Trusemannen

Categories Tanker 💭

 

Det siste året har jeg blitt kontaktet av forskjellige brukere på Facebook. Unge jenter, flørtende gutter, spørrende fedre og hyggelige jenter. Og alle disse profilene viser seg å være en og samme mann. 

Jeg vet at dette er en kjenning i media og en kjenning til politiet. Han har uheldigvis blitt en kjenning av meg også. Mannen er nemlig ute etter å kjøpe truser, bukser og tights – Brukt. Jeg har lenge vært usikker på om jeg skal skrive om det, men etter å både ha lest og hørt at den samme mannen kontakter mindreårige jenter, ned i 11-års alderen kunne jeg faktisk ikke la være. Jeg har lest gjennom de fleste artiklene det er å finne, og jeg har også kjennskap til hvem mannen er. I følge mediene er mannen syk. Samtidig, klarer jeg ikke å forsvare det han driver med eller forstå hvorfor ingen skåner både barn, unge og mannen selv mot dette. 

Første gangen skal jeg innrømme at jeg tenkte at jeg selvfølgelig ville selge min brukte truse til 3000,- kroner. Nå sist, var jeg helt sikker på at han sto å så på meg, i og med at han kommenterte hvor fine buksene jeg hadde på var. Hvor fint de satt. 

Jeg vet at mange ler av at det oppriktig sitter en mann og er interessert i å kjøpe truser, men til tross for dette har han aldri har ønsket å møte meg, selv etter avtalt tid. Han har derimot ønsket å vite om jeg har hatt de på før, eller etter samleie, om jeg har onanert i de trusene og om venninnene mine har lånt de. 

Det har hendt flere ganger at kjæresten min har måtte sjekke om han faktisk står utenfor vinduet, om han faktisk er inne i samme butikk eller om det er han som ringer, og da mener jeg at han har tråkket over en grense som overhode ikke er greit. 

Jeg hører at flere sier at de selvfølgelig ville solgt trusene sine, men det handler ikke om det. For du får ikke pengene dine, og han møter ikke opp. Det han derimot aldri gjør er å slutte og prate med deg. 

 

Den nyeste identiteten til “Trusemannen” svarte at en 15 års gammel jente var heldig fordi hun ble utført oralsex på av en eldre gutt som senere ble dømt. 
 

Jeg leser at forsvareren til “Trusemannen” påstår at mannen ikke er farlig, men forsvarer det egentlig sjikanering og trakkassering? Og hvorfor klarer man ikke å stoppe dette? Ut ifra beskrivelsen av mannen er han syk, og jeg forstår at han faller mellom det å være for frisk, og for syk. Men hvorfor klarer ikke det norske rettsvesenet og finne en løsning for disse tilfellene? 

Jeg velger å skrive dette i håp om å bevisstgjøre foreldre og informere andre som er i samme situasjon eller som opplever det samme. Jeg vet at det er satt i gang flere kampanjer for å stoppe denne mannen. Jeg mener det er naivt å si at dette er en konsekvens av samfunnet vi lever i, at det er en konsekvens av å gi barn en telefon og ved å være aktiv på sosiale medier. Skal man akseptere det, fordi det er en konsekvens? Og skal man bare finne seg i at det er sånn det er? 

Jeg har valgt å ikke anmelde, fordi jeg hører om alle andre som har gjort det, og hvor lite som har blitt gjort. Er det virkelig sånn vi vil at det skal være? 

Del gjerne. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

 

// Marty

 

 

 

18 kommentarer

18 thoughts on “Trusemannen

  1. Før i tiden opererte en som ble kalt “sokkemannen” på IRC ( nettets store chattested i gamle internettdager for de som ikke vet. Nå er det vel snart helt “off”). Han møtte visst både opp og betalte etter hva som ble sagt, og han var heller ikke farlig . Men han snakket ikke om sex og skulle ikke ha det, – det var sokker som var temaet. Høflig var han visst også.
    “Trusemannen” virker mer som en irriterende , ekkel klegg folk ikke blir kvitt.

  2. Denne karen har et leit tilfelle av Asbergers syndrom. Og da blir dette litt som å klage på at en blind mann dulter borti deg på gaten. Har faktisk mottatt sms fra denne karen selv på tross av at jeg er mann. Men med det omfanget han opererer med på sms-fronten, så glipper det vel innimellom…

  3. Har selv fått mange meslinger av han … bor i nærheten av han også… han kontaktet mamma , pappa og søsteren min for og spørre om han hat kommet til riktig person. Vil betale for truder, bukser osv.
    Prøvd alt sammen for og då han til og slutte : prøvd og spille med og se hva som skjer, prøvd og avise han prøvd og bli sur… eneste som hjalp er om man sier: om du ikke stopper så ringer jeg politiet ! Det fu ka hos meg å han var på meg MANGE ganger !

  4. Syns ikke dette er noe man trenger å ta seg så nær av. Han har kontaktet meg også, men jeg har ikke svart han. Det at du svarer han og gir han oppmerksomhet, gjør at han skriver mer til deg, rett og slett. Jeg gikk faktisk og anmeldte det, fordi jeg visste lite om han og straff ang. dette i tillegg til at jeg ble oppfordret til å gjøre det av rektoren min på denne tiden. Politiet henlegger alle disse sakene, fordi det ikke er så mye de kan gjøre med det. Han er psykisk syk og politiet vet godt hvem han er. Psykisk syke kan ikke bli straffet slik som alle andre tilregnelige. I tillegg gjør han heller ingenting ulovlig. Han er helt harmløs og han har aldri “skadet” noen. Man kan ikke beslaglegge mobiltelefon og andre ting, bare fordi noen er plagsomme/ubehagelige på SMS, osv. Det beste du kan gjøre er å blokkere nummeret hans eller å slutte å svare han… 🙂

  5. Unnskyld meg, du som kommenterer at psykisk syke ikke kan straffes? Vet du hvor mange psykisk syke som fyller opp fengslene eller? Dersom du er psykotisk i gjerningsøyeblikket eller har iq under et visst tall så kan du ikke settes i fengsel. Dog det finnes andre alternativer for denne gruppen. Denne mannen er helt klart ikke psykotisk i gjerningsøyeblikket.

  6. Ble selv kontaktet mye, sendte melding og sa at jeg ville politianmelde han om han ikke stoppet og han bare fortsatte så da anmeldte jeg han.. Hjalp dessverre lite, politiet henla saken og det er ikke noe å gjøre. Dette skjedde for fire år siden og jeg får enda meldinger. Han kontaktet også søsteren min og spurte om hun kunne stjele trusene mine og selge til han

  7. Vel, vedkommende har en variant av Asbergers syndrom som gjør at han henger seg opp i dette mønsteret. Dermed blir det helt feil å kalle dette en fetisj (som forøvrig er helt vanlig å ha og som langtfra er noen sykdom). Det er vel så gjerne den tvangsmessige kontakten og tilfredsstillelsen av at en og annen tulling faktisk svarer som driver han. Man finner personen på Facebook ved et par tastetrykk, og da finner man jo ut om dette er en person man vil ha mer kontakt med. Når det gjelder mindreårige og evt andre som ikke uten videre kan håndtere disse ubehagelige henvendelsene, så bør disse forklares at noen mennesker er i vårt samfunn er syke og at det kan avstedkomme slik uøsnket adferd. De er ikke engang i nærheten av å få sin tiltrengte oppmerksomhet ved å skrible politisk korrekte blogger. Men et fåtall av disse har altså funnet en annen kanal for tøv og banaliteter. Mannen i tale her har faktisk blitt ilagt straff flere ganger når han har gått over streken for hva norske domstoler finner akseptabelt, men han kan neppe dømmes til lang straff eller forvaring pga tøve-meldinger. At voksne damer med grunnleggende ferdigheter i skriving og lesing går i dialog med denne Asbergeren, er vel det mest oppsiktsvekkende her.

  8. Kommer fra hvor han er fra, og han har gjort dette i alle år. Tidligere stjal ham undertøy fra klessnoren med. Han jobbet på den tiden som postbud på 90 tallet. Farlig er han ikke, men er sjikanerende ja. Det kan jeg si meg enig i. Gudene vet hvor mange ganger han har vært inne pga dette. Han har egentlig ikke lov til å ha eller bruke tlf eller noe form for teknisk medie.

  9. Isabella: du har tydeligvis ikke peiling, for som personen over skriver så har “trusemannen asbergers syndrom” og jo, han faller mellom to stoler.
    Dette er faktisk hull i systemet og det er de det bør settes søkelys på, i stedet for å hetse denne mannen. Han skjønner ikke konsekvenser og mennesker med asberges fungerer faktisk ganske godt i fengsel da de trives med rutiner og forutsigbarhet så fengsel for han er ingen straff. Denne mannen burde fått psykisk hjelp.
    Feilen så og si alle gjør da de mottar disse smsene er å svare.. da kan du ha det gående i uker, måneder og til og med år. Løsningen er å fullstendig ignorere, anmelde og håpe på at systemet endrer seg. Ikke kom med moralpreken og lange meldinger til denne personen om hvor sykt det er, at han bør stoppe osv for denne personen har ingen forståelse av hva du sier… Desverre. Føler med deg, men som sagt, det er systemet som svikter.. Og han er ikke farlig, annet enn at det kan være veldig ubehagelig, spesielt for yngre.

  10. Bevares – det er ikke alt vi trenger å vite!
    Er lut lei dette sexmaset til bloggere – spalte opp og spalte ned.
    Som mann får jeg mailboksen full av sexforespørsler fra kvinner, inkludert bilder. Man menn lager ikke bloggedrama av denslags. Det er en kvinnegreie.

  11. Jaja han har vel noe psykiske plager og noen merkelige fetisjer. Men han er da rimelig harmløs. Hvis noen selger trusene sine, hva så? Hvilken skade har skjedd? Det værste som kan skje er jo at du ikke får noe penger for de gamle slitte trusene.
    Og jeg kan opplyse deg om at jeg som mann stadig får meldinger fra “kvinner” som er “ute etter sex” som selvfølgelig bare er svindelforsøk. Men jeg skriver da ikke en blogg om det.
    Du på den annen side Martine Halvs, du er jo paranoid:
    “Det har hendt flere ganger at kjæresten min har måtte sjekke om han faktisk står utenfor vinduet, om han faktisk er inne i samme butikk eller om det er han som ringer”
    Og jeg syns det er ufint av deg å henge ut folk med psykiske problemer offentlig.

  12. Helt ærlig, så føler jeg et lite snev av sympati for denne karen her. Jeg vet ikke om det finnes en kur for det han lider av, men uansett er jo dette virkelig en fyr som ikke får den hjelp og oppfølging han trenger. Også det at han kontakter mindreårige, som ikke er i stand til å forstå og takle en slik situasjon og kan finne den svært truende og traumatisk, bør jo egentlig sette han i katogorien som en fare for samfunnet. Det virker som han må gjøre noe drastisk og kriminelt før problemet hans blir tatt seiøst og det syntes jeg er helt forferdelig. Hvis man føler seg trakasert av denne karen, så tror jeg som nevnt tidligere at den eneste løsningen er å kutte all kontakt og ikke gi han oppmerksomhet. Det løser ikke problemet, men han vil gå videre til neste offer. Jeg tror også at det er viktig å anmelde, selvom man føler det ikke fører noe sted. Er presset stort nok, vil de tilslutt være tvunget til å ta tak i problemet.Kanskje flere 1000 må anmelde først, men det er ikke så mye annet man kan gjøre. Det viktigste er jo å få beskyttet barn fra denne karen, selvom han ikke fysisk skader dem. Barn skal slippe å bli utsatt for slikt.

  13. Når dere er så dumme å svarer så kan dere takke dere selv. Skift nr så er problemet løst, har han først fått kontakt med dere på mobil nr så gir han seg ikke. Det er dere som trigger han, ingen andre. Har selv fått melding av han på Facebook, for han er medlem av alt av sider, spesielt kjøp og salg grupper. Men det ble bare med den ene meldingen, nettopp fordi han ikke fikk respons.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *