Før og etterbilde av puppene… Eller?

Categories Tanker 💭

Dette er eksempler på tilbud jeg har fått. 

La meg si det en gang for alle: Reklame for kosmetisk kirurgi er ikke greit – Under noen omstendigheter. Og det er på tide at noen går inn og lager tydelige regler. Før det går ordentlig galt. 

Nå som Vixen Awards snart går av stabelen har det blitt ekstra diskutert etter at Ulrikke Falch blant annet gikk ut å sa: 

“Flere som er nominert i Vixen Influencer Awards fremmer et usunt utseendefokus, et ekstremt forbruk og halvt gjennomtenkte budskap om psykisk helse og plastisk kirurgi. Det er ikke beundringsverdig.”

Noen av oss bloggere, influencere, kjendiser og TV-profiler er de verste til å reklamere for å endre på seg selv og til å lage et urealistisk bilde av livet, og det er vi nødt til å slutte med. For hver gang vi presser rumpa vår opp i kameraet, legger ut bilder av våre nye pupper og deler ut rabattkoder i hytt og pine er vi for det første med på å sende dårlige signaler, men vi er også med på å legge muligheter i hendene på våre følgere. De vi er forbilder for. 

Fordi det å blogge er morro, men ikke på bekostning av andre. 

I utgangspunktet har ikke utseende eller hva noen av landets bloggere velger å gjøre med seg selv noe med noen ting å gjøre, men når man velger å fronte utseendeforandringer og kosmetisk kirurgi, og i tillegg gjøre det til en inntektskilde er det ikke lenger greit. Og man burde hvert fall ikke lønnes med en pris, for den gode og inspirerende jobben man gjør. 

For jobben til oss bloggere er å være inspirerende, morsomme, kreative, kritiske, tullete og engasjerte, men jeg finner det svært lite inspirerende med tips til hvilken størrelse man burde ha på leppene. 

Man trenger ikke å trykke på mange knapper før man har googlet seg frem til hvor man kan gjøre leppene sine større, nesa smalere og midjen tynnere. Er man ekstra (u)heldig dukker det også opp en anbefaling fra en blogger som har vært på det samme stedet. 

Du må ikke misforstå meg, og det handler overhode ikke å fremme meg selv som noe bedre. Det handler om å sette fokus på noe jeg anser som et stort samfunnsproblem. For at unge jenter og gutter er mer fokusert på hvordan rumpa deres ser ut eller hvor godt sixpacken syntes ut, fremfor at de er glade, sosiale eller sover godt om natten, da mener jeg at det er et samfunnsproblem. 

På mange måter er også vi bloggere et resultat av samfunnet, for vi blir daglig påmint om hva som er feil med oss og hva vi kan gjøre for å bli enda litt penere. Og skjønnhetsindustrien kaster seg på og slenger tilbud i fangene våre over en lav sko, og ja, jeg forstår at det er fristende. Samtidig som media ser muligheter til å hente noen ekstra klikk på bloggere som har operert rumpa. 

For når MammatilMichelle har operert puppene sine og legger ut før og etterbilde, klikker vi som rakker’n og media inviterer oss til det. 

Edit: Ekstremt mange unge er sårbare i møte med reklame om utseendeforandringer og det eksisterer et enormt utseendepress i dagens samfunn. Jeg vil på ingen måte være en fanebærer til at unge jenter skal oppfordres til å endre på sitt eget utseende, ei eller legge mulighetene i hendene på dem – Derfor har jeg bevisst takket nei til alle disse tilbudene. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

6 kommentarer

6 thoughts on “Før og etterbilde av puppene… Eller?

  1. Jeg er så GLAD i deg, jeg vil gråte og gi deg en stor klem! Jeg er så lei av å se bloggere fraskrive seg alt av ansvar for dette skjønnhetspresset samtidig som de legger ut de nye leppene sine, de nye puppene og den nye rumpa på bloggen.. for vet disse bloggerne at jeg elsket å ha små pupper før de reklamerte for hvor babes de var med de store? Vet de at jeg tenkte at magen min og rumpa mi var fin før jeg så hvor mange som sa de var perfekte når de la ut disse bildene? HELDIGVIS har jeg lært at puppene mine ikke betyr mer enn personligheten min og smilet & gleden jeg har. Takk for at du sier nei til alt dette og tar et oppgjør – du snakker for de fleste av oss lesere når du hever stemmen som dette <3

  2. Hei.
    Jeg leste en repotasje hvor det ble fremstilt at du var for plus size modeller.
    Stemmer det at du synes det er bra at det blir mer av dette ?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *