Dyrebart privilegium

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

I dag har vært en tung dag, og det hender. Jeg prøver å fortelle meg selv at det er sånn av og til, samtidig som det føles sikkelig urettferdig og feil. På dårlige dager føler jeg meg ofte alene, helt alene. Ikke alene i den fortsand at jeg ikke har mennesker rundt meg, men at jeg er den eneste i verden som har det sånn. At jeg er den eneste som har det dårlig. Jeg vet at det ikke er sånn, til tross for at jeg ikke tror på meg selv når jeg sier det. For hva definerer dårlige dager? 

Jeg kom over ett blogginnlegg skrevet av en annen blogger der hun ramset opp 10 ting som fikk det til å klikke for henne. Jeg vet at det dummeste jeg kan gjøre på dårlige dager er å utsette meg selv for andres selvrealisering og andres perfekte liv. Jeg vet at det går inn på meg, at det gjør dager som i dag enda litt hardere. Et av disse punktene gikk ut på at hun alltid glemte noe når hun reiste, og at hun ble så oppgitt. På hvilken som helst annen dag, hadde jeg kanskje funnet meg enig, men ikke i dag. I dag vil jeg ikke finne meg enig, fordi jeg i dag har blitt påmint at det finnes verre ting enn å glemme noe når du skal ut å reise, og at jeg, og vi er for dårlig til å faktisk nyte det som faktisk er. Personlig er jeg altfor dårlig til å kritisere og fokusere på hva jeg har glemt, fremfor hva jeg faktisk har. 
Et av de andre punktene omhandlet hennes misnøyde meg kollektivtransport, og igjen, på dager som idag skjønner jeg faktisk hvor heldig jeg er og vi er, som i det hele tatt har tilbudet. Akkurat som jeg aldri ville funnet på å irritere meg over at søsteren min “terroriserte” meg med meldinger. Punktet som traff meg mest i dag handlet om at hun mislikte når hun ikke hadde rene truser. Du kan jo lure på hvorfor. 

Stakkars bloggeren som får gå gjennom mitt kaos, fordi jeg har en dårlig dag. Men det er rart hvordan vi enkelte dager kan skrive en liste over ting vi ikke liker, mens vi andre dager er takknemlige for å være i live, for å våkne og for å se menneskene vi møter hver eneste dag. Jeg har en sånn dag i dag. En dag der jeg setter pris på alt. Jeg er glad for at jeg ikke har en liste over ting jeg ikke liker, og for at disse punktene ikke er med på definere hva som gir meg en dårlig dag. 

I dag er faktisk alt et dyrebart privilegium. 

// Marty

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *