Pengene dine kan støtte terrorisme, misbruk av mennesker og narkotika

Categories Tanker 💭

I går var jeg på et marked her nede i Spania. Bak bodene sto det alt annet enn spansktalende mennesker, og hvor enn jeg gikk sto det hvite, ferieglade turister og prutet på prisene på de falske veskene, skjerfene og lommebøkene de var i ferd med å kjøpe.

I mange miljøer blir merker sett på som status, og jeg vet ikke om det er et tappert forsøk på å passe inn som er grunnen til at vi nordmenn kjøper haugevis av piratkopier hvert eneste år, og noe sier meg at de færreste av oss vet hvilke bransjer vi støtter ved å kjøpe disse, og hvor pengene våre går.

Pengene går nemlig ikke til den stakkarslige, fattige selgeren som står bak boden. Handel med piratkopier er et av verdens mest illegale markeder og hver gang vi kjøper disse kopiene er det stor sannsynlighet for at vi støtter terrorisme, misbruk av mennesker og narkotika. Og da kan vi stille oss selv spørsmål om det faktisk er verdt det.

Jeg vet at det er lett å la seg friste av de falske Ray Ban-brillene eller de fine veskene som koster mangfoldige tusen hjemme. Jeg vet også at vi tenker at det ikke har noen ting å si, eller at det ikke kan utgjøre noe skade. Men det er akkurat det disse kjøpene gjør, og jeg skammer meg enda for den falske vesken jeg selv kjøpte for noen år siden.

Denne kriminelle aktiviteten virker så uskyldig når vi står der og skal ta en avgjørelse, men denne kriminelle aktiviteten setter også individer i fare, og kan påvirke både den lokale og globale økonomien.

Interpol har satt i gang flere kampanjer de siste årene, blant annet en med slagordet: «Organisert kriminalitet begynner med penger. Ikke la det være dine». Og hver gang vi klikker hjem billige kopier på nett eller hamstrer billige kopier på sydenferie, bidrar vi.

Oklahoma-bomben i 1995 ble finansiert av at vi lot oss friste av disse varene, og denne bomben drepte 185 mennesker.

I januar 2015 ble tolv personer skutt og drept i et terrorangrep mot magasinet Charlie Hebdo i Paris. Rapporten som ble laget etter angrepet viser at gjerningsmennene i hovedsak levde av salg av falske merkevarer. 

 Disse kopiene vi blir så overveldet av gir på ingen måte status og støtter ingenting annet enn vårt eget ego, og en bedriten bransje.

Jeg stiller spørsmål ved om vi syntes det er verdt det, og om hvorfor norske politikere fortsatt tillater piratkopier til eget bruk hjemme i Norge.

Hvis du vurderer å bruke restene av feriepengene på Nike-kopier, falske solbriller eller en falsk designerveske, syntes jeg du skal tenke deg om en gang til.

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty

19 kommentarer

19 thoughts on “Pengene dine kan støtte terrorisme, misbruk av mennesker og narkotika

  1. Hear hear! Takk for at du gidder å skrive om dette. Syns det er ganske utrolig at en så enkel handling, som å ikke kjøpe falske merker, ikke kommer mer frem i lyset.

  2. Så bra at du setter fokus på temaet. Som du skriver, er nok mange som ikke reflekterer over hva de er med på å finansiere når de kjøper kopier. Mange fordi de ikke vet. Liker at du bruker stemmen din til å sette fokus på viktige samfunnstemaer. Keep up the good work! 😊

  3. Hvorfor godkjenner du ikke kommentaren om at du selv skrøt av at du hadde en falsk veske for noen måneder siden? Dobbeltmoral?😂😂😂

  4. Stine: hei Stine 🙂 Jeg godkjenner ikke mine egne kommentarer, derfor det av og til tar litt tid. Du har HELT rett i at jeg skrev om merkevesker for en stund siden. Da handlet det mer om at man ikke trengte dyre vesker for å passe inn. Når jeg gjorde dette fikk jeg tilsendt haugevis av gode dokumentarer, og jeg kastet den jeg eide – for jeg forsto hvor ille det faktisk var, noe jeg ikke hadde peiling på. Takk for at du engasjerer deg!

  5. Merkevarebransjen med sine overprisede varer jobber grundig med å spre dette.
    Faktum er også at i Asia er det flotte, luksuriøse butikker i kjøpesentre…med kun piratvarer. Ikkeno går til terrorister. Så piratvaresaken har mer enn en side, den også.
    ( Neida, jeg kjøper ikke piratvarer. Jeg gir da virkelig blanke faen i “fine” merker, ekte eller fake. )

  6. en bør ikke kjøpe hverken piratvesker eller orginalvesker hvis noen er redd pengene går til narkotika. folka i den bransjen er viden kjent for sine pulvernesebor og diverse for å leve som anorexikere. Les hvilken som helst biografi om disse “moteløvene” så bekrefter de villig selv.
    terror tja alt er nok mulig men jeg har en ørliten mistanke at endel av disse lovene er gjennomført som følge av vide lovfullmakter antiterrorlovgiving har gitt makteliten. biter ikke på alt helt sånn uten videre. kanskje endel bortskjemte arvinger er lei av å se andre i vesker de mener er forbeholdt dem ?
    La oss da akseptere forbud mot alt som finansierer terror. la oss her hjemme begynne med kredittkort som “kommandør” fjotolf finansierte drap på 77 mennesker med i 2011. vi kan fortsette med forbud mot investeringer, reiser og samarbeid med alle tvilsomme land i verden ? et ankepunkt er vel at da blir det mindre kjøpekraft hos den samme dansetruppen av bortskjemte arvinger som tripper på karl johan med sine ekte vesker. osv osv osv

  7. ENDELIG MARTINE! Dette innlegget har jeg ventet og håpet at skulle komme helt siden jeg la igjen kommentaren hvor jeg ba deg lese deg opp på det da du en gang skrev om disse piratkopiene. Heier på deg, dette er super viktig informasjon og du klarer virkelig å formidle det! <3

  8. Dette er noe av det minst gjennomtenkte jeg har lest på nett. Du forteller at vi støtter terror og misbruking av menesker og narkotika, men du forteller ikke noe om hvorfor eller hvordan. Prøver du og fortelle at kvinnene bak kassa har et skjult lager av bomber eller våpen, fordi det er slik det høres ut. Du viser også to eksempler der aksjonene ble finansiert av slike handler men det er bare ett ør lite unntak som nesten aldri skjer. Da kan du like så godt si at vi støtter terror ved å handle på vanlige dagligvare butikker, fordi mye av terror rundt i verden begås av vanlige yrkesaktive. Og hvor kommer misbruking av menesker inn? Du skriver bare konklusjoner uten å komme med begrunnelser, og du prøver å lage shame on me følelsen når du egentlig ikke har noen gode argumenter for at vi støtter slike handlinger ved kjøp av piratkopier. Takk for meg sier jeg bare.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *