Hatere burde holde kjeft

Categories Tanker 💭

Jeg har så vidt rukket å stå opp før dagens første melding tikker inn. 

“Hvem tror du at du er?” Lyder den. Jeg velger å se forbi den, og tenker at det ikke er noe poeng i å bry seg. 

Litt senere tikker det inn en ny. 

“Løgnaktige hore. Hold kjeft, hvis ikke skal jeg sørge for at du gjør det”

Så en til.

“Mennesker som deg fortjener ikke å leve. Jeg sammenlikner deg med Norges verste mann, ABB.”

Så meldingen som får glasset til å renne over.

“Mennesker med samme etternavn som deg fortjener ikke å leve”. 

“Du fortjener å være ensom”.

Jeg krymper sammen. Jeg skulle gjerne sagt at jeg ikke bryr meg, men da lyver jeg. For uansett hvilken god dag jeg har, så klarer jeg ikke prelle av meg meldinger som dette. Uansett hvor mye jeg gjør for å slippe å se det, så når de som vil frem. Og de treffer. Sikkelig hardt. 

Når disse meldingene dukker opp, så reagerer jeg med å bli flau. Jeg reagerer med å ville gjemme de, skjule de og aller helst ikke fortelle det til noen. Jeg reagerer med å føle meg som det verste menneske i verden, og det plager meg at de som skriver disse bak tittelen anonym oppnår akkurat hva de vil. 

Jeg er ikke interessert i å skrive et innlegg om hvor utbredt nettmobbing er, hvor mange som gjør det og hvor lett det er. For min del, så hjelper det nemlig ingenting. Det hjelper ikke å diskutere hvor lett det er å trakassere, mobbe og snakke stygt til andre over internett, hvis man ikke gjør noen ting. Det kreves nemlig tiltak. 

Vi må ta det seriøst. Vi må slutte og legge det bort. Vi må slutte å late som om det ikke skjer. Vi gjør ingenting, for verken oss selv eller andre når vi unnskylder det med at det er synd på de som skriver, at de sikkert slutter eller at det ikke har noen ting å si. 

Vi må ty til handling. Vi må gjøre noe. Vi kan ikke tro at problemet løser seg av seg selv. Vi kan ikke akseptere at noen mobber på gata, skolen eller jobb – Og vi kan heller ikke akseptere at noen mobber på internett. 

Vi må ha kunnskap. Jo mer vi lærer om det, jo mer bevisst vil vi bli. 

Jeg forstår at nettmobbing har kommet for å bli, men det betyr ikke at vi skal akseptere det. Vi burde ha en holdning som bygger på en null tolleranse, ikke en holdning som skyver det til side. Vi kan ikke tillate en så sårende og giftig holdning, og det er vårt ansvar å ta tak i den. Det er vårt ansvar, som enkelt menneske, mamma, pappa, søster, lærer, tante eller nabo og være bevisste, ikke bare på at det eksisterer, men på at vi lar være å være en av de som mobber. 

Det er på tide at en holdning som bygger på at “Haters Gonna Hate” omformuleres til at hatere burde holde kjeft. 

Følg meg gjerne: 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: Martinehalvs

 

// Marty

 

12 kommentarer

12 thoughts on “Hatere burde holde kjeft

  1. Bloggere burde skrive dagbok og slutte å opptre i asviser. dere er ikke journalister, og nå er dere mot ytringsfrihet også. Skal dere smøre fjesene deres utover allesteder, uten at noen har bedt om det, kommer dere til å oppleve misunnelse og stygge kommentarer når dere får suksess. Bare se på Trump.
    Uten disse “haterne” hadde dere heller ikke hatt motsetningen, så Deal With It.

  2. “Hatere bør holde kjeft” , skrivet ett naut . Det er kun autoritære ledere og venstrevridde idioter som ber andre holde kjeft , fordi de ikke tåler å høre noen kritikk mot det de selv mener … Alle skal i utgangspunktet få uttale seg , hetsing er en annen ting , og må aksepteres av de som ikke har samme meninger som de . Tåler en ikke å høre andres meninger , om de er sterkt uenige med deg , må en slutte å mene noe selv . Liker en ikke noe får en ta kommentarene som de er .. En kan ikke be folk holde kjeft om de er uenige ….

  3. “Mennesker med samme etternavn som deg fortjener ikke å leve”…
    Vet du hva, le! Le av dem..det er jo så latterlig at man må lure litt på hvordan hjernen deres fungerer. Eller ikke fungerer…
    For 15-20 år siden pleide man si på chattekanaler at enkelte der hadde kun to hjerneceller, og at den ene satt i rullestol og ble trillet av den andre mellom de to hjernehalvdelene. Andre fikk høre at de kun hadde en eneste hjernecelle som gikk på trinse mellom høyre og venstre hjernehalvdel.
    Det kan jo være tilfelle? 🙂
    Jeg er altfor gammel til å gidde og la meg såre av hetsing. Det er helst dere unge som må trene litt på å takle det på en slik måte at det preller av. Unge har ikke like tykk hud som oss gamlinger, men det kommer med tiden. Klarer du å se hvor latterlige hetserne er og hvor små mennesker det er, så er du på god vei. Det er kanskje en form for hetsing, det også, men havner i kategorien ” psykisk selvforsvar”. Du behøver jo ikke skrive _alt_ du tenker om noen så… 🙂

  4. Ja, vi burde alle sitte i en ring å synge Kumbaya og være snille og enige med hverandre.
    Kritikk må ikke forekomme!
    Blomsterenger og bomullskyer!

  5. Jupps er inne på noe viktig, her:
    Folk gjør jo stort sett sine egne valg om hvor mye de vil reagere på drittkjeft –
    enten det er på nettet eller på gata.
    Med mindre vi later som om vi er viljeløse roboter, så bestemmer vi jo selv
    hva vi velger å gjøre, i de fleste situasjoner.
    Det er kanskje en menneskerett å kunne bli sur,
    men mye bedre å le av dummngene,
    enn å pukke på denne tvilsomme retten.

  6. Oh my lord, de menneskene (hvis de i det hele tatt er det) som har skrevet det til deg er virkelig ikke klare i hodet. Jeg håper du kan ha tenkt det samme. De har ingen grunn til å skrive det de gjør til deg, og det gjør meg frustrert. Alt du skriver her på bloggen hver dag, beviser jo bare åssen fin jente du er Martine. Jeg er virkelig fan av hele deg. Du inspirerer meg så sinnsykt mye og det vil jeg du skal fortsette med, ved å gjøre akkurat det du gjør. De skrøplingene med de umenneskelige kommentarene knekker vi til slutt.

  7. Slik dette blir beskrevet, kan jeg se for meg at en del av disse meldingene balanserer på grensen til det straffbare. Blant annet er bemerkningen om “å ikke fortjene å leve”, utvilsomt hatpreget, men grenser opp mot trusler. At enkelte skal forsvare truende og hatefulle bemerkninger rettet mot enkeltpersoner, under påskudd av ytringsfrihet, blir bare tåpelig. Ytringsfriheten er retten til å kunne uttrykke politiske/religiøst motiverte meninger uavhengig av om disse er i samsvar med flertallet. Å krenke enkeltmennesker har ingenting med ytringsfrihet å gjøre, men med mobbing.

  8. Klart folk skal ha lov til å hate. Og de skal også ha lov til å uttale seg. Men ytringer som “løgnaktige hore” og “du fortjener ikke å leve” kan man ikke komme med. For det første er det ikke sant for det neste er det hets, og løgn og hets er ikke greit.
    Ytringer som “jeg skal sørge for at du holder kjeft” er trusler og skal anmeldes, de fortjener fengselsstraff.
    Ut over det er min klare oppfatning at sterke ytringer skal fremmes under fullt navn, hvis ikke sier man i utgangspunktet at man ikke tør å stå for ytringene sine og da har de ingen verdi. Bloggere blogger vanligvis under fullt navn, så de er endel av den viktige samfunnsdebatten, mens nett troll derimot, skriver aldri under med eget navn og burde således utestenges fra debatten.
    Men dette er jo bare min mening, andre har selvsagt lov å mene noe annet.

  9. Gjeesp.. Jo mer bloggere, politikere og andre forståsegpåere skriver om dette, jo morsomere synes troll og haters det er å holde på. Dere tror dere bidrar og utretter noe, men heller bare bensin på bålet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *