Jeg er en dropout.

Categories Blogg

Hei kjære politiker. Jeg har noen spørsmål til deg, noe jeg egentlig har ganske ofte om regler og ting. 

Fraværsgrensen skal innføres fra skoleåret 2016/2017, og innebærer at elever som har mer enn ti prosent fravær i et fag ikke får halvårskarakter eller standpunktkarakter i faget. Denne fraværsgrenser blir innført for at fraværprosenten skal gå ned i norske skoler (videregående). Jeg kan ikke alle fakta, men jeg stusser allikevel og stiller følgende spørsmål: 10 % fraværsgrense. Hva om jeg får influensa og blir liggende rett ut i en uke? Jo, jeg vil tro en legeerklæring telles og ikke gjelder for disse ti dagene, men med at jeg tar med tid til å dra til legen betyr det at fraværet mitt blir enda høyere, i og med at det tar den tiden det tar. 

Dette er jo kanskje ett eksempel, og ja, kall meg gjerne sær, for jeg skjønner baktanken med dette, og jeg skjønner alvoret med fravær. Men jeg frykter at prosenten av alle som dropper ut fra videregående vil øke, betrakelig. Hva med de som virkelig sliter? De som opplever en livskrise som man faktisk ikke kan noe for? De som ikke skjønner hvordan de skal makte og fullføre videregående. Jeg snakker ikke om de som skulker, men om de som sliter eller de som er akkurat som deg og meg, de som mister noen i familien, de som blir liggende med omgangssyken, de som møter veggen? Skal ikke vi kunne fullføre vi da? Skal vi straffes for dette? 
Jeg er redd for å skrive noe feil, i frykt for å tråkke noen på tærne, men kjære politiker, jeg har så mange spørsmål. Jeg er klar over at tilstedeværelse er viktig, men absolutt alle forteller meg at helsa kommer først. Det er bra det stilles krav til oss, men jeg vet ikke, jeg er redd den ene prosenten går ned og at den andre går opp. Jeg tror nemlig at de som dropper ikke misliker det å komme på skolen og være der, jeg tror det er mer det at de faktisk ikke takler det.

Det er synd, for tar vi ikke videregående – da kan det vel ikke bli noe av oss. Og jeg kan ikke garantere at jeg ikke blir en dropout. 

– Marty

18 kommentarer

18 thoughts on “Jeg er en dropout.

  1. Kult at du tar opp dette Martine. Er et helt håpløst tiltak, og ingen tør og si noe!?!?! Politikerne tenker ikke på de som sliter….. Det er et veldig samfunnsproblem…. Kanskje en politiker leser bloggen din

  2. Jeg er heeelt enig med deg Martine! Kjempe bra skrevet av en tøff og modig jente! Stå på videre med skrivingen, gleder meg bare mer og mer til neste innlegg!

  3. SKIKKELIG kul blogg assa, blogging er så kult og ikke taper i det hele tatt. respekt til deg som er tøff og modig. hilsen fan nr1

  4. Kan du skrive et lø innlegg om racism brur? du skriver drit bra og er viktig for det fucked up samfunnet i nogre man..

  5. Hei Martine, helt fantastisk innlegg. Jeg får rett og slett tårer i øynene av å lese bloggen din. Du er en person med et fantastisk stort hjerte og jeg blir så glad hver gang jeg leser. Fortsett å stå på Martine, ingenting kan stoppe deg i skrivingen din og husk på: Jeg støtter deg no matter what!! Hilsen Henrik, går i klassen til kjæresten din 😀

  6. “Mobbing er ikke bra
    Mobbing er slemt. Ikke mobb andre. Si ifra når du ser noen bli mobbet.”
    Selvom dette kanskje ikke har noe med akkurat dette innlegget å gjøre, så hadde du et veldig fint innlegg om blogg her om dagen. Fortsett martine, godt noen sier ifra!

  7. Det er bra at du tar opp dette men tross alt så er det sånn det var til og med 2009 og jeg mener at de som har en livs krise eller lignende har det vanskelig men allikevel så skal det godt Gjøres og ha 36 timers fravær I norsk det er de andre fagene som gym osv som er verre men poenget blir det har blitt gjort før og jeg tror ikke at denne generasjonen er noe svakere enn forrige. Uansett utrolig bra blogg du har her fortsett med det.

  8. Hei Martine. Videregående skole er ikke et krav, det er et tilbud. Og da må det være lov til å stille krav. Majoriteten av lærere i den videregående skolen sier de har vanskelig for å sette karakter på elever med høyere fravær enn 10% i det enkelte fag og jeg synes faktisk at det er bra at politikerne tar lærerne på alvor. Hvis du sliter fortjener du hjelp. Det går an å slite selvom man har en snitt på over 5 og fraværet reflekterer ofte dette. Med en fraværsgrense tror jeg de som sliter i større grad blir sett og henvises til psykolog eller lege. Er du syk? Så får du legeerklæring. Sliter du psykisk? Legeerklæring. Har du det vanskelig hjemme? Ja så får du godkjent fravær om det er grunnlag for det. Det går på udokumentert fravær. Det vil si unnasluntring, skulking, “forsovelse” osv. Vi er født med sølvskje i munnen og puter under armene. Staten bruker 100 tusener bare på deg! Da synes jeg staten og skolen skal sette krav til at du også tar del i undervisningen.

  9. Du politiker i kommentarfeltet. Jeg er gravid. Har lege erklæring jeg får ikke tilrettelegging i gym å jeg får ikke fri for å gå til kontroller til legen ….. Og jo videregående er et krav.et krav om å få jobb….. Mange som stryker pga skolen nekter å tilrettelegge….

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *