Utføringen av fraværsgrensen svikter

Categories Tanker 💭

I år er det innført fraværsgrense på videregående skole og det har vært mange delte meninger rundt hvorvidt dette er gunstig eller ei. Jeg har prøvd å være positiv, jeg har prøvd å tenke at dette er til elever sitt beste og at det er en selvfølge å forvente at de som velger å gå på videregående skal være tilstede. Men jeg kjenner at oppfattelsen min nå er svært kritisk, og at jeg får fler og fler spørsmål for hver dag som går. Jeg stiller spørsmål når en videregående elev i utgangspunktet skal ha fraværsvarsel i gym etter å ha vært borte fra en gymtime på 90 minutter. Jeg kunne ønske at jeg kunne holde meg positiv, men jeg sliter med det, og jeg tror i utgangspunktet at tanken er god, men at det er gjennomføringen som svikter. Jeg tror praksisen og løsningen vil bringe med seg kortvarig lykke og jeg har faktisk ikke tro på at løsningen vil vare. 

For kjære politiker. 

Jeg er enig at man skal være på skolen, og at man står fritt til å velge det selv, akkurat på samme måte som du har valgt å være politiker. Men jeg er avhengig av å ha videregående på CV-en min, så jeg også en dag kan velge hva jeg har lyst til å bli. Jeg forstår at du forsøker å finne en løsning, men jeg tror du har tatt litt feil denne gangen. Jeg er nemlig 18 år, og du er mye eldre enn meg. Forskjellen er at jeg fortsatt er skoleelev og at du gikk ut fra skolen for mange år siden. Jeg påpeker dette fordi jeg kjenner på følelsene, jeg opplever og jeg vet hvordan det er, og det gjør faktisk ikke du. Du har sikkert opplevd å være forkjølet en dag, kanskje du har vært sikkelig dårlig pågrunn av menstrasjonssmerter eller at du har fått omgangssyken? Du er jo bare ett menneske du også, selvom du har makt og bestemmer. Jeg har opplevd alt dette, og det tror jeg veldig mange andre også har. Men du slipper vel kanskje å dra til legen for å få en lapp på at du har vondt i magen, er forkjølet eller at du kastet opp for tre dager siden, og det gjør nemlig ikke jeg. Jeg vet ikke hvor ofte du er hos legen, men jeg drar kun til legen hvis jeg må. 

Jeg føler et behov for å stå opp og skrike ut, fordi utføringen deres delvis svikter. Planen deres er god, men det er flere av argumentene deres jeg ikke kjøper. Jeg kjøper blant annet ikke argumentet mot å fjerne skulkerne. Jeg kjøper det ikke fordi jeg ser og tror mange av skulkerne nå detter ut, og fordi jeg er redd for at klasseskillet blir enda større. Jeg er redd for de som sliter psykisk, de som har andre drømmer og de som ikke fikser A4 samfunnet vi er i ferd med å bygge sklir enda lenger ut. Men dette rammer ikke bare de, dette rammer alle – også de såkalte flinke. For alle må dra til legen, bruke en halv dag på det og betale for ting vi aldri ellers hadde brukt tid på. Jeg tror dette nødvendigvis dette bare er dårlig, men jeg tror at måten det gjøres på er feil. Jeg støtter ikke fridager fordi man har mulighet og ikke gidder, men jeg støtter migrene og kanskje av og til dårlige dager. 

Jeg klarer ikke støtte dere, og husk at det er lov å endre seg. Det er lov å innrømme at man har tatt feil, og det mener jeg at dere har denne gangen. Hvor mange av oss må egentlig sette ned foten? 

Jeg sier igjen at jeg er enig i at det er frivillig, at jeg er enig i at man skal være tilstede – men det finnes tilfeller, og det tror jeg du vet. Jeg tror vi må lytte til de som faktisk er rammet, fremfor at eksperter, politikere og to generasjoner over vår egen uttaler seg om hva de mener er rett. Jeg skjønner at det er lett å sitte på kontoret å bestemme slike ting, men den dagen det er din datter, din søster, din bror eller din nevø, så er det du som må bruke en halv dag, hel dag eller uke på å tørke spy, trøste, dra til legen eller være tilstede – for ingen har noen garanti, og det har vel ikke du heller og heller ikke jeg. 

 


 

Følg meg gjerne på:

Facebook HER

Instagram HER

Snapchat: Martinehalvs

– Marty
 

8 kommentarer

8 thoughts on “Utføringen av fraværsgrensen svikter

  1. Jeg er veldig uenig med deg, men det er nå en sak. Jeg ville bare påpeke en feil du har i innlegget ditt – det at politikerne ikke vet hvordan dette oppleves. 10% fraværsgrense har vært i mange, mange år. Den var i full sving når politikerne og våre foreldre gikk på skolen, og den hadde veldig positiv effekt. Den ble avskaffet for noen år siden, og nå gjeninnført. Det er greit at du sjekker opp sånne ting, hvis ikke blir logosen i det du skriver helt forsømt.

  2. Innspill fra en som jobber på legekontor. Unødvendig bruk av ressurser, tid og penger at man må komme til legen for hver minste ting. Det opptar tiden til de som er mer alvorlig syke og har mer behov for timen. Omgangssyke er dessuten så smittsomt at det vil vi gjerne holde unna venterom og kontor for å stoppe smittekjeden. Hvis alle med omgangssyke skulle dratt til legen hver gang blir det en evig smittespiral som aldri stopper. Og hvis alle elever må til legen på kort varsel hver gang de er i dårlig form vil det oppta svært mye av legenes kapasitet og timer. Mer venting på venterommet hos legen blir det nok også med så mange akuttimer. Ja til x antall dager med egenmelding akkurat som det er i arbeidslivet.

  3. Helt enig! Selv går jeg vg2, og hadde en del fravær i fjor. Jeg var enten syk eller så var jeg helt utmattet og følte rett og slett ikke for å dra på skolen! Det syns jeg er helt greit, så lenge det ikke blir en fast rutine. Dette skoleåret har jeg vært på skolen hver eneste dag, og hver eneste time, selv om jeg er syk. Faktisk så syk at jeg ikke egentlig orker å dra på skolen. Så syk at jeg egentlig ikke orker å gjøre noe som helst. Jeg har ikke spist siden onsdag, og i timene ligger jeg bare på pulten, kaldsvetter, skjelver og prøver å få med meg noe, helt forgjeves. Jeg husker ingenting fra de siste skoledagene. Lærere har komt bort til meg og spurt om det går bra. Jeg svarer nei. Vanligvis kunne de gjort noe med det, de kunne sagt at jeg skulle gå hjem, og at jeg får godkjent fravær. Alt jeg kan gjøre nå er å ta meg en paracet eller 10. I dag tidlig følte jeg virkelig ikke for å dra på skolen, hodet hamret, halsen gjorde vondt, feberen målte 40.7 og alt gikk rundt. Men likevel må man sitte på skolebenken, selv om man egentlig skulle holdt senga.
    Jeg får selvsagt godkjent fravær dersom jeg drar til legen. Men det er to problemer med det. For det første så koster det penger. Noen har foreldre som kan betale det, andre ikke. Jeg er blant de som ikke bor hos foreldrene mine, dermed må jeg betale selv. De pengene jeg i grunn må bruke på legetimer er penger jeg ikke har, men det løses med problem nr 2, som er at det ikke er en eneste legetime ledig. Kapasiteten er sprengt og legetimene blir brukt opp av folk som har litt vondt i hodet eller magen, eller har litt feber. Noe man vanligvis ikke går til legen for, og vanligvis kunne man bare sendt en melding til kontaktlærer så hadde det ordnet seg, men ikke nå lenger. Helt ærlig syns jeg man kan gå på skolen dersom man har litt vondt i hodet, vondt i magen eller litt feber, jeg syns at ungdommen i dag er litt for lett hjemme fra skolen. Om man ikke føler seg helt 100%, så er det lov å gå på skolen likevel. Jeg hadde som regel at jeg skulle på skolen uansett, med unntak om jeg spydde eller hadde feber på over 39. Men det at ungdom blir tvunget til å sitte på skolebenken når man ikke orker, det syns jeg rett og slett ikke noe om. Jeg syns det kan være bra med fraværsregel, men fraværsregelen som er lagd i dag, svikter desverrepå flere områder

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *