Den norske gentlemannen er ikke død

Categories Tanker 💭

“Ah, jeg savner en sikkelig gentleman jeg”, sier den ene venninnen min som er opphengt av Tinder-universet. 

“Jaha, en som åpner dører for deg? Gir deg setet sitt på bussen? Og spanderer middag på deg?”, sier jeg. 

“Ja, akkurat sånn. Hvor har det blitt av de?”, sier hun i det hun lukker appen. 

Til tross for at vi er så unge at vi antakeligvis aldri har opplevd en “ordentlig” gentleman. 

Det er ikke første gang jeg hører noen etterlyse gentleman i 2017. Jeg kan til og med lese om det på Facebook, blogger og i kronikker. Noen påstår at gentlemannen er helt forsvunnet, men at vi finner han over dammen. Men den norske gentlemannen er ikke forsvunnet, han er heller ikke død. Vi har bare latt han modernisere seg. Heldigvis.

Norge er et av verdens mest likestilte land i følge rapporten fra World Economic Forum, som forøvrig også sier at vi minst er 170 år unna global likestilling. 

Jeg kan jo stille et motspørsmål og spørre om hvor husmoren har blitt av. Hun som lager mat, vasker huset hver torsdag og ordner. For hun og gentlemannen har modernisert seg samtidig.

For hvis jeg, eller min venninne ønsker oss en gentleman, kan denne gentlemannen på mange måter forlange det motsatte fra oss, og det er jeg må veldig mange måter ikke interessert i. For jeg er ikke interessert i at gentlemannen skal spandere middag på meg, fordi det er en betaling for alt husarbeidet det forventes at jeg skal gjøre hjemme. 

Venninnen min har bodd flere år i utlandet, rettere sagt Frankrike og et utvekslingsår i USA, og begynner å snakke om likestilling. Og ja, hun har helt rett i at gentlemannen på mange måter har forandret seg på grunn av likestillingen, og ja. For meg er det helt i orden å stå på bussen, gå sist inn døra og betale min egen middag, hvis det gjør at jeg har de samme rettighetene som menn. 

Hvis venninnen min leter etter en fyr som alltid skal spandere, lukke opp dører og som vil komme hjem til kjøttkaker og ferdig middag tror jeg at hun er nødt til å lete lenge. Og jeg tror ikke hun finner de med Oslo-radiusen på Tinder. 

Men hvis hun vil ha en nå-tids gentleman, så finner hun han. Men han lager enten middag, støvsuger stua, henger opp klesvasken, er på jobb eller på byen med gutta. 

Mine foreldre har vært sammen i 28 år i dag, og i følge dem er oppskriften å trives i hverdagen, ha tillit til hverandre og være rause. På mange måter betyr det at pappa henter på skolen, fordi mamma er på jobb. At mamma har tillit til pappa når han er på reise. At de aldri har diskutert hvem som har fortjent hva, men at de har funnet løsninger som er best for begge.

Moderne form for kjærlighet er likestilt, og det er enda godt. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

Den norske gentlemannen er ikke død, og jeg får låne både skjorta og jakka hans. 

 

// Marty

5 kommentarer

5 thoughts on “Den norske gentlemannen er ikke død

  1. Jeg vil ikke si at den norske gentlemannen er borte, jeg har selv kapret en <3 Jeg tenker at det handler jo veldig om hvor man leter, og hvilke forventninger man ser etter, og hva man selv er villig til å legge i det. Et forhold er jo et forhold, det er gi og ta. Og det blir jo feil å skulle forvente så ekstremt mye 🙂 Så har hun ikke funnet en enda, da er det på tide å se seg om noen andre steder <3

  2. Det går da fint an å være gentleman selvom vi lever i et mer likestilt samfunn? Grunnen til at “husmoren” ikke lenger eksisterer er fordi man nå er avhengig av å ha to inntekter for å holde husholdningen i gang. Å forvente ren høflighet av en mann betyr ikke at likestillingen plutselig ikke er likestilt. Menn er menn og kvinner er kvinner, om jeg er gammeldags fordi jeg vil være med en mann som får meg til å føle meg feminin så får det være 🙂

  3. Om du gjør litt research så finne du fort ut at 90% av alle pliktene kvinner føle på, er generert av kvinner, og det samme kan sies om det motsatte kjønn. Vi setter standarene selv. Søk på Ben Shapiro å hør på hva han har å si

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *