned.

  30. Hvem har nakenbilder av seg selv på et eller annet nettmedium i dag? bare der burde bjellene ringe. Og jenter, tør å si fra ved hvert enkelt tilfelle, i stedet for bare være søte, og redd for ikke bli likt osv..det koster litt å si fra, og man må tåle at ikke alle liker en. Men da får man respekt. Og denne fitteselfiekulturen, den burde vi bli kvitt, er en ukultur. Jenter, stay classy! 🙂

  31. Begynner å bli så lei det Nora Mørk styret nå, de fleste ser vel se at hun er prkåt, og er ute etter å tjene mest mulig penger på det her..Blir også spennende å se om hun velger å saksøke det herrelandslaget, eller om hun bare går etter den vanlige nordmann på gata..

    1. Hold kjep karoline. Vis dette hadde skjedd med deg tiper jeg du hadde satt deg ned grinet og hadde takla det 1000000000 ganger være en nora har gjort.

  32. Jeg synes dette er skremmende. Ett eller annet sted i Norge sitter det en mann som ville se nakenbilder av Nora. Han bør finnes og tvangsinnlegges. Hun ser ut som en sint grevling som bruker litt for mye anabole sterioder. Jeg er fortsatt ikke 100% sikker på at hun ikke skjuler et par hårete testikler. Jeg betaler gjerne 1000 kroner hvis noen kan garantere at jeg aldri behøver å se de bildene.

  33. Nora Mørk er en topp idrettsutøver, dertil en flott jente med ben i nesa. At hun kjenner seg tråkka på er forståelig. Hvem ville ikke det i en slik sammenheng. Av det jeg har forstått er bildene ikke utfordrende og de som har offentliggjort de burde gå i skammekroken og bli der. Til deg Nora, ikke finn deg i slikt. DU har ikke gitt ditt samtykke til slik offentliggjøring og selv om bildene er rimelig uskyldige er de dine bilder. Ikke la slikt forstyrre deg i din idrettskarriere. Forbli den flotte idrettsutøveren du er.

    1. Jeg er helt enig med deg. Nora du er en fantastisk jente og du er mitt forbilde. De som har gjort dette mot deg og som har sakt at dette er din skyld er noen forbane drittsekker og de kan bare holde kjeft.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *