12 grunner til at jeg ikke drikker

Categories Tanker 💭


 

Det hender jeg føler meg som verdens kjedeligste. Jeg skulle gjerne sagt at jeg elsket å feste, for det virker så enkelt, så gøy og ikke minst festlig! Jeg skulle ønske at jeg kunne slippe alle hemninger og ikke tenke gjennom konsekvenser. For jeg elsker å danse, og jeg er veldig sosial. Du må ikke misforstå meg. 

Jeg skulle ønske jeg hvert fall kunne skryte på meg at jeg var avholds, men jeg har ikke en visjon om at jeg aldri skal drikke alkohol. Forskjellen er bare at jeg overhode ikke har peiling på hvordan jeg skal åpne en vinflaske, og at jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har vært full. Forskjellen er bare at jeg ikke har et behov for å drikke alkohol, og at jeg dermed nesten aldri gjør det. 

Jeg er lei av å måtte forsvare at jeg ikke ønsker å drikke alkohol. Jeg har derfor skrevet ned 12 ting jeg ofte får høre når jeg takker nei takk til alkohol. 

Er du gravid?

– Nei, jeg er ikke gravid fordi jeg ikke drikker alkohol. Jeg føler bare ikke for det, og må jeg virkelig ha en slik grunn for å la være?

Hvordan kan du ha det gøy?

– Jeg syntes det er synd at vi har bygget oss opp en mentalitet om at vi må ha alkohol for å ha det gøy. Du kan fint danse uten å ha noe og skylde på! De gangene jeg har drukket har jeg hatt det gøy, men jeg klarer fint å ha det gøy uten også. 

Hvordan slapper du av da?

– Slappe av? Jeg lurer heller på hvorfor du må ha alkohol for å slappe av. 

Er du ikke redd for å være kjedelig? 

– Fordi jeg ikke drikker alkohol? Jeg har aldri forstått hvorfor man må drikke på seg selvtillit, og hvorfor man blir stemplet som kjedelig når man ikke drikker. Tro meg at jeg fint kan le, danse og være sosial (også på byen) uten alkohol. 

Tar du noe annet i stedet?

– Nei, jeg behøver verken å røyke eller sniffe for å føle meg sosialt akseptert. 

Jeg har dessverre ikke noe alkoholfritt, annet enn vann i springen. Men det går vel fint?

– Dette skjer ofte. I mine øyne vitner det om forventingene til at alle drikker alkohol. Det går helt fint med bunnslammet fra colaen din eller vann fra springen, det er ikke det. Jeg bare lurer på hvorfor det kjøpes inn drikke med henhold til at alle vil drikke. 

Suger det ikke å ikke drikke alkohol?

– Nei, det suger ikke. Jeg velger jo det selv? 

Hva skal du skylde på hvis du gjør noe dumt? 

– Dette lurer jeg så ofte på. Hvorfor må vi ha noe å skylde på? Hvorfor er det akseptert å drite seg ut hvis man har drukket? Noe som er sinnsykt håpløst er hvis man har hooket noen på fest edru, og blir ledd av etterpå fordi man ikke har noe å skylde på. 

Hvordan kan du slå deg løs?

– Med å tråkke ut fra den firkantede boksen vi nordmenn trives så godt i. Ved å ta på danseskoa og ikke ta meg selv så sinnsykt høytidelig! 

Hva gjør du når andre drikker? 

– Da slår jeg de ofte med en flaske i hodet.
Nei, jeg gjør vel akkurat det samme som deg? Jeg har ikke noe med hva andre drikker, eller hva de gjør. Jeg aksepterer at de drikker, på lik linje som de burde akseptere at jeg ikke gjør det. Du må gjerne drikke vin hvis vi spiser middag sammen, ser film sammen eller hvis vi skal ut å danse. 

Det er best at du ikke kommer, siden du ikke drikker. Det blir så kjedelig for de andre. 

– Den setningen der har jeg fått slengt etter meg altfor ofte. På ungdomsskolen kom det flere ganger, og nå i etterkant er jeg glad for at jeg hevet hodet og så forbi det. Hvordan signaler er det man egentlig sender med å si ting som dette? Det har blitt bedre med alderen, kanskje også fordi jeg har trukket meg unna de som forventer at jeg må drikke for å passe inn. Alkohol er ikke limet i noe som helst vennskap, tro meg. Ironisk nok har jeg juridisk sett bare hatt lov til å drikke alkohol i ett år. 

HVA? Du drikker jo, jeg trodde du var sånn avholds jeg. Pass på å ikke bli alkis nå da, og ikke drite deg ut.

– Jeg trenger ikke drikke meg dritings hvis det skulle falle meg inn å ta en øl, og hvis jeg skulle finne på å gjøre det betyr det ikke at jeg er nødt til å drite meg ut. 

Det er nemlig ingen sykdom å takke nei til alkohol. Jeg spør ikke deg hvorfor du velger å drikke, så hvorfor skal du spørre meg hvorfor jeg velger å ikke drikke? Det er synd at alkohol er en av de viktigste ingrediensene på de fleste sosiale sammenkomster. 

Jeg behøver heller ikke et klapp på skulderen eller skryt for å ikke drikke alkohol. Hvis det er det som faller deg inn, mener jeg at vi har en lang vei å gå.

Jeg vil mye heller at du spør meg om vi skal danse neste gang du ser meg ute, for jeg vil ikke sitte igjen i minnet ditt som en festbrems fordi jeg ikke drikker alkohol. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

 

 

 

 

27 kommentarer

27 thoughts on “12 grunner til at jeg ikke drikker

  1. Flott og viktig innlegg! Synes det er synd at det er så mye fokus på alkohol og at mange føler de må forklare hvorfor de ikke drikker.
    Jeg er ikke avholds, men drikker ikke spesielt mye alkohol heller. Tidligere var det mye fyll og fest, og det var artig det, men det kom til et punkt der jeg ble lei av kaste bort en hel dag med å ligge på sofaen og være dårlig. Nå kan jeg ta meg et glass vin eller to i ny og ne, da jeg synes det smaker godt, og det er også godt med god vin til god mat.
    I fjor høst var jeg syk og veldig redusert over en lengre periode (cellegiftkurer), og kuttet da ut alkohol fordi jeg bare ble enda mer sliten av det. Hele jula drakk jeg bare alkoholfritt, og det var egentlig deilig! Også er det jo masse god alkoholfri drikke på polet, feks hylleblomstvin! 😊

  2. For et utrolig bra innlegg. Endelig noen som sa det! Kunne ikke vært med enig. Vi lever i en verden hvor det liksom er så “normalt” å drikke, til og med helt ned i 13/14 års alderen?! Det er bare for sprøtt. Å ta avstand fra alkohol gjør deg ikke ukul slik mange ungdommer og eldre tror. Det er tøft! Og det er mye kulere enn å bli mest mulig “drita” og gjør de dummeste tingene som man angrer på dagen etter.

  3. Jeg er så lei av folk som tror at man trenger alkohol for å ha det gøy! Jeg er den eneste av mine venninner som så å si ikke drikker. Jeg fikk barn da jeg var 19, og det at jeg er alenemor er vel hovedgrunnen til hvorfor jeg i de aller fleste tilfeller tar avstand fra alkohol.
    Nå blir jeg aldri invitert med på ting lenger, og jeg har en følelse av at det har med å gjøre at jeg har andre holdninger til alkohol enn de fleste rundt meg. Jeg må ofte takke nei uansett, men det er hyggelig å bli spurt uansett.
    Takk for at du skrev et innlegg som setter fokus på at alkohol ikke er nødvendig for alle! Jeg håper virkelig at noen i min vennekrets leser innlegget ditt og får åpnet øynene litt på dette punktet 🙂

  4. Preach!! Kunne ikke vært mer enig! Jeg pleier noen ganger å sammenligne meg selv med en vegetarianer når jeg får mange spørsmål/kommentarer på det at jeg ikke drikker. Jeg har av forskjellige grunner valgt å kutte ut noe fra min “diett”. Etter min erfaring har folk som regel lettere for å akseptere at folk er vegetarianere enn at folk er avholds/ikke drikker hele tiden, så det er kanskje lettere å forstå tankegangen om man trekker den parallellen selv om det ikke er helt det samme.

  5. Som om jeg skulle sagt det selv! Det har aldri slått meg hvorfor det er blitt en norm at man må drikke for å “være morsom” på fest og i sosiale settinger. Den norske drikkekulturen (om man i det heletatt kan kalle det en kultur) er i mine øyne helt forkastelig. Man skal kunne drikke alkohol hvis man ønsker det, men det bør ikke påvirke noe som helst. Jeg har opplevd samtlige ganger hvor jeg ikke har drukket alkohol uten å si det at folk ikke merker forskjell eller at noen bryr seg at all, men dersom man melder det på forhånd er det plutselig krise. Bra innlegg! 🙂

  6. Du har så rett! Som ungdom drakk jeg ikke selv. Først og fremst fordi det rett og slett ikke var en ting i omgangskretsen min, selv i en alder av 15-16 år drakk vi ikke når vi møttes i helgene. I de senere årene ble det slik at jeg ikke drakk fordi det ville ha spolert all den treningen jeg drev med (dans i minimum 2 timer hver dag), og ville ødelagt progresjonen jeg hadde i forhold til styrke og fleksibilitet. Det var først da jeg la dansen i form av et potensielt yrke på hylla, at jeg begynte å drikke i ny og ne. Alkohol er ikke sunt for kroppen, og alt for mange unge drikker alt for ofte.

  7. Er svært sjeldent jeg kommenterer på blogger, men har lest bloggen din en stund nå og må si jeg digger deg! Du skriver det folk mener men ikke tørr og skrike ut om. Jeg selv drikker, men det er kun en gang i blandt og jeg er alltid den som tar ansvar og passer på alle andre. Har fått høre flere ganger at jeg er kjedelig og det er det samme maset om hvorfor jeg ikke vil ha alkohol eller hvorfor jeg drikker så lite. Har en venninne som er avholds og folk aksepterer det som det er (der er de flinke), men jeg som drikker av og til får høre det hver gang jeg velger å bare drikke litt eller ingenting.
    Dette innlegget var så fint å lese! Det er fint å vite at jeg ikke er alene om å føle det samme. Dette er et tema som er alt for lite snakket om og jeg er glad du tørr og sette dagsorden på det! You go girl!

  8. Godt skrevet og så sant så sant😊man kan fint slå ut håret og ha det kjekt uten alkohol.Så bare forsett sånn du😊😉

  9. Godt skrevet og så sant så sant😊man kan fint slå ut håret og ha det og ha det kjekt uten alkohol.Så bare forsett sånn du😊😉

  10. Kjempe flink
    Det er ikke alle som drikker og det tas for mye hensyn til at folk MÅ drikke for og ha det gøy.
    Stå på videre
    Du er kjempe flink
    Burde være stolt av deg selv
    Ta gjerne en titt innom
    Min blogg
    Lilleblogger.blogg.no 😎😎😎😎

  11. Jeg ELSKER dette innlegget! JA til å fremme de som ikke drikker alkohol. Hvorfor skal de bli sett ned på? Jeg drikekr ikke selv og føler ofte at jeg blir sett ned på for å ikke drikke.

  12. Men du ble vel 18 for ikke lenge siden så det er vel ikke noe rart 😉 Stå på! Kan ha det like gøy uten

  13. Fint innlegg! 🙂 drikker heller nesten aldri, kan fint ta et par cider men klarer fint å være på fest uten å drikke!

  14. Omg TAKK for denne. Har akkurat ramla klin edru inn døra etter ei herlig helg her på Stjørdal. Avholds har jeg dansa, ledd, prata og rocka barnefrihelga mi dønn. Elsker edrulivet bigtime! Klem

  15. Kjempe flott skrevet, jeg føler med deg. Drikker ikke i det hele tatt, også nesten på hver fest spør folk meg hvorfor jeg ikke drikker. Er så teit folk ikke kan ha det gøy uten alkohol nå til dags, og vennegjengen foreslår ofte og ha fest i hæljene. Jeg kommer alltid til å være edru, det har jeg holdt så lenge nå #edrulivet4life

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *