Jeg er sykt perfekt

Categories Blogg

Jeg er sykt perfekt. 

Du er 1.80 cm høy. Eller nei, nå juger jeg. Du er 1.78 cm høy. Du har blå øyne og langt blondt hår. Du er flink på skolen, og jobber så godt du kan. Du trener godt over 7 dager i uka og du har en jobb du trives i ved siden av. Du har en kjæreste som er helt super og en familie du er veldig glad i. Du har mange venner og du trives på alle dine arenaer. Du har tusenvis av følgere på instagram og du viser ditt perfekte liv med delikate bilder der hver eneste dag. Du har haugevis av fine klær og du har alt du trenger. 

Så kjære Martine, kjære meg, hvorfor er ikke jeg lykkelig? Hva er det å være lykkelig? Jeg streber sånn etter det, og når mine venninner beskriver hva lykke må være, så har jeg jo faktisk alt. Jeg har alt som skal til for å være lykkelig, har jeg ikke? Det er vel mer det at det å være flink på skolen og jobbe så godt jeg kan er ganske slitsomt. Det er vel mer det at å trene godt over 7 dager i uka er ganske slitsomt. Det er vel det at det å jobbe ved siden av er ganske slitsomt. Det er vel det at både kjæresten og familien jeg er så glad i skal følges opp og at det skal pleies. Det er vel det at jeg sjeldent har tid til overs til å være sammen med vennene mine, og at det er slitsomt å ta de fine bildene av mitt perfekte liv til instagram. Og alle de fine klærne? Ja, de er både dyre og jeg foretrekker jo aller helst å gå i treningsbuksa hele tiden. 

Jeg vet da søren jeg dere. Men hva er egentlig det perfekte, og hva er det å være lykkelig? Jeg vet hvertfall at jeg ikke er perfekt, og jo, jeg kan være lykkelig fra tid til annen. Men lykken varer da ikke evig. 

Hva definerer vi som perfekt? Er det å være perfekt å ha kritt hvite tenner, er det å ha en stram og trent kropp, er det å ha en fast og fin rumpe eller er det å kun få seksere på skolen? Teller vi med personligheten når vi definerer perfekt? Hvorfor vil vi egentlig være perfekte, hva er det perfekte og hvor i helvette finner vi det perfekte? 

Er perfekt å få en god jobb? Er det å være perfekt når man har en god økonomi eller når man kan reise til syden? Er det perfekt når man har et stort hus med havutsikt? 

Hvis du kan svare meg på alle disse spørsmålene, så vil jeg gjerne slå av en prat. Jeg tviler på at du klarer det, jeg klarer det hvertfall ikke. Så da kan vi vel kanskje bli enige om at perfekt ikke eksisterer da dere? Jeg tror ikke det perfekte finnes der ute, vi er bare mennesker du og jeg, så hvorfor stever vi etter noe som ikke finnes?

 Det er jo noe med det at det finnes rotter i huset med havutsikt, og alle mennesker tørker seg når de er ferdig på do, så vi er vel alle bare mennesker med en drøm som ikke finnes? 

 

Utrolig hvor bra en puls på 200 kan se ut.

 

– Marty 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Jeg er sykt perfekt

  1. Wow! Du tar opp så sykt gode poeng! Jeg er helt enig i det du skriver!! Er så stolt, jeg!! STÅ PÅ🤘🏼

  2. Man er sin egen lykkes smed. Er man ikke lykkelig, så prøv å forandre på noe da vel. Ta kontroll. Tør heller å være litt tøff, og ikke alltid så “perfekt”. Du er flink, Martine. Men man trenger ikke være så himla flink hele tiden.

  3. Jeg tror man kan tenke at man ikke er lykkelig, fordi man streber etter noe mer. Det betyr ikke nødvendigvis at du ikke er lykkelig, da spesielt når du har en så flott familie og fin kjæreste og gode venner som støttespillere rundt deg. Det ligger mer i det at (tror jeg da) man har et mål for seg selv, en fremtidsplan om hvor man vil være og gjerne når man vil nå det målet, og når man da ikke når det målet innen en viss tid føler man seg ikke bra nok. Man føler man mister kontroll og at hardt arbeid er forgjeves. Du trener mye, du studerer hardt og vips er den dagen over. Man er kanskje sliten og man ser ikke helt hvordan alt skal gå som planlagt. Dette er bare meg som synser, men det er i hvert fall slik jeg ofte føler det. Man ser hvordan noen på samme alder oppnår ditt og datt mens jeg foreløpig står på stedet hvil. Men en ting har jeg lært: “Det ender alltid godt for dem som virkelig jobber for det, og som virkelig ønsker det”. Det er krevende å oppnå gode resultater i arbeidslivet, skolelivet og idrettslivet. Men man kan om man vil, man må bare ikke “forvente” at det skal skje over natten. La tiden gå sin gang – restituer kroppen. Du er ung. Du er talentfull. Du er vakker. Du er flink nok som du er. Masse lykke til. Jeg er sikker på at du blir å se på landslaget en dag 🙂

  4. Liker bloggen din! Men, litt konstruktiv kritikk – språket ditt er veldig ensidig. Hva med å variere innleggene dine litt mer? Det går forresten ikke ann å trene “godt over 7 dager i uken” fordi det er bare syv dager i uken. Syv ganger derimot 😉

  5. Jeg er 179 cm høy og sliter med det! Skulle alltid ønske jeg var 9 cm lavere enn det 🙁 Det er det jeg sliter mest med på meg. Skulle ønske jeg kunne være fornøyd med det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *