Hvem var gjerningsmannen?

Categories Tanker 💭

Etter at jeg ble overfalt var det noen enkle ting jeg fort bestemte meg for. Det første var at jeg skulle prate om det, uansett. Det andre var at jeg ikke under noen omstendigheter ville prate om gjerningsmannen og det tredje var at jeg skulle reise meg, uansett hvor lang tid det kom til å ta. 

Veldig mange har stilt spørsmål i forbindelse med hvem gjerningsmannen var, og sannheten er at det i mine øyne er uviktig. Misforstå meg rett. Gjerningsmannen er nemlig etter min oppfatning kun relevant for meg og politiet. Så lenge politiet gjør det de kan for å ta den rette, behøver ingen andre enn de nødvendige å vite. Et menneske som befinner seg hundrevis av kilometer unna får heller ingen nytte av å vite hvordan min gjerningsmann så ut. Jeg har nemlig oppfattet spørsmål som “var han muslim”, “han var vel utlending” og “hvilken pakkis var det denne gangen”, som useriøse og nærmest respektløse. 

Gjerningsmannen er nemlig ikke grunnen til at jeg har valgt å prate om det som har hendt med meg. For grunnen til at jeg har valgt å prate om det er fordi jeg syntes temaet er viktig, og fordi vold, uansett omstendigheter er feil. Det er feil om gjerningsmannen er bred, smal, høy, lav, blond, brunette, mørk, lys, norsk, spansk, mann eller kvinne. For det finnes ingen fasit på hvem som tyr til vold, og hvem som ikke gjør det. Kultur og bakgrunn forsvarer heller aldri at noen tyr til vold. 

I mitt tilfelle har jeg aldri møtt gjerningsmannen, men i ekstremt mange tilfeller blir vold begått av noen man kjenner godt eller noen man er glad i. Mange voldsofre tier, både fordi de ikke orker påkjenningen det krever å prate om det, men også fordi de kjenner den som utøver volden. Men sannheten er at vold ikke er en privatsak, men et samfunnsproblem. Et samfunnsproblem som både skal og må prates om. 

Etter at jeg åpnet meg om mitt tilfelle, har jeg fått ekstremt mange henvendelser fra andre ofre i både liknende saker og i andre voldssaker. Jeg er overveldet og sjokkert over hvor mange jeg kjenner som har blitt utsatt for en form for vold, og for min del vitner det bare enda mer om hvor viktig det er å snakke om det. 

Ulike former for vold (i følge politiet):

  • Fysisk 
    (slag, spark, dytting, innesperring, isolering, angrep med ulike gjenstander, kvelertak etc.)
  • Seksuell 
    (seksuelle overgrep eller trusler om seksuelle overgrep)
  • Materiell 
    (knusing, ødeleggelse og kasting av gjenstander, slag i vegger og dører etc.)
  • Psykisk 
    (bruk av ord og stemme som kontrollerer, skader eller krenker etc.)
  • Økonomisk 
    (den ene partneren nektes å ha kontroll over egen eller felles økonomi)
  • Sosial
    (sosial isolasjon, ekskludering, begrenset bevegelsesfrihet)
  • Latent 
    (vold som «ligger i lufta», en spesiell stemning før eller etter en voldsepisode)
  • Vold i oppdragelsesøyemed
    (fysisk og psykisk avstraffelse som en del av oppdragelsen for å endre adferden til barn og unge).

 

Vold er aldri greit. Ikke litt engang. Derfor må det snakkes om, og tas tak i. For hvis min åpenhet gjør at én annen tør å prate, eller at én annen lar være å slå, da er det verdt det hver eneste gang jeg snakker om det. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

 

// Marty

5 kommentarer

5 thoughts on “Hvem var gjerningsmannen?

  1. Risken är nog tyvärr stor att ditt ärende redan har hamnat i det runda arkivet. Jag vet var det hände, jag bor själv i samma område sedan många år. I vintras var det någon knäppis som eldade i soprum flera gånger några hus längre upp i backen. Jag har inte sett något om att det blev uppklarat, så det kan mycket väl vara samma person.

  2. Synes det er flott at du er åpen om dette. Har hatt en stalker selv som bla la inn spy-program på PCen min før jeg oppdaget hvor syk han var, og han så ALT jeg gjorde på nettet. Dette ble ikke tatt seriøst av politiet, og gav meg dessverre en kraftig psykisk knekk. Har ´kommet meg ut av det´ nå, men tankene streifer meg innimellom, særlig mtp familien min. Det er psykisk slitsomt å føle at noen er etter en. Synes dette skal slås hardt ned på, og IKKE bli henlagt. Det har noe med tryggheten til de som opplever det også. Blir det ikke slått ned på, vil det bare fortsette, og flere vil bli psykisk syke pga dette.

  3. Hvis det var en nordmann som overfalt deg, så hadde du sagt at det var en nordmann som overfalt deg. Når du bruker 4000 ord på forklare at det ikke har noen betydning hvordan han så ut, så vet jeg at det var en afrikaner. Så du er faktisk ingenting annet enn en hykler og en rasist. Hva sa du til politiet når de spurte etter signalemang? “Det har ingen betydning hvordan han så ut?”

    Du har blitt overfalt og reaksjonen din er å bestemme deg for å aldri prate om gjerningsmannen. Fordi det var en afrikaner. Du skriver en lang tekst for å unnskylde overfallsmannen din. Normale mennesker fortelle alle hvem som gjorde det, med en gang. Den politiske korrektheten din stinker og den ødelegger livet ditt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *