Jeg er kvinne, og jeg har mensen

Categories Tanker 💭

I går ettermiddag satt jeg bak to yngre gutter på bussen. Den ene gutten fortalte at kjæresten hans hadde fått mensen, og at det var så himla ekkelt når hun hadde skiftet bind og kastet det i søpla. Han fortalte at det både luktet og var ekkelt når han selv skulle kaste noe. For ikke å snakke om det dårlige humøret hun ble i når hun hadde mensen. Kompisen var enig. 

Det fikk meg egentlig til å tenke, og jeg googlet i ren nysgjerrighet mensen. Ironisk nok dukket det ikke opp et eneste bilde av mensen. Det dukket kun opp synonymer, ord og mennesker, men ikke et eneste bilde av ordentlig blod før jeg hadde bladd til fingrene mine ikke orket mer. 

Jeg fikk meg derfor til å poste bildet under på Instagram.

Grunnen til at jeg gjorde det er fordi vi aldri ser mensen i en naturlig sammenheng. For jeg lurer på hvorfor vi ikke kan google mensen å få et naturlig inntrykk? Fordi jeg lurer på hvorfor vi aldri kan se mensen på film. Fordi jeg lurer på hvorfor vi aldri kan se mensen i magasiner. Fordi jeg lurer på hvorfor vi aldri ser mensen på TV. Fordi jeg lurer på hvorfor mensen sensureres. 

Jeg lurer på hvorfor mensen, som er så normalt og vanlig blir sensurert fra virkeligheten. 

I mine øyne sensureres kvinnekroppen, det som skjer med den og våre rettigheter. Det sender signaler om at mensen er noe vi aller helst ikke vil se, noe som er flaut og noe vi ikke snakker om. 

For hvorfor i ALLE dager så vi aldri at en av jentene i Gossip Girl hadde mensen? 

Jeg sier ikke at vi skal ha mensen over alt, jeg sier heller ikke at vi skal snakke om det hele tiden eller bli eksponert for bilder hele tiden, men jeg sier at det ikke er annet enn trist at mensen fortsatt anses som noe så hemmelig, tabu og flaut at vi ikke tåler å se det. 

I mine øyne viser denne muligens ubevisste sensureringen hvor viktig det er å fortsette og normalisere mensen og andre tabubelagte temaer.

Bildet av meg viser en helt vanlig kvinne, med mensen. Noe alle kvinner i verden har. Og ja, jeg har dårlige dager på grunn av mensen. Jeg blør gjennom, jeg blir grinete, jeg sutrer mer og jeg klager. Men samtidig så begrenser det meg ikke. For jeg kan danse, jeg kan reise, jeg kan le, jeg kan trene, jeg kan hoppe, jeg kan ha sex, jeg kan jobbe og jeg kan leve. 

Instagramfeeden min består stort sett av nytraktet kaffe, reisemål og lykkelige mennesker. Jeg forstår at et snev av virkeligheten kanskje forstyrrer det perfekte livet. Men noe som er så vanlig fortjener å bli prata om. Faktisk sensurerte Instagram for to år siden bildet til Rupi Kaur når hun la ut en bildeserie om mensen. 

Jeg la ut bildet fordi det skjer. Fordi det er helt normalt. Fordi halvparten av oss opplever det. Fordi det ikke behøver å være flaut. Fordi det ikke burde være tabu. Fordi det er en del av pakka. Fordi det er sånn det er å være kvinne.  

Hvis vi tåler å se bæsjebleier, snørr, fyllespy og fødsler på sosiale medier, tåler vi faktisk å se noe så normalt som mensen også. 

Fordi er er 100 % ekte. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

27 kommentarer

27 thoughts on “Jeg er kvinne, og jeg har mensen

  1. Det er ikke akkurat naturlig å blø igjenom sånn, og det er egt ganske flaut. Det er jo like naturlig som at man skal tiss eller bæsje på seg i sengen, og det er jo ikke spseielt deilig.
    Det hadde vært mer naturlig og legge ut bilde av en blodig tammpong f.eks.

  2. Dette er jo helt naturlig. Jeg har blødd gjennom flere ganger fordi det har vert mye og mer enn jeg kunne tenkt noen ganger. Det er fort gjort. Og man kan faktisk få mensen mens man sover å da merker man ingenting. Jeg får ingen symptomer på når mensen kommer og den kommer å går når den vil for å si det sånn.

  3. Er utorlig kjekt å se at noen faktisk tar det opp. Kan huske da jeg fikk mensen for første gang hvor flau og hvor ekkelt jeg trodde det var, og prøvde å holde det hemmelig fra foreldrene mine i over en uke før jeg klarte å blø gjennom sengetøyet. Tror nok det har mye med at man ikke snakker om det,ikke får høre om det på noen kanaler og så er det det å være den første i vennegjengen. Skulle ønske det var mer fokus på overgangen fra barn til “ungdom” for både jenter og gutter. Kan være like flaut for gutter med stemmeskifte osv. Kjempe bra skrevet Martine!

  4. Til anonym: vi presser ikke ut mensen. Det er ikke en lukkemuskel på plass som gjør at vi kan holde den inne. Det er det faktisk på tiss og bæsj.
    Mensen kommer ikke hver måned kl. 12:00, så man vet ikke når man akkurat får det. Man kan ikke ta inn tampong tidlig heller – det er vondt.
    De aller fleste jenter har hvert fall en gang blødd igjennom. Enten i sengen eller ute. De aller fleste har ikke driti på seg etter spedbarnsalderen.

  5. I en episode på noe som heter degrassi next generation (ungdomsserie), så tar de opp dette i sesong 2, kanskje den er verdt en titt?

  6. Hei! Veldig bra du tar dette opp, for det irriterer meg at det blir sett på ekkelt og unaturlig. Kan skjønne den litt fordi er samme med bæsj og buser, det er naturlig det og men det er ekkelt xD så ja hihi! så desverre blir mensen også det samme, men mensen er ingenting og skamme seg over og at en gutt sier at det er ekkelt det gjør meg dritt sur..da blir man bare mer usikker isforhold til det..

  7. Jeg er enig i at mensen er en like naturlig ting som tiss og bæsj, men jeg mener også det er like privat. Syns ikke noe om å presse mensen opp i feeden til folk, for uansett hvor normalt mensen er så ER det ekkelt. Like ekkelt som bæsj, tiss og snørr.
    At noen umodne gutter på trikken syns mensen er ekkelt er jo litt synd, men den vanlige mannen i gata har nok et litt mer naturlig syn på det. Disse guttene hørtes unge ut?
    Also, dette mensengreiene har vi allerede vært igjennom, dog på en mye finere måte enn dette. Rart det ikke kom opp da du googlet? 🤔

  8. Ikke alle kvinner i verden har mensen nei. Men de fleste.
    Og ja, det er normalt og naturlig og blø igjennom og ha mensen. Veldig bra innlegg! Det bør ikke være flaut å snakke om

  9. Det er naturlig å blø igjennom! Man har ikke kontroll til enhver tid!! Folk som ikke takler dette: GET OVER IT!!! Det er bare blod… Er så dritt lei av at folk synes dette er ekkelt. Har heldigvis en kjæreste som er såpass voksen at han bryr seg ikke i det hele tatt. Vi kan dusje sammen når jeg har mensen, og jeg blør som en gal og han bare “jaja”.

  10. Det mange av dere ikke ser her er at Martine faktisk prøve å gjøre det til et mindre tabubelakt tema. For som sagt, så hørte ho noen gutter baksnakke kor ekkelt det er og eg veit om flere som ikkje klarer å sitte i samme rom og høre “hei, har du en tampong eg har mensen”. Synes selv at mensen ikkje er kjekt og skulle vert foruten, men å blø igjennom og vokne opp i senga at en har låge i ein bloddam har nok fleire jenter opplevd, og at faktisk noen kvinner blør så kraftig at det renner igjennom som tiss er faktisk noe som noen slit med også.
    Synes det er bra at du sett dette på agendaen. Så ein får et virkelighetsbilde av mensen.

  11. Kjøre anonym i første kommentar. DET ER HELT NORMALT! Det er så føkkings normalt å blø igjennom at jeg har faktisk gjort det opptil FLERE ganger. Så om din kone/kjæreste/datter/kvinnelig venn har mensen, og du sier æsj, at de har blødd igjennom tror jeg du må innse et par ting. 1. Det er ikke med vilje. Mensen kan komme uanmeldt når vi ikke har med oss bind/tampong/menskopp. Dette er ikke noe vi kan styre. 2. Det er helt normalt å ha mensen og å blø igjennom i senga er veldig normalt.

  12. Flott med slike innlegg, men det mister dessverre sin effekt når du velger å legge ut bilde i svart/hvitt.

  13. takk for at du tar dette opp! det er helt normalt, og kvinnekroppen burde sluttes å sensureres bare fordi den er mye mer kompleks enn en mannekropp

  14. Siden jeg fikk mensen da var 13 fram til i dag(33 år) har jeg syntes det har vært helt greit å menstruere. Jeg vil faktisk si at det er noe jeg er litt stolt av fordi det for meg er et symbol på fruktbarhet og min kvinnelighet. Kroppen skal ha mensen og kroppen min fungerer som den skal. Men hva prøver man å oppnå med å legge ut bilder at mensen sin i sosiale media? Et bilde tror jeg ikke vil gjøre at folk som synes det er ekkelt vil synes det er mindre ekkelt. Vi må snakke om det og normalisere det på den måten mener jeg. At noen synes det er ekkelt må vi også akseptere, for det er faktisk litt ekkelt selv om det er helt normalt. Det lukter fisk når et brukt bind eller en tampong blir liggende og ulme i søpla,og det kommer innimellom store blodkoagler ut av vagina som kan sjokkere folk som har hatt mensen i mange år. Det er normalt ja, men jeg føler i hvertfall ikke at jeg trenger å eksponere eller snakke med noen om det hvis de synes det er ekkelt. Jeg har sex med mensen fordi jeg og samboeren min synes det går helt fint, men hadde jeg vært sammen med noen som ikke syns noe om det hadde det også gått bra;-)

  15. Selv mener jeg at mensen er like ekkelt som bæsj, tiss, diaré, spy og det som er. Jeg har ikke lyst til å se mensen, bæsj, tiss, diaré eller spy på snap, insta eller Facebook. Skjønner at du mener det er feil, men enkelte ting hører hjemme i do og ikke på Instagram…

  16. Syns dette er bra. Hun jeg var sammen med kunne oppleve dette en gang i blant og hun ble skikkelig irritert over det. Jeg sa bare slapp av, jeg fikser senga. Sånn er kroppen. Det samme med søpla, vi kan ikke endre på kroppen og skal man være lykkelig sammen med sin partner så må man forstå at det er både positive og negative opplevelser med begge parter. Stå på videre!

  17. Når du ser reklame for toalettpapir ser du heller ikke avføring eller tiss på dette. Det betyr ikke at det er tabu, det betyr bare at det er unødvendig å se.
    Dessuten er det få kvinner som i dag menstruerer, de fleste går på hormonell prevensjon og selvom du velger å blø den ene uka er det ikke mens. Fordi det ikke har blitt løslatt et egg fra livmora di. Det er en blødning. noe som ikke er det samme som menstruasjon.
    Det er skremmende å se hvor lite kvinner vet om egen menstruasjon, men det er ikke omverden sin oppgave å opplyse. Det er ditt eget ansvar som kvinne å være nysgjerrig på hva som skjer. Dersom du ikke er det, trenger du ikke få det presset opp i ansiktet.
    Tenk om folk skulle gjort det samme med avføring. Satt opp bilder overalt. Presset på at dette er naturlig.. Det funker ikke..

  18. Jeg synes ikke man kan sammenligne menstruasjon med bæsj og tiss her slik som de gjør over i kommentarfeltet her. Det er ikke det samme. Ja det er naturlig med både bæsj, tiss og menstruasjon, men det er ingen som direkte sier at det er ekkelt å gå på do for å gjøre sitt fornødne. Men det at flere kommenterer til stadighet hvor ekkelt det er at vi kvinner menstruerer, synes jeg er veldig synd! Kvinnekroppen er vakker, og det finnes faktisk ikke noe mer naturlig enn nettopp dette. Få det opp og frem! Det er noe å være stolt av – kroppen vår fungerer!

  19. Trur ikkje mensen blir sensurert i TV, film og i magasin bevist. Trur ikkje dei som skriver manus vurdera å ha med ei mensscene før dei plutselig seie ´nei æsj det kan vi ikkje´. Alle i verden veit ka mensen er, veit korleis det ser ut, og veit at det er naturlig.
    Helsing ei som ligge på sofaen med mensen, men som ikkje har behov for å legge ut et bilde av den blodette trusa mi for å vise verden at det e naturlig, når alle veit det 🙂

  20. Hei, vil anbefale deg og flere å søke opp den svenske youtuberen clara henry på youtube. Hun har tidligere lagt ut masse filmer om mensen, og har også en podcast som også ligger som filmformat om folk med mensen. Hun har også skrevet en bok om det. Just saying 😉

  21. Det er litt ekkelt med mensen offentlig, men det kan skjules litt og det er selvfølgelig helt naturlig ..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *