Hvorfor har jeg ikke lyst på sex?

Categories Tanker 💭

I går kom jeg over et spørsmål i en gruppe på Facebook. Spørsmålet handlet om sexlyst og ble stilt av en dame som sa at hun tidvis overhode ikke hadde lyst på sex. Tilbakemeldingene på innlegget var blandet, for noen mente at det aldri hadde skjedd dem (selvom jeg har vanskelig for å tro dem) og andre kunne skrive under på at de var helt normalt. Inkludert meg sjæl. 

For til tross for at jeg føler at de aller fleste rundt meg er seksuelle guder, så viser det seg at det kanskje ikke helt stemmer… Og at det er behov for å prate om det. 

Personlig så føler jeg at det er en forventing til at man alltid skal ha lyst på sex, egentlig både som dame og som mann. Det tulles med sex, det skrives om sex og det vises frem sex. Og til tross for at sex er noe av det mest naturlige i verden, så føler jeg at det er altfor mange sider av det som vi ikke snakker om. Og det syntes jeg er så synd!

Jeg må ærlig innrømme jeg etter å ha kommet over spørsmålet brukte lang tid på å søke rundt, lese og prøve å finne frem til noen gode svar på hvorfor det er sånn. Men de aller fleste artiklene var enten “sånn tenner du han igjen” eller “derfor vil han ikke ligge med deg”. Nærmest som at det var en forventing til at menn alltid er på hugget, og at vi kvinner er problemet. Men, det er kanskje sånne artikler som selger? Jeg vet ikke. 

Men, etter mye leting kom jeg faktisk over en god liste, så hvis du har samme spørsmål som meg så kan du jo lese disse punktene:

– Biologi: – Graviditet er en potensielt truende tilstand for kvinner – de blir utsatte, og kan ikke komme seg så raskt unna “farer” som ellers. Menn derimot, kan alltid – biologisk sett – tillate seg å ha sex når det skulle være. 

– Forholdets betydning: Lysten hos kvinner oppstår i og med forholdet, mens for menns del oppstår lysten i og med sex. Hvis ikke kvinner flest opplever gode samtaler og samhørighet, ønsker de heller ikke å ha sex, hevder flere av ekspertene.

– Hormonelle forhold: Hormonelle forandringer som følger med graviditet, amming og som oppstår i tiden rundt overgangsalderen kan føre til at sexlysten blir mindre. Skjedetørrhet, som ofte skyldes at kroppens østrogennivå blir lavere, kan både føre til at det blir smertefullt å ha sex og at lysten i stor grad forsvinner.

– Overganger og stress: Forandringer i kvinners livssituasjon, ikke minst den som følger med en barnefødsel – kan føre til at kvinner får mindre lyst på sex. Mange kvinner opplever at årene med småbarn fungerer som en “lysttyv”. Andre bekymringer som vanskelig jobbsituasjon eller dårlig økonomi, spiller også inn.

For eksempel….

Eller så kan det rett og slett skyldes at man har en dårlig dag, at hodet ikke er interessert eller at man rett og slett ikke føler for det. 

Jeg prøver å se på det litt sånn at sexlyst er som alle andre lyster. Noen dager er man keen på å sex, noen dager er man keen på å løpe seg en tur og noen ganger er man keen på salat til lunsj. Alt ettersom… Jeg prøver også å fortelle meg selv at det ikke er så veldig unormalt… Selv om det av og til føles sånn. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

2 kommentarer

2 thoughts on “Hvorfor har jeg ikke lyst på sex?

  1. Du er så flink å skrive, Martine:) Ikke noe tema er for kleint. Fortsett med det. Klem, Ann-Kristin

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *