Seriøst folkens?!

Categories Tanker 💭

Akkurat nå sitter jeg hjemme i sofaen. Jeg har akkurat lest om Johannes på 17 år som har blitt grovt hetset av andre ungdommer i sosiale medier og jeg er helt stum. Jeg har felt noen tårer og jeg er forbanna, men mest av alt så er jeg drittlei. 

Jeg er lei av folk som tror at de er noe bedre enn andre, jeg er lei av folk som tillater seg å sjikanere, hetse og true andre og jeg er lei av folk som oppfører seg som dritt. For ja, du er ikke noe annet enn en dritt når du ber noen om å ta livet av seg fordi de ser ut på en viss måte, fordi du er uenig i noe eller fordi du selv mener at det er greit. 

Herregud folkens! Hvordan er det vi ønsker å ha det a? Hvem er det vi ønsker å være? Hvorfor i alle dager gjør vi det?

Sitter vi på bussen på vei hjem og finner ut av vi skal be noen om å ta livet av seg? Sitter vi i sofaen sånn som meg og finner ut at vi skal skrive til en annen at denne personen er stygg? Jeg kan faktisk ikke fatte og begripe det og vet vi egentlig hva vi driver med? 

Hva når personen du hetser og mobber over internett tar livet av seg? Hva når denne personen ikke orker mer? Hva skal du gjøre da? Har du da klart det du ønsker? Har du oppnådd målet ditt? Skal du gå resten av livet ditt og vite at du var grunnen? Eller, mente du det ikke sånn? Eller, var det aldri det du ville at skulle skje? 

Kjære foreldre som oppfostrer drittunger som tillater seg å skrive dritt til andre på nett, kjære foreldre som uten å tenke dere om snakker dritt om kona til sjefen og kjære foreldre som slenger ut dritt i landets kommentarfelt: 

Kan dere være så greie og lukke opp øya? Se opp fra telefonene deres? Dra en tur hjem fra jobbreisen, slå hånda i bordet og ta ansvar? Kan dere stikke hodet ut av dere egen navle? Ungen din kan være en drittunge uten at du vet det, ungen din kan være en mobber, ungen din kan være en av de som ber en annen om å henge seg, mens du svarer på livsviktige jobbmail, drikker vin med gode venner på hyttetur og er på spinning. Barna deres har det fra et sted og jeg syntes det er skikkelig kjipt hvis min generasjon skal oppfostres til at det er greit å be noen om å ta livet av seg og at det er helt greit å skrive stygge ting til hverandre. 

Vær så snill. Lær barna deres om empati, om å se verdien i alle type mennesker og om å være ålreite. Det krever nemlig så lite. 

Dere må slutte å snakke stygt om hun feite kollegaen på jobben, dere må slutte å kalle naboen for en dritt og dere må slutte å sende signaler om at det er helt greit å mobbe og sjikanere noen fordi de er annerledes, fordi du er uenig eller fordi du selv føler deg bedre. 

Og du. Du vet aldri hvem som jobber i barnehagen der hvor barna dine skal gå, du vet aldri hvem som blir sjefen din og du vet aldri hvem som skal utføre den livsviktige operasjonen du blir så uheldig å måtte gå gjennom. Det burde ikke ha noe å si, men er du villig til å ta sjansen? Er du villig til å oppføre deg som en dritt? 

Del gjerne. 

Facebook HER – Instagram Martinehalv – Snapchat Martinehalvs

// Marty

2 kommentarer

2 thoughts on “Seriøst folkens?!

  1. Ja mobbing er så grusomt.
    Jeg husker godt når min datter gikk på B.barneskole og der lærte de at de skulle være høfflige og greie mot lærere og sine medelever.
    Jeg tror ikke at det var så mye av mobbing på den tiden….synd at det ikke ble et fag av det og mobbingen ble bare mer og mer normalt….
    Da min yngste ble slått i garderoben og læreren bare klapper mobberen på skulderen å sier at -nei ,du må ikke slå…kan du si unskyld .. skulle dette være en lærer som tok saken i rett hånd?NEI!!
    Læreren gadd ikke å fortelle meg hva som hadde skjedd før jeg snakket med noen andre.
    Kommer barnet ditt hjem med en blåveis rundt øyet så må man våkne.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *