Til de kule gutta.

Categories Blogg

Hei du gutt. Du som er så sinnsykt kul, du som er så kul at du må le av andre, du som er så kul at du går med hevet hode forbi de som trenger en hånd og du som er så kul at du ler av sånne som meg, sånne som prøver å sette ord på ting du er livredd for og ting som skjer deg også. 

Jeg sitter på elixia. Jeg ser meg rundt på alle menneskene som hver og en er inne i sin egen lille boble. Jeg ser gutta, de som jobber knallhardt, de som ser seg selv i speilet, de som har konkurranse om å løfte tyngst og de som er der for å klarne tankene sine. Også tenker jeg på alle de som ikke er der.

Presset mot kvinner er en kontinuerlig debatt, en uttalt bekymring i samfunnet, noe som snakkes om hver dag. Men menn presses også, de bare snakker ikke om det. Det burde de. Menn, og gutter, de presses vel like hardt. Det er vel bare det at det er tabu å fortelle om det, det er tabu å snakke om det. Gutter og menn lever under ett enormt press de også, dere gutter og menn, dere gjør vel det? Jeg nekter å tro at det kun er vi jentene som sliter, kun vi jentene som ligger våkne om natta og kun vi jentene som drar på elixia for å gjøre det vi kan for å se bra ut. 

Hva med gutta?
Mens jenta på bakerste rad i klassen, hun anorektikeren som ikke blir slank nok, blir megarektikeren aldri stor nok. Megareksi er et forholdsvis nytt ord i norsk sammenheng. De mest typiske «symptomene» er dårlig selvbilde, livredd for å ikke være stor og sterk nok, bruker uvanlig mye tid på trening og spising ? gjerne i form av forskjellige dietter. Det er vel kanskje en grunn til at anabole steroider er like enkelt å få tak i på gata som tobakk. 

Jeg sier ikke at gutta pålegges å slite, og at dette gjelder alle. Jeg snakker egentlig ikke til de gutta som tør å si de sliter, de man vet sliter, jeg snakker til de tøffe gutta, gutta som ler av sånne man vet sliter. Er du aldri liten og sliten du? Er du aldri sint og frustrert på verden, aldri lei av at du må stille på fest og prestere hver bidige helg? Blir du ikke sliten av å måtte ha en ny fet historie og dele meg gutta? Er du ikke sliten av å måtte være så jævelig kul hele tiden? Jeg blir sliten jeg, av og i det hele tatt tenke på hvordan du egentlig har det inne i deg jeg. Når du kommer hjem, legger deg, leser litt på prøven du kanskje har sagt du driter i, hvordan føler du deg da? Føler du deg bra da? Som en ekte mann kanskje? 

 


– Marty

 

11 kommentarer

11 thoughts on “Til de kule gutta.

  1. Bra!! Endelig noen som sier det høyt! Seffølgelig må det være et press på de kule gutta også!
    Ta jerne en titt på min nyoppstartede blogg
    -Linda-

  2. Hei Martine
    Det du sier er rett, såklart har guttene også et press på seg? Det vet jo alle? Det gjelder både de kule og de ”mindre” kule. Syntes du skal være litt forsiktig med dine eksempler på hvordan gutter har et såpass stort press på seg når du ikke engang er i vår situasjon, når du er jente og samtidig ikke har særlig kompetanse til å fordype deg innenfor dette ”emnet”. Vil bare si at det blir feil å si noe slikt når du er en jente som selv er med i en Serie som tar fatt på 7 Jenters meninger om hvordan de egentlig lever livet og har det.

  3. Marius: Hei Marius. Det er ikke det jeg prøver å få frem. Jeg prøver å få frem at det ikke er et fokus på hvordan dere gutter har det. Jeg skriver at jeg ser dere og lurer på hvordan dere egentlig har det, ikke at jeg vet hvordan dere har det. Jeg viser til noen fakta, ikke til personlige erfaringer. Jeg er med i en serie som viser 7 forskjellige jenters liv, og neste gang kanskje det blir dere gutta, for hvordan dere har det burde ikke være ett slik tabu som det er i dag 🙂
    – Martine

  4. Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til? at gutter også har dårlig selvbilde? Man trenger hverken å ha studert nanoteknologi eller rakettforskning for å forstå det. Jeg synes du er veldig direkte og smålig spydige i din gravende utspørring til oss gutter. Helt tragisk faktisk hvor gravende du er. Hva er din konklusjon? Hvor vil du med dette? Virker jo som at du også sliter med å være så “jævla kul” hele tiden. Start med deg selv. Jeg føler forresten at du disser megareksi. Du skriver: “er du “liten” og sliten du+”. Kan du forstå at problemet med megareksi er at folk føler seg “liten”, da hjelper det vel ikke at du understreker det så sykt?
    Du prøver å stå frem som et forbilde virker det som, men du gjør det motsatte. Sorry.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *