Zara, vi må ta en prat

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️


Den hvite buksen er en størrelse 42, den rosa er 44. 

Kjære Zara.

Dere er en av mine favorittbutikker. Dere er rimelig, dere har mye å by på og dere henger med på alle trender. 
Jeg pleier å få det meste hos dere, alt fra kjoler til fest og t-skjorter å sove med. Jeg anser meg selv som helt normal, og jeg forsøker i herdig å akseptere meg selv. Dessverre, så gjør dere det ofte litt vanskelig for meg. Dere gjør det vanskelig for meg fordi mye av det dere har å by på ikke passer. Det passer ikke til tross for at jeg bruker de størrelsene dere i utgangspunktet byr på. Jeg blir lei, jeg blir sint og jeg blir fortvilet. 

Jeg liker vanligvis ikke å snakke høyt om størrelsen min, men jeg tenkte jeg skulle sette det litt i perspektiv. Jeg er 180 cm høy og er vanligvis en størrelse 40, av og til en 42, og en sjelden gang en 38. Størrelsesrepertoaret deres går så høyt, men allikevel passer det ikke. Når dere går opp til størrelse 44 i noen plagg, og de fortsatt ikke passer, så vil jeg tørre å påstå at det er noe veldig galt. 

Jeg vet ikke hva dere forslår som løsning, at jeg slanker meg eller at dere utvider? For dette gjelder ikke bare meg, dette gjelder enormt mange også. Jeg syntes det er synd at dere ekskluderer en så stor gruppe mennesker, for det er akkurat det som gjøres. Jeg forstår at dere følger internasjonale standarer, at dere ikke har noe behov for å utvide og at folk handler uansett. Men jeg vil ikke høre argumentet med at jeg bare kan gå å finne meg klær et annet sted – For jeg kan ikke alltid se bort, og finne noe annet. 

Jeg forstår at alt ikke kan passe alle, men dette skjer gang på gang. For en stund siden postet dere denne reklameplakaten: 

Jeg velger å la plakaten tale for seg selv. Men jeg sliter litt med å elske kurvene mine etter besøket hos dere. 

Så, jeg hadde satt pris på om dere kunne svart meg. Er det meg eller dere det er noe feil med? 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty

 

83 kommentarer

83 thoughts on “Zara, vi må ta en prat

  1. Skjønner poenget ditt. Jeg som vanligvis er en small bruke mye large hos Zara. Husk at Zara i utganspunktet er laget til spanske jenter. Som er petite i forhold til nordmenn. Tror setlane ha mye med saken å gjøre. At 44 ikke passer til en 40, det skjønner jeg ikke, her må de ha bommet. Merk riktig da for pokker 😂 Men i bokstavstørrelsene tror jeg det ikke er meningen at det skal være det samme som i Cubus sine S og M 🙂
    Jeg sliter mest med å ikke få bukser i riktig lengde. Alle blir for korte. Dette gjelder ikke bare Zara. Foreksempel Bikbok, hvorfor har man bare EN lengde på buksene? Vil ikke at en dongeribukse skal slutte midt på leggen min

  2. Hei!
    Det å si at du er “normal” blir litt feil Du er ikke feit, men du er fyldig og større enn normalen (uten at det trenger å være noe galt i det). Alle butikker har ulike fasonger og sømmer, og jeg som er en Small i strl opplever også at bukser fra noen butikker bare rett og slett ikke sitter på min kropp. At de for eksempel er superstramme i lårene, men gigantiske i rumpa. Eller motsatt, som du opplever her.
    Synes det er rart å klage på egentlig. Du mener vi skal fremme alle fasonger, men da må buksene også lages til ulike fasonger. Og alle butikker kan dessverre tilby alle fasongene.
    Forbanner meg ofte over bukseshopping selv, men er bare å smøre seg med tolmodighet, og pluselig finner du buksa som sitter som et skudd! Ha en fin uke 🙂

  3. Endelig! Du vet å sette ord på ting! Herregud, jeg stod og vrikka og lirket i en evighet senest i går, endte opp tomhendt og litt..flau? Jeg er jo en strl. 40 og prøvde flere bukser i 42/44, men enten stopper den på låret eller så sitter buksa bare megarart på.

  4. Det er helt normalt at man bruker forskjellige størrelser i forskjellige klær, og ikke minst butikker. Noen klær er små i størrelsen, noen store. Jeg har en jakke i størrelse 36 som sitter som et skudd. Den jakken er fra asos. Normalt sett er jeg en størrelse 38.
    Her om dagen (forrige måned) bestilte jeg meg en kjole fra Nelly i størrelse medium. Det jeg fikk i posten var så lite at det kunne passet til en jentunge på ti-elleve år.
    Det er ikke noe å ta så voldsomt på vei for, selv om jeg forstår at det selvsagt er kjipt når man opplever å være for stor for noe man i utgangspunktet forventer at skal passe.
    Forøvrig, en liten kommentar til dette skiltet med “love your curves”, som du følger deg så støtt av: det er forskjell på kurver og fett. Kurver er timeglassfigur, med store bryster og rumpe, og smal midje og lår. 🙂

  5. selv er jeg small de fleste steder, men på bik bok er jeg large i bukser.
    og jo, til deg over. martine er helt normal. en sunn jente. det at du ikke synes hun er normal, sier litt om hvor unormal verden har blitt.
    normalitetesbegrepet må utvides en hel del

  6. Okei. Jeg er SÅ enig det du sier Martine!
    Jeg må bare kommentere du som velger å være anonym over her. Gjennomsnittsstørrelsen på norske kvinner er 38/40. Så du som sier at Martine ikke er NORMAL er helt feil. Vær litt mer opplyst før du skriver ut om noe du tydeligvis ikke vet så mye om 🙂 Ja, det kan variere fra ulike fasonger og sømmer, men begge disse buksene skal ha vært for store(mtp str), samtidig som at de er i helt forskjellige fasonger??
    Det at str 44 ikke passer, når du vanligvis bruker 40, sier bare en ting; størrelsene er alt for små. Og de burde hvertfall ikke bruke ordet “curves” i reklamene for det er ikke det klærne deres sier.

  7. Nå har jeg faktisk aldri handlet på Zara, men har en mor som handler der og bruker ofte hennes klær. Jeg er vanligvis en small i bukser, samme som mor og jeg er også som du beskriver deg selv. Jeg føler meg rett og slett tjukk når jeg bruker klær fra Zara.
    Vil også si at den reklamen dems er litt i drøyeste laget.
    Utrolig bra skrevet av deg!

  8. Jeg er så enig i det du skriver! Jeg er lei av at det skal være en nedtur hver gang jeg drar på butikken, spesielt for å kjøpe bukser. Synes de fleste butikker(de som ikke har det) burde utvide flere størrelser, både store og små, så folk slipper å føle seg ekskluderte/unormale når de er på shopping etter klær. Stå på, jeg digger deg!

  9. FOLKENS Å SI AT HUN IKKE ER NORMAL STRL ER FEIL! Hun er personen di skulle hatt på plakaten med curver. Jenta har en flott normal kropp. Å det at hun må regne med Strl forandring er hun jo helt klar over i forhold til hva hun skriver. Å hva hun gjør. Jeg forstår godt frustrasjonen hennes over å handle på Zara. Selv er jeg en 36/38 og opplever akkoratt samme frustrasjon som hun opplever ved å handle der. Hvorav jeg har sluttet med det. Spesielt bukser. Det er krise hos Zara, skulle trodd du bestilte bukser på eBay og fikk en Asian sized Strl bukse passende en dukke da du bestilte M. Skal det virkelig være slik?

  10. Syns det er irriterende å lese innlegget ditt faktisk.. hvorfor skal det være sånn at vi ikke kan kalle større jenter feite, men det skal være greit å kalle andre tynne jenter for tynne? Og hvorfor skal alle forandre klærne sine for at dere som er litt større passe i de, hvorfor kan de ikke gjøre det samme med oss som er litt tynnere? Fryktelig irriterende altså.

  11. Til deg som skriver at hun ikke kan kalle seg “normal” og at hun er fyldig og større enn normalen.
    Er du helt sjuk? Og vil du bidra til et sjukt syn på kropp? Gjennomsnittskvinnen i Norge er faktisk str. 40-42.
    La kvinner ha den kroppen de har uten å gi et falsk inntrykk av at de er “fyldigere” enn normalt. Ikke alle ønsker å ha kroppen til en 12 år gammel gutt.

  12. SPILLER DET NOEN ROLLE HVILKEN STØRRELSE SOM STÅR PÅ BUKSA? Om du selv mener du er passe tynn/tjukk så spiller det vel ingen rolle hvilken størrelse buksa er så lenge den passer? Jenter nå til dags må begynne å gi mer faen.

    1. Problemet er ikke nødvendigvis hva størrelsen heter, men at den største størrelsen man gjerne finner i butikken er str 42, 44 om man er heldig, og når den ikne engang går over knærne på ei normal jente er det noe veldig feil med systemet. Er selv 180, veier 75 kilo og er dermed meget normalt bygd, men sliter med akkurat det samme som forfatter her.

  13. Veldig bra innlegg 😊 Men tror stilen på buksa spiller en rolle, jeg bruker vanligvis 36/38, har en i 40 derfra men den er sånn skinny stil, de andre jeg har prøvd har passa i den størrelsen jeg vanlivis bruker. Både boyfriend-stiler og andre.

  14. Skjønner frustrasjonen din, men så er det sånn at alle butikker har forskjellige målgrupper. Dermed er klær forskjellige i størrelsen og formen fra butikk til butikk.
    Noen butikker kan jeg rett og slett ikke kjøpe bukser/kjoler fra, for den minste størrelsen blir for stor og/eller for lang og sitter ikke ordentlig. Er som om jeg skulle klaga på eks Cubus fordi den minste størrelsen på Cubus, som jeg vanligvis bruker fra andre butikker, ikke passer og blir for stor.
    Btw, alle har “curves”, om det er små eller store. Syns det blir litt feil at du tror det er ok å slenge ut slikt om tynne folk. Er tynne som ikke klarer å komme seg opp i vekt, og overvektige som ikke kommer seg ned i vekt. Alle kroppsformer er fantastiske i mine øyne. Og man trenger ikke å “disse” andre kroppsformer for å føle seg bedre om seg selv. Det er ikke noen kroppsform som er “riktig”, så u go girls!

  15. Problemet består vel helst i at størrelsene er så forskjellige alt etter hvor man handler, at man egentlig ikke vet hvilken str man er, fordi butikkene opererer med så ulike normer. I min oppvekst var det en av byens skobutikker vi aldri kunne kjøpe sko i, for alle var skrekkelig smale og passet ikke normale, norske labber. Her var det fotbredden som var problemet :). Antar skoene var spanske, italienske. For kinavarer fikk man knapt den gangen.
    En av mine døtre fikk hysterisk anfall i en dongeribuksebutikk. Ingen bukser hun prøvde passet, og dermed klikket hun. En stresset ansatt klarte til slutt å finne et par i str. 42, forøvrig det eneste paret de hadde i 42, og dagen var reddet.

  16. Hei!
    Dette innlegget er jo litt interessant, men jeg føler meg nødt til å kommentere når jeg leser noen av kommentarene her.. Ser flere mene at Zara “MÅ” få større størrelser, og at man MÅ kalle størrelsen til Martine “Normal”. Flere her trekker frem at gjennomsnitts størrelsen i Norge er 38/42, og argumenterer derfor med at det da er å være normal. Jeg vil si at det er gjennomsnittlig, Martine er noe fyldig (Og det er det ikke noe galt i!). Det som skremmer meg er hvor langt vi etterhvert skal strekke strikken for hva en “normal” kropp er, når overvektstatistikken i så godt som alle land går oppover.. “Gjennomsnittsstørrelsen” endrer seg, men det betyr ikke at det er en helt normal kropp allikevel..
    Butikker holder klær som selger, i størrelser de selger mye av. Dersom de hadde tatt inn flere store størrelser, og sett at dette solgte som hakka møkk hadde de jo gjort det, det er basic økonomi.
    Jeg har forøvrig handlet en del på Zara selv, og ja, størrelsene er til tider litt små, spesielt i “skinny” versjoner. Det betyr ikke at det er noe galt med dem. Jeg gikk opp en del i vekt da jeg studerte i England, og størrelser som hadde passet meg tidligere var plutselig blitt for små, og jeg fikk dem ikke på meg.. Selv noen av de største størrelsene ble for trange. Klaget jeg til Zara da? NEI. Jeg så på meg selv, tenkte, 10 kg opp på et år ja, kanskje på tide å gjøre noe med dette? Etter litt planlegging med trening og endring av kosthold – vipps var jeg inne i mine vante størrelser igjen. Det er ingen menneskerett å finne alle størrelser man vil ha i en butikk.. Slutt å syte over at “akkurat de klærne jeg vil ha fra denne produsenten er for små for meg”, og finn klær et annet sted. Evt. jobb litt for å komme deg inn i klærne du syns er fine, det er definitivt verdt det spør du meg. Ja det er en del slit, men sånn er det, I did it, you can do it. Jeg har selv litt kraftigere lår enn gjennomsnittet, og må tilpasse bukseshoppingen deretter, det er ikke gitt at alle fasonger skal passe meg. Forøvrig er det helt greit, fint at de som ikke har så store lår også finner bukser som passer seg.
    Kan vi slutte å klage på alt og alle andre for våre egne kropper? Vi kommer jo for faen til å ende opp som USA og UK om vi fortsetter sånn.. en Small i noen klær er kanskje en M eller L i Zara sine strl. men så er jo for faen en S-M i USA det samme som en L-XL i Norge. Jeg for min del foretrekker det omvendte, slik at store mennesker ikke går rundt og føler seg små fordi “de passet inn i en small”.
    Takk

  17. Tydeligvis ingen som nevner noe om det, men jeg syntes Zara sine str er helt normale.
    Kanskje du heller skal lete etter bukser med mye strech?
    Jobber i klesbutikk selv, og det er desverre umulig å skulle kunne tilfredsstille alle. Da må alle klesbutikker være på str med IKEA, hvis man skal ha noe for alle kroppsfasonger.

  18. Er det verkeleg så mykje å forlange at butikkane har ein felles mal på størrelsane? Ein størrelse 44 på Zara bør ikkje tilsvare 38/40 på cubus. Det gir ingen meining! Folk må roe seg ned med all negativiteten her og slutte å kommentere kroppstypen til folk. Former er ikkje berre smal midje og store pupper/lår, om det er definasjonen så har du jo forholdsvis store damer, men som samanlikna med resten av kroppen har ei smal midje…då har ho jo per dykkar definasjon “curves”. Reklame-plakaten prøver vel å egentlig sei at du skal elske kroppen din? Då burde dei ikkje ha berre to slanke jenter som du knapt kan sjå har noke “curves” ein gong. :@

  19. Har noe av de samme problemene, eneste er at jeg passer inn i størrelsene deres, men problemet mitt er lengden. Jeg er tydeligvis alt for lang for Zara, hvor jeg på mine 1.80 cm får kjoler som topper og ankel bukser av vanlige bukser, gensere som har en tredjedel arm og croptop uten at det er meningen.

  20. Jeg bruker S og M til vanlig, men det gjelder ikke hos Zara.. Enig i at klærne er trange der!

  21. Haha, herregud for noen kommentarer enkelte av dere kommer med. At dere ikke forstår at det er kjipt når butikker kaller en størrelse for 44 og den passer til en størrelse 38, seriøst?! Ser ikke folk den? Selvfølgelig har ingen butikker klær som passer til alle, men hvis du besøker en butikk som sier de har opp til størrelse 44 og ingenting passer deg? Det er kjipt. Og da er det ikke det at det ikke ser fint ut eller at formen er rar til deg. Det passer ikke, du får det ikke på deg. Det er en kjip følelse. Så en som skrev at bildet Martine har postet av de to jentene som det står “love your curves” på at det er forskjell på kurver og fett… Helt seriøst. Alle er pene, store, små. Men de på bildet har ikke kurver. Hvis det der er standarden for kurver så syns jeg synd i deg. Kunne heller stått love yourself, love your style, osv. Men kurver? Nei.
    Og så er det faen meg alltid noen som skal kommentere størrelsen til andre og si “du er tjukk, ikke normal” og det er ofte jenter som er slanke som tror at folk mener de ikke er vakre fordi de ikke er “store” eller har kurver eller whatever. Det er ikke derfor. Jeg er selv feit, tjukk, plus size, ikke normal størrelse, sexy, kurvete, stor, osv. Jeg rakker ikke ned på andre i andre størrelser, alle er vakre. Men jeg er dritlei av alle kommentarene folk spyr ut om at man ikke kan kalle seg normal, eller curvy for man er feit og unormal. La folk få være i fred og pass på deg selv. Vær fornøyd med degselv og skjønn at andre også kan være det. Martine er vakker, har en NORMAL størrelse og er god nok sånn som hun er. At hun syns det er kjipt med størrelser og bilder som ikke henger på grep er helt forståelig. Hvis du som bruker en str xs gikk på butikker hvor de bare hadde klær fra M-XL så hadde du følt det samme. Tror mange ofte besøker butikker hvor ingenting passer, det er en kjip følelse, uansett om du er liten, normal, eller stor.

  22. De får vel utvide begge veier? Deres XS er for stort for meg. Må gå til skredder for å passe i noen av plaggene.

  23. Herregud for noen kommentarer, folk er helt syke. Dette er ikke greit, jeg skjønner ikke hvem som har oppdratt dere, men dette er ikke greit.
    Martine treffer rett i blinke hos mange.word sier jeg bare. Herlighet, du er god Martine. Og takk for at du snakker opp for så mange som føler det samme som deg. Takk.

  24. Må man ta sånn på vei ? Blir helt sliten av dette kropps fokuset, om det er sett fra den eller den andre vinkelen.
    For å ta Zara som eksempel, så er de generelt små i størrelsen.. kjøper masse barneklær der, vanligvis bruker barna mine 98 men der kjøper jeg i 104/110. Skal jeg lage oppstyr om at de setter kroppsfokus på barneklær? Nei. Slapp av litt, trekk pusten og drit i det om buksa ikke passer akkurat i den modellen da vel.

  25. Hei. jeg synes det er bra du skriver om denne problematikken! men tenker også litt på andre siden av skalaen. I mange år har jeg slitt med å finne klær som faktisk sitter pga. di er for store. Og noen ganger må man bare akseptere at enkelte butikker ikke tilbyr størrelsene som er liten utenfor normalen og da mener jeg vi som er utenfor 36/38. Dette er desverre styrt av markedet og siden etterspørselen av større og mindre klær er mindre, vil tilbudet være deretter.
    Du har en flott kropp og bør være super stolt! men er nok dessverre slik verden er.

  26. Jeg for min del, som både er lavere og tynnere enn gjennomsnittet er sjeleglad for at det også finnes butikker som
    Zara og mango som lager mer petite størrelser. Mange andre butikker kan jeg ikke handle i, fordi jeg drukner i størrelsene. Jeg kan feks glemme å handle på oasis og mange av de dyrere merkene som gant, lexington, marlene Birger osv osv. Det er vel ikke verre enn å unngå å handle på de butikkene man vet fører størrelser som enten er for store eller små? Jeg er ikke så glad for å være lav jeg heller, men jeg gidder ikke bruke mye energi på at det ikke er alle butikker jeg kan handle i.

  27. Altså, strl 32 er normalt, og strl 44 normalt. Det er ikke noe galt med noen av de.
    Slutt å klag hele tiden på at ingenting passer deg fordi du anser deg selv for “litt større” enn det du tror er normalt. Bare bytt kjede.
    Du kan heller kommentere på at MODELLEN ikke passer deg, ikke strl. Jeg jobber i en klesbutikk så vet dette. Blir frustert av bloggen din noen ganger. Følte jeg bare måtte kommentere.

  28. Endelig en blogg som er verdt å lese! Jeg er også der at jeg prøver å “godta” min egen kropp, fordi jeg rett og slett føler at om jeg skulle gått ned til “normalen” hadde jeg gjort det for andre sin del først og fremst.. og når det gjelder Zara! En ting er at Gina buksene i 40 passer meg men ikke 44 i Zara. Men sønnen min, den aktive og slanke gutten- han kan bare stå når han har på seg Zara klær😆 Og det er jo så synd, for de er så mye kult der! Det skal de ha;) men får fortsette å bare se på de, og gå litt klein utav prøverommet..

  29. Jeg er helt enig med deg, Martine. Selv bruker jeg vanligvis XS men hos Zara må jeg opp i M og L i enkelte kjoler, skjørt og bukser. Jeg tenker at for personer med store kroppskomplekser eller spiseforstyrrelser er dette med på å trigge de allerede foreliggende problemene de har. For min del er det helt ok, men det betyr ikke at det føles greit for alle.
    Når det kommer til den plakaten syns jeg ikke det er noe i veien med den i utgangspunktet. Slanke jenter har jo også former – ALLE har former. Men alle har også forskjellige type former. Så ja, alle burde elske formene de har.

  30. Jeg ser hva du mener, men jeg ser også hva de som ikke er helt enig med deg kommenterer her. Man kan ikke passe inn i alle bukser i alle butikker, sånn er det bare. Kanskje man bare må face det og finne bukse ett annet sted. Vet selv av erfaring at zara har maaaaange bukser som er større i str enn hva lappen tilsier, har en bunke av de i skapet mitt. Jeg har innsett at buksene der ikke passer min kropp og jeg er slank med en good booty, ikke str 34 slank, og jeg går heller andre steder hvor buksene sitter som de skal på meg. Blir altfor mye snakk hele tiden om at man skal normalisere “store” folk, det er dere som lager oppstyret ved å nevne det HELE tiden i alle settinger. Går du/dere aldri lei av å snakke om kropp?! Feit,tynn,lav,høy- vær deg selv!

  31. Jeg syns Zara har normale str… har sett folk klage på dette til andre butikker også, både Gina tricot, HM, og bikbok for å nevne noen. Jeg er samme størrelse S i så og si alle butikker – og det har jeg vært i over 10 år nå uten at vekten/kroppen har endret seg! Skulle jo tro det var umulig men det er det ikke. Selvsagt kan det hende hvis klærne er “skinny” modeller eller “loose fit” at jeg går opp eller ned en str, men det er sjelden. Og for å være helt ærlig – den artikkelen om for trange jeans på Gina som gikk her i fjor (tror jeg), hun jenta der var IKKE i det hele tatt den str hun påstod og som hun prøvde skvise seg nedi i butikken. Kan man ikke heller bare innse at man faktisk er en XL når man ER det? Jeg har vært der selv, det var en tid jeg også brukte 42/44. Var det noe å klage til butikkene for når jeg ikke fikk ræva nedi en str 40? Nei.

  32. Hei Martine!
    Jeg er helt enig med deg! Før jeg ble mamma elsket jeg Zara, alt passet. Men nå, blir jeg alltid så skuffet hver gang jeg reiser til Zara. Ingenting passer og jeg er helt lik deg i str, det er forferdelig synd, Zara er en av de beste butikkene:/.
    Synes det er veldig bra at du fremmer dette Jeg, det skjer ingen forandre med mindre man snakker om det.
    Men uansett fortvil ikke, det finnes flere butikker der ute som lager veldig bra bukser for vår figur.
    Må bare blande meg litt i denne diskusjonen lengere opp her ang hva som er normal ang str. Hvem er dere/vi til å definere en person som normal eller ei? Martine er normal, en jente son bruker xs er normal. Skulle ønske ordet “normal” kunne forsvinne fra ordboka vår. Det er et stykt ord som gjør så mye mer skade enn vi tror.
    La oss støtte hverandre litt mer jenter, og la oss alle bare være den vi er og være stolte av det.
    Girlpower!
    Ps: døds fett at du poster bilde av det i prøverommet. Digger det !

  33. For noen fæle lesere du har som kommenterer mange av kommentarene over. De er rett og slett helt innsnævra i huet. Men så må man også huske at de som ofte kommenterer ikke er de beste folka (mener jeg – ehm.. se kommentarene som står på nettaviser), og at mange av dem faktisk er barn. Barn har ikke akkurat de samme antennene for hva som skader andre å skrive/si. Bare se på mobbestatistikken, og tenk tilbake på hvordan man selv og andre barn var da man vokste opp. Så bare glem kommentarer som drar deg ned. Dette gjelder også deg som får en klump i magen av å lese kommentarene til folk her.
    Du er fantastisk! Dritkult innlegg! Kunne ikke vært mer enig! Stå på! (Her skulle det vært mange søte og fine emojis).

  34. Hva er dette størrelses hysteriet? Har det noe å si hvilken str bukse/topp/bluse/tights/shorts++++ er, så lenge det passer? Det er da ingen som går rundt og leser merkelappene våre og roper ut størrelsen? Jeg bruker ofte å gå litt opp eller ned i størrelser utifra passform, men jeg liker jo en bukse like godt selv om størrelsen på buksa er 4 over det jeg pleier å bruke. Det er jo bare det at den passer som teller! Akkurat hvilken str det faktisk er vet jo bare jeg.. Forstår ikke hvorfor det er så mange her som klager over at størrelser er litt forskjellige fra butikk til butikk.. OKEI, så tar det kanskje et par forsøk før man finner det som passer bra, men vi taper ikke stort mer enn 10-20 minutter på det.. Kan vi ikke slutte å snakke om størrelser, og bare bruke det som passer og som vi liker? Jeg har selv store føtter, og kommer meg aldri inn i hverken Zara sine sko, eller H&M sine sko. Klager jeg av den grunn? NEI! Da må jeg finne sko et annet sted, jeg har ikke krav på at de skal føre str. 46 i sko overalt – selvom det er en del av oss som faktisk har så store sko.

  35. Når folk klager over innlegget og mener at det er negativt mot de som er veldig tynne..
    Nå er det slik at det aldri har vært en fornæmelse å være tynn men ofte vært en negativ ting å være stor. helt ærlig så finner som regel de som er veldig små klær som passer men de som er store må ofte gå og leite og leite etter klær som passer..
    Jo str.38-40 er normalen ettersom når man handler så mangles ofte de største størrelsene..

  36. Føler med deg! Jeg elsker zara og får ikke på meg noe der utenom accessories 😛 Kjipt siden jeg skulle gjerne handlet der. De taper på det men de tjener så godt at de ikke trenger endre på str systemene sine så derfor forblir dette en butikk for de som av de mindre str.

  37. Det er helt sykt at folk her skal drive å kalle hverandre for unormal om man er en str 40/42. Størrelser varierer sykt fra sted til sted og plagg til plagg. Har en shorts fra Bik Bok i M som passer, mens andre shortser på Bik Bok er for små i L. Og i følge H&M nå så er 40/42 en str M nå.
    Men Zara er små i størrelsen i bukser, skulle tro de lagde bukser til asiatiske damer.

  38. Veldig enig, Martine! Jeg syntes også det er rart at en og samme størrelse på Zara kan variere enormt. Prøvde to kjoler i samme størrelse og samme fasong. Den ene var et telt, den andre for liten. Bukser gidder jeg ikke lenger prøve engang

  39. Amen! Det er så STOR forskjell på buksene i samme butikk… og det gjør det også vanskelig å vite hvilken strl man er …

  40. Jeg måtte bare kommentere på denne fra “Spørrende”:
    “Kan vi slutte å klage på alt og alle andre for våre egne kropper? Vi kommer jo for faen til å ende opp som USA og UK om vi fortsetter sånn.. en Small i noen klær er kanskje en M eller L i Zara sine strl. men så er jo for faen en S-M i USA det samme som en L-XL i Norge. Jeg for min del foretrekker det omvendte, slik at store mennesker ikke går rundt og føler seg små fordi “de passet inn i en small”.”
    …Du foretrekker at store mennesker skal gå rundt og føle seg store/feite/unormale da? Hva er vel i veien med at store personer kan gå rundt og føle seg små? Spiller det noen rolle for deg om jeg som overvektig går rundt og føler meg som en slank person? Dessuten om jeg tilfeldigvis skulle funnet en stor topp som var merket small, så betyr i alle fall ikke det at jeg etter 10+år i XXL hadde tenkt “hmm, jeg passet inn i èn topp i en stor str small i èn butikk for første gang på 10+år- så det må bety at jeg er slank!” Nå tenker jeg på hvis du mener at det kan være negativt for overvektige å tro de er mindre enn de er pga helsemessige årsaker. Det er ikke slik at overvektige bare glemmer at de er overvektige fordi man i èn butikk passer inn i en spesifikk modell som er str S. Jeg tror derimot at det hadde føltes som et friskt pust å slippe å tråle gjennom hele stativet for å finne XXL.
    Når det gjelder noen av de andre kommentarene her inne så mener jeg at butikkene må bli flinkere på å ta hensyn til både de som er veldig slanke og lave/høye, og de som er ganske overvektige og lave/høye. I vanlige butikker går damebukser opp til 40/42 og ofte i visse “standard” lengder før man må begynne å lete på “pluss size” avdelingen. Klærne på pluss size-avdelingen er stort sett det jeg vil kalle kjedelige. De har enten INGEN passform i det hele tatt (så jeg ser ut som en stor pose med den på), eller så har de lagt snittene helt feil (f.eks en tråd du skal stramme hardt til akkurat rundt magen du gjerne ikke vil fremheve så mye). Jeg kjenner også flere som er veldig slanke som har problemer med å finne små nok størrelser- og det er ikke greit det heller. Vi er alle ulike både i høyde, vekt, form og fasong- ordet “normal” burde ikke bli brukt etter min mening, vi er alle unike!

  41. Herlig innlegg! Kjenner meg altfor godt igjen i innlegget, blir alltid så skuffa når eg kjem på ein butikk og så er eg plutselig 4 størrelser større enn kva eg er andre plasser! Veit jo at det ikkje er meg det er noko gale med, men det stikker litt uansett…

  42. Fantastisk! Endelig noen som sier noe. Jeg har vært innom flere butikker den siste tiden for å finne et dongeriskjørt for sommeren, men har alltid gått ut tomhendt fordi det ikke passer. Sånn føler jeg det er med bukser også.. Jeg prøvde et dongeriskjørt på Zara i strl. 42, og jeg hadde ikke sjans til å få det over knærne en gang… Og jeg er ikke SÅ svær altså, så syns det er ganske dårlig og ikke minst; kjipt for selvtilliten. Håper flere butikker utvider litt, og at man fremdeles kan kjøpe klær på zara, HM, gina etc. selv om man har litt former.

  43. Det er tydeligvis ingen her som vet at Zara er en italiensk butikk, og fører derfor typiske “italienske størrelser”. Jeg selv tenker ikke over hvilket tall som står i plagget, så lenge det føles behagelig, uavhengig om det er tre nummer større en jeg vanligvis bruker eller ikke. Dere er bra nok!

  44. At det går an!! Jeg syns du er helt RÅ, Martine!! Det er helt 100% normalt å være i den str du er i og noen av de jentene som har kommentert over her, burde seriøst skjerpe seg. For noen idioter. At klesbutikkene som selger vanlige, hverdagslige klær ikke kan ta hensyn eller ha et sortiment som skal passe jenter, er bare tris og elendig. Det er helt fantastisk at du tar det opp og det er enda bedre at du la ut bilder! Som sagt- du er R Å

  45. Hear hear Marty!!!! Zara gidder jeg ikke gå innom engang… Jeg er 190cm og bruker til vanlig 44-46… Størrelse 44 på Zara er som å prøve å dra på seg ei svær middagspølse! En gang fikk jeg ei bukse over ræva, men hu sprakk da jeg bøyde meg ned! Og jeg la den pent på plass igjen UTEN å si noe til noen… Det ble min lille hevn! Etter dette har jeg ikke turt å prøve bukser på Zara fordi jeg er redd at de skal sitte fast og at jeg skal ligge som en liten orm inni prøverommet og ikke få den av… Det skjedde forresten med en nydelig sommerkjole på Zara… Jeg hadde etter en heftig slosskamp klart å dra den over huet og klemt titsa nedi… Jeg såg ut som jeg hadde prøvd å kle på meg ei tvangstrøye, men kløfta blei unektelig ganske innbydende.. Jeg fikk den faen ikke av… Det endte med at jeg måtte få ei som jobba der til å yte bistand for å få den av igjen! Hvis størrelse 44 på Zara virkelig er en størrelse 44, da skal jeg pinadø begynne å kalle meg for Mrs. Trump!

  46. Helt enig! Skulle prøve en playsuit her i Portugal på Zara og prøvde large! Fikk den ikke på en gang og je har flere plagg i small og medium i andre butikker! Krise! Fikk ikke handlet..

  47. U go girl!
    Tøft å skrive et slikt innlegg, og takk for at du tar opp et slikt tema som gjelder mange❤️❤️
    Mvh

  48. PREACH!
    Jeg synes spesielt Zara har klær jeg ikke kommer inn i, og da snakker jeg ikke bare bukser. Hverken topper eller bukser passer sånn særlig, og jeg kan jo da begynne å undre om jeg er for stor eller om jeg må gå ned i vekt. Ja, det hadde kanskje ikke skadet, men det hadde heller ikke skadet dersom de hadde klart å se nærmere på størrelsene sine.
    Synes du setter noe veldig viktig på agenda, og jeg er veldig glad jeg leste artikkelen i dagbladet. You do you, girl! Kommer til å lese bloggen din framover 🙂

  49. Jeg har aldri kunnet bruke særlig mye av klærne hos Zara og Mango som også er spansk. Jeg er for tiden en str. 44, men har vært 36 også. Det samme gjaldt da. Jeg er kort og har bratte kurver. Altså er jeg bred over skuldrene, relativt smal i livet og skrår krapt ut rundt hoftene. Tar jeg mål er jeg riktig i forhold til målene butikkene oppgir, men det er for korte avstander slik at klærne er vide noen steder og trange andre. Jeg unngår faste stoffer fordi de ikke har tilpassingsmuligheter, de er jo som skreddersydd til en tenkt person. Zara og Mango bruker mer faste stoffer, så det er nok noe av grunnen.
    Det en kanskje ikke tenker over når en er tynn eller slank er at klær sitter annerledes på. Da jeg var slank kunne jeg f.eks trøkke på meg ganske trange bukser uten at det bulte noe særlig over linninga. Derfor var jeg ikke så avhengig av at buksa passet like godt over alt. Nå er det svært få bukser jeg kan ha fordi de ikke passer alle stedene de må passe for at klærne skal sitte pent totalt sett. Som slank tålte jeg med andre ord større variasjon i størrelsene fordi kroppen min var strammere. Derfor merket jeg ikke eventuelle forskjeller i størrelser like godt.
    Forøvrg syns jeg verden er ganske trist når ei jente på 180 får beskjed om at hun er unormal fordi hun bruker str. 40. Det er nok langt flere jenter som er så høye som bruker større størrelse enn det er av de som bruker mindre. Hele normalvektsspennet er faktisk normalt i betydningen sunt og friskt. Det er også mulig å være sunn og frisk om en ligger noe over eller under. Men enkelte må kanskje ha noen å se ned på for å føle seg bra nok selv?

  50. Jeg er petite og setter stor pris på at Zara produserer små klær. Zara er den eneste butikken jeg finner klær som passer, om jeg ikke vil ha en svært ungdommelig klesstil da. Tipper du kan handle flere steder.

  51. Jeg tror ikke Zara opererer med såkalte EU størrelser. Selv er jeg 183,62 kg og 85B i Bh.Zaras ettersittende bluser passer ikke meg, selv lange smale meg er for bred over ryggen.
    Når det gjelder jeans så har mange merker ulike benlengder. Dessverre gjelder det kun jeans.
    Mitt tips er å gå for skandinaviske merker, de er laget for skandinaviske kroppstyper

  52. Er enig, og kjenner meg igjen når det gjelder Zara. Kjøpte en trenchcoat der for flere år siden, og jeg var 1.60 høy og ikke noe særlig mer enn 50 blank på vekta, men måtte ha den jakken i large. Det er ganske crazy! Så jeg går rundt med klær i S og XS, og den jakken i L yes. Men dette med størrelser går andre veien også. Noen klær blir bare rett og slett for store selv i den minste størrelsen. Ikke på Zara da, så klart, men i dameklær fra div merker som feks Tommy Hilfiger, Gant osv. Føler alltid den type klær er ment for større enn meg, så jeg kaller det alltid “damete klær”, selv om jeg er 25 år. Veldig spesielt. Så en kan ikke bli klok på disse størrelsene, fordi vi alle alltid vil være forskjellige. Alle kan ikke ha de samme klærne fra de samme butikkene/merkene, og ja det er kanskje kjedelig, men så ender man som regel opp med de fineste plaggene som man kler best og har lengst når man finner noe som sitter skikkelig fint. Og da kan andre være misunnelige da! Jeg på deg og du på meg 🙂

  53. Men kjære allverden!
    Du oppfordrer til fedme, beklager men det er strengt tatt helt på tryne å lese en sak hvor bokstavelig talt halve ræ*a henger utenfor. Fedme i dag er en epedimi, som firusksker helseplsger lagt over det vi som samfunn enser å tenke.
    Angående Zara, (Inditex-gruppen), fra et industri-perspektiv, er lønnsomheten helt avgjørende om de starter produksjon av noe som kan passe deg. Tydeligvis gjør de ikke det, opportunity cost -.
    Det finnes klesprodusenter som kun lager +size, hold deg til det og ikke syt på Dagbladet halvnaken fordi shoppingen gikk til gokk.
    Alvorlig talt! Dette minner om tidligere leder for fedme foreningen, som syter at det er sjokolade og brus ved kassene i matbutikken. Like dumt begge saker.
    Konklusjon: Finn et merke/produsent som passer formen, eller prøv å endre lifsstil for å passe de klærene du like. Eller bare klapp igjen. Nordmenn klager mer enn normalt. Og litt perspektiv på ting.
    God grillsommer.

  54. Jeg kan ikke si meg enig, bruker til vanlig 38/40, men sist jeg var på Zara måtte jeg ha en bukse i 36 (som nå har utvidet seg og er for stor). Men jeg er helt enig i at noen plagg i alle butikker har størrelser som er helt på trynet, f.eks Bikbok sine shortser, hvor jeg bruker L

  55. “Buksene er sydd som to stilker, liksom! Jeg var i Stockholm for noen uker siden, og det samme skjedde på Zara der, sier hun til Dagbladet.”
    Ja det nytter vel ikke komme med to tømmerstokker av noen lår da! Ja for det er vel greit at man sier det, siden du dynes det er greit å kalle tynne lår for stilker???

  56. Greit å ha sine meninger om ting men det er faktisk folk som sliter med å passe inn i de klærne også. Jeg er en jente som har vært syk en stund og veier nå kun 39 kg. Jeg finner ingen klær som passer jeg heller, ikke på Zara heller. Er så mye kritikk mot det å være tynn og størrelser Osv, men det er mange som sliter andre veien også. Og jeg har ikke valgt selv å bli syk og gå ned mange kg. Ikke for å være frekk men at du anser deg selv som normal, er kanskje litt overdrivelse? Gjennomsnitt høyden i Norge er vel 167, ikke 180…

  57. Mange dumme folk her, merker jeg. Tror dere Zara syr klærne sine etter NORKSE gjennomsnittskvinnen? NEI. Ikke bittelille Norge. Størrelsene er mindre, fordi i verden over generelt er kvinnene smalere og mindre! Så det var noen som skrev “skulle tro de sydde bukser til asiatere”. I Asia er det ekstremt mange mennesker, mange flere enn i Europa. Så kanskje det er det de gjør? Samme med Søramerikanere, de er også små av vekst, italienere, spanjoler, franskmenn. Zara bryr seg jo ikke om at klærne er for små til høye skandinavere. Er jo i Asia det er flest kunder uansett.
    En annen ting. Man må få lov å si at folk er fyldige eller runde. Det er feil at det er alltid positivt å være tynn. det er HELT feil. Jeg er en jente, halvt fra sør korea, på 160cm og veier nå 39 kg etter faren min fikk kreft, og jeg utviklet spisevansker. TRO meg, det er ikke positivt når folk sier til meg hver dag hvor tynn jeg er. Jeg passer ikke inn i noen klær, jeg har mistet alt av rumpe og pupper (hadde faktisk former før, veide 50kg)
    Det er VELDIG feil at det bare er “de større” kvinnene som får gjennomgå og får høre det. Vi mindre også, sliter med å kjøpe klær.

  58. Vet du hva Martine, dette er et strålene innlegg. På mange måter ble jeg mer sikker på meg selv som en selvstendig kvinne. Det er så bra at vi kvinner tar opp denne kampen mot selskapet styrt av mektige hvite menn som undertrykker kvinner. Det burde vært helt, og jeg repeterer, helt unødvendig å undertrykke kvinner på noen form ved buksestørrelser. Etter å ha sett dette innlegget har jeg selv tatt kontakt med Zara og har i ettertid kastet alle klærne mine derfra, som en boikott mot et kvinnefiendtlig selskap!

  59. Jeg vet ikke om du mener de burde utvide størrelsene, eller ha flere tilgjengelige str. Om det er førstnevnte syntes jeg det er veldig synd, fordi feks jeg får kun på meg bukser fra Zara, nettopp fordi de har en “normal passform” til å være så sinnsykt små i str. Det passer jo meg, selvom flertallet kanskje ikke har sånn passform. Feks kan jeg ikke kjøpe en bukse på Bikbok fordi det aldri har passet meg. Syntes heller du burde fokusere på et mangfold av str, ellers kan man ekskludere en annen gruppe igjen. Var ikke ment som kritikk, men bare ville poengtere det😃

  60. Bra innlegg! Jeg hadde en shoppingrunde for et par uker siden, og endte opp med klær i str xs til xl (er vanligvis small/36). Nå har jeg blitt 26 år og bryr meg ikke så mye om sånt, men skjønner godt at mer “påvirkelige” folk enn meg blir fortvilet! Å kjøpe bukser på Zara har jeg rett og slett gitt opp, selv str 44 får jeg ikke lengre opp enn til midt på låret- man kan tydeligvis ikke ha litt hofter hvis man skal handle der…

  61. Jeg føler akkurat det samme, flere butikkjeder har så merkelige str. Jeg kan være L eller 44 på hm, men xxl eller 48 i en annen! Det hjelper ikke akkurat på selvtilliten kan jeg innrømme! Jeg jobber hver dag med meg selv for å akseptere utseende mitt, men den jobben blir hardere og hardere for hver gang jeg skal shoppe og trenger klær! Jeg har hundre topper og gensere, men nesten ingen bukser! Det er pga akkurat dette problemet. Det hadde vært en annen ting om jeg faktisk la på meg, da hadde jeg skjønt det!

  62. Folk sier at vi må lære oss å gi mer faen.
    Vet dere hva? Om vi gir mer faen så får butikkene fri bane til å fortsette slik som dette. Til slutt finnes det jo kun klær passende til de som passer de minste størrelsene.
    Vi kan dra en annen plass å kjøpe klær? Tenk om vi liker stilen Zara selger? Tenk om vi vil kjøpe klær der? Skal vi ikke få lov til det da, fordi vi er litt større enn standaren til dagens (skammelig tynne) mote?
    Så også en kommentar her oppe om at Martine ikke er normal, men litt mer fyldig? Hvilken rett har du til å bestemme hva normal er?
    Det er mer overvektige folk i verden – sånt sett er det mer normalt å ha litt kjøtt på kroppen! Idiotisk kommentar.

  63. Det er mange butikker som selger større størrelser så det går å finne bukser et annet sted også. Jeg skjønner at du/dere syns det er dumt men tenk og størrelsene var større da ville det vært omvendt. Ikke alle passer alt så finn en butikk som kanskje har str du passer. Jeg selv passer så vidt xs på Zara siden jeg er veldiga liten. Så for vi som er mindre hadde det vært dumt med større str. Ikke ment slemt jeg ville bare fortelle at det kan gå begge veier.

  64. Foreløpig så har mine str vært det samme hos Zara, men for min datter derimot.Fant en fin body for min datter som bruker 86/92 i str, men da jeg skjekket str på bodyen fikk jeg hakeslepp! Den var i str 108..Huffa meg

  65. Okei, jeg har lest veldig mange kommentarer her nå, og for meg blir dette helt feil. Det at hun reagerte og fikk vondt når ingen av størrelsene passet henne er naturlig. Det er naturlig og vondt for både de som ikke finner små nok klær og de som ikke finner store nok klær. Jeg ser at mange her bruker ordet “normal” som om det er en bestemt kroppstype, størrelse og vekt. Hvem har gitt dere retten til å definere det som er normalt? Det er ikke sånn at dere kan skrive ett tall og kalle det normalt. Alle er så forskjellige, og betyr det da at hvis man ikke faller i kategorien 38/40 er man unormal? Alle er vakre. Jeg så oppe her at noen sa at det var bra at ikke små størrelser passet til de med større kropper. Tenker du at de ikke skal gå og tro at de var verdige størrelsen small? Hele konseptet og alle kommentarene her blir absurde i mine øyne. Skal vi virkelig bruke så mye tid og energi på klesstørrelser? Er det bare jeg som synes at dette virker teit? Vi er alle mennesker, og vi er alle forskjellige. Alle er vakre på sin måte, og alle er unormale. Slutt å skape idealkroppen og drit i hele hysteriet. Alle har idealkroppen i mine øyne, og alle er misunnelige på hverandre. Små jenter eller gutter ønsker å være større og store jenter eller gutter ønsker å være mindre. Kan dere ikke se hvor dumt hele dette opplegget er? Alle liker forskjellige ting, og alle er forskjellige. Sånn er det bare. Kroppsfokuset er ekstremt akkurat på grunn av kommentarfeltsdiskusjoner som dette. Vær LYKKELIG! Det er det som er viktig. Vær sunn og vær deg selv. Ha en god helse, det er det som teller i lengden, ikke alle buksene du ikke passer inn i. Dere er så perfekte alle sammen! Akkurat som dere er. Slutt å gjøre kropp til en konkurranse om å være normale, og sett pris på kroppen deres akkurat som den er. Da blir det også lettere for andre å beundre den.

  66. Her var det så mye vås om at Zara sine størrelser er unormale – vel da er vel jeg unormal også da. Jeg er en typisk Small i de fleste butikker, smal midje, rumpe og relativt store bryster til min størrelse. Zara sine klær er PERFEKTE til meg, både i lengde og fasong, må til og med gå ned til 34 i skinny jeans. Selvfølgelig er det ett og annet plagg som ikke passer meg, men sånn er det vel til alle fasonger. Så om dere mener størrelsene burde bli større, er det også mange som ikke kan bruke klær derifra. Slutt og klag på størrelsen i butikkene, det er vel det samme hvilken størrelse du bruker? Alle butikker kan ikke passe alle fasonger.

  67. Har kjøpt bukser i str 36. Og dem er altfor små! Jeg er en normal small. Og bruker aldri noe over 34… ble kjempe skuffa når buksene jeg fikk i 36 var for små 🙁

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *