La oss prate om sex.

Sex her, sex der. Sex høyt, sex lavt. Sex overalt. Hvordan påvirker det oss egentlig?

Etter programmet “Innafor” på NRK, har jeg tenkt mye. Jeg har tenkt mye på temaene som blir tatt opp, både i forhold til intimkirurgi, prestasjonsdop og salg av seksuelle tjenester. I forbindelse med tanker knyttet til egen kropp og forhold til eget kropp har jeg stilt meg selv spørsmålet om når vi egentlig skal lære. Jeg viser ikke til at vi skal lære mellom rett og galt, for det tror jeg er helt individuelt fra person til person, og til en viss grad mener jeg at det handler om valg. Jeg snakker om når vi skal innføre er real runde med seksualundervisning på skolen. Jeg kan nemlig ikke huske at jeg har lært noe annet på skolen enn hvordan man skal håndtere prevensjon. Og er det da rart at man utvikler en usikkerhet rundt sin egen seksualitet? 

I går stilte lillesøster meg spørsmål jeg ble knallrød i fleisen av. Heldigvis tenkte jeg at det er min oppgave som storesøster og informere, samtidig som jeg egentlig ble ganske stolt for at hun spurte. For hvem snakket egentlig jeg med? Mamma har alltid vært kul, pappa også. For min del har det vært unaturlig å snakke med pappa av naturlige årsaker, og det er ikke alt mamma heller har trengt, eller har ville vite. Men faktumet er at viktigheten av å ha noen å prate med er enorm. For alle burde ideelt sett klare å prate med barna sine om sex, uansett hvor mye svetten renner på ryggen. Det er flaut, tro meg, jeg prøvde det i går. I tillegg er det ubehagelig, samtidig så tenker jeg på hva konsekvensene egentlig kan være ved å ikke ta samtalen.
Jeg har vokst opp i en pornokultur, der mykporno er er faktum på TV-skjermene. Hvordan skal man egentlig vite hva som er rett, hva som er galt – Og ikke minst hva man vil? 
 

“Jeg kan nemlig ikke huske at jeg har lært noe annet på skolen enn hvordan man skal håndtere prevensjon. Og er det da rart at man utvikler en usikkerhet rundt sin egen seksualitet?”
 

Jeg mener at skolen har et ansvar å lære bort, på lik linje som man underviser i matematikk og geografi. Jeg skal ikke begi meg ut på diskusjonen om hva som er viktigst, men jeg vil tørre å påstå at kunnskap rundt seksualitet er enormt viktig. Sex er nemlig så mye mer enn det vi ser på TV-skjermene og hører om, og til syvende og sist handler det vel om å prøve seg frem, men jeg tror absolutt at noen verktøy på veien hadde vært nyttig. 

For sammen med en rekke generaliserende navn min generasjon får slengt etter seg, syntes jeg ofte at “Pornogenerasjonen” er passende. Porno er skremmende tilgjengelig, det er overalt og det er enkelt. Samtidig syntes jeg det er skremmende hvis det er hovedkilden til å lære om sex. 

Jeg tror man tjener på å ha en seksualundervisning som gir et mindre trangsynt forhold til kjønn, mye fordi store deler av samfunnet skaper forventinger til hvordan kjønn skal oppføre seg, og ikke minst være. Jeg tror man tjener på å ha seksualundervisning fordi det gjør oss tryggere på grenser, det lærer oss om flere legninger, det gir en bedre opplevelse, det gir et bedre forhold til oss selv og det lærer oss mer enn å tre en kondom på en banan. 

Dagens undervisning byr ikke på det jeg vil omtalte som virkelighet og handler overhode ikke om å forebygge, informere og gi kunnskap. Seksualiseringen i samfunnet øker, og kunnskapen er altfor lav. Hvis ikke skolen tar ansvar, når skal man egentlig lære at seksualitet handler om ansvar, tillit, kroppsidealer, mobbing og menneskers forhold til hverandre? Og hvem skal man egentlig lære av? 

 

Følg meg gjerne: Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: Martinehalvs

 

// Marty

 

 

 

    1. Enig i at skolen har et ansvar, men hvordan skal man få plass til dette i norsk undervisning? Moren min er lærer og jeg har stilt henne det samme spørsmålet, selve konflikten ligger i hvordan man skal strukturere en skolehverdag, og sånn som det er i dag, så vil ikke seksualundervisning (som går ekstremt i dybden) få plass i det norske skolesystemet. Eventuelt må man kutte vekk fag eller utvide skoledagen med noen timer. Det er der problemet ligger 😉 mange ønsker jo også fag som tar opp reelle problemer slik som økonomi, studielån, boligsparingen osv.. men det er rett og slett ikke tid til det! Skolehverdagen er stappfull allerede

    2. Anonym: Jeg sier ikke at skolen ikke tar ansvar, jeg sier at jeg syntes man skal utvikle og utdype undervisningen BETRAKTELIG. Jeg er heller ikke forsker, og snakker kun fra egen erfaring – Og jeg har ikke lært stort mer på skolen 🙂 Takk for at du leste og takk for tips!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg