Dette er bare tull om fyllesyke!

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Jeg er ikke akkurat kongen av fyllesyke, ettersom jeg nærmest aldri drikker alkohol. Men, jeg er derimot selvskreven ekspert på hva som bare er tull om fyllesyke, og jeg har fått mye kunnskap gjennom at jeg har drevet med idrett i mange år – Men jeg elsker også saker som informerer om “tull rundt fyllesyke” fordi jeg blant annet elsker å si til de som påstår at smertestillende før sengetid hjelper mot fyllesyke… Og spesielt når jeg er edru og irriterende. 

Ta smertestillende før du legger deg…

Effekten av vanlige smertestillende forsvinner jo etter vanligvis etter fire timer. De færreste planlegger vel mindre enn fire timers søvn etter en fuktig kveld, så dermed har egentlig ikke smertestillende noe effekt. 

Det hjelper å drikke mer…

Noen får det for seg at de skal løse fyllesykeproblemene sine med enda mer alkohol (og kanskje spesielt når man er på sydenferie). Men det sier seg vel egentlig selv at det ikke er en god ide, for til tross for at problemene løses der og da, så utsetter man jo bare problemet!

Kaffe er lurt å drikke…

Kaffe dehydrerer faktisk kroppen enda mer enn alkoholen allerede har gjort, det vil si at kaffe i utgangspunktet gjør fyllesyken verre enn nødvendig. Kaffe burde hvert fall ikke inntas hvis du er så heldig å kaste opp gårsdagens morro. 

Du skal ikke blande forskjellige typer alkohol…

Det er mengden som i utgangspunktet slår ut, ikke om du tar et glass vin for også ta deg x-antall øl (i følget studiet) 

Spis pasta (karbohydrater) før du legger deg…

Jeg har alltid lurt litt på dette, og hvorfor folk tenker at det er veldig viktig å hive innpå med mat for å unngå fyllesyke før man legger seg. Det er klart at man skal spise hvis man er sulten, men det er jo faktisk maten man spiser før man begynner å drikke som i utgangspunktet gjør susen. Og, hvis man først drikker så er det faktisk smartere med en tur på Mc Donalds enn å spise “restepasta” fra kjøleskapet. Fett hjelper jo kroppen med å forbrenne alkohol som i utgangspunktet er det eneste man kanskje vil når man er fyllesyk.

Kvinner og menn blir like mye fyllesyke…

Selv om dette irriterer meg litt så viser faktisk en del forskning at kvinner er mer utsatt for fyllesyke enn det menn er. Grunnen er visst at menn har et høyere væskenivå i kroppen og at de derfor tåler alkohol bedre. Ikke det at det er en grunn til å drikke enda mer. 

Vin er det beste alternativet…

Faktisk så inneholder rødvin en syre som heter tannin og denne syren gir visst hodepine til uheldige personer. Ironisk nok er ren sprit, altså for eksempel vodka de tryggeste alternativene for en fin morgendag i følge WebMD

Drikk vann…

Dette stemmer jo faktisk og det er vel kanskje det viktigste og det vet vel alle. 

Jeg er i tipptopp-form og superglad (hehe) og jeg ønsker alle som ikke er det goood bedring 😉

// Marty 

 

3 kommentarer

3 thoughts on “Dette er bare tull om fyllesyke!

  1. Hvor har du desse opplysningene fra? Flere av de er direkte feil. Det eneste som er dokumentert mtp mat og alkohol, er at fet mat kan forsinke alkoholopptaket NÅR du er på fest og drikker, ikke at det hjelper å spise etterpå? (Mulig jeg misforsto det du mente, men jeg leser det som at man heller skal spise fet mat, enn pasta, på slutten av kvelden?)
    om man drikker forskjellige typer alkohol kan også ha noe å si på alkoholnivået og fyllesyken. Drikker man feks ett glass vin, så en pils, vil kulsyren gjøre at man blir fortere berusa enn om man kun drikker vin, og dermed mer fyllesyk. (Ref ole andre sivertsen, som har skrive boka «fylla- fra vors til bakrus». Han skriver også at kvinner IKKE blir mer fyllesyke enn menn, om de har samme promille. Men om en kvinne drikker like mye som en mann, vil hun få mer promille, pga generelt sett mer fettmasse, og mindre muskelmasse enn menn, og dermed blir hun kanskje mer fyllesyk. Men om promillen er det samme, føler ikke kvinnen seg mer fyllesyk..
    Les gjerne artikler der ole andré sivertsen har uttalt seg, da han har masse peiling på temaet 🙂

  2. Er enig i det meste men..
    Jeg og mange andre blir ofte dårlig av å drikke mange ulike drikker iløpet av kvelden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *