Kjære Mamma til Michelle

Categories Blogg
Kjære Mamma til Michelle

Jeg tror ikke folk rakker på deg fordi du er en dårlig mamma, men fordi du er mamma. 

Jeg tror folk syntes det er rart, fordi det ikke er så normalt i vårt land, i vår kultur. Du er 19 år, og er gravid med ditt tredje barn, med tredje mann. Det er klart vi stusser. Du er vanvittig heldig som har de økonomiske rammene som du har, for de aller færreste av oss hadde hatt det. Det er dårlig av folk å rakke ned på deg og kritisere deg for å være en dårlig mor, for hvem av oss kan egentlig påsta dette? Jeg tror du er en god mor jeg. Jeg tror du gir barna dine det de trenger, det de ønsker og det de behøver. Men du må huske på det at du velger å stå frem på den måten du gjør. Du velger å stikke nesa frem å si: Hei, jeg er annerledes. For du er annerledes, og annerledes er ok. Det er et valg. Men når du velger å stå frem slik du gjør, så velger du også å la oss se deg, dømme deg og danne ett inntrykk av deg – og vi nordmenn elsker sånne som deg; og det er kanskje derfor du har råd til å være gravid med ditt tredje barn, bo alene i et hus og ha de rammene du har? 

Du er heldig, kjære Mamma til Michelle. Du har velskapte barn. Du ser flott ut. Du lykkes. Du skiller deg ut. Du er tøff. Du er modig. Du er vel klar over at folk ikke liker sånne som deg? Vi søker etter det perfekte kjære Mamma til Michelle, og når vi ser deg traske på stranden, lykkelig og brun, kan vel det gjøre det minste mammahjerte sjalu? 

Jeg misunner deg ikke – men at jeg har repsekt for ditt mot. 

Så kjære nordmenn, vi som klager, vi som klikker, vi som snakker og vi som rakker; det er hennes valg, hennes avgjørelser, hennes liv, hennes barn og hennes business – også er det vi som leser, vi som klikker, vi som dømmer og vi som elsker. 

___

Følg meg gjerne på Facebook her

og Instagram her 

 

– Marty

21 kommentarer

21 thoughts on “Kjære Mamma til Michelle

  1. Så bra skrevet, jeg pleier ofte å si at alt kommer av misunnelse, så enkelt er det faktisk 🙂 vi har så lite å klage over og bekymre oss over i norge at vi har lstt det heller gå ut over medmenneske rundt oss i samfunnet. Håper den utviklingen etterhvert endrer seg 🙂

  2. Enig! Mens verden nærmest faller sammen omkring oss, er folk utrolig mye mer fokuserte på hvor mange unger Anna Rasmussen setter til jorden, og hvem hun velger å unnfange dem med. Så lenge hun klarer å brødfø ungene, gi dem kjærlighet og omsorg, så bør folk holde seg for gode for å fyre av kraftsalver som “dårlig mor” og det som verre er. Det er ikke greit, verken ovenfor henne eller barna hennes.

  3. Veldig bra skrevet!
    Meen, en ting jeg må rette litt på å det er at det var veldig normalt før å få barn i en alder av 16 å ha opp til flere barn før en alder av 25, det har alltid vært normalt, det er bare i dag så har vi sosiale medier der vi kan følge med på dem som er veldig unge med barn og føgle deres opplevelser og meininger! 🙂
    Men veldig bra skrevet, håper du ikke ser dette som kritikk, men bare ment for dem som kun sprer hat mot unge mødre! 🙂

  4. Så utrolig bra skrevet!! Hun gjør det bra og fortjener skryt – dessverre er det flere som bruker folk som er annerledes for styrke seg selv og sin selvtillit. Det er kvalmt.

  5. Bra skrevet. En annen ting det er vi som gjør dem rike. Det er våre nyskjerrige klikk og skepsis som gjør at dem kan fortsette.

  6. Det kan vel ikke kanskje ha noe å gjøre med måten hun deler barna på, og påstår at Michelle synes det er kjempegøy å velger ut bilder, når Anna sier at Michelle blir redd når folk kjenner henne igjen på gaten? Jeg syns man skal kunne kritisere måten Anna deler barna sine på bloggen, for ingen av barna hennes skjønner jo faktisk hva en blogg er. Der ligger forskjellen fra f. eks barneskuespillere – de “gjemmer” seg bak en rolle og privatlivet blir ikke offentliggjort, men her deler Anna det meste, f. eks reaksjonen på hvordan Michelle reagerer når hun blir storesøster…? Det er ikke naturlig, eller normalt å dele dette med mange tusen mennesker. Fra et psykologisk perspektiv er det mye man kan tolke utifra dette.
    Det er idiotisk å kritisere henne for at hun har tre barn når hun er 19 år, det er hennes sak, men å stille spørsmål og ha kritisk tenkning er utrolig viktig (ikke drittsnakk, men konstruktivt!) – for alle er nok ikke sjalu. Jeg syns Anna virker som en søt og grei jente, ikke minst god mor, men kritisk tenkning er noe vi aldri må ta for gitt (nettroll og lignende kan derimot gå og legge seg). 🙂

  7. Så utrolig fint innlegg! Veldig bra skrevet 🙂 Jeg er helt enig med deg!
    Har konkurranse på bloggen min idag. Sjekk den gjerne ut 🙂
    Ha en fortsatt fin søndag <3

  8. Jeg tror folk har sluttet å rakke ned på henne fordi hun er mamma. Nå rakker folk ned på hun fordi bloggen har blitt bare clickbait. Fordi hun har sluttet med den bra bloggingen hun hadde på gang før, og bare lurer folk med clickbait, ikke rart folk går lei da.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *