“På lørdag ble jeg presset til å sende nakenbilder”

Categories Tanker 💭

Half naked girl photographed themselves on the phone
Licensed from: diy13 / yayimages.com

“På lørdag ble jeg presset til å sende nakenbilder”. Meldingen tikket inn i går kveld. En jente på 15 år sendte meg melding på Snapchat der hun skrev at hun ikke visste hva hun skulle gjøre. Hun hadde ikke vært på skolen hele uken og hun var ikke sikker på om hun orket å leve mer. Grunnen var at hun på lørdag hadde fått melding fra en fyr på 22 år. Denne fyren hadde sagt at han satt på nakenbilder av henne og at hvis hun ikke sendte flere så kom han til å spre de han allerede hadde. 

Jeg spurte jenta om hun hadde fortalt det til noen, og hun sa at hun ikke hadde gjort det og at hun heller aldri kom til å gjøre det. 

Når jeg spurte hvorfor hun ikke ville si det til noen sa hun at alle på skolen allerede syntes at hun var en hore og at foreldrene garantert kom til å bli sinte. 

Og jeg blir egentlig bare trist… 

For det første så må vi slutte å stemple jenter som horer for hva de gjør, hva de blir utsatt for og hvordan de ser ut. At en jente på 15 år er avbildet uten klær gjør henne ikke til en hore, men til et offer. Og hva med å heller legge fokuset på at en 22 år gammel mann har presset en 15 år gammel jente til å sende nakenbilder av seg selv? Som faktisk er en straffbar handling? 

Også er vi avhengige av at landets foreldre våkner opp! Jeg savner foreldre som tør å snakke om temaer som dette og foreldre som har en så åpen dialog med barna sine at barna kan varsle om slike hendelser eller henvendelser. Jeg er dessverre redd mange foreldre ser på det som en skam, og at det derfor ikke skal snakkes om. Men hvilke signaler sendes egentlig til barna når man sier det? Man forhindrer ingenting ved å tie. 

Jeg er bare en blogger, og hvis jeg skal være helt ærlig så blir jeg egentlig ganske trist over at jenter heller vil snakke med meg enn foreldrene sine. 

Landets foreldre er nødt til å forstå at deres barn kan være en av de som sender “nudes” på Snapchat eller at deres barn presser andre til å gjøre det. Landets foreldre er nødt til å forså at deres barn kan være en av de som sender bilde av rumpa si for å få den bedømt av noen eldre gutter eller at barna deres kan sende lettkledde bilder i bytte mot tjenester. Landets foreldre må tørre å prate med barna sine, og forstå at det også kan gjelde dem. 

De må forstå at det handler om kommentarer som at “vis at du liker meg med å sende et bilde da” eller “hvis jeg sender til deg så må du sende til meg”. For hvis disse bildene tas og hvis de havner på avveie kan det få fatale konsekvenser. De kan havne i en bunke med overgrepsmateriale og de kan ødelegge et helt liv – Og hvis man som forelder er villig til å risikere det ved å la være å ha en åpen dialog om det, så syntes jeg det er vanvittig skremmende. 

De må ikke bli sinte, sette på seg skylapper og være så forbanna naive! 

På lørdag ble en 15 år gammel jente presset til å sende nakenbilder. Disse nakenbildene spres nå rundt på nettet. Og hvem tar egentlig ansvaret? 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *