Pupp for alle penga

Categories Tanker 💭

Tidligere i uken stilte Ingeborg Heldal spørsmål om vi skulle slutte å kle av oss og kalle det likestilling. Hun viser til den mye omtalte “vis frem puppene dine-runden” som ble satt i gang av Anna Rasmussen tidligere i uken. Selv hev jeg meg på, men mest av alt fordi jeg selv syntes at det var humoristisk. Humoristisk med en undertone, og i mine øyne er det denne undertonen som er interessant. 

Nemlig likestillingen. 

Jeg er helt enig i det Heldal sier. Ingen blir nemlig mer likestilt av at vi kvinner viser puppene våre, og i bunn og grunn så har vel de fleste stuntene i denne saken blitt ansett som sexy. Rett og slett fordi mange av bildene har vært seksualisert. For meg var det derimot viktig å ikke fremstå sexy, men av en eller annen grunn ble min grå, kjipe jobbebukse, min dotten på hodet, mitt sminkefri ansikt og mine helt gjennomsnittlig pupper sett på som sexy for mange. 

Rett og slett fordi pupper for veldig mange kun handler om sex. 

Kropp er topp, men jeg tror ikke at dette stuntet gjør at noen slutter å tenke negativt om seg selv, jeg tror derimot at mange av de publiserte bildene har gjort så enkelte har blitt mer bevisste. Personlig er jeg en av dem som mener at man ikke skal kle på seg for å bekjempe kroppspress, fordi jeg tror at det er ekstremt viktig å fremme et mangfold. Jeg syntes det sender feil signaler å be noen kle på seg, og jeg står på mitt at vi faktisk er heldige som har muligheten til å kle av oss. For det at vi har muligheten til å kle av oss kan vi takke feminismens kamp, og jeg er faktisk glad for at jeg kan kaste klærne om det er det jeg ønsker. 

Samtidig er det viktig å påpeke at en rumpe i været, med puppene ut ikke er et mangfold på noen som helst måte. 

Fra min side har ikke dette handlet om feminisme eller likestilling, men det har handlet om humor. For sannheten er at denne debatten viser at vi overhode ikke er likestilte, og at pupper er sexy. 

Jeg nevnte det tidligere denne uken, men en god ting kan ikke gjentas for ofte. 

Vi har faktisk viktigere ting å bry oss om når det kommer til likestilling og feminisme. Oppgaver som:

At 1 av 10 norske kvinner oppgir at de har blitt voldtatt. 

At det har kommet frem at flere land i Latin-Amerika tvinger små jenter til å føde sine egne søsken etter å ha blitt voldtatt. 

At tall fra 2015 viser at norske menn i gjennomsnitt tjente 176 100 mer enn norske kvinner. 

At mange norske kvinner lever under en ekstrem sosial kontroll, noe som betyr at de ikke bestemmer over eget liv. 

At det fortsatt er uaktuelt med abort i Irland, og at kvinner dør av dette. 

At mer enn 60 millioner jenter i verden blir giftet bort før de er 18 år. Flesteparten av disse jentene har større risiko for sykdommer og for å bli gravide før kroppen er moden. For mange av disse unge jentene blir barneekteskapet en dødsdom. 

Sannheten er jo at vi er bloggere, og vi elsker å påvirke. Mange av oss er opptatt av likestilling og at kropp er topp, blant annet meg selv. Men mest av alt så lever vi av bloggene våre, og vi syntes det er gøy med positiv oppmerksomhet. (Og vi elsker klikk).

Og jeg syntes faktisk det er kult at vi har frihet til å gjøre hva vi vil. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

6 kommentarer

6 thoughts on “Pupp for alle penga

  1. Utrolig viktig og leseverdig! Og helt enig med deg, den feministiske kampen bør kjempes på flere områder. Politiseringa av kvinnekroppen er viktig, men å forbedre levekårene til alle verdens kvinner og gå inn for å gi kvinner tilgang til grunnleggende rettigheter bør være øverst på lista. Kvinnekampen må være proletar!

  2. Altså, en bedre blogg enn du, tror jeg knapt har fintes og finnes i denne bloggverden. Seriøst. Du er helt utrolig god på formidling av viktige ting på en svært god måte, og framstår svært ekte, åpen, ærlig og TRYGG. Sånne som du gjør en forskjell – fortsett med det!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *