Typisk norsk å være slem

Categories Blogg

Hei du! Ja du, vær så snill å ta deg to minutter på denne deilig søndagen til å lese. Ja, for jeg snakker til både deg som er fyllesyk etter den obligatoriske feiringen natt til 1.mai, du som var tidlig oppe med barna og du som akkurat våknet. Ja, og selvfølgelig dere andre. 

Denne er til alle som tar førstemann inn på bussen om morgningen, for å krige seg inn, og få ett av de tre ledige setene. 

Denne er til alle som plasserer sekken sitt ved siden av seg, istedet for å la noen andre få sitte. 

Denne er til alle som elsker andres nederlag. 

Jeg vet at vi alle er klar over at det hver dag mobbes. At det hver dag sies noe slemt, noe krenkende og upassende. Men, det er vel sånn det er. Dette et slags tabu. Det er et slags tabu, fordi vi ikke innrømmer den interne mobbingen vi driver med. Vi snakker ikke om den, vi stryker den med hårene og lar den gå. 

Den norske mobbekulturen er ekstrem. For vi snakker nedlatende om hun på jobben som lykkes, vi snakker stygt om de som tjener mye penger, og vi snakker enda styggere om de som tjener lite. Vi ler av de som feiler, og fryder oss over det. Vi gosser oss, og gleder oss – på andres bekostning.
Og om dette er mobbing? JA, selvfølgelig er dette mobbing. En slags akseptert mobbing. For vi stusser ikke over det når mamma forteller om hun som har lagt på seg på spinninga, og når pappa forteller om han jævla idioten som jobber på matbutikken, han som verken ser ut eller kan prate norsk. Eller jo, mulig vi stusser – men vi setter ikke ned foten. Vi aksepterer det, og lar det gå – gang på gang. 

Jeg hørte under fredagens Senkveld politiker Torbjørn Røe Isaksen si noe fint. Nemlig at vi alle skal ha en nulltoleranse for antall døde i trafikken, men at vi ikke tror vi kan ha dette på mobbing. Men hvorfor kan vi ikke ha en nulltoleranse på mobbing, når vi ønsker å få til det i trafikken? 

I trafikken tar vi hensyn, kjører pent og er oppmerksomme, for å unngå farlige situasjoner.

Hvorfor kan vi ikke i samfunnet ta hensyn, snakke pent og være oppmerksomme – for å unngå ubehaglige situasjoner? 

Og i trafikken tar vi vel ut de som ikke klarer å oppføre seg?

Jeg forstår at drittslengingen har kommet for å bli, men da må vi slutte å bli så overrasket og forbauset hver gang vi hører skyggehistorier – som er dannet på grunnlag av vår, våre søsken og deres barn mobbing, og drittslenging. 

Kjære forelder, jeg kunne ønske at du turte å snakke til barnet ditt – fremfor å være enig i at “den ungen er jo forfyselig”. 

Kjære barn og unge, jeg kunne ønske du turte å snakke til forelderen din – fremfor å lytte til hvor feit og stor fotballtreneren din har blitt. 

Kjære deg, jeg kunne ønske du turte å stå opp, og vise raushet og respekt – fremfor å dyrke ondskap og en råtten kultur. 

Jeg forsår at dette kanskje er litt seriøst på en søndag, og at det er litt mer interessant å lese om elsykler og skatteparadis, paradise og om hvordan du kan gjøre svenskehandelen fra sofakroken og at du som leser hater tilsnakk på samme måte som meg…
Men innerst inne, så har jeg lyst til å be deg skjerpe deg. 


 

Følg meg gjerne på Facebook HER

og Instagram HER 

 

– Marty 

 

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Typisk norsk å være slem

  1. Sykt bra skrevet! Er glad noen endelig tok opp dette temaet! Jeg er så lei av sånne mennesker

  2. Utrolig bra skrevet og noe eg blir så sint som det går Ann på her i Norge er at så mange folk rundt meg og ikke minst som eg kjenner klager på at de de er så lei av ting som jobbene deres og skolelivet
    Ja skolelivet der kan eg si at det har ikke bare vært bra for alle inkludert meg for eg opplevde ett helvette med mobbing, men å klage på at jobbene er så kjedelige også videre…
    Synes eg er helt merkelig, folk i Norge tar jo det som en selvfølge omtrent at alle folk har jobb
    Eg ble født under ekstreme forhold i Brasil og vil si det med hjertet på hånden at det e fa** meg ikke noe selvfølge å ha jobb også videre…
    Mine foreldrene strevde hver dag med å skaffe mat og diverse ting og det sier jo litt at ting er ikke selvfølge
    Også når det kommer til mat så kaster vi enorme mengder med mat her i landet
    Og det skal liksom være helt greit?
    Eg synes neppe det er greit å laste så mye mat

  3. Fantastisk flott at flere av mine undersåtter sprer det gode ord om at alle må være snille med hverandre. Da hadde verden vært et mye bedre sted! Mange valg i livet – jeg velger som regel å være snill gutt. Klart, jeg kan sikkert oppfattes som slem når jeg kritiserer toppbloggere, men vettu hva, det er konstruktiv kritikk, noe alle trenger. Du trenger ikke noe kritikk ser jeg for her var det en fin blogg, keep up the good work og ha en fin dag videre da!
    XoXo+Klem
    EventyrFredrik og alle vennene hans.

  4. Vi kan ikke gjøre stort anna enn å bare prøve å greie oss selv. Verden er ikke perfekt og aldri vil den bli det.
    Likevel fins det flotte folk å beundre. Det vil alltid finnes de som greier å lage bråk alene i et mørkt rom. Treffer et godt menneske en slik så dras denne med ned.
    Grunnregel: Det er synd i menneskene. Det er bare å tilgi. Alle har sitt å stri med. Dåren vil vise seg.

  5. Der det står “nordmenn”, kan du like godt skrive franskmenn, amerikanere, kinesere, hvem som helst. For i andre land er folk akkurat like glade i å karakterisere sine landsmenn som her. Og det er alltid andre det er noe galt med. Aldri en selv. For man er jo så snill og god at det halve kunne vært nok, og de andre så fæle og slemme. Det er et typisk menneskelig trekk.

  6. Veldig bra skrevet og viktig å tenke over.
    Dessverre ser man jo også denne hensynsløsheten daglig ute i trafikken, for det er alltid noen som ikke kan vise omtanke og respekt.
    Da er det som du sier, viktig å kunne stå opp og i mot mengden blant de som ikke gjør det, for å ikke bli en del av de selv.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *