Kjære Norwegian.

Kjære Norwegian. I fjor ødela dere ferien min, hvor mange ferier skal dere ødelegge i år?

På denne tiden i fjor hadde jeg pakket kofferten og var på vei til flyplassen da meldingen om at flyet var kansellert kom. Norwegian sa beklager, svarte ikke på telefonen og kom ikke opp med noen andre alternativer. Eller jo, en uke senere kunne de muligens tilby noen plass på et fly. Men det hjelper svært lite hvis ferien i utgangspunktet er på en uke. Og hvorfor skjer dette med dere, år etter år?

Det hjelper nemlig ikke å si unnskyld.

Jeg ser at dere har gjort det samme i dag, og jeg føler ekstremt med de som sitter på flyplassen og har spart i tre år for å ha råd til å dra på tur. Jeg føler med de barna som har pakket med seg favorittbadetøyet sitt, lekene sine og ikke kan vente til å få seg nye venner på ferie. Jeg føler med mammaene og pappaene som har spart og lagt alt tilrette så man skal få dratt på ferie sammen. For det er ikke greit å tulle med ferien til folk. 

Vi var heldige i fjor. Vi hadde muligheten til å kaste oss rundt og komme oss til Gøteborg, lande tre forskjellige steder og bruke penger vi egentlig ikke hadde. Norwegian lovet oss å få disse tilbake, noe vi ikke har gjort. 

Jeg er så heldig å ha jobb, og på min jobb kan vi ikke bare stenge fordi noe er syke, eller fordi vi er litt for få på jobb. Vi ordner det, vi løser det. Og vi gjør det fordi det forventes. For det er verken en terrortrussel, et vulkanutbrudd eller noen annen akseptert unnskyldning som ødela – og i mitt hode er det da noen som enten ikke klarte å gjøre jobben sin eller noen som ikke hadde kontroll.
For nok folk finnes, det må det gjøre – og det skal det vel gjøre? 

I fjor leste jeg et innlegg skrevet av en ansatt, kanskje i Norwegian, kanskje i ett annet flyselskap. Skrevet av mennesket på bakken. Der dette menneske ber om forståelse og litt omtanke. Og jeg er enig. Jeg kan nemlig forstå at det kan være tøft og være personen på kontoret som får telefonen fra oss, eller fra en av de andre mange som skulle på et av de kansellerte flyene. Det er nemlig tøft å ikke klare å leve opp til forventingene som dere gir. Jeg forstår det er tøft å få all skylden – men hvem skal jeg egentlig kunne skylde på siden dette skjedde? Hvem skal vi skylde på når slikt skjer? Det hjelper nemlig ikke å si unnskyld. For skaden har skjedd, og den skal vel og burde vel rettes opp? 

Det har seg nemlig slik at hvis en bukse ikke passer en av mine kunder, hjelper jeg de med å finne en annen som passer – jeg sender de ikke bare på dør, uten en passende bukse. 

Jeg forstår også at en pilot ikke kan sammenliknes med en bukse, men allikevel føler jeg at jobben som burde gjøres ikke er gjort. 
Jeg er rett og slett sikkelig skuffet. 

Dette her er et bilde av meg og lillesøster i fjor, og ja, jeg var sikkelig knust. Jeg spør igjen: Hvor mange ferier skal dere ødelegge?

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

 

 

// Marty

    1. Bra skrevet! De ødela nesten ferien vår i år med å flytte første flyet mange timer senere, og var ikke noe hjelp med å få oss til andre flyet tidsnok :/ Ikke nok med det, vi kom oss på flyet (uten hjelp fra dem) etter å ha løpt gjennom hele flyplassen men når vi kom frem måtte vi også vente 3 dager på koffertene.

    2. Som forbrukere har vi makt ! Og når vi fortsetter å reise med selskaper som Norwegianstøtter vi opp om en kynisk befriftsmetode! Nemlig å tjene penger ved å utnytte ansatte med lav lønn, ingen rett til organisering, lavt stillingsvern etc, og ved å utnytte passasjerene sine.
      Eneste vi kan gjøre er å slutte å benytte Norwegian og dens like! Ljos er og blir en hardbarka kapitalist som kun tenker på sin egen lommebok! Det finnes andre flyselskaper sombehandler sine kunder langt bedre! Bruk dem!! Selv im reisen, kanskje, koster noen hundrelapper mer!!!

    3. Det er helt klart at Norwegian igjen har planlagt for dårlig og det er selvsagt veldig kjip når dette går utover ferie.
      Noe jeg stusser litt over er hvorfor de som ofte har blitt utsatt for dette velger å benytte seg av samme flyselskap om og om igjen?
      Tips når du skal ut å resie er uansett å benytte seg av flyselskaper som er en del av f.eks. Star Alliance. Disse flyselskapene kan i mye større grad booke om blant sine “parnere/flyselskaper”.

    4. Fint du setter søkelyset på dette, Martine. Jeg ble også rammet ifjor høst. Skulle på Surfskikurs i Spania i 4 dager, men det ble bare 2. Norwegian kansellerte avgangen og kunne ikke skaffe erstatning før etter 2 dager. De har også en website som ikke forteller kunder at de har krav på erstatning for udokumenterte utgifter.
      Når man har inngått en avtale, slik som å kjøpe en flyreise, skal man få dette man har betalt for uansett årsak. Jeg drar aldri mer med Norwegian og en venninne har tatt samme avgjørelse. Jeg antar vi ikke er den eneste som holder seg unna dette selskapet.
      På Facebook er det grupper hvor mange hundre kunder forteller om sine dårlige erfaringer med dette selskapet. Det er vel på tide å avvikle det, mener jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg