Jeg kan ikke ta stilling til sex når jeg er 14 år

Categories Tanker 💭

Når jeg var 14 år spilte jeg fotball. Jeg spilte da med jenter som var flere år eldre meg. Noen av dem var til og med ferdig utdannet, lykkelig forelsket og i full jobb. Mens jeg, var 14 år, gikk på ungdomsskolen og hadde akkurat satt Barbiedukkene på et annet rom enn mitt eget. 

Jeg vet ikke om du har hørt om #MeAt14? Du tenker kanskje nå at det er enda en dum kampanje, eller en håpløs, oppmerksomhetssyk hashtag. For er ikke vi damer og jenter litt oppmerksomhetssyke og hysteriske når vi hashtagger og snakker høyt om seksuelle overgrep og om hva som ikke er greit?

Er det ikke ubehagelig?

Jeg håper faktisk det. 

Titusenvis av kvinner og menn har til nå delt hashtaggen som er startet som kritikk mot Fox News’ radiovert Sean Hannity og senatskandidaten Roy Moore. Hashtaggen er startet opp for å sette fokus på seksuell omgang i nedre lavalder etter at det lørdag ble krise i det republikanske partiet etter at Washington Post publiserte en stor artikkel hvor det ble rettet flere grove påstander mot senetatskandidaten Roy Moore. Det ble blant beskrevet i detalj hvordan Moore skal ha forsøkt å innlede seksuelle forhold med opptil fire jenter da de var mellom 14 og 18 år. 

Én av kvinnene hevder også at Moore utsatte henne for overgrep, noe han selv nekter for. 

Nylig twitrer journalist og tidligere TV 2-ansatt Alexander Schau om en rekke hendelser der kvinner opplevde å bli seksuelt trakassert av mannlige kolleger i TV 2. Over 560 000 har bare på Instagram delt #MeToo. For få dager siden fortalte Nora Mørk om at det er spredd private bilder av henne på nett. For noen uker siden spredde noen et nakenbilde av meg. 27.juni i år skrev Haugesund Avis om tre syriske menn som var tiltalt og dømt for å ha voldtatt en 13 år gammel jente ble frifunnet av lagmannsretten.

Lurer du på hvordan alt dette henger sammen?

Det hanger sammen fordi sex, kropp og seksualitet blir misbrukt, tråkket på og gjort narr av. Det henger sammen med at vi har en ekstremt lang vei å gå når det kommer til tiltaler og dom. Det henger sammen med at det skjer seksuell trakassering på norske arbeidsplasser hver eneste dag. Det henger sammen med at det er jenter som ligger med fotballtreneren sin for å få plass på fotballlaget. Det henger sammen med at man kan bli frifunnet for å ha voldtatt en 13 år gammel jente (I Norge). Det henger sammen med at det nakenhet og andres private bilder blir brukt som underholdning. Det henger sammen med at ca. én av ti norske kvinner er voldtatt.

Det henger sammen med at det oppfattes at ting som dette ikke er viktig nok. 

Når jeg var 14 år og jeg spilte fotball ble det av og til tullet med av de eldre jentene når de ikke fikk spilletid at de skulle ta seg en runde meg treneren. Når jeg ble 15 år hadde jeg en håndballvenninne som gjorde akkurat det. 

Jeg hashtagger i dag #MeAt14, på lik linje som jeg hashtaggen #MeToo for noen uker siden. Jeg gjorde det da fordi jeg har opplevd seksuell trakassering, og jeg gjør det nå fordi vi er nødt til å slå et slag. Vi er nødt til å fortsette å ta kampen mot overgrep, seksuell trakassering og diskriminering. 

Ingen 14 åring kan ta stilling til sex. 

Ikke i Norge. Ikke noe annet sted. 

(Og vet du hva? Dette handler ikke om oppmerksomhet eller om hysteri. Dette handler om grenser, rettferdighet og rettigheter. Har du en 14 åring selv kanskje?

#MeAt14

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Jeg kan ikke ta stilling til sex når jeg er 14 år

  1. “Når jeg ble 15 år hadde jeg en håndballvenninne som gjorde akkurat det.” Jeg håper noen sa fra. Selv om jeg har mine tvil. Her hjemme lo vi av foreldrene til en jente som anmeldte kjæresten til jenten, som da var over 18, for å ha sex eller ett seksuelt forhold til kjæresten sin – som var under 16. Det var snakk om måneder til hun ble gammel nok. De hadde vært sammen lenge, i over ett år. Evigheter i den alderen. De hadde kjent hverandre fra de var små. Og han fikk fengselstraff, for å ha sex med kjæresten sin – under lovlig alder. Men det var nettopp det vi ikke forstod. At alderen er der av en grunn. Vi gikk rundt og trodde, i en alder av 16, at det var unormalt at man ikke hadde kysset noen gutter, eller kommet lenger for den del. Vi spurte foreldrene våres om p-piller, i tilfelle situasjonen oppstod og det var greit å gå på noe. Heldigvis sa foreldrene mine nei. Heldigvis ventet jeg til jeg hadde kjæreste, og hadde ikke sex på do på ungdomsskolen. For det var jenter som gjorde nettopp det. Fordi de ikke ville være unormale. Fordi de trodde at det var noe alle gjorde. Tenk deg det: å miste dyden med en gutt på et do på skolen, bare fordi du tror du er unormal.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *