Hvorfor skal vi ikke bruke pels?

Categories Tanker 💭

Regjeringen har nettopp sagt at de vil foreta en styrt avvikling av pelsdyrnæringen innen 2025, og det er JAGGU på tide. 

En av grunnene til at jeg ikke lenger kjøper pels er fordi det ikke under noen omstendigheter lenger er trendy – Og at jeg nærmest ville følt meg dum hvis jeg skulle gått på gata med pels. Men, hovedgrunnen er hvordan dyrene blir behandlet.

Etter at regjeringen la frem at de ville ha slutt på pelsdyrnæringen innen 2025 var det mange som lurte på hvorfor de skulle slutte med pels i landets kommentarfelt, og jeg har forsøkt å ramse opp 9 gode grunner til hvorfor vi ikke skal bruke pels: 

1. Pels er ikke nødvendig. Vi lever i 2018 og det er ingen mennesker i verken varme eller kalde strøk som oppriktig behøver å ha et dyrelik hengende rundt halsen. Det finnes så mange andre gode, varme, lettere og ikke minst miljøvennlige alternativer til pels!

2. Det er dyremishandling. Det er ingen hemmelighet at svært mange dyr på pelsfarmer ikke har det bra. 

3. Det foregår også dyremishandling på sertifiserte farmer… Og jeg tror nærmest det er umulig å drive en pelsfarm der man behandler alle dyrene med verdighet – Og det er en god grunn til å bare droppe hele greia. 

4. Norge kan vise vei internasjonalt. Vi i Norge kan faktisk vise vei og ta en viktig rolle i å forby pels. Når Norge legger ned sin pelsnæring forhindrer det forhåpentligvis oppblomstring av pelsdyroppdrett i utlandet. 

5. Det er utrendy! Ekte pels er skikkelig ut hvis vi skal snakke mote, og faktisk har flere av de store motehusene valgt å slutte og produsere ekte pels. Gucci er en av de 👏🏻 

6. Pels er miljøskadelig. Ifølge Dyrevernalliansen markedsfører pelsindustrien seg som miljøvennlig, mens pels faktisk forurenser hele fire ganger mer enn fuskepels, og syv ganger mer enn ull. 

7. Det er ikke fint. Og hvis man syntes det er fint, så har man faktisk blitt SÅ dyktige til å produsere fuskepels at det ikke finnes noen gode grunner til å kjøpe vanlig pels fremfor fuskepels. Spør meg så skal jeg gi deg tips til noen som er dyktige! 

8. Kultur er ingen unnskyldning. «Jeg kommer nordfra og der bruker alle pels – Og det har vi alltid gjort». Ehm? Så man skal dilte etter alle andre? Skal man støtte opp under denne næringen kun fordi alle andre bruker det? Er det ikke da virkelig på tide å slutte med det? 

9. Se på bildet under, for meg er egentlig det en god nok grunn i seg selv. 

Cute fox sleeping
Licensed from: leungchopan / yayimages.com

Det er faktisk ikke kult å representere dyremishandling og jeg syntes det er på tide at vi setter ned foten og står opp for dyrene. 

Pels kler dyr – Ikke mennesker. 

Facebook HER – Instagram Martinehalv – Snapchat Martinehalvs
Stem gjerne på meg på til Vixen Influencer Awards HER (3 kategorier) 

// Marty

7 kommentarer

7 thoughts on “Hvorfor skal vi ikke bruke pels?

  1. Har delt dette glade budskapet på bloggen selv i kveld, og er å glad for at flere gjør det <3 for ENDELIG så ser vi lyset i den jævlig mørke tunellen!
    Det finnes ikke en eneste god grunn til å bruke pels - og det er nok for meg 😀

  2. Hei, veldig enig i poengene dine her! Men hva mener du om å bruke skinn? Som å ha sko i skinn, vesker eller hansker osv. Det går jo nogenlunde for det samme, bortsett fra at hårene er barbert av:)
    klem

  3. Anonym: Hei! Takk for hyggelig kommentar <3 Selv er det lenge siden jeg har gått og kjøpt skinn. Jeg eier en skinnbukse, som forøvrig nesten aldri blir brukt og er kjøpt for 5 år siden og jeg eier et par ordentlige vesker. Jeg må ærlig innrømme at jeg først nå det siste året har fått øynene opp for industrien, og det er jeg evig takknemlig for! Klem tilbake 🙂

  4. Skjønner veldig godt at du er skeptisk til pelsdyr i Norge, men det er det faktisk lite grunn til. Her i Norge er det veldig strenge regler, og kriterier for hvordan dette skal gjøres at det går veldig fint. Desverre er det alltid noen som ødelegger ryktet til de som driver bra ved å behandle noen dårlig, men det er viktig å skille på at det ikke gjelder alle, og det er noe som skjer i alle miljøer. Og det er veldig synd at folk ikke er åpne for å ta vare på norske varer, for om du drar til pelsdyr industrier i andre land, du skal ikke langt engang, så er kravene få og dyremishandlingen så stor.
    Om det skulle gå at resten av industrien legges ned, så er jeg helt enig med deg. Men det kommer til å ta lang tid og er ikke sannsylig den dag i dag. Så derfor er det kjempe synd at norske pelsdyr farmer som faktisk driver ordentlig må legges ned!
    Du burde ta en tur til en pelsdyr går engang 🙂 Veldig lærerik 🙂
    Klem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *