Burkiniprat

Categories Tanker 💭

I sommer har jeg brukt bikini, og jeg har brukt bikini fordi bikini har føltes rett for meg. Nå leser jeg artikler om den såkalte burkinien, og jeg må innrømme at jeg blir ganske nysgjerrig på hva dette er. Jeg blir nysgjerrig fordi enkelte høylytt påpeker at de vil gjøre burkini forbudt, fordi enkelte mener det er en selvfølge at det skal brukes og at noen skriver at de som bruker burkini burde brennes.  Ironisk nok, er det vel sånn vår verden har blitt. Jeg tror jo de aller fleste av oss er enige om at vi veldig ofte er uenige. Men jeg ønsker allikevel og stille noen spørsmål, fordi jeg ikke alltid forstår, og fordi jeg ikke er en stor fan av å brenne folk fordi de velger å ha på seg noe annet enn meg. 

Fordi:

  1. Jeg kan egentlig ikke forstå problemet med en burkini. Jeg ser i utgangspunktet på dette plagget som en våtdrakt, og for mitt vedkommende betyr det egentlig ingenting hvordan jeg i utgangspunktet ser på det i det hele tatt. For jeg mener jo egentlig at kvinner skal få bære akkurat det de vil på stranden, på byen eller hjemme. For jeg kan ikke la meg provosere av mannen som glemte å smøre seg på sydenferie og som bader med t-shorte. Jeg kan jo velge å la meg provosere og tro at han gjør det fordi han tror på noe annet enn meg, men jeg velger å tro at det rett og slett at det er det beste fra han.
     
  2. Når vi er inne på at kvinner skal få bruke akkurat det de vil på stranden, byen og hjemme så mener jeg det. Jeg mener at de som ønsker å bruke burkini på religiøst grunnlag, ikke kan påpeke at jeg ønsker å bruke noe annet enn dem. For jeg tror vi må ha litt gjensidig respekt for hverandre og at vi faktisk må huske på at vi ikke alltid kan bli enig. For jeg skal, som jeg tror de fleste er enig i, få gå i akkurat hva jeg vil, uten å bli trakassert, voldtatt eller sett ned på. Så jeg mener jo at de som vil bruke burkini, skal få bruke det, men at de da faktisk må ha forståelse for at jeg ikke ønsker det samme som de, og at jeg vil sprade rundt med min helårskropp i ført en bikini i stedet, (jeg vil ikke bli brent jeg heller – husk at dette går begge veier). 
    For jeg har vel ingen mindre, eller større rett til å ikke bli trakassert på grunnlag av hva jeg har på meg, enn hva en kvinne i burkini har?

     
  3. Vi diskuterer jo stadigvekk denne forbanna kroppen. Jeg mener jo at det vanvittig trist at det blant annet er et så stort press hos mange på det å ha svømmegym. Jeg mener jo da, at hvis burkini gjør at enkelte føler det mer bekvemt  å delta, så er jo det fantastisk! Jeg mener jo at det er veldig trist at svømmegym er så vanskelig for mange, ikke det at det er tema nå, men: Ungen din har ikke større rett til å være slem mot andre verken fordi han er iført badebukse, hun har badedrakt fra Nelly eller fordi hun har på seg burkini – Kropp er kropp, og det er ditt ansvar og bringe dette budskapet. Uansett… 
     
  4. Det siste punktet mitt er faktisk ganske seriøst. Det er ikke det at jeg ikke mener at det over her er seriøst nok, men. Til syvende og sist, så snakker vi jo om religion her. Vi snakker om trosforskjeller, forskjellige meninger og vi ytrer oss. Det hender jeg av og til er redd for hvilken vei ting vil gå, og hvor uenige det faktisk er mulig å bli. Men jeg mener faktisk at vi må akseptere hverandres religioner, på lik linje som vi aksepterer at vi er forskjellige. Jeg vil påpeke at jeg ikke syntes kvinner skal bruke burkini hvis de ikke ønsker det selv, og jeg syntes heller ikke kvinner skal trenge å bruke sykkelbukse under klærne, hvis ikke de ønsker det selv. Jeg tror det også er viktig og ta og gi.  For jeg syntes ikke noen religion skal kritisere andre, hvert fall ikke utenfor religionen, og heller ikke i, noen for legning, utseende eller meninger. For jeg mener vi skal gi denne burkinien en sjangs, akkurat som jeg mener vi burde gi homofili en sjangs og jeg mener egentlig jeg bare burde ta meg en bolle hvis noe av dette plager meg:

    – For burkini, homo eller tjukk – Gud har vel skapt oss alle? 

 

Følg meg på:

Facebook HER 

Instagram HER 

 

– Marty

3 kommentarer

3 thoughts on “Burkiniprat

  1. Hei, Jeg er for frie valg, så hvis en person ønsker å bruke burkini så burde det være lov. Det er jo ikke det som er problemet at noen har lyst til dette, men det at andre vil at muslimske kvinner og barn skal bruke dette. De pålegger dem dette, hvis ikke så får de ikke bade. Da er det jo lett å tenke at det er bedre at de bader med dette enn at de ikke bader i det hele tatt. Men det er det ikke, fordi da blir det normalt å bruke dette plagget. Staten Norge må sette krav til kvinners og barns frihet til å velge. Det er ikke lenge siden kvinner i Norge badet med klærne på, vil vi virkelig tilbake ditt. Kvinner i Iran brukte olabukse og det var uvanlig med hodeplagg i 1977 og tidligere, helt til noen fanatikere fikk makten.

  2. endelig har noen forstått problemet, endelig kan jeg si at noen har forstått hva det innebærer å være et menneske. som du sier (Jeg tror det også er viktig og ta og gi), dette må være en slags slogan. Ingen forstår det men alle vil være riktig alle vil ha det de mener er riktig. verden ble ikke skapt på den måten folk tenker på. ikke enig med alt men dette her (Gud har vel skapt oss alle)?HATS OFF TO YOU !

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *