Hør da, røyking dreper

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Jeg bor i en blokk, eller leilighetskompleks i Sverige. Alt ettersom. Uansett. Her, i blokka mi bor det alle slags mulige mennesker. Det bor familier, single, kjærstepar, vennepar, ungdommer, barn, katter, hamstre og hunder. I leiligheten min bor det bare meg og kjæresten min, og vi bor i den øverste etasjen. Problemet er at vi ikke akkurat bor i en røykfri blokk. Det vil si, at det røykes hele tiden. Naboene til venstre røyker, naboene til høyre røyker og naboene i etasjen under røyker. Det ikke ikke under noen omstendigheter ulovlig å røyke, men, jeg må ærlig innrømme at det er forbanna irriterende. 

For sengetøyet mitt lukter røyk etter å ha hatt vinduet oppe en natt. 

Sofaen min lukter røyk hvis de sitter på balkongen og jeg har vinduet oppe.

Klærne mine lukter røyk hvis de har hengt til tørk på balkongen. 

Teppene mine lukter røyk hvis de har hengt på lufting.

Du (som røyker) syntes sikkert at det er noe jeg burde finne meg i og at det ikke er min sak, men jeg som ikke røyker syntes egentlig at det er skikkelig ugreit. 

Jeg forsøkte en gang å si ifra til den ene naboen om at det hadde vært fint om de gikk UT, for å røyke. Altså, lenger enn balkongen, men det ble ikke tatt så godt i mot. 

Tidligere i år mistet jeg bestemoren min i lungekreft, og bestemor var en storrøyker i mange år. Det er kanskje en av grunnene til at jeg syntes det er uvitende, teit og lite smart og faktisk røyke, og det er kanskje derfor jeg selv også vil ta avstand.

Etter å ha skiftet sengetøy TRE ganger denne uken fant jeg ut at jeg var nødt til å gjøre noe, så jeg gikk ned på butikken og kjøpte en pakke røyk. Jeg la den på døra til to av naboene (der hun ene er gravid) med følgende hilsen:

Hei! Jeg vet ikke om du har sett bildet på pakka du røyker?

Jeg vil ikke oppleve det. Vil du? Jeg vet hvor vondt det er å miste noen av lungekreft. Gjør du?

Du må gjerne røyke, men la meg, mine, barnet i magen din og kidsa i 2. etasje få slippe.

– Hilsen en som bryr seg

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Hør da, røyking dreper

  1. Jeg er helt enig i at røyking er forferdelig, men du har tydeligvis aldri røyket når du skriver at det er uvitende, teit og lite smart! Dette er snakk om en avhengighet som de aller fleste røykere selv ønsker å bli kvitt!
    Å du har absolutt ingenting med hennes graviditet å gjøre!! Jeg syns rett og slett at det var skikkelig stygt gjort av deg å skriver slikt på en «anonym» lapp. Når du går gravid så får du mye informasjon om hva som skjer med røyking under graviditeten. Jeg har også noen venninner som dessverre ikke klarte å slutte å røyke selv, men som klarte å begrense det til det minimale. De har da både jordmødre og leger som motiverer dem og hjelper dem på veien. Hva vet DU om hvordan din stakkars nabo har det? Jeg regner med at hun sliter med vanvittig dårlig samvittighet for sitt ufødte barn, å så må hun forholde seg til at deg oppi det hele.
    Jeg syns helt ærlig du skylder henne en unnsyldning!!

  2. Skjønner absolutt at dette er irriterende. Men at folk røyker på sin egen veranda burde vel være greit?
    Synes det lappen er totalt unødvendig, da den inneholder 90% nedtalende utsagn, og mest sannsynligvis bare vil bli sett på som irriterende. Om du googler «hersketeknikk» (noe du sikkert har gjort), så ser du at måten du har skrevet lappen på lyser hersketeknikk lang vei. Jeg vet iallefall at dette er hersketeknikk, gjør du?????
    Uansett. Dette er ikke ett problem du burde ta over en lapp. Den voksne måten ville vært å legge igjen en lapp med tlfnr ditt, så kunne du sagt dette personelig.
    Hvorfor i alle dager legger du igjen en anonym lapp? Da får hun/de ikke sjans til å svare for seg.
    Helt helt helt enig i at man IKKE skal røyke når man er gravid. Men at du skal blande deg i saken, og skrive om det på bloggen, gir ikke mening.

  3. Skal folk gå ned og ut av blokka for å røyke??? Vær glad de røyker på balkongen isteden for inne!! Dette var et sprøtt innlegg. Vi må respektere folk i alle former og fasonger snakker du til de grader om! Da må vi også respektere at folk røyker på balkongen sin.
    Nei nå synes jeg du gikk for langt! Flytt på egen gård. Ingen tvinger dg til å bo der vel. Vis litt respekt!

  4. Her synes jeg du har så rett! Om man har en helseskadelig vane så er det på eget ansvar, men man skal virkelig ikke dytte det på andre mennesker. Ble virkelig provosert av den første kommentaren her. Dette er et barn som ikke får nok oksygen i løpet av svangerskapet fordi mor ikke klarer å slutte og røyke. Jeg er helt enig med at man må ha forståelse for at andre har det vanskelig, men dette barnet fortjener ikke økt risiko for å dø. Synes man fortjener å høre det når man er villig til å påføre babyen sin sånt. Moren min har vært storrøyker i mange år, men hun sluttet å røyke i svangerskapet og røyker aldri i nærheten av oss barna.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *